Ei voi uskoa todeksi... Missä ihmisten yleissivistys?

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Onko oikeesti ihmisillä näin hakusessa tällaiset perustiedot, kuin että jatkuva sokerin syöminen ei ole hyväksi hampaille
Mää oon jo pitempään epäillyt, että netissä provoiluun kyllästyneet ovat laajentaneet reviriiään lehtien palstoille. ;)
Itsellä joskus käynyt sama mielessä. Mutta ei se niin uusi ilmiö loppujenlopuksi ole. Muistelen että suosikin lääkäripalstalla oli aikoinaan mitä oudoimpia kysymyksiä. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Onko oikeesti ihmisillä näin hakusessa tällaiset perustiedot, kuin että jatkuva sokerin syöminen ei ole hyväksi hampaille
Mää oon jo pitempään epäillyt, että netissä provoiluun kyllästyneet ovat laajentaneet reviriiään lehtien palstoille. ;)
Itsellä joskus käynyt sama mielessä. Mutta ei se niin uusi ilmiö loppujenlopuksi ole. Muistelen että suosikin lääkäripalstalla oli aikoinaan mitä oudoimpia kysymyksiä. ;)
Niin olikin! Olin jo ihan unohtanut.

vieläkö naurattaa
Mä nyt syytä näe nauraa. Tai syyttää tyhmäksi. Se on sitä uusavuttomuutta jota on täälläkin palstalla liikkeellä. Tyyliin saako käydä uimassa, jos on raskaana? Saako vauvalle antaa vettä? Mihin aikaan lapset pitää laittaa nukkumaan?

vieras
Yleissivistystä tai ei, niin eiköhän meistä jokainen ole joskus möläytellyt ihan päättömiä ja ollut hieman tyhmä, joten kannattaa miettiä omaa ylemmyydentunnettaan tälläisissa tapauksissa, että kannattaako sellainen?

Joo vanha kunnon Bees&Honey(?); Miksi persereikäni on musta, johtuuko se syömästäni lakritsasta? :LOL: :LOL: :LOL:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleissivistystä tai ei, niin eiköhän meistä jokainen ole joskus möläytellyt ihan päättömiä ja ollut hieman tyhmä, joten kannattaa miettiä omaa ylemmyydentunnettaan tälläisissa tapauksissa, että kannattaako sellainen?

Niimpä. Moni äiti kyselee täällä karvoituksista lähtien? Tahi ruokien säilytystä ruokaohjeita ihan yksinkertaisiakin. Sitten kysellään kuka pesee vai pyyhitäänkö ne muksujen peput?

Vieras
Mitenpäs, jos kysyjä onkin miettinyt, että heikentääkö laktoosi-intoleranssi kiillettä, jolloin sokeri voisi vaikuttaa enemmän, kuin ilman laktoosi-intoleranssia. Jospa lapselle on tehty tutkimus, jossa todettu, että kariesta aiheuttavaa bakteeria ei ole ja hampaat silti reikiintyy vauhdilla ja onkin miettinyt, josko voisi olla vaikutusta tuolla lakt....?

Onhan se tietty myös jonkinlaista yleissivistystä sekin, että osaa asiallisesti suhtautua hieman yksinkertaisempaankin.

Ainii, voiko tulla raskaaksi jos käy saunassa pojan kans ilman laudeliinaa? Mitäs mieltä olette mammat? :whistle: Onko kellään asiasta käytännön kokemusta? :D

häh
Siis tuohon ylläolevaan lainaukseen.. (karkasi mokoma teksti liian aikaisin )
Aika moni sotkee tuon vilja-allergian ja keliakian, ihan koulutetuista ihmisistäkin. Ja sitten vielä mukaan sotketaan kotimaiset viljat ja luullaan, että ulkomailla kasvattu vehnä tai spelt-vehnä sopii keliaatikolle ( tai vehnäallergiselle ). Puhumattakaan, ettei tiedetä mannaryynien-, couscousin yms. sopimattomuudesta. No, eihän se vaarallista ole, jos ne puurot ja vellit menee sekaisin vaan puheissa, mutta jos allergikko tai intolerantikko saa väärää soppaa, voi leikki olla kaukana..

