Ei taida meidän lapset saada lemmikkiä:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä suosittelisin rottia. Ovat seurallisempia kuin gerbiilit, mutta yhtä helppohoitoisia. Rotat ovat fiksuja ja ne kiintyvät omistajiinsa. Niille käy ruoaksi kaikki, mitä voi antaa pienelle lapselle, eli peruskotiruokaa kunhan ei ole liian tujusti maustettua. Rotta maksaa 15-20e. Rotan voi jopa opettaa käymään laatikolla, jolloin häkin siivoaminen on älyttömän helppoa!

Meillä hermeliini ja häkki siivotaan kokonaan ehkä kerran kuussa. Sillä siis astiat jossa käy tarpeillaan. Niin ja purujen sijaan meillä on käytössä paperimassapelletti.

Tällä hetkellä pupu on ärtsy ja lapset ei tykkää yhtään koska puree. Mukamas murrosikää ja pitäis mennä ohi mut toi on jo yli vuoden että katsotaan rauhottuuko iän myötä.

Onpas tullut paljon vastauksia =) Rotta... ne on kyllä tosi vilkkaita ja kuulemma viisaitakin. Eivätkös kuitenkin vaadi paljon isomman häkin kuin gerbiilit ja useammin siivouksen? Ja sitten kun on niitä kesyrottia, niin mitä ne toiset rotat sitten on?

Marsu olisi tietysti enemmän kanin kokoinen, mutta poikkeaako sen hoito muuten kanin hoidosta? Minä olen myös kuullut, että jos kanin opettaa pissa-astialle, jossa kuivikkeena pellettiä ja kanin häkissä muuten alusena matto, niin on tosi helppo ja siisti hoitaa. Tosin se johtojen pureskelu on tietysti suuri riski, mutta valvonnassahan kani muutenkin jalottelisi =)

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Onpas tullut paljon vastauksia =) Rotta... ne on kyllä tosi vilkkaita ja kuulemma viisaitakin. Eivätkös kuitenkin vaadi paljon isomman häkin kuin gerbiilit ja useammin siivouksen? Ja sitten kun on niitä kesyrottia, niin mitä ne toiset rotat sitten on?

Marsu olisi tietysti enemmän kanin kokoinen, mutta poikkeaako sen hoito muuten kanin hoidosta? Minä olen myös kuullut, että jos kanin opettaa pissa-astialle, jossa kuivikkeena pellettiä ja kanin häkissä muuten alusena matto, niin on tosi helppo ja siisti hoitaa. Tosin se johtojen pureskelu on tietysti suuri riski, mutta valvonnassahan kani muutenkin jalottelisi =)

Marsut on kyllä kaneihin verrattuna siistimpiä. Ite varasin just äsken kaksi marsua :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:
Mä tuolla aiemmin vastasinkin jo että meillä käytössä paperimassapelletti ja pissa astiat. Parin päivän välein putsaan ne astiat ja koko häkki suunnilleen kerran kuussa.

Onko teillä häkin pohjalla purua, matto vai jotain muuta? Tuo pissa-astia kyllä helpottaisi hoitoa huomattavasi ja olen kuullut, ettei pelletti sitoo hajun hyvin. Se pelkän pissa-astian siivoaminen ei nyt kovin suuri homma olisi =)

Rotankin saa opetettua ''hiekkalaatikolle'' ja meillä luovuttiin puruista vallan, häkin pohjalla pehmikkeenä vanha matto! Kaksi rottaa tarvitsevat korkeussuunnassa ison häkin, meillä kaksi kaninhäkkiä päällekkäin eli häkin mitat 50x80x120cm.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rotankin saa opetettua ''hiekkalaatikolle'' ja meillä luovuttiin puruista vallan, häkin pohjalla pehmikkeenä vanha matto! Kaksi rottaa tarvitsevat korkeussuunnassa ison häkin, meillä kaksi kaninhäkkiä päällekkäin eli häkin mitat 50x80x120cm.

Pitääkö se paikkansa, että rottien häkki on siivottava (purut vaihdettava, "lelut" ja pohja pestävä) kaksi kertaa viikossa)?

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:
Mä tuolla aiemmin vastasinkin jo että meillä käytössä paperimassapelletti ja pissa astiat. Parin päivän välein putsaan ne astiat ja koko häkki suunnilleen kerran kuussa.

Onko teillä häkin pohjalla purua, matto vai jotain muuta? Tuo pissa-astia kyllä helpottaisi hoitoa huomattavasi ja olen kuullut, ettei pelletti sitoo hajun hyvin. Se pelkän pissa-astian siivoaminen ei nyt kovin suuri homma olisi =)

Meillä on pelletti muuallakin häkissä. Olen miettinyt kans tota matto hommaa koska se toimis ainakin meillä todella hyvin. Kun vaan joku päivä löydän siihen sopivan. Ja juu se pelletti sitoo kaikki hajut!

Meidän lapset eivät ikinä saa kania... Sukulaisella oli sellaisia pienen ponin kokoisia kaneja, jotka purivat niin riivatusti!!! Pelkään kaneja vieläkin :ashamed:...

Häkkieläimet yleisestikin ahdistavat mua. Tiedän, pikku gerbiili ei voi asustella koko asunnon kokoisella alueella mutta silti se pikku häkki ahdistaa mua. Ehkä gerbiili ei perusasumuksekseen ei edes tarvitse isoa tilaa mutta silti.

Yhteistyössä