Eikö äiti tosiaan saa mennä minnekään ennen kuin vauva on isompi..? *ihmettelee siskoaan*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Taidan olla huono äiti 3 lapselleni. Siskoni kertoi, että esikoisen saamisen jälkeen hän lähti urheilemaan, kaupungille tms vasta kun vauva oli n 6kk ikäinen- Sitä ennen hän saattoi jättää vauvan miehensä hoitoon vain jos vauva nukkui.
Toisen lapsensa hän jätti miehensä hoitoon vasta lapsen ollessan vuoden ikäinen koska vauva oli tosi huono nukkuja.

Nyt kolmannen vauvan kohdallakaan (vauva 3kk ikäinen) hän ei "voi" lähteä minnekään jos vauva ei nuku. Ts ei jätä valveilla olevaa vauvaa miehensä hoitoon.

Olin ihan suu auki, kun tuon kuulin. hänen miehensä on ihan ns normaali mies.... Sisko on kyllä himoimettäjä, joten varmaan ajattelee ettei mies voi imettää jos vauva sattuu vauva vähän itkeskelemään.
Silti kuulostaa minusta vähän liian omistavtuvalta äidiltä...

No... kukin tyylillään...

Mulla on ollut pari jumppaa viikossa vauvan syntymästä asti, ja ekan kuukauden ajan mies oli kyllä helisemässä jos vauva heräsi enkä minä ollut kotona (kerran oli huutanut tunnin putkeen :D ), mutta nyt kaksikuukautista osaa ja jaksaa jo vähän viihdyttääkin siihen asti että äiti tulee takaisin.

Eli 1,5h suunnilleen oon enimmillään ollut pois tuon vauvan luota, enkä kauhean paljon kauemmin vielä uskaltaisikaan olla, eli vauva 2kk nyt eikä huoli tuttia eikä pulloa.

Tietysti syötän piripintaan aina ennen kuin lähden.

Kuulostaa siltä, ettei siskosi luota mieheensä että osaisi hoitaa lasta... Oon huomannu saman ilmiön muutamassa tutussa. Ja sit pitää neuvoo miestä joka asiassa kun se hoitaa lasta ym. Tosi "kannustavaa", ja aika vanhanaikaista ajattelua. Mut jokainen tekee niinkö parhaaks näkee. Ehkä siskos ei vaan raaski olla erossa lapsistaan?

Ite jätin pojun 2 viikon ikäisenä isänsä kanssa kun lähdin ostoksille pariksi tunniksi. Sai poika muutenkin elämänsä 2 ekaa päivää olla kokonaan isänsä hoidettavana kun ite olin vuodepotilaana synnytyksen jälkeen, joten se on ihan luonnollista jättää hänet isänsä kanssa kahden.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Taidan olla huono äiti 3 lapselleni. Siskoni kertoi, että esikoisen saamisen jälkeen hän lähti urheilemaan, kaupungille tms vasta kun vauva oli n 6kk ikäinen- Sitä ennen hän saattoi jättää vauvan miehensä hoitoon vain jos vauva nukkui.
Toisen lapsensa hän jätti miehensä hoitoon vasta lapsen ollessan vuoden ikäinen koska vauva oli tosi huono nukkuja.

Nyt kolmannen vauvan kohdallakaan (vauva 3kk ikäinen) hän ei "voi" lähteä minnekään jos vauva ei nuku. Ts ei jätä valveilla olevaa vauvaa miehensä hoitoon.

Olin ihan suu auki, kun tuon kuulin. hänen miehensä on ihan ns normaali mies.... Sisko on kyllä himoimettäjä, joten varmaan ajattelee ettei mies voi imettää jos vauva sattuu vauva vähän itkeskelemään.
Silti kuulostaa minusta vähän liian omistavtuvalta äidiltä...

No himoimettäjä jotta laihtuisi.

