Eihän eka lapsi voi esim.luterilainen ja toka ortodoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos vanhemmat näin päättävät, niin ihan hyvin voi olla vaikka kolmannes lapsista evlutteja, kolmannes ortodokseja ja kolmannes vaikka väestörekisterissä hellareita.

Jos vanhemmat näin yhdessä päättävät. Onko päätös miten järkevä, siihen en ota kantaa...

Kyllä minusta voi. Edellyttäen siis, että toinen vanhemmista on ortodoksi ja toinen luterilainen. Eli ainakin toisen vanhemmista tulee kuulua uskontoon, johon lapsi liitetään.

Alkuperäinen kirjoittaja y:
Kyllä minusta voi. Edellyttäen siis, että toinen vanhemmista on ortodoksi ja toinen luterilainen. Eli ainakin toisen vanhemmista tulee kuulua uskontoon, johon lapsi liitetään.
Tai niin, että vanhempi/vanhemmat ovat olleet ensimmäisen lapsen syntyessä ev.luteja ja toisen syntyessä ortodokseja.

no joo siis mies on ortodoksi ja mä luterilainen. eka lapsi on luterilainen. Nyt mies kiusaa et tokasta pitää tulla ortodoksi, mä en nää asiassa mitään järkeä. Luulen ettei mieskään oo tosissaan, kunhan vaan kiusaa mua.

Ei voi. Lapset on kastettava samaan uskoon. Itsellä oli toi mietinnän alla kun olis voinut kastaa ortodoksiksi tai luterilaiseksi. Mietitiin sit ihan käytännön kannlta, kummeja, koulun usk. tunteja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei voi. Lapset on kastettava samaan uskoon. Itsellä oli toi mietinnän alla kun olis voinut kastaa ortodoksiksi tai luterilaiseksi. Mietitiin sit ihan käytännön kannlta, kummeja, koulun usk. tunteja yms.

onks sulla tästä jossain faktatietoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Ite ort. mies lut. Puhuttiin tästä asiasta myös kirkkoherran virastossa ja papilta, ei sen kummempaa faktaa siis. Sama asia kun lapsille on annettava sama sukunimi (siis jos on sama mies).

Ite ort. mies lut. Puhuttiin tästä asiasta myös kirkkoherran virastossa ja papilta, ei sen kummempaa faktaa siis. Sama asia kun lapsille on annettava sama sukunimi (siis jos on sama mies).

ovat olleet väärässä sitten

Voi ne kastaa eriinkin. Meillä eka kastettiin isän uskonnon mukaan. Toisen synnyttyä odottelin isän kirkosta lappuja ja ne tulikin mun kirkosta. Soittelin sitten isän kirkkoon, että tarvis lapsi kastaa. Kysyin samalla, että miten teiltä ei tullu automaattisesti niitä lappuja. Ne sano vaan, että ne tulee aina äidin kirkosta ja on mhadollisuus miettiä tämän toisenkin lapsen kohdalla, että kumman mukaan lapsen uskonto valitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

ovat olleet väärässä sitten

Varmaan jos eka kastettu luterilaiseen kirkkoon niin halusivat että toinenkin kastetaan. Lisää jäseniä kirkolle.

Kaiken kaikkiaan mitä järkeä kastaa lapset eri kirkkokuntaan, on nuo kirkko juhlien painotuksen erilaiset yms. Et kannattaa mun mielestä enemmänkin miettiä (jos vanhemmat eriuskontokunnissa) miten noi kirkolliset/uskonnolliset asiat omassa elämässä painottuu ja sen mukaan tehä noita ratkaisuja.

Yhteistyössä