ei tehdä tästä nyt tappeluketjua ,haluan vain kertoa tuntojani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mun poika aloitti uudessa päiväkodissa parisen viikkoa sitten. jo tutustumiskäynnillä huomasin, että pojan ryhmässä on todella paljon ulkomaalaisia lapsia. no, eipä se mitään. muksuja on ryhmässä 18 ja ajattelin, että kyllä sekaan mahtuu.
nyt mun poika on puhunut kuinka sitä harmittaa että ryhmässä ei ole muita poikia samaa ikää jotka osais puhua suomea ja että ymmärtäis niitä . on leikkinyt siellä jonkun ulkomaalaisen kanssa, mutta sanoo että on tyhmää kun ei tajua sitä toista.
pojan vanhassa päiväkodissa ei ollut ulkomaalaisia kuin nimeksi - samassa ryhmässä ei tainnut olla laisinkaan.

emmä nyt oikeastaan tiedä mitä mä tällä aloituksella haen, ehkä jotenkin vahvistusta että kyllä poika oppii nauttimaan uudesta erilaisesta ryhmästä jne ajan kanssa. minua se vaan surettaa kun kaikki "matit ja mikot on hävinny "

Outoa...meinaan se, ettei ne ulkomaalaislapset osaa suomea.
Mun lasten pk:ssa olevat ulkomaalaislapset vääntää Turun murretta oikein sujuvasti :D, paitsi yksi saksalaislapsi joka vasta muutti tänne.

Tuntuu varmaan oudolta tilanteelta kun Suomessa ollaan, mutta tuskin siitä on haittaa pojallesi. Tietysti voit vähän kysellä kielen kehityksen kannalta vaikka neuvolasta, että onko siitä jotain haittaa, ettei lapsi kuule kavereilta juuri äidinkieltään hoidossa. Mutta luultavasti se on vain rikkautta hänen kehitykselleen.

ne ulkomaalaiset lapset oppii nopsasti sen kielen. ja ajattele mikä lottovoitto tuo on, jos sun asenteesi on kohdallaan ei tarvita paljon muuta jotta sun lapsesta kasvaa hyvä ihminen eli tasaarvoisuutta ja erivärisyyttä arvostava!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mun poika on jo 5 vuotias, joten puhe on jo aika olennaisessa osassa leikkejä.

Millainen pk-ryhmä se on, onko normaali 4-5 v ryhmä? Jos on, niin ihmettelen tosissaan miksi ne ulkkislapset ei osaa suomea. Heidäthän yleensä laitetaan päivähoitoon jo 1-2 v iässä, jotta oppisivat kielen. Ihan neuvolan määräyksestä siis. Jos taas kyseessä on ryhmä missä on lapsia ikähaarukassa 0-6 v, niin mun mielestä se ei ole viisivuotiaalle paras mahdollinen ryhmä muutenkaan.

Puhe toki on aika olennainen osa tuonikäisten leikkiä, mutta meidän 4 v 8 kk ikäiselle ei ollut mikään ongelma leikkiä hollantilaislasten kanssa Amsterdamin reissulla, vaikka yhteistä kieltä ei ollut. Tyttö höpötti niille suomea, ne puhuivat omaa kieltään, ja leikki sujui hienosti =)

Mä en muuten veisi lastani ryhmään, missä yksikään toinen lapsi ei osaa suomea...mutta tuskinpa sellaista päiväkotia on olemassakaan missään päin Suomen maata :snotty:

no ei oo kyl mikään rikkaus. Kyllähän nyt suomessa pitäis saada puhua suomea! Maks pari ulkomaalaista per ryhmä. Mä miettisin vaihtoa! Puhe aika olennaista leikis ton ikäsellä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
mun poika on jo 5 vuotias, joten puhe on jo aika olennaisessa osassa leikkejä.

Millainen pk-ryhmä se on, onko normaali 4-5 v ryhmä? Jos on, niin ihmettelen tosissaan miksi ne ulkkislapset ei osaa suomea. Heidäthän yleensä laitetaan päivähoitoon jo 1-2 v iässä, jotta oppisivat kielen. Ihan neuvolan määräyksestä siis. Jos taas kyseessä on ryhmä missä on lapsia ikähaarukassa 0-6 v, niin mun mielestä se ei ole viisivuotiaalle paras mahdollinen ryhmä muutenkaan.

