Ei todellakaan huvikseen puhu ihmiset "arvauskeskuksesta" !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mun:
mielestä siellä ramppaa niin paljon väkeä turhaan, että jää väkisin huomioimatta oikeasti sairaat. Heti ollaan lapsia kuskaamassa kun oksentaa tai on päivän kuumeessa. Ja mitä näihin yksityisiin tulee, niin ne taas määräämässä kuuria liiankin helposti.

No ehkä on katsos pakko,kun monet ihmiset on töissä ja tarvitsee jonkin todistuksen poissaolosta töihin,arvauskeskuksen lääkärit ne niitä lääkkeitä määräilee,edes kunnolla tutkimatta missä on vika :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Meinaatkos ettei koskaan tule mitään virheitä siellä yksityisellä puolella? .

varmasti tulee myös siellä. Ei ne mitään jumalia sielläkään ole. JOskus vaan tuntuu että tk-lääkäreillä on vaan niin jumalattoman kiire et potilaita hoidetaan kuin liukuhihnalla.. äkkä sisään ja mahdollisimman nopeaa ulos. Siinä jää sitten paljon mahdollisia tauteja ja sairauksia huomaamatta. Ja välillä on aika suurpiirteistä toimintaa.

mä käytän yksityisiä palveluja sen vuoksi et saan itse valita lääkärin ja pääsen heti lääkärille en sairaanhoitajalle ja ehkä sit lekurille+ et saan ajan silloin kun tarvin ( vielä ei oo käynyt niin etten olisi saanut aikaa.)

Pääsen tarvittaessa heti vaikka lastenlääkärille jos on tarvis. Meillä on vakuutus sitä varten et saadaan omavastuuosuuden jälkeen omat takas.

Kyllä se maksaa tietenkin aina rahaa mutta ei voi mittää.

Ei pahemmin oo hyviä kokemuksia tk:sta. Viimeks olisi laittanu enterorokkoisen lapsen normisti tarhaan vaikka crp oli koholla ja oli ollu kuumetta. EI antanut saikkua. Oli pakko mennä päivystykseen kun oli sunnuntai. Soitin pomolle etten tuu maanantaina ja kävin yksit. ja sain 3pvää saikkua.

Ei se yksityinen tarkoita samalla sitä, että sieltä saat aina oikean diagnoosin ja nopeasti. Sitäkin voisin kutsua jonkinlaiseksi "arvauskeskukseksi", kun ihan kirurgi puutteellisilla tutkimuksilla lähti hoitamaan lapsen kipeää rannetta.. ja se hoitokaan ei todellakaan kivutonta ollut ja sitä kesti 8 kuukauden ajan :(

Minä vien terveyskeskukseen kipeän lapseni ja itseni. Ei se ammattitaito kasva sen mukaan, kumman ovesta se lääkäri sisään kävelee (tk vai yksit.).

Ohoh. Kurjaa, etteivät ole tutkineet paremmin. Meille ei vastaavia kokemuksia lasten kanssa ole tullut vastaan, pikemminkin päinvastasia...aina ovat ottaneet vakavasti oireet, etenkin kun olivat vauvaikäisiä. :|

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Ei se yksityinen tarkoita samalla sitä, että sieltä saat aina oikean diagnoosin ja nopeasti. Sitäkin voisin kutsua jonkinlaiseksi "arvauskeskukseksi", kun ihan kirurgi puutteellisilla tutkimuksilla lähti hoitamaan lapsen kipeää rannetta.. ja se hoitokaan ei todellakaan kivutonta ollut ja sitä kesti 8 kuukauden ajan :(

Minä vien terveyskeskukseen kipeän lapseni ja itseni. Ei se ammattitaito kasva sen mukaan, kumman ovesta se lääkäri sisään kävelee (tk vai yksit.).

Me on lapsen kanssa käyty yksityisellä ja etuna on se että aina tutkitaan kunnolla ja kiireettä ja tarpeelliset labrat otetaan heti samassa paikassa ja tulokset saadaan samantien. Jonottaa ei tarvitse ja aina aika on saatu silloin kun on tarvittu. Ei ole mitään valittamista ollut, päinvastoin. Ja turhia lääkekuureja ei ole syöty koska on aina labratulokset olleet jonka pohjalta kuuri on määrätty.

