Itku tulee kohta, tässäkö oli imetys :(((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton ja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton ja surullinen

Vieras
Päivällä olin vielä mummolassa ja taapero (pian 1v) ämpyili eikä olisi halunnut millään syödä. Tehtiin se konsti mummon kanssa, että annoin ensin hetken pienen imeä ja nappasin tissin taaperon suusta veks + mummon tunki marjasosetta toisen suuhun. Taas sai hetken imeä ja pois ja sosetta suuhun jne,,,,,

Mutta nyt illalla kotona, kun olen yrittänyt imettää pientä, hän ei edes ala imeä, mutta ottaa kuitenkin nännin suuhunsa ja puraisee sitä.

Miten saada toinen vielä imemään, kun ei hän kovin häävisti vielä tykkää tuttipullostakaan juoda? Eikä nokkiksesta sitäkään vähää.

En tiedä miten kamala ensi yöstä voi tulla, kun toinen on öisin vielä muutaman kerran imenyt tissiä ja en kyllä tuollaista vampyyria halua enää viereeni. Tai sitten on yritettävä pullosta syöttää edes jotenkuten.

Itkettää se vain, kun imetys meni tähän päivään asti hyvin ja nyt kävi näin. Mitenhän pian sitten maidontulo lakkaa rinnoista ja pitääkö vielä lypsää, jos rinnat kovin aroiksi maidon myötä tulevat?

Siis mitä mä just luin? Eihän kuumalla ilmalla pienillä ehkä ees oo nälkä, jano vaan. Tartteeko sitte kikkailla kaikkee. Ehkä oli illalla väsy, eikä jaksanu imee. Tartteeko nyt kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehä?

Ei se imetys siihen vielä lakkaa, huoli pois <3

Yksivuotiaalle voi jo yrittää selittää, että ei saa purra äitiä, kun äitiin sattuu. Maidontulon lakkaamiseen menee hyvä aika ja se voi jopa lähteä uudellaan käyntiinkin kerran lakattuaan.

Täällä oli jotain vinkkejä, joista voisi olla apua vaikka osa onkin pienemmille vauvoille:

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/imetys-sattuu/458-pureminen-ja-haavan-hoito

Jos englanti taipuu, tässä toinen linkki:
http://kellymom.com/ages/older-infant/biting/

Ja oikein hyviä neuvoja saa Imetyksen tuki RY:n Facebook-sivuilta, siellä on aktiivinen äitiporukka joka mielellään neuvoo ja kannustaa. Liity kirjoittamalla Facebookin hakukenttään Imetyksen tuki.

Tsemppiä! Tuo on vaihe ja se voi mennä ohi, kovasti kärsivällisyyttä <3

Ei kuulosta kovin järkevältä tuo soseen pakkosyöttö, mutta tehty mikä tehty, tuskin imetys tuosta pilalle kuitenkaan meni. :) Älä stressaa äläkä nyt tyrkytä tissiä. Sitten kun taapero itse haluaa rinnalle tulla, tuskin tekee enää tuota. Yöllä unenpöpperössä imetykset sujuu kaikella todennäköisyydellä ihan normaalisti, tuskin taapero silloin muistelee tuota sose-episodia.

Nokkamukin käyttöä kannattaa tietysti harjoitella ahkerasti, tuskin haluat että taaperosi on tisseistäsi riippuvainen, vaikka vielä aikoisitkin imettää pitkään. Ja yli vuoden ikäiselle on kalsiumin- ja proteiinintarpeen tyydyttämiseksi hyvä saada myös lehmänmaitoa jonkun verran menemään.

viera.s; olen jo kuun alusta asti antanut hänelle pieniä määriä tavismaitoa, että tottuu siihenkin. Toisinaan menee paremmin ja toisinaan taas ei.

Nyt tein niin, että annoin satsin tavismaitoa hälle pullosta ja silittelin hänet yöunille. Saa nähdä miten yöllä menee. Tai sitten annan yölläkin pullosta maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29946629:
viera.s; olen jo kuun alusta asti antanut hänelle pieniä määriä tavismaitoa, että tottuu siihenkin. Toisinaan menee paremmin ja toisinaan taas ei.

Nyt tein niin, että annoin satsin tavismaitoa hälle pullosta ja silittelin hänet yöunille. Saa nähdä miten yöllä menee. Tai sitten annan yölläkin pullosta maitoa.

Ei 1-vuotiaan tarvitse enää yöllä maitoa juoda.

• Tykkää
Reactions: Hermione Granger
Mutta pieni on niin kiinni tississä ollut, ainakin tähän asti. Täyttää 1v tämän kuun vika päivä. Ja kyllä olisi mielelläni imettänyt häntä vielä ainakin tämän kesän ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29946964:
Mutta pieni on niin kiinni tississä ollut, ainakin tähän asti. Täyttää 1v tämän kuun vika päivä. Ja kyllä olisi mielelläni imettänyt häntä vielä ainakin tämän kesän ajan.

Musta hieman tuntuu, että sinä se taidat olla nyt vähän enemmän kiinni tuossa imettämisessä kuin lapsesi, ei pahalla :)

1-vuotias ei tarvitse yöllä ruokaa. Ei tissistä, eikä pullosta. Ja jos nyt haluaa lopettaa itse imemisen, niin ei mitään järkeä sun väkisin alkaa jatkamaan sitä jos kuitenkin ajattelit parin kuukauden päästä itse lopetella. Anna lapsen alkaa elää nyt ihan taaperon elämää, ei siihen enää tarvitse tissiä, nokkamukiin/mukiin opettelu kehiin nyt.

