Eihän ole paha ( laina-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt autolainaa jäljellä 1,5 vuotta ja lyhennetään 136 euroa. Jos teetettäs ovi- ja keittiöremontti ja otettas lisälainaa 6500 euroa ( ei vaihdeta kodinkoneita eikä mitään hienouksia ) muuttuis kuukausierä 252 euroon 3 vuoden maksuajalla. Eihän ole paha? :whistle: :D

Me maksetaan hlöauton lainaa n 650?/kk et ei ole paha jos omasta näkökulmasta katsoo, mut koska en teidän muita menoja enkä tuloja tiedä niin en osaa sanoa.
Jos yhtään epäilyttää niin maksakaa auto ensin pois ja ottakaa sit uusi laina, ei kai se keittiö just nyt romahda?

Alkuperäinen kirjoittaja no tuota:
tulot? muut lainat? lasten määrä? lasten iät?

Netto jotain 2000-2400 euroa, opintolainat, autolaina, asuntolaina, 2 lasta, 7 & 3. Oleellista ei mun mielestä ole tulot kun me säästetään koko ajan ja aika isojakin summia, nyt vaan meni säästöt ja alkoi säästäminen taas alusta. Lähinnä että mun mielestä kuukausierä ei kauheita nouse ja sais rempattua :P

miksi yhdistäisitte autolainaan remonteja eikä asuntolainaan? ettekö saa asuntolainaa enemmän.
en ottaisi teidän tilanteessa senttiäkään lisää lainaa. lapset alkavat kohta kuluttaa enemmän. harrastukset jne.
toisekseen itse en ole koskaan syönyt kaikkia säästöjäni ja paskoisin housuihini jos söisin. enkä siinä tilanteessa ainakaa lisälainoja miettisi, vaan lisätöitä.

miksi yhdistäisitte autolainaan remonteja eikä asuntolainaan? ettekö saa asuntolainaa enemmän.
en ottaisi teidän tilanteessa senttiäkään lisää lainaa. lapset alkavat kohta kuluttaa enemmän. harrastukset jne.
toisekseen itse en ole koskaan syönyt kaikkia säästöjäni ja paskoisin housuihini jos söisin. enkä siinä tilanteessa ainakaa lisälainoja miettisi, vaan lisätöitä.

Eipä olla lisää asuntolainaa kysytty ja ei kai ne remonttiin asuntolainaa anna. Me menimme naimisiin ja käytimme 7000 euron säästömme. Tällä hetkellä säästötilillä aika nollilla, mutta jouluun mennessä säästössä on taas n. 2000 euroa ja koko ajan säästötili kasvaa. Töitä voidaan tehdä niin paljon kuin tarvitaan / halutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eipä olla lisää asuntolainaa kysytty ja ei kai ne remonttiin asuntolainaa anna. Me menimme naimisiin ja käytimme 7000 euron säästömme. Tällä hetkellä säästötilillä aika nollilla, mutta jouluun mennessä säästössä on taas n. 2000 euroa ja koko ajan säästötili kasvaa. Töitä voidaan tehdä niin paljon kuin tarvitaan / halutaan.

no sitten on ihan sama säästää toi muutama tonni ja tehdä sitä remppaa sitten. en harkitsisi lisälainoja, satasen lisä lainaa noihin tuloihin on paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No eikö kannattais odottaa, että sinne säästötilille kertyis se remppasumma, kun sitä kerta noinkin nopsaan tulee..
Miksi se keittiö pitää saada just nyt, lainarahalla?

Entä jos tulee joku isompi pommi, auto leviää tms.. Entä jos ette pystykään tekemään töitä (niitä ei ole, sairastuu, mitä vaan?) ?
Mikä on varasuunnitelma, jos jotain ongelmia tulee?

Tulot ei ole kovin suuret, ja kyllä, ne ovat aika oleelliset jos meinaa lainaa ottaa. Ja menot. Tuntuu noita velkoja olevan jo ennestään monenlaisia.

Suosittelen säästämään ensin ja sitten remppaamaan.

siis jos 4kk säästätte 2000, niin ens kesänä saisitte ilman lainoja sen remppanne, ja siitä jo kohta ois autokin maksettu.
Tai miksi että jouluna maksa autolainaa pois kokonaan, ja ota sitten remppalainaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
No eikö kannattais odottaa, että sinne säästötilille kertyis se remppasumma, kun sitä kerta noinkin nopsaan tulee..
Miksi se keittiö pitää saada just nyt, lainarahalla?

Entä jos tulee joku isompi pommi, auto leviää tms.. Entä jos ette pystykään tekemään töitä (niitä ei ole, sairastuu, mitä vaan?) ?
Mikä on varasuunnitelma, jos jotain ongelmia tulee?

Tulot ei ole kovin suuret, ja kyllä, ne ovat aika oleelliset jos meinaa lainaa ottaa. Ja menot. Tuntuu noita velkoja olevan jo ennestään monenlaisia.

Suosittelen säästämään ensin ja sitten remppaamaan.

Varmaan kannattaisi muttei malta kun just saatiin häät alta joihin säästettiin 1,5 vuotta :P
Siis mähän olen jo valmiiksi niin pienillä tuloilla kuin vaan voin olla kun olen ollut sairaslomalla ja nyt vaan osa-aikatöissä ja saan muutaman satkun kuussa. Tulot nousee kohta n. 300-400 eurolla. Ja tällä hetkellä töitä on niin paljon kuin vaan jaksaisi tehdä. Jos auto leviää niin korjaaminen ei maksa mitään ja osatkin tukkuhintaan eli vaikka kone leviäisi niin konkurssiin ei jouduta. Meillä on velkaa yhteensä 90000 euroa että eipä kovin hirveitä.

Jouluna en maksa lainoja pois, koska haluan pahan päivän varalle säästöön, lainassa ei kovin iso korko ole.

Enkä kyllä ole sitä mieltä, että eletään veitsi kurkulla kun tästä ei käytännössä tulot enää laskea voi vaikka mies joutuisi työttömäksi ja silti säästetään koko ajan. Nyt säästettiin 3 päivässä 500 euroa ylimääräisillä töillä :)