Ei unta ilman tuttia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tellulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tellulainen

Vieras
Onkohan muilla samaa ongelmaa tai neuvoja miten tästä pääsisi eroon? Eli meidän poika 6kk heräilee usein yöllä ja nukahtaa vain kun saa tutin takaisin suuhunsa. Ei siis osaa nukahtaa ilman tuttia. Onko mitään järkeä alkaa vieroittaa lasta tässä iässä jo tutista? Tuntuu jotenkin niin turhalta, että tutista on tullut pojalle niin tärkeä, että ilman sitä ei pysty nukkumaan.

Me vieroitettiin 8,5kk iässä, kun yöt meni juostessa laittamaan tuttia suuhun. Tyttö siis huusi pudonnutta tuttiaan parhaimmassa tapauksessa 10 kertaa yössä, kun ei osannut sitä itse suuhun takaisin laittaa. kaksi viikkoa jaksoin juosta ja sitten paloi käpy. Heitin kaikki tutit mäkeen ja päätin, että nyt loppu!! Kaksi yötä vähän oli itkeskelyä ja viikon verran päikkäreille nukahtaminen kesti hieman kauemmin, kuin tutin kanssa, mutta helposti vieroitus kävi. Luulen että oli juuri sopiva ikä meidän kohdalla. Ja mikä parasta ei tarvinnut yöllä enää herätä miljoonaa kertaa..
paljon vaikeampaa vieroittaminen tulee olemaan, mitä vanhempi lapsi on. Toisaalta lapset ovat tässäkin asiassa hyvin erilaisia, meillä riippuvuussuhde tuttiin ei ollut kovin voimakas, sitä syötiin vain nukkumaankäydessä, ei koskaan huvikseen annettu luputtaa..

Moi, kiitos rohkaisevasta esimerkistä. Meilläkään ei tutti kiinnosta valveilla ollessa, ainoastaan kun käydään nukkumaan. Yöt todellakin on yhtä tutin takaisinasennusta! Harmittaa kun tuossa pari viikkoa sitten mietin samaa ja kokeilin josko tutti unohtuisi ja jo muutaman kerran illalla sain nukutettua ilman tuttia ja muutamille päikkäreillekin. Jostain syystä tutti palasi kuvioihin ja nyt tilanne tuntuu olevan entistä pahempi. Pitäis jostain saada sisua toteuttaa tämä vieroittuminen kun tuntuu että tutista tulee vain entistä tärkeämpi.

Meillä reilu 7kk vanha tyttö ja sama tuttipropleema. Osaa kyllä laittaa itse tutin suuhun ja uskon, että monta kertaa yössä sen löytääkin sängystään, mutta jos tutti tippuu maahan, niin huuto on kova, eikä yleensä lakkaa ennen kuin käyn sen antamassa.
Meillä huudellaan yöllä vaihtelevasti 1-3 kertaa, eli sinällään vähän, mutta kuitenkin...
Yleensä odotan 15 min. ennen kuin menen huoneeseen, joskus nukahtaa omia aikojaan ja joskus huuto jatkuu, niin kauan kunnes saa sen tuttinsa.

Olen myös miettinyt tuota vieroitusta, mutta en tiedä olenko MINÄ siihen vielä valmis... Neidille tyrkkäsivät tutin suuhun jo ekana yönä laitoksella. Ja hirvittävä imutarve tytöllä olikin. Tutti on siis ollut meillä aina melko tärkeä kapistus.
Käyttöä ollaan kyllä pikkuhiljaa vähennetty päivisin, eikä Iida oikeastaan enää syö tuttia muuta kun nukkumaan käydessä ja joskus väsymyskiukkuun.

Kuinka tuo vieroittaminen käytännössä toimii?
Tietysti riippuu varmaan tutin tärkeydestä, mutta noin yleisesti.
Kävisikö helpommin ottaa kerralla pois vai pikkuhiljaa lopettelemalla?
Kokemuksia?

Meilläkin jätettiin tutti pois aika aikaisin. Vanhuus vaivaa sen verran, että en enää tarkalleen muista, että missä iässä. Kuitenkin 8 - 9kk välillä. Yöt oli menneet ihan mahdottomiksi, heräilyä oli 5 - 20 kertaa yössä ja vain tutilla rauhoittui.
Jätin ensin tutin pois päiväunilta, koska vaunuissa nukahti muutenkin helpommin. "Tungin" vain riepua käteen, kun itki. Muutaman päivän päästä jätettiin tutti pois myös unilta ja riepua vaan kehiin. Pari-kolme hankalaa iltaa ja sitten alkoi sujua. Poika mutristeli riepua käsissään ja saattoi imeä rievun kulmaa. Rievun löysi itsekin yöllä sängystään, joten ei tarvinnut itkeä.