Puhe toki on aika olennainen osa tuonikäisten leikkiä, mutta meidän 4 v 8 kk ikäiselle ei ollut mikään ongelma leikkiä hollantilaislasten kanssa Amsterdamin reissulla, vaikka yhteistä kieltä ei ollut. Tyttö höpötti niille suomea, ne puhuivat omaa kieltään, ja leikki sujui hienosti =)

ryhmä on ikäjakaumaltaan 3-5vuotiaiden ryhmä. sitä, miksi nämä ulkomaalaiset eivät osaa suomea, en tiedä. mutta heidän kanssaan on siinä ryhmässä mukana myös tulkki muutamana päivänä viikossa.
no, onneksi tosiaan lapset ovat nopeita oppimaan.sekä omani ja muiden =)
ehkä mulla tässä menee kauimmiten "totutella"

ryhmä on ikäjakaumaltaan 3-5vuotiaiden ryhmä. sitä, miksi nämä ulkomaalaiset eivät osaa suomea, en tiedä. mutta heidän kanssaan on siinä ryhmässä mukana myös tulkki muutamana päivänä viikossa.

Ai ne on kaikki vieläpä samasta maasta/samaa kieltä äidinkielenään puhuvia?
Tosi outo päiväkoti :D :D :D
No, lapset oppii nopsaan ja nuokin varmaan puhuu sujuvaa suomea jo keväällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
taidat ap vähän liiotella? aika erikoista jos on koko ryhmä ulkomaalaisia?

en missään vaiheessa sanonut että koko ryhmä olisi ulkomaalaisia. lue ensimmäinen viestini. lapsista 18kpl on 9 ulkomaalaista ( toiset enempi, toiset vähempi ). mutta koska ryhmä on 3-5v niiden aika moni näistä isommista sattuu olemaan ulkomaalaisia, mikä taas harmittaa kun poikani on tosiaan 5 ja tuossa iässä olevalle se kolme vuotias suomalainen kaveri on kyllä usein liian pieni kaveriksi. samoin meillä eletään kautta että tyttöjen kanssa ei voi leikkiä- tytöt ovat hyi yök ja heitä voi vaan juosa karkuun pväkodin pihalla ( pusujen pelossa jne ) .

Ai ne on kaikki vieläpä samasta maasta/samaa kieltä äidinkielenään puhuvia?
Tosi outo päiväkoti :D :D :D
No, lapset oppii nopsaan ja nuokin varmaan puhuu sujuvaa suomea jo keväällä :)

no ei tietenkään ole. seassa on venäläisiä, turkkilaisia ja afrikkalaisia. sisaruspareja on kylläkin. tämä tulkki on apuna kaiketi kaikkein "pahimmille" ummikoille.

mutta koska ryhmä on 3-5v niiden aika moni näistä isommista sattuu olemaan ulkomaalaisia, mikä taas harmittaa kun poikani on tosiaan 5 ja tuossa iässä olevalle se kolme vuotias suomalainen kaveri on kyllä usein liian pieni kaveriksi. samoin meillä eletään kautta että tyttöjen kanssa ei voi leikkiä- tytöt ovat hyi yök ja heitä voi vaan juosa karkuun pväkodin pihalla ( pusujen pelossa jne ) .

Nooo...ongelma ei kyllä sitten taida olla noissa 9 ulkomaalaistaustaisessa lapsessa, vaan siinä, että sun lapselle kelpaa leikkikaveriksi vain tismalleen samanikäinen poika, jonka senkin täytyy olla suomenkielinen :|
Kyllä meilläpäin leikkii keskenään niin tytöt kuin pojat, 2-6- vuotiaat, ihan sulassa sovussa ja mainiosti :)

Mitä muuten tarkoittaa enempi tai vähempi ulkomaalainen? :o :D

mutta koska ryhmä on 3-5v niiden aika moni näistä isommista sattuu olemaan ulkomaalaisia, mikä taas harmittaa kun poikani on tosiaan 5 ja tuossa iässä olevalle se kolme vuotias suomalainen kaveri on kyllä usein liian pieni kaveriksi. samoin meillä eletään kautta että tyttöjen kanssa ei voi leikkiä- tytöt ovat hyi yök ja heitä voi vaan juosa karkuun pväkodin pihalla ( pusujen pelossa jne ) .