Ja tuohon ammattitaitoon sanoisin että olosuhteet myös vaikuttaa siihen miten voidaan tutkia ja millaisella aikataululla.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:

Asiantuntemusta ja aikaa kyllä niillä riittää paremmin tutkia potilasta.
Toisin kun nämä kaikenmaan keikkalääkärit namibiasta sun muista maista..

otetaas taas esim. Mulle ilmesty käsiin pieniä näppyjä paaljon ja samoten nilkat "räjähti" eli ihottumaa tuli runsaasti!

Soitin sit tk:seen. Pääsin eka sairaanhoitajalle. Arveli käsissä olevan molluskoita ja jalan ihottumaa ei tiennyt ( enkä odotakkaan et tietäs ) Pääsin 1,5h päästä lekurille. Lekuri tyrmäs molluskat samantien ja eikä osannyt diagnosoida jalan ihottumaa. Kutisi niin maan perusteellisesti. Otatti verikokeet ja sanoi soittavansa tulokset kun ne tulee.

odotin sitä puhelua KUUKAUDEN!! sitten soitin et mitkä ne tulokset oli niin asia oli siirretty toiselle lääkärille eikä se sit ollu soittanu. No soitti se ku käskin. 30min se jaaritteli mulle kaiken mahdollisen et mitä noi saattas olla sekä niiden latinankieliset nimet.. 0_o! sano et paa kortisoonii..
Diagnoosi on kysymysmerkki! eli ei tietoa!

Marssin ihotautilääkärille ja sain diagnoosin melkein heti että oppikirjamainen tapaus PUNAJÄKÄLÄ. Sain kunnon rasvat ja kieleen omat kun se oli sinnekkin menny. Nyt on hävinnyt kokonaan.

Minkä takia te niitä pentujanne sitten sinne "arvauskeskukseen" aina kuitenkin ensin viette, jos siellä ei kerran mitään osata ja yksityiselle menette kuitenkin. Menkää suoraan sinne yksityiselle niin ette ole viemässä muiden aikoja. Se on niin hyvä arvostella terveyskeskuslääkäreitä ja verrata yksityiseen lääkäriin. Kyllä minäkin yksityisenä lääkärinä tutkisin vaikka flunssapotilaan persreijänkin sillä palkalla ja aikaakin siihen on pikkaisen enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minkä takia te niitä pentujanne sitten sinne "arvauskeskukseen" aina kuitenkin ensin viette, jos siellä ei kerran mitään osata ja yksityiselle menette kuitenkin. Menkää suoraan sinne yksityiselle niin ette ole viemässä muiden aikoja. Se on niin hyvä arvostella terveyskeskuslääkäreitä ja verrata yksityiseen lääkäriin. Kyllä minäkin yksityisenä lääkärinä tutkisin vaikka flunssapotilaan persreijänkin sillä palkalla ja aikaakin siihen on pikkaisen enemmän.

en mä viekkään muuten kuin pakon edessä. en siis vie muiden aikoja.

Täällä meilläpäin ne ihan samat lääkärit on niin kunnallisella kuin yksityiselläkin, vuoropäivin. Näin ne on myös ainakin Porissa, ja Hesassakin näitä on ainakin valtaosa. Eli se ASIANTUNTEMUS ei siitä kyllä paremmaksi muutu sen mukaan, että kummassa paikassa he sattuvat olemaan:D Aika tosin riittää paremmin, kun ovat yksityisellä puolella.

Mutta ei sitä refluksia edes vauvalla voida tosta vaan todeta, ellei siellä tehdä ruokatorven PH-mittausta... :o

Meillä on hyviä ja huonoja kokemuksia yhtä lailla yksityisestä kuin kunnallisestakin terveydenhuollosta. Tosin yksityisellä lasten omalääkäri on ollut oikea löytö mutta sitten siellä on myös niitä ei niin ajantasalla olevia lääkäreitä.