(Lopuksi kerrottakoon, että asian positiivinen puoli oli se, että päästiin tutista eroon. Negatiivinen puoli oli, että ei ne unet sitten parantuneetkaan kuin vähäksi aikaa... 10kk iässä siirrettiin nukkumaan omaan huoneeseen, ja se rauhoitti yöt - 7 kuukaudeksi...)

Meillä oli myös neidin kanssa kyseinen tuttiongelma, joka yö laittelin sitä takaisin n 15 kertaa ja väsyyhän siinä ;)
Otimme tutin pois 6 kk ikäisenä ja meni yllättävän hyvin. Pidimme samalla unikoulun (Anna Wahlgren), joka antoi sitten uudenlaisen turvan pikkuiselle. Niin, ja taisi siinä samassa kiintyä unipupuunsakin jotenkin enemmän.

Mutta siis, muutama yö/päikkäri oli rankempaa, sitten neiti unohti tutin täysin! eikä oikein osaa sellaisella enää mitään tehdä kun löytää esim. serkkunsa tutin lattialta. Puree ja ihmettelee, mutta ei edes laita oikein päin suuhunsa.

Tsempit, kannattaa ottaa se vieroittamispuhti jostain ja leikata KAIKKI tutit heti, niin sitten se ei palaa kuvioihin mitenkään vahingossa. Koska öisin on kaikki aina pahempaa ja kamalempaa, niin herkästi sitten sortuu, jos on tutteja jossain kätkössä.

Joo eiköhän tuo tutti lähde meidän kuvioista nyt pois. Siis kertakaikkiaan tuntuu niin tyhmältä asentaa sitä takaisin koko yö. Meilläkin on Anna Wahlgrenin kirja ja olin ajatellutkin nukuttaa vauvelin vaunuissa nyt pari yötä niin voi vaunuja heiluttelemalla rahoittaa uudestaan uneen kun tuttia ei kerran anneta. En kuitenkaan ajatellut vielä luopua siitä yhdestä yöimetyksestä mikä meillä on, mutta jos tuosta tutista edes päästäisiin. Eli Pinni27, ilmeisesti siis tekin nukutitte vauvanne vaunuissa tuon unikoulun ajan vai onnistuitteko jotenkin sängyssä sen toteuttamaan?

meillä tarjottiin tuttia jo sairaalas tytölle mutta ei kelvannu.. nyt melkein vuoden eikä oikeastaan vieläkään syö tuttia.. iltaisin ja päikkäreille kun laitan sänkyyn maidon kanssa niin annan toiseen käteen tutin jolla hän sitten "leikkii" kun on maidon juonut mutta enpä ole tutin viihtyvän suussa kuin max viis sekunttia.. kaipa voi johtua siitäkin että oli puoli vuotias kun vasta suostui pullosta juomaan.. ja siinä ekassa lekuri neuvolassa leikattiin kielen jänne vaikka sairaalassa sanoivat ettei haittaa imemistä.. onneksi maitoa riitti..

esikoisemme söi tuttia melkein kaksi vuotiaaksi.. lähinnä öisin mutta myös päivisin silloin tällöin.. ja jotenkin vaan se tutti jäi.. siis ihan itse luopui siitä.. ei mitenkään sanottu hänelle siitä eikä kukaan muukaan sanonut että iso poika jätä jo se tutin syönti.. kaipa imemis tarve oli täytetty..

Tutista on siis tullut meille riesa kun vauva ei osaa ilman sitä nukahtaa. Tarkoitus on opettaa uusille tavoille, nukahtamaan ilman tuttia. Siitähän tässä on kysymys. Minä mieluummin vaikka imetän parikin kertaa yöllä kuin laitan tutin suuhun 15 kertaa.

Me toteutettiin vieroitus, niin että iltapullon jälkeen laitettiin tyttö suoraan sänkyyn ja jos ei itse nukahtanut, niin paijattiin uneen. Yöllä kun heräsi huutamaan, niin sylissä hyssytettiin ja laulettiin, niin kauan että rauhoittui ja laitettiin takaisin sänkyyn ja taputettiin selkää kunnses nukahti. Näin tehtiin aina kun vauva heräsi huutamaan. yhtään en huudattanut, vaan mentiin aika pian lohduttamaan. Aamuyöstä annettiin pullollinen maitoa, kuten siihenkin asti oli tehty (itseasiassa 1v 2kk asti, sitten vasta neiti suostui luopumaan yösyönnistä, kun jätettiin tuttipullokin kokonaan pois ja ruvettiin juomaan tavallisesta mukista). Tuttivieroituksen jälkeen tuli parin viikon kausi, jolloin tyttö söi kaksi kertaa yössä, mutta se palautui ennalleen yhteen syömiskertaan.

