Eikö enää rinnoista maitoa sitten tarpeeksi tule ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
, kun vauva toisaalta haluaa jatkuvasti imeä rintaa, mutta sitten kun rinnan suuhunsa saa - niin hetken vain sitä imaisee ja sylkäisee nännin veks' - aloittaen uudestaan kitinän ja hamuilun, että olisinkin kuitenkin halunnut syödä ja taas hetken imaisee + sitten taas sylkäisee nännin pihalle jne jne...

Tuntuu myös, että ennen vauva söi nopeammin ( 20min ) ja nyt hän söisi vaikka kuinka ja kauan (esim; eilen illalla 2 kertaa söi tunnin verran yhteen pötköön). Kun lasken hänet esim; sohvalle tai sitteriin, että nyt syönnin jälkeen voit huoletta nukkua, niin oitis alkaa itku ja kitinä.

Tuntuu, ettei toisella ole mikään hyvin.

Vauvan ikä? Tiheän imun kausi mahd. menossa. Muista röyhtäyttää, sillä kuulostaa siltä, että kitisee vatsanväänteitä. Oletko koittanut nukuttaa esim. vaunulenkillä? Ei se uni aina äidin sormia napsauttamalla vauvalle tule..

Joo ei meillä ainakaan huoletta lasketa mihinkään nukkumaan. Kitinää alkaa oitis vaikka olis maha täynnä ja vaippa kuiva. Sekä on vissiin kovin tylsää. Syliheijaukseen tai vaunuihin nukahtaa. Vauva 7 vk. :)

Meillä on ihan samanlainen vauva. Hetken imee rintaa ja sylkee pois ja pian hamuaa taas, myös juuri syötyään kitisee ja on nälkäisen oloinen.
Hankalaa, kun ei tiedä, paljonko maitoa hän vatsaansa saa. Vauva on kuusiviikkoinen.
Olen vaan yrittänyt syöttää tiheästi, jos maito siitä lisääntyisi, vai onkohan se jo turha toivo.

Mulla vauva käyttäytyi juuri noin, imi hetken ja sylkäisi pois ja itki. Ja halusi rintaa uudestaan. Minun ja neuvolan tädin tulkinta oli, että halusi käyttää rintaani tuttina, ja suuttui kun sieltä tuli maitoa. Eli imemisen tarve oli suuri, ei kuitenkaan nälkää. Koita tarjota tuommoisessa tilanteessa tuttia. Meillä tuttikaan ei kelvannut. Lisäksi minulta tuli todella paljon maitoa, eli kun vauva alkoi imemään, sai sitä liikaakin suuhunsa, eli sitä oli jopa hyvä lypsää hiukan pois ennen imetystä.

Mulle on käynyt molempien kanssa noin ja mun tapauksessa ongelma on ollut se, että alussa maitoa tuli rinnoista suihkuamalla, mutta maidontulon tasaannuttua herumisessa kesti jopa minuutteja. Alussa vauvat siis tottuivat siihen, että maitoa alkoi tulla muutaman sekunnin imemisen jälkeen enemmän kuin tarpeeksi. Sitten muutaman viikon kuluttua heidän olisikin pitänyt imeä minuuttitolkulla, ennen kuin heruminen alkoi. Seurauksena rintaraivarit ja lopulta imetyksen loppuminen. Imetysklinikalla kävin, imetystukihenkilö kävi, kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot kokeiltiin, mutta kun yhtälö on hidas heruminen + rintaraivarit niin tuloksena oli lopulta stimulaation puute ja maidontulon ehtyminen.

Minusta tämänkin saa sanoa ja pitää sanoa. Joskus niin voi käydä, että maitoa ei oikeasti enää tule. Ja itse en ainakaan herunut pumpulle, en saanut herumista aikaan myöskään käsin ja kun vauvat eivät malttaneet tarpeeksi pitkään, jotta heruminen olisi alkanut niin vaikea siitä suosta on enää nousta.

Maitolaituri-sivustolta löydät asiantuntevia ohjeita. Tsemppiä! Vaikka minun molemmat imetykseni menivät pieleen, suurimmalla osalla ne kuitenkin onnistuu.

Yhteistyössä