Arvauskeskus indeed. Itse olen joutunu kokemaan tällaista raskausaikana.
Mulla oli kovia rintakipuja,oksensin verta ja itkin kivusta yöt ja päivät. Menin sitten päivystykseen kun oksensin sellasen kivan verivanan vessan kattoon. Lääkäriin pääsin sit nopeesti niin lääkäri kysy vaan et oonko oksentanu.."joo" ei kysyny mitään muuta laitoo tippaan ja jäin odottelee ja ihmettelee et miksi oon tipassa kun en oo kuivunu,en mä oksentanu sitä verta ku 2 kertaa. Lääkäri sitten tulee paikalle ja mä kysyn et miksi mua tiputetaan ku en oo kuivunu "ku sä sanoit että oot oksentanu" nii 2 kertaa..no lääkäri sitten vähän suuttu siitä.Sanoin etten kestä näitä kipuja että eikö oo mitään lääkettä tai eikö mua voi tähystää että ei tää voi näin jatkua. Lääkäri vastaa "ei oo lääkkeitä,en lähetä sua sairaalaan ku ei ne sua kuitenkaan tähystä ei me mitään ihmeidentekijöitä olla" no minä sit kotiin kärsimään ja itkemään. Menin seuraavana päivänä yksityiselle joka määräs mulle täysin turvallisen happosalpaajakuurin jota söin3 viikkoa,olin täysin oireeton ja oireeton olen edelleenkin. Tulee väähän vähän sellanen olo että yksityiselle on mentävä jos haluu hoitoa. Mulla on vakuutus ja menenki yksityiselle ellei juttu ole päivystysaikana,tosin tästä lähtien taidan mennä yksityiseen päivystykseen. Meidän syntymättömälle lapselle on otettu vakuutus,en aijo jonotella arvauskeskuksessa.

Minä käytän kyllä hyvillä mielin terveyskeskusta, vaikkei se lääkäri enää tällä vuosisadalla eläkään... :D

Vauvojen sairaudet on AINA ottanu vakavasti ja tutkinu hyvin... Olen jopa mennyt lääkäriin sillä otteella,että katottaisko noi korvat kun pari päivää on tuntunu siltä,että niissä ois jotain. Ja niin on katottu ja todettu.
Turhaan ei oo koskaan todettu, eikä yhtään tulehdusta oo jääny huomaamatta.

Ei se tarkota sitä jos jonkun terveyskeskuksessa on huono lääkäri tai kiireinen lääkäri,että JOKA terveyskeskuksessa ois... Ei siis kannata yleistää... =)

Joka paikkaan mahtuu monenmoista lääkäriä, hyvää ja huonoa. Pääasia kuitenkin että saadaan vaivat hoidettua =)

meillä arvauskeskus ei suostunut ottamaan vastaan kolme kuukautista ripuloivaa vauvaa kesähelteellä. Vein yksityisele ja vauva samantien sairaalaan ja tiputukseen...hyvä että hengissä säilyi..

** Mä menin aikanaan itse TK:hon ja sain 2 vkoa sairauslomaa stressintakia, soitin sitten seuraavana aamuna sille lääkärille ja kerroin että se stressi poistettiin viime yönä - ensiavussa sanoivat sitä umpisuoleksi ;)

** Lapselta huuhdeltiin korvat ja imuroitiin putket pois kun oli tk lääkärillä mummin kanssa eikä mummi tarpeeksi pontevasti kieltänyt, korvat oli tulehtuneet ja putket lähti, no kunta maksoi uudet putket hoitovirheen seurauksena.

mun kaverin lapsi meenas kuolla kun eivät tutkineet eivätkä ottaneet tosissaan. lapsi oli jo kuivunut aika pahoin kun äitinsä viimein vei suoraan keskussairaalaan lapsen ja sanoi ettei poistu ennekuin lapsi on tutkittu. päivä myöhemmin lapsi olisi ollut kuollut.

ja pappismies vuosia sitten valitti sydäntään. kipuja. ei tutkintaa, kotia vaan. mies meni kotiin ja kuoli eteiseen kun sydän petti.

pienempiä juttuja mielin määrin.

isäni kuoli kun luulivat että verenpainemittari on rikki ja eivät viitsineet kokeilla toisella laitteella. Lähettivät kotiin ja isäni kuoli kotona sydänkohtaukseen, eli hän oli arvauskeskuksessa kohtauksen aikana jo! Ja ammattilaiset eivät tunnistaneet oireta! Eivät olleet edes pahoillaan tai pyytäneet anteeksi.

Meillä toimii terveyskeskus mainiosti. Yksityiselle ei ole ollut tarvetta, joten siitä ei ole mitään kokemusta.

Ainoa, mikä joskus ihmetyttää, on se into lähettää lapset sairaalan lastenpoliklinikalle joka käänteessä. Ilmeisesti kaikkiin tutkimuksiin ei ole mahdollisuutta meidän pienen kunnan tk:ssa.