vieras
http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/1976_82.pdf
Ihan kivan vanhan artikkelin olit löytänyt :) Mitä tarkalleen ottaen meinasit meidän siitä katsovan? Liittyykö aiheeseen jollakin tavalla? Saattaa nimittäin olla, että osa tiedoista on jo vanhentunut.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Siis tuohon ylläolevaan lainaukseen.. (karkasi mokoma teksti liian aikaisin )
Aika moni sotkee tuon vilja-allergian ja keliakian, ihan koulutetuista ihmisistäkin. Ja sitten vielä mukaan sotketaan kotimaiset viljat ja luullaan, että ulkomailla kasvattu vehnä tai spelt-vehnä sopii keliaatikolle ( tai vehnäallergiselle ). Puhumattakaan, ettei tiedetä mannaryynien-, couscousin yms. sopimattomuudesta. No, eihän se vaarallista ole, jos ne puurot ja vellit menee sekaisin vaan puheissa, mutta jos allergikko tai intolerantikko saa väärää soppaa, voi leikki olla kaukana..
No joillekin tuo spelt kyllä sopii, mutta yleistää tuota ei kannata. Vaa ompa menny jo parissa sivussa ketju ihan sekamelskaksi :D

Hmm... vanhentuuko suomen kielioppi noin nopeasti...? :whistle:

Ainii, voiko tulla raskaaksi jos käy saunassa pojan kans ilman laudeliinaa? Mitäs mieltä olette mammat? :whistle: Onko kellään asiasta käytännön kokemusta? :D
No totta mooses, kuinkas muutenkaan? :eek: Mistä muualta nuo meidän mukulat ois alkunsa saaneet? :saint:

niuhottaja
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Ihmettelin itse samaa juttua, varsinkin sitä limsaa...Kun itse olin teini monet maitoallergiset kaverit joi toki tuoremehua esim. ruuan kanssa ja se oli ihan ok, kun eivät pitäneet hyla-maidosta tms. Tosin tästä on jo 14 vuotta aikaa ja silloinkin jo tiedettiin miten happamia ja siis vaarallisia tuoremehutkin on hampaille jatkuvasti juotuna. Mutta limsaa :eek:

Esikoisen isä on britti, ja siellä ei juuri maitoa juoda, kuin teen seassa. Limsa on yleinen ruoka- ja janojuoma, eksän vanhemmat otavat lääkkeensäkin sen kanssa. Molemmilla tekohampaat, ja veljensäkin hampaat tosi huonossa kunnossa (23v.)Mutta limsan juontia ei silti pidetty mitenkään pahana. Kulttuurieroja...
...sen verran, että maitoallerginen EI VOI JUODA hyla-maitoa eikä käyttää muitakaan maitoproteiinia sis. tuotteita. Laktoosi-intoleranssi ei ole sama vaiva kuin maitoallergia.

.........
Alkuperäinen kirjoittaja niuhottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Ihmettelin itse samaa juttua, varsinkin sitä limsaa...Kun itse olin teini monet maitoallergiset kaverit joi toki tuoremehua esim. ruuan kanssa ja se oli ihan ok, kun eivät pitäneet hyla-maidosta tms. Tosin tästä on jo 14 vuotta aikaa ja silloinkin jo tiedettiin miten happamia ja siis vaarallisia tuoremehutkin on hampaille jatkuvasti juotuna. Mutta limsaa :eek:

Esikoisen isä on britti, ja siellä ei juuri maitoa juoda, kuin teen seassa. Limsa on yleinen ruoka- ja janojuoma, eksän vanhemmat otavat lääkkeensäkin sen kanssa. Molemmilla tekohampaat, ja veljensäkin hampaat tosi huonossa kunnossa (23v.)Mutta limsan juontia ei silti pidetty mitenkään pahana. Kulttuurieroja...
...sen verran, että maitoallerginen EI VOI JUODA hyla-maitoa eikä käyttää muitakaan maitoproteiinia sis. tuotteita. Laktoosi-intoleranssi ei ole sama vaiva kuin maitoallergia.
Minä kiinnitin samaan huomiota. Koko ketjun verran paasattu, että laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat kaksi aivan eri asiaa ja taas sitä viedään :D

Yhteistyössä