ei vielä nuorena gynelle?

• Viestiketjun aloittaja puolestapuhuja
  • Ensimmäinen viesti
puolestapuhuja
Hei! Onko kellään tietoa?
Siskoni on 17v eikä niitä seksikumppaneita ole ollut ensimmäistäkään ja jotenkin säälittää, kun hän ei uskalla kysyä asiaa keneltäkään, joten ajattelin kysäistä, josko kellään olisi asiasta kokemusta. Eli millaisen tutkimuksen gynekologi voi tehdä "kokemattomalle" tapaukselle? Voiko esim. papa-koetta tehdä ym. niitä perinteisiä sisätutkimuksia. Olen rauhoitellut häntä, mutta luetutan vielä arvokkaat vinkkinne hänellä, jos niitä lähetätte. Lämmin kiitos etukäteen! :)

Isomummi
Totta kai on hyvä, jos gynekologilla opitaan käymään jo nuoresta pitäen. Se on mitä parhain tapa ehkäistä ongelmia ja oppia pitämään itsestään huolta. 17 vuotiaalle ovat jo ajankohtaisia kuukautisiin ja emättimeen liittyvät ongelmat (mm. tulehdukset) sekä ehkäisyasiat.

Gyne ei riko immenkalvoa. Siinä on aina jonkin kokoinen aukko kuukautisveren vuotoa varten, joten sen kautta lääkäri voi ottaa tarvittavat näytteet, jos tarpeen. Korkeintaan joskus voi tulla kyseeseen tuon aukon suurentaminen, mutta se on harvinaista.

Sisaresi voi mennä luottavaisin mielin tutkimukseen. Uskotteko, että gyne on hyvillään, kun kerrankin hänen puheilleen tullaan ajoissa eikä vasta sitten, kun syli on täynnä murheita! Kysyäkin häneltä saa mitä ikinä mieleen juolahtaa, he neuvovat ja opastavat mielellään.

gynestä
Mielestäni gynelle voi mennä vasta sitten kun aloittaa seksielämän ja miettii ehkäisyä. Jos on neitsyt eikä alapäässä ilmene mitään ongelmaa niin turhaa sieltä käy vauhtia hakemassa.

Isomummi
Tuo mielipiteesi oli aika outo, "gynestä". Ei siellä vauhtia käydä hakemassa, eikä seksielämä ja gynekologinen tarkastustarve ole sidoksissa toisiinsa. Tosi ennakkoasenteinen ja vanhanaikainen käsitys.

nainen77
Munkaan mielestä 17 vuotiaan ei tarvitse mennä gynelle ellei ole mitään erikoista syytä. On eri asia, jos on jo aloittanut seksielämän, niin silloin kannattaa käydä kerran vuodessa, mutta siis muuten se on vielä aika turhaa. On eri asia, jos hänellä on jotain ongelmia niin tietysti sitten. Itse kävin ekan kerran 21-vuotiaana, kun tuli tarvetta pillereille. Ja siitä lähtien olen käynyt 1-2 vuoden välein.

gynestä
No, ehkä on vanhanaikaista ja tosi ennakkoasenteista mutta en näe mitään syytä mennä lääkäriin vain kysymään "onko kaikki kunnossa", jos tosiaan mitään ongelmia ei ole. Jos on jotain ongelmia alapäässä niin varmaan ne myös huomaa ja osaa hakeutua hoitoon. Turhaa maksaa gynelle n. 80€ tyhjästä. Sama, jos menisi terv.keskukseen perusterveenä kyseleen, että oonkohan mä nyt kunnossa, jos ei mitään vaivaa oo.
Ja mielestäni tosiaan silloin kun aloittaa seksielämän on oikeasti hyödyllistä käydä säännöllisesti papassa jne.

Samaa mieltä
Ei gynelle tarvitse mennä, jos seksielämän aloittaminen ei ole ajankohtaista. Tämä siis, ellei mitään ongelmia muuten ole. Vuosittaisia tarkastuksia ei tarvitse noin nuoren aloittaa.

Yhteistyössä