Oman kokemukseni mukaan osastolle laittaminen ei läheskään aina tarkoita, että lapsella olisi välitöntä vaaraa. Meillä on oltu osastolla mm. hengitystieinfektion vuoksi siltä varalta, että tarvittaisiin avaavaa lääkettä. Lapsella oli korvatulehdus, nuha ja yskä. Toisen kerran oltiin tipassa kuivumisuhan takia, vaikka verikokeiden tulokset olivat vielä ihan hyvät. Kiva tietysti, ettei päässyt pahaksi.

Täytyy vielä lisätä,että siin ensiavussa maatessani oli kiva katella ku ne mummot kyllä lähetettiin sairaalaan pienimmistäkin rintatuntemuksista ja mut lähetettiin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

täällä ei ole yksityisiä joten siksi. onneksi lääkärissä tarvitsee käydä suht harvoin. lääkäristähän se on kiinni.. osa on niin paneutunut siihen säästämiseen ettei tarvittavia tutkimuksiakaan määrätä, osa taas laittaa eteenpäin jos vähänkin epäilevät.

En vastaile alkuperäiseen kyssäriin, mutta nuille lääkäreille määrätään ylemmällä tasolla, kuin paljon saa käyttää aikaa yhteen potilaaseen ja kuin paljon pitää ottaa potilaita tunnissa. Ja jos yhden potilaan tutkiminen meneekin pidemmäksi, niin se vaikuttaa toisiin aikoihin ja jossain välissä olisi syötävä..
Eli jumalaton kiire, nuori lääkäri jne.. Onkos ihmekkään, kun terveysasemille ei saada lääkäreitä, vaikka monissa kunnissa on keskimääräisesti 3virkaa täyttämättä..

Meidän terveyskeskus on oikein mainio :). Aikoja saa (lähes) aina samalle päivälle, saman katon alta löytyy labrat ja röntgenit yms, sekä erikoislääkärit. Omalääkärimme on ihana ja ammattitaitoinen. Lasten sairastaessa esim. korviaan tilaan yleensä aina ensin ajan omalääkärille, ja jos hänellä ei satu vapaita aikoja olemaan, niin sitten vien lapset yksityiselle (niistäkin kelpuutan vain kaksi lääkäriä, esim. Mehiläisessä ollaan saatu niin surkeaa palvelua että sinne ei enää mennä :| ). Ainoa miinus on terveyskeskuksen ilta- ja viikonloppupäivystyksen jonot, mutta päivystysaikana käytetäänkin ensisijaisesti yksityistä puolta.

Olen aivan samaa mieltä ap:n kanssa, käytiin kaksi kertaa harjoittelemassa pojan kanssa, ja soitin sen jälkeen vakuutusyhtiöön, et antakaa mulle sellainen vakuutus, ettei tarvii enää arvailla saako hoitoa vai ei ja milloin. Säästän jostain muusta sitten vaikka TV-kanavista tai puhelinlaskusta sen muutaman kympin joka siihen vakuutkseen kuussa menee.

On omat lääkäri jolle voi soittaa, ja soittaa takaisin, on potilasseurantaa.. ja juttelua eri vaihtoehdoista, on keskustelua, ja jos tuntuu ettei lääkäri kuuntele sen voi vaihtaa!! Lääkäri kävelymatkan päässä ja aian saa ajan vaikka kuudelta soittaisi. Psykologiaahan tämä enemmän on mutta kiireessä ja steressiä todella tärkeää sellaista..

Alkuperäinen kirjoittaja isätön:
isäni kuoli kun luulivat että verenpainemittari on rikki ja eivät viitsineet kokeilla toisella laitteella. Lähettivät kotiin ja isäni kuoli kotona sydänkohtaukseen, eli hän oli arvauskeskuksessa kohtauksen aikana jo! Ja ammattilaiset eivät tunnistaneet oireta! Eivät olleet edes pahoillaan tai pyytäneet anteeksi.

Kuule ei sitä sydänkohtausdiagnoosia verenpainemittarilla tehdä vaan ekg:lla ja se otetaan rintakipupotilailta aina. Ja isäsi olisi voinut kuolla vaikka kuinka olisi ollut terveyskeskuksessa. Kaikkia ihmisiä kun ei voida pelastaa edes lääketieteen avulla.

Yhteistyössä