Ei mun mielestä kuulosta mitenkään omituiselta. Itse aloitin jumpan vasta kun vauva täytti vuoden, koska en aiemmin halunnut olla illalla siihen aikaan pois kotoa. Täysimetys ja kaupungille itsekseen pääsy on kyllä onnistunut helposti niin että mies on mennyt lasten kanssa vaikka ostoskeskuksen leikkipaikalle ja sit soittanut mut sinne imettämään jossain välissä.

Jokainen eläköön tyylillään, mutta hyvä nyrkkisääntö on että äiti voi ja tekee kaikkea mitä isäkin. Paitsi ehkä synnyttää ja imettää... :saint:

Ihan kuin sä kuvailisit mua. =)

Minä en jätä lastani hoitoon jos ei ole "aivan pakko" ja sellaista pakkoa ei ole vielä tämän ekan vuoden aikana ollut. Muutaman kerran olen käynyt kaupassa niin, että lapsi on nukkunut kotona isänsä kanssa tai nyt viime kuukausien aikana on ollut hereillä ollessaan muutaman kerran ilman minua.

Alle 10 kertaa olen ollut lapsestani erossa.

Ensi sunnuntai on minulle kova paikka. Olen ostanut liput Yön konserttiin ja se kestää matkoineen melkein 5 tuntia!! Ja pakko myöntää, että olen nähnyt jo painajaisia tuosta reissusta. Ja minullakin siis ihan normaali mies, ei alkkis tms.

Se, että minä en malta olla lapsestani erossa, ei tarkoita sitä, että muut ei voisi minun puolestani olla. En arvostele ketään, jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee!!

Meillä osasyynä tähän voi olla lapsettomuus. Nyt kun lapsen on saanut niin siitä ei halua olla yhtään erossa. Olisin varmaan valmis psykiatriselle osastolle jos joutuisin laittaa lapsen hoitoon lähikuukausina..

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Siskosihan tekee juuri niinkuin hänestä hyvältä tuntuu ja sehän on ideaali tilanne.

hölmö kysymys... mut eiks sil isällä ole oikeutta viettää aikaa lastensa kanssa kahestaan??

Häh. Kai vauvan kanssa voi olla ilman että toinen vanhempi pitää saada samasta rakennuksesta ulos. Pakko kai sitten vastata että ei.

Ei se vauva kyllä ole sellainen juttu mikä pitää laittaa tasapuolisesta keskeltä kahtia vaan ihan molemmat yrittävät tarjota omaa parasta hoitoa lapselleen ja jos se on äidille sitä että on läsnä niin annetaan olla, jooko.

Mitäs jos kyse onkin siitä ettei hän HALUA lähteä mihinkään? Minua ei ole lasten (2,5v ja 3,5v) saannin jälkeen kiinnostanut lähteä tai alkaa harrastamaan mitään säännöllistä koska mielenkiinnon kohteeni ovat kotona. Mies on yritäänyt potkia perselle että ala nyt harrastamaan jotain tai kävisit jossain kahvilla mutta kun ei huvita niin ei huvita.

Komppaan hivenenhullua.
Todella en yhtään ihmettele avioerotilastoja jos toisen arvostaminen on sitä luokkaa mitä tästäkin keskustalusta käy ilmi =(

Ja että joku puhuu edes lapsen hoitoon jättämisestä kun lapsi jää isän kanssa kotiin. Ei se ole mitään hoitoon jättämistä! Todella surullista että äidit omii lapset ja estää tiiviin isäsuhteen syntymistä jo vauva-aikana.

Siskosihan tekee juuri niinkuin hänestä hyvältä tuntuu ja sehän on ideaali tilanne.

hölmö kysymys... mut eiks sil isällä ole oikeutta viettää aikaa lastensa kanssa kahestaan??

Häh. Kai vauvan kanssa voi olla ilman että toinen vanhempi pitää saada samasta rakennuksesta ulos. Pakko kai sitten vastata että ei.