• Tykkää
Reactions: Hermione Granger
Ei se imetys nyt tuohon kaadu, taaperoa voi olla imettämättä parikin päivää ja silti maitoa tulee & lapsi ei yleensä heti unohda. tarjoa yöllä tissiä jos se on teillä tapana, muuten sitten kun lapsi itse haluaa.

Varsinkin kesällä ja helteillä äidinmaito on todella hyvä eväs & ravitsevampaa kuin lehmänmaito :)

Myönnän että imetys on ollut itselleni tärkeä juttu, kerta se nyt ylipäätään näin mainiosti onnistui tämän tokan kanssa. Ekan kanssa se ei onnistunut lainkaan ja se oli iso harmi. Toiseekseen on / olisi haikeaa, että imetys olisi tässä, kun luultavasti tänne talouteen ei ole enää tulossa kolmatta. Kun oli ylipäätään ihme, että tämän tokan saimme. Hän sai alkunsa lapsettomuushoitojen avulla.

1-vuotias ei tarvitse yöllä ruokaa. Ei tissistä, eikä pullosta. / Mutta mites tämän saat onnistumaan, jos toinen noin 2 - 3 kertaa yöllä vinkuu ja huutaa surkeana tissin perään? Ei auta tutilla harhautus - ei millään. Pakkohan siinä on jotain evästä pienelle antaa, että hänellä unet jatkuvat eikä hänen tarvitse itkeä loputtomiin.

Mutta pitkin iltaa kun tarjoilin tissiä, pienen itse pyytäessä, niin toki jossakin vaiheesa alkoi imeä innokkaasti, mutta kuitenkin aina lopuksi puraisi nänniä. Ei se tunnu kivalta lainkaan. Mieluummin sitten tarjoaa tavismaitoa pullosta.

Minä en kyllä tuttipulloa 1-vuotiaalle enää yrittäisi opettaa, en varsinkaan jos omasta puolestani imetys voisi jatkua. Silloin se imetys hiipuukin herkästi, jos lapselle annetaan tuttipullo tilalle.

Onko sinulla kuukautiskierto alkanut? Se voi heikentää herumista ja tuo pureminen saattaa olla myös turhautumista siihen, että maitoa ei tule lapsen mielestä riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29947045:
Myönnän että imetys on ollut itselleni tärkeä juttu, kerta se nyt ylipäätään näin mainiosti onnistui tämän tokan kanssa. Ekan kanssa se ei onnistunut lainkaan ja se oli iso harmi. Toiseekseen on / olisi haikeaa, että imetys olisi tässä, kun luultavasti tänne talouteen ei ole enää tulossa kolmatta. Kun oli ylipäätään ihme, että tämän tokan saimme. Hän sai alkunsa lapsettomuushoitojen avulla.

1-vuotias ei tarvitse yöllä ruokaa. Ei tissistä, eikä pullosta. / Mutta mites tämän saat onnistumaan, jos toinen noin 2 - 3 kertaa yöllä vinkuu ja huutaa surkeana tissin perään? Ei auta tutilla harhautus - ei millään. Pakkohan siinä on jotain evästä pienelle antaa, että hänellä unet jatkuvat eikä hänen tarvitse itkeä loputtomiin.

Pitämällä unikoulun :) tassuttelu-unikoulu, googlaa ohjeet jos tulee tarvetta. Ei lapsi itke loputtomiin, ymmärtää nopeasti mistä on kyse ja kun pari yötä jaksaa kärvistellä niin nukkuu sen jälkeen syömättä aamuun :)

En sano, ettetkö voisi omasta halusta jatkaa imetystä 1-vuotiaalle näin halutessasi, mutta onko tullut mieleen että nimenomaan se yöllä imetys on totuttanut pikkuisen heräilemään öisin tissille. Joskus kannattaa miettiä myös omaa jaksamista, ja sitä mikä on itselle mukavaa, koska ei äitiyden tarvitse olla hampaat irvessä uhrautumista. Eli vaikka jatkaisit imetystä niin tee se unikoulu ainakin. Maitoa tulee päivälläkin. Ja niinkuin tuossa moni jo sanoi ettei sen imetyksen tarvii tuohon loppua, tuskin maito ainakaan loppuu. Ja jos loppuu niin onko se maailman loppu? Ei imetyksen pituus ole äitiyden mitta. Pääasia, että lapsi saa jotenkin sen ravintonsa.

Ja oletkos nyt itse muistanut juoda tarpeeks?? Että maitoa tulee kunnolla. Meillä alko pureminen kun maito loppu. Ekalla kerralla pidin päivän tauon, ja jatkoin sit normaalisti imetystä, silloinnhän oli unohtanu puremisen. Mutta nyt ei enää lopettanu. Niin loppui nyt sitten imetyskin. Lapsi 1,5v. Ei auttanu kieltämiset eikä torumiset, käkätti vaan.

Anna yöllä vettä.
Kyllä siihen parissa yössä tottuu.
Tuttia en enää antais. Sit olis 10herätystä yössä kun tutti tippuu. Meillä imetyksen loputtua purulelu oli taas kova juttu.

Ja jos ny pikku vampyyri lopettaa sen puremisen, nii älä ny ihmeessä mitää soseita tuputa välissä, tai ylipäätään anna kenenkää mummon tulla häärää siihen väliin. Johan ne tauot lopettaa sun herumisenkin!! Ja sit ainakin puree..

Rintakumia mietin ite et olisko kokeillu tuohon puremiseen, mut ennn sit jaksanu alkaa keittelee..

Yhteistyössä