Ei voi olla sattumaa, että kun olen nyt ollut 2 päivää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näinkö helppoa se olikin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näinkö helppoa se olikin

Vieras
... syömättä gluteeniviljoja, minulla ei ole ollut tänään lainkaan ilmavaivoja. Ja olen siis kärsinyt kipeästä mahasta, mahan kurlutuksesta ja ilmavaivoista jo muutaman vuoden ajan joka päivä. Olen syönyt näinä kahtena päivänä hiukan kauraa, joten se näyttää mahalleni sopivan.

Näinkö helppoa se nyt onkin päästä eroon piinaavista mahavaivoista? En ihan voi vielä uskoa tätä todeksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia vehnän, ohran ja rukiin jättämisestä pois ruokavaliosta?

Itse joskus kokeilin viljatonta viikkoa, siis kotimaiset viljat pois yhden viikon ja kyllä oli olo loistava. Ei minulla kuitenkaan keliakiaa todettu colonoskopiassa, gastroskopiassa eikä verikokeessa.

[QUOTE="vieras";26586410]sama homma itsella ja letkua nielemään menossa :)[/QUOTE]

Hui. Ja nimimerkki Aava myös. En millään uskaltaisi mennä noihin tutkimuksiin. Oksentaisin varmasti. Mitä sinulla tarkalleen ottaan tutkitaan, keliakiaa vaiko jotain muuta?

monellehan vilja aiheuttaa vatsavaivoja vaikka ei ois keliakiasta kyse. toisille leipä,ei sovi hiivam takia mutta esim pastaa voivat syödä. toki tuo keliakia-asia kannattaa selvittää.

Ei voi sulkea pelkästään verikokeella pois. Ensin tehdään verikokeesta vasta-ainemääritykset ja sen jälkeen gastroskopia. Gluteenitonta ruokavaliota ei saa aloittaa ennen gastroskopiaa, muuten ei välttämättä näy siinä, kun suolinukka alkaa jo parantua.

Keliaakion kestää syödä puhdasta kauraa, koska sen sisältää gluteeni on erilaista.
Itselläni ollut keliakia diagnosoituna jo 12 vuotta.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Eiku just niellään se letku :) Itsellä on tosi paha yökkäysrefleksi, mutta olen kaks kertaa tuossa käyny ja ei ole pahemmin jääny kaivelemaan homma. Mahalaukkuhan on iha tyhjä nii ei ole ees mitä oksentaa. Rauhassa vaan hengittelee :)

Niin, kyllä se tähystys taidetaan yläkautta tehdä, kun heti mahalaukun jälkeenhän se ohutsuoli alkaa. Hmm, ehkäpä syön vielä jonkin aikaa viljatonta ruokavaliota ja kokeilen sitten, tuleeko mahavaivat takaisin kun syön jotakin ruis- tai vehnäleipää. Pahempi juttu vaan toi, että ei sais ominpäin siirtyä keliakiaruokavalioon ennen gastroskopiaa...

No ihan sama juttu täälläkin! Olen lisäksi laktoosi-intolerantikko ja jonkunlainen nirso maha on koska en kärsi syödä mm. raakoja porkkanoita, raakaraasteita kuten kaalia, vain max kaksi palaa purkkaa per päivä, ei makeutusaineita.. Oikeasti joka päivä oli maha kipeä, ilmavaivoja, ja piti perua menojakin näiden vaivojen vuoksi.. Olen gsk-jonossa. Tiedän että ei saisi aloittaa ko. ruokavaliota omin päin, mutta näin menee PALJON paremmin! Olo on NORMAALI! Ei tarvi aina miettiä, että onko tänään "huonon mahan päivä" ja voinko pistää aamulla ne tiukemmat farkut jalkaan jos turpoan niin että ne kiristää illalla.

Pientä apdeittausta tilanteeseen. Kuudetta päivää olen nyt syömättä ruista, vehnää ja ohraa. 100-prosenttista kauraleipää olen syönyt n. 3 viipaletta päivässä. Vatsanväänteitä on ollut vain kerran tänä aikana, ilmavaivat on jääny melkein tyystin pois, eikä maha ole ollut sekaisin kertaakaan. Nyt vain mietityttää, uskallanko kokeilla ottaa viljoja takaisin.

Yhteistyössä