Jee, eika tutiton yö takana. Muutaman kerran joutui rahoittelemaan ja sylittelemään, mutta kylläpähän tuo sitten nukahti aina kuitenkin. Aamuyö oli jopa parempi kuin moneen edelliseen tutilliseen yöhön. Ei tainnutkaan enää kaivata tuttia. Niinhän se on että vauva yöllä herätessään nukahtaa helpoiten siihen samaan tilanteeseen kuin edelliselläkin kerralla, eli jos edellisellä kerralla oli tutti suussa, se pitää olla uudestaan nukahtaessakin. Eli jospa vihdoin opittais että kyllä se uni voi tulla ilman tuttiakin. Tosi hyvät fiilikset, suosittelen muillekin!

Meillä oli eilen neidin hammaslaakäri ja siellä kysyin tuon tutin syömisestä ja sen lopettamisesta. Täti sanoin, että lapsi voi hampaiden kasvun ja kehityksen puolesta syödä tutti 1 1/2-2 vuotiaaksi, kunhan se tutti ei ole suussa kaikenaikaa...
Minusta tuo vaikutti melko paljolta lapsen iäksi :-0 itse olin ajatellut viimeistään 1 vuotiaana poistaa tutit.
Mutta syykin tuohon "korkeaan" ikään löytyi. Eli pieni lapsi saattaa löytää tutin korvaajaksi peukalon, joka sitten kulkee mukana hamaan tulevaisuuteen... Vähän vanhempi lapsi ymmärtää jo, jos lähetetään se tutti vaikka Tuttiritarille.

Että olen nyt vähän epäilevällä mielellä. Tekisi mieli poistaa tutit, mutta minun tuurillani neiti alkaa sitten imeä peukkua...

Niin riippuu juurikin siitä miten paljon tuttia imetään. Jos tutti on suussa useita kertoja päivässä ja sitä luputetaan pitkiä aikoja, niin mahdollisesti voi peukalo löytyä tilalle, mutta lapset, jotka imevät tuttia vain nukahtamistarkoituksessa, niin tuskin alkavat sormia imeskellä.
Itse luulen kyllä että 2-vuotias se helpommin sormia alkaa imeskellä, kun on niiiiin tottunut tutin luputtamiseen ja tunneside tuttiin on siinä vaiheessa vahva ja imemisestä on tullut opittu tapa. 8-10kk vanha ei tuttia kauan muista, joten en pitäisi sormien imeskelyö kovinkaan todennäköisenä. Muutenkin tämä on ikä jolloin imemisen tarve monilla lapsilla heikkenee.
Kyllä meilläkin oli kausi jolloin etusormi oli jatkuvasti suussa ja sitä tyttö vähän imeskelikin, mutta se liittyi hampaiden tuloon.

Heippa!

Meillä on 8kk tyttö jjoka ei ole ikinä tuttia syönyt. Ollaan kyllä tarjottu mutta ei ole kelvannut niin ei sitten väkisin. Yöt ovat tytön kanssa yhtä imettämistä ja "tuttina oloa". Eli menee n. 21.00 nukkumaan ja herää ensimmäisin kerran jo 12 aikaan vaatimaan rintaa. Olen antanut tissiä ja laittanut takaisin omaan sänkyyn mutta tunnin välein herää huutamaan ja olen sitten ottanut tytön viereen ja siinä neiti sitten roikkuu läpi yön aamuun asti...Nyt olisi unokoulu paikallaan mutta en tiedä voiko tyttö olla vielä ilman yösyöntiä koska jo sillon 12 aikoihin syö kyllä ihan kunnolla rintaa, myöhemmin se on sellasta lussuttamista.
Mutta asia jota lähdin kommentoimaan oli tuo tutista pois ikä. Eli meidän kaksoset söivät tuttia 2v asti, aina vain nukkumaan mennessä. Otettiin tutit pois ja muutama yö meni huutaessa mutta aika helposti kuitenkin. Eikä meillä ole sormienimeskelyä ilmestynyt. On aika paljon kiinni lapsesta.

Hei!
Mulla on vuoden ikäinen poika, joka käyttää vain öisin tuttia. Olen ajatellut, että enää ensi yönä ei käytetä tuttia. Mies on vlopun vapaalla niin on vähän helpompaa ettei yksin tarvi yöllä herätä.

Onko mitään viime hetken vinkkejä? =)

Käykää itsekin ajoissa nukkumaan ja pysykää lujina. Toisena yönä itsellä teki niin pirusti mieli kaivaa se tutti, joten suosittelen hävittämään kaikki tutit. Meillä vuoroöin hyssytettiin, ettei sitten seuraavana päivänä kumpikin olleet ihan kuoleman väsyneitä..

Yhteistyössä