Ei se vauva kyllä ole sellainen juttu mikä pitää laittaa tasapuolisesta keskeltä kahtia vaan ihan molemmat yrittävät tarjota omaa parasta hoitoa lapselleen ja jos se on äidille sitä että on läsnä niin annetaan olla, jooko.

no mä oon huomannu et harvoin isä saa olla lapsen kanssa kunnolla, siis vaikak yhdessä kotona oliskin niin se äiti hyörii siin kokoajan jos vaikak tarttis imettää, tai jos vaikka sais hyvän syyn ottaa se lapsi pois siitä sylistäää.. tai sitte kommentoidaan ny ainakin niitä juttuja mitä se isä sille vauvalle höpöttää... ;)
lisäks, isän itseluottamus lapsen huoltajana ja hoitajan kasvaa kun saa toimia lapsen kanssa kahdestaan... joutuu opettelemaan ne oman lapsen tavat ja merkit...
ei äidillä ole yhtään sen suurempaa oiekutta tähän... vaikka sen äidin mielestä parasta hoivaa lapselle olisikin olla äodon vieressä 24/7
mitä jos sen isän mielestä parasta hoivaa silel lapselle on olla kahdestaan isän kanssa...?

Alkuperäinen kirjoittaja =(:
Komppaan hivenenhullua.
Todella en yhtään ihmettele avioerotilastoja jos toisen arvostaminen on sitä luokkaa mitä tästäkin keskustalusta käy ilmi =(

Ja että joku puhuu edes lapsen hoitoon jättämisestä kun lapsi jää isän kanssa kotiin. Ei se ole mitään hoitoon jättämistä! Todella surullista että äidit omii lapset ja estää tiiviin isäsuhteen syntymistä jo vauva-aikana.
Samoilla linjoilla.

Ja meillä ainakin mies on oppinut tosi hyvin rauhoittelemaan ja viihdyttämään vauvaa kun on ollut pakko pärjätä kun olen ollut poissa. Ite olen nyt ihan hukassa kun tissi ei enää aina kelpaakaan ja huuto jatkuu, en osaa ollenkaan niin hyvin rauhoitella kuin mies :)

Niin, miksiköhän Tinnankin mies on yrittänyt potkia perseelle?!
Kyllä niillä Tinnankin lapsilla taitaisi olla aikas parempi äiti jos vähän kävis muuallakin kasvattamassa energiavarastoja, mielikuvitusta jne.. Kotiasiatkin näkee selvemmin kun on tunnin erossa. Miks ihmeessä teillä on ne miehet jos niihin ei oo luottoa sen vertaa??

Alkuperäinen kirjoittaja =(:
Komppaan hivenenhullua.

Se "hoitaminen" on ihan vaan varmaan sellanen sana jota on helpoin käyttää. Kyllä mäkin koen "hoitavani" lasta päivisin kotona. Ja viikonloppuisin se on sitten "isin poika", mielelläni lykkään pikkujäbän isälleen ja teen kaikkia "omia juttuja" mitä ei arkisin päivällä ehdi tekemään...

no mä oon huomannu et harvoin isä saa olla lapsen kanssa kunnolla, siis vaikak yhdessä kotona oliskin niin se äiti hyörii siin kokoajan jos vaikak tarttis imettää, tai jos vaikka sais hyvän syyn ottaa se lapsi pois siitä sylistäää....?

No jos nainen on lasta kantanut sisällään yhdeksän kuukautta, sitten synnyttää tämän ja ruokkii tätä omalla kropallaan niin kyllä väitän että siinä tietynlainen hoivavietti syntyy ja erossa olo vauvasta tuntuu eri tavalla pahalta kuin miehestä. Jopa liiankin aktiivinen aluksi.

Väitän myös että harvalla perheellä on sellainen olo vastasyntyneen kanssa että molemmat eivät saisi osallistua. Kyllä siinä on tilaa sekä isille että äidille helliä ja valvoa vauvan kanssa.
Tämä palsta on varmaan ihan kelpo otos suomalaisista perheistä ja kyllähän valtaosa täällä toivoo että mies hoitaisi vauvaa.

Yhteistyössä