Nooo...ongelma ei kyllä sitten taida olla noissa 9 ulkomaalaistaustaisessa lapsessa, vaan siinä, että sun lapselle kelpaa leikkikaveriksi vain tismalleen samanikäinen poika, jonka senkin täytyy olla suomenkielinen :|
Kyllä meilläpäin leikkii keskenään niin tytöt kuin pojat, 2-6- vuotiaat, ihan sulassa sovussa ja mainiosti :)

ok. vika on siis mun pojassa.
tai varmaan mussa kun olen siitä kasvattanut miehen kanssa tällasen.

joo.enempi tai vähempi ulkomaalainen. huonosti ehkä sanavalinta, mutta osan oletan kuitenkin olevan "puolisuomalaisia" ja osaavan suomea tai asuneen suomessa senverta kauan että kieli ei olisi niin suuri ongelma tms. en tiedä.
enempää en jaksa rautalangasta vääntää joka sanaa.

Äkkiä ne suomea oppivat ne lapsoset. Meidän lapsen paras kaveri tarhassa on Venäjältä kotoisin, en itse aina ihan ymmärrä hänen puhettaan mutta lapsilla ei ole keskenään mitään ongelmaa. Lapseni on 5 ja hänen kaverinsa muutamaa kuukautta vaille.

Enemmän ongelmaa tuntuisi olevan tarhakavereiden vanhemmilla tämän toisen lapsen suhteen, lapset kyllä hyväksyvät joukkoonsa. Tosin muutaman kerran on kuulemma joku lapsista tokaissut että "meidän äiti sano että sä oot ryssä, mutta mikä se on?" tai jotain vastaavaa. Aikuisilla se asennevamma on, ja siitä poisoppiminen on hitaampaa kun lapsen kielenkehitys...

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävää:
tylsää, ap:n pojan kielellinen kehitys häiriintyy kun ei ole muita suomea puhuvia ja eikä saa itseään ymmärretyksi kun toiset ei osaa puhua. :(

Ootko tosissas? Ei lapsen ensisijainen kielenoppimispaikka ole päiväkoti, vaan kodin läheiset ihmiset. Monet pikkulapset puhuvat kieltä aluksi "väärin" ja käyttävät hassuja sanoja - vedätkö tästä johtopäätöksen että lapsi oppii väärin kieltä.

O sancta simplicitas...

ok. vika on siis mun pojassa.
tai varmaan mussa kun olen siitä kasvattanut miehen kanssa tällasen.

joo.enempi tai vähempi ulkomaalainen. huonosti ehkä sanavalinta, mutta osan oletan kuitenkin olevan "puolisuomalaisia" ja osaavan suomea tai asuneen suomessa senverta kauan että kieli ei olisi niin suuri ongelma tms. en tiedä.
enempää en jaksa rautalangasta vääntää joka sanaa.

18 lapsen ryhmästä 9 on "enempi ja vähempi" ulkomaalaisia, ja näistä "ulkomaalaisista" osa vielä suomea osaavia puolisuomalaisia? Eli suomea puhuu äidinkielenään 9 lasta, ja toisena äidinkielenään vielä lisäksi jokunen lapsi? Aika pieni ongelma siis on nämä muutama ummikko.

Niin, ja aina voi vaihtaa sitä päiväkotia, luulisi että teidänkin alueella olisi useampi kuin yksi päiväkoti... Tai sitten naapurilähiössä. Lisäksi on muitakin hoitomuotoja, mm. yksityinen perhepäivähoito, tai ihan yksityishoitaja, jonka rekrytoinnin ja haastattelun hoidatte miehenne kanssa tietystikin itse. Näin tulee se kielitaitokin tsekattua, että on varmasti syntyperäinen suomalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ketola:
Niin, ja aina voi vaihtaa sitä päiväkotia, luulisi että teidänkin alueella olisi useampi kuin yksi päiväkoti... Tai sitten naapurilähiössä. Lisäksi on muitakin hoitomuotoja, mm. yksityinen perhepäivähoito, tai ihan yksityishoitaja, jonka rekrytoinnin ja haastattelun hoidatte miehenne kanssa tietystikin itse. Näin tulee se kielitaitokin tsekattua, että on varmasti syntyperäinen suomalainen.

Täsmälleen.

mä ymmärrän kyllä että poikaasi harmittaa, ja että su harmittaa poikasi puolesta, niin harmittais muakin... mä oon ehkä siinämielessä rajoittunut että todellakin haluan että lapseni pystyy kommunikimaan suomeksi, sekä hoitajien että muiden lasten kanssa... toki nyt on viel niin pieni että jos pk ryhmässä on ulkomaalaistaustaisia jotka eivät vielä puhu suomea, ei se juurikaan leikkeihin aikuta...

Yhteistyössä