ei taida tulla meistä kestovaippailijoita :X

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
tänään pistin vauvalle ekat kestot, käytön jälkeen huuhtelin enimmät kakat pois jos oli ja pistin kannelliseen purkkiin. äsken laitoin niitä koneeseen, voi yrjö! lämpimät, haisevat kusipaskavaipat. ja todella nyt jäi vähän mietityttämään että tuleeko myy pyykki muka puhtaaksi, kun niitä kuulemma voi muun pyykin kanssa pestä...
 
Älä nyt heti luovuta!

Huuhtele kakkavaipat kunnolla, katso ettei ämpäri ole lattialämmitetyllä lattialla ja jos mahdollista säilytä vaipat kannettomassa astiassa ilmavasti, että pääsevät kuivahtamaan niin eivät haise.
Sitten kun vauva on isompi ja pissa alkaa haista ammoniakille, mä olen huuhdellut iltaisin päivän aikana kertyneet vaipat koneessa ennen pesua ja lykännyt sitten muun pyykin mukaan kuuteenkymppiin.
 
dsfsdaf
Meillä pestään melkein aina vaipat erikseen, vaikka tuleekin vajaita koneellisia. Kannattaa laittaa vaippaämpäriin tai purkkiin tai missä ikinä likaisia vaippoja säilyttääkin, pari tippaa teepuuöljyä niin se neutralisoi vähän hajua ja desinfioi. Ja tietty huuhdella vaipat kunnolla, sekä pestä vaippoja usein. Meillä pestään vaipat kerran päivässä. Ei sitten muhi keskenään liian kauaa.

Pesukoneeseen voi laittaa huuhteluainelokeroon etikkaa, niin se raikastaa myös. Ja pesu 60 astetta ja välillä 90 niin kyllä tulee puhdasta. Pestyt ja kuivat vaipat ei haise pahalle enää.
 
Siksipä kannattaakin kestoilla "kunnolla", että voi pestä pelkkää vaippapyykkiä aina koneellisen. Mä säilytin kesäaikaan vaipat pesua odottamassa terassilla pikku telineelle ripustettuna. Siellä saivat tuulettua ja ilman hajuhaittoja sitten kuivuttua siirsin joko vaippapyykkikoriin tai suoraan koneeseen, jos oli tarkoitus ne juuri pestä. Nyt pakkasten aikaan en enää ulos vie, ettei laminointi kärsi PUL-vaipoissa. Mulla on pesuhuoneessa ammee reunassa teline. mihin laitan pisuvaipat ja huuhdelllut kakkavaipat kuivumaan ja siirrän sitten koriin tai koneeseen kun ovat kuivia. Pienempänä ei hajuhaittoja tullut, mutta nyt taaperoikäisen pissa kyllä jo tuoksahtaa tujummalle. Kun on sauna lämmennyt, niin yön aikana vaipat kuivuvat äkkiä ja ne saa nopeasti kuivina säilöön pesua odottamaan.

Mun oli kanssa pakko keksiä tää kuivasäilytysratkaisu, koska mua oksettaa se märässä muhivien vaippojen haju. Samasta syystä en pystynyt yökestoiluun. Yövaippa haisee ihan kuvottavalle. Kertakäyttöinen ei ihme kyllä aamulla haise niin ja vaikka haisisi, niin sen voi nakata roskiin haistelematta.

Tsemppiä kestoilun jatkamiseen. Jos olet motivoitunut muuten jatkamaan kestoilua, niin kehittele joku toimiva kuivasäilytys systeemi. Jos käytät harsoja tai muita sisävaippoja niin nehän voi nakata parvekkeellekin vaikka olis kylmää. Tosin jos jäätyvät, niin täytyy sulatella ennen pesua :D.
 
äitiki
Mä jätän aina vaipat kuivumaan pyykkitelineeseen (sellaiseen pyöreään pyykkipoikatelineeseen) että kuivuvat äkkiä. Ne eivät kyllä haise. Ei ihme että haju on kauhea jos kannellisessa astiassa pitää :X

Ja mä olen kyllä pessyt vaipat vauvan vaatteiden seassa 60 asteessa. Eipä ole mitään vatsavaivoja tai hajuhaittaa tai muutakaan haittaa ollut.
 
"vieras"
nojoo, meillä ei kyllä ole sit tiloja suorittaa tätä kestovaippailua, sen verran pieni kerrostaloasunto ja pieni kylppäri/vessa. ja aika epähygieeniseltä tuntuu noita kakkavaippoja huuhdella ja sit rutistella niin kuivaksi että ne johonkin kylppäriin narulle vois jättää ennen kunnon pesua, en viittis niitä kattella pitkin päivää. :X
 
[QUOTE="vieras";27446292]nojoo, meillä ei kyllä ole sit tiloja suorittaa tätä kestovaippailua, sen verran pieni kerrostaloasunto ja pieni kylppäri/vessa. ja aika epähygieeniseltä tuntuu noita kakkavaippoja huuhdella ja sit rutistella niin kuivaksi että ne johonkin kylppäriin narulle vois jättää ennen kunnon pesua, en viittis niitä kattella pitkin päivää. :X[/QUOTE]

No kyllähän se vähän niin on, että jos ei kakkavaippaa viitsi rutistella niin sitten on aika vaikea kestovaippailla. Mutta onneksi sitä ei ole pakko tehdä jos ei halua ja kertakäyttövaipatkin on keksitty.

Kestoilu ehkä vaatii vähän sellaista viitseliäisyyttä että ei se onnistu jos asiaa ei oikeasti koe itselle tärkeäksi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;27446326:
Kestoilu ehkä vaatii vähän sellaista viitseliäisyyttä että ei se onnistu jos asiaa ei oikeasti koe itselle tärkeäksi.
näinhän se varmaan on. Ja juu, ei tullut mieleen että niitä likaisiakin pitää kuivatella jossain narulla ennen pesua....
 
äitiki
[QUOTE="vieras";27446292]nojoo, meillä ei kyllä ole sit tiloja suorittaa tätä kestovaippailua, sen verran pieni kerrostaloasunto ja pieni kylppäri/vessa. ja aika epähygieeniseltä tuntuu noita kakkavaippoja huuhdella ja sit rutistella niin kuivaksi että ne johonkin kylppäriin narulle vois jättää ennen kunnon pesua, en viittis niitä kattella pitkin päivää. :X[/QUOTE]

Höh. Meidän vauvan kakka ei ainakaan ole ällöä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitiki;27446349:
Höh. Meidän vauvan kakka ei ainakaan ole ällöä.
joo, se on varmaan tehty orvokeista ja kissanpennuista.... :) eihän se oman lapsen kakka niin paha ole kuin muiden, mutta en mä silläkään niin hirveesti plutata viittis. :)
 
"nenna"
Meillä käytetyt kestot on säilössä kodinhoitohuoneen kaapissa avonaisessa ämpärissä. Ei haise, muuta kuin silloin kun kippaa ne siitä koneeseen. Levitän aina imut taskujen sisältä pois ennen ämpäriin laittoa ja sitten vaan kippaan täydestä ämpäristä koneeseen. Ämpäriin vettä ja pesuainetta vähäksi aikaa, niin poistuu siitäkin hajut jos niitä on.

Ja kyllä niitä kestoja voi pestä ihan hyvin muun pyykin seassa, kun vaan ottaa huomioon sen, että ne on syytä pestä 60 asteessa. Esim. pyyhkeiden ja lakanoiden seassa menee vallan hyvin :)
 
[QUOTE="vieras";27446344]näinhän se varmaan on. Ja juu, ei tullut mieleen että niitä likaisiakin pitää kuivatella jossain narulla ennen pesua....[/QUOTE]

Mutta siis en mä ole ikinä narulla niitä likaisia kuivattanut, ämpärin reunalle vaan olen jättänyt kakkojen huuhtelun jälkeen kuivahtamaan, pissavaippoja en ole edes huuhdellut. Meillä oli aika, kun oli kaksi kestoilijaa samaan aikaan ja itselläni on todella tarkka nenä (kertakäyttövaipat haisee musta kamalalle!). Silti mahduttiin tänne kerrostaloasuntoon ihan hyvin :)
 
äitiki
[QUOTE="vieras";27446362]joo, se on varmaan tehty orvokeista ja kissanpennuista.... :) eihän se oman lapsen kakka niin paha ole kuin muiden, mutta en mä silläkään niin hirveesti plutata viittis. :)[/QUOTE]

Suunnilleen joo... Mä rakastan sitä maitokakan hajua. Se on niin vauvamainen haju. Etkö voisi edes kumihanskojen kanssa pestä? Ja jotkut muuten laittaa ne lillumaan vesiämpäriin pesua odottamaan, minusta SE on ällöä mutta menettelisikö sinulla?
 

Yhteistyössä