Ei se oo aina helppoo sossun asiakkaanakaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Ei taida Karussa vastata miksi pitää vaihtaa asuntoa parempaan, vaikka raha vaihtamiseen tarttee hakea sossusta. yhteiskunnan hyväksikäyttöä tuollainen. Ihmetyttää että miten saavat takuun sossusta kun sieltä ei meinaa saada muutkaan mitään. Vaikka olisi miten vaikea tilanne niin sossusta on saniottu tutuille että he eivät takuuseen rahaa anna.

Se, ettei ole rahaa maksaa takuuta, ei kuitenkaan kerro siitä, että olisi välttämättä muuten sossun asiakas. Takuu on monesti 500-800e, se on aikamoinen lovi pienituloisen mutta silti omillaan pärjäävän perheen kuukausivaroihin!

Ja eihän sossu maksa takuuta rahana, vaan tekee maksusitoumuksen, jolla sitoutuu maksamaan, JOS tarvetta on korjauksiin tai rästivuokrien maksuihin sun muihin, kun asukas muuttaa asunnosta pois! Monesti siis "rahat" jää ihan sossuun, moni osaa asua vuokralla fiksustikin eikä kämppää tarvitse korjata kun pois muutetaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vastaa jo:
Ei taida Karussa vastata miksi pitää vaihtaa asuntoa parempaan, vaikka raha vaihtamiseen tarttee hakea sossusta. yhteiskunnan hyväksikäyttöä tuollainen. Ihmetyttää että miten saavat takuun sossusta kun sieltä ei meinaa saada muutkaan mitään. Vaikka olisi miten vaikea tilanne niin sossusta on saniottu tutuille että he eivät takuuseen rahaa anna.

Hyvät syyt on, mutta ne ei kuulu sinulle paskan vertaa. B) Vai oletko sä se meidän sosiaalityöntekijä?

Ja kyllä mä tosiaan joskus työelämässä maksan veroja ihan tarpeeks. Nyt ei oo rahaa niin ei oo ja siksi sossusta sitä saa. Hyvin yksinkertaista!
Kateus puhuu sun viestissä kun surkuttelet ettei tuttus oo saaneet rahaa, se tuskin on mun syytäni kuitenkaan? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Karussa on 17v tai 18 v äippä, vaikka muuta yritti väittää tuolla...

Mitä ikä tähän liittyy?

No ehkä siten, että aikuinen tietää että esim vuokranmaksu on vuokralaisen tehtävä, eikä sosiaaliviranomaisen, joten vaikka maksut tulisivat myöhässä, tietää sen olevan AVUSTUS eikä mikään automaatti, ja myöhästymiset on vaan maksettava. Jotenkin tuossa alustuksessa oli sellainen sävy, että kaiken pitäisi olla kamalan helppoa.

Minä oikeastaan uskon enemmän vanhempien kuin yhteiskunnan vastuuseen, ja jos joku lapsistani saisi teininä lapsia, toivoisin, että he ennemmin turvautuisivat meidän apuumme kuin yhteiskunnan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tulipa se raha mistä vaan niin pitäisi opetella se periaate että koskaan ei saa käyttää rahoja loppuun asti. Mutta se rahan pakkokäyttämisvimma näyttää vallitsevan aika monella. koska rahaa tulee... mihin meni... kysellään aina.
Kysytäänpäs seuraavan kerran lapsilisäpäivänä että minkä verran aiot säästää siitä mahdollisimman pitkälle ja mikä on oikeastaan pakko maksaa ja ostaa. Ruoka ja asunto on pakollisia ja uusia vaatteita joskus, muu on harkinnanvaraista, tai siis pitäisi olla eikä pakko ole kaikkea heti saada

JOskus se elämä vaan on niin pienillä tuloilla ja vaikka miten tarkkaan laskisi, ei siitä säästöön jää mitään. Voitko kuvitella semmosta? Että kun saa jonkun mini-minimin, ja siitä maksaa kaikki pakolliset laskut, vuokra, sähkö yms ja jotain ruokaakin sitten vaikka, ei jäljelle jää mitään, odotellaan sitten vaan seuraava kuukautta.

Muistan itse ajan kun säästin 3 kk talvitakkiin tai farkkuihin.

Tai aika, kun just olin muuttanut kotoa pois ja yllättäen työt loppui (koulutus oli, mutta töitä en alalta saanut). Sain Kelan peruspäivärahan joka tuli 2 viikon välein siihen aikaan ja se 2 viikon "tili" ei riittänyt vuokraan, eli se piti kokonaan säästää kunnes tuli toinen 2 viikon tili josta maksoin vuokran ja mitä vähän jäljelle jäi, meni sähkölaskuun kun se tuli 2 kk välein ja sitten vähän jäi ruokaan.

Vaatteisiin ei riittänyt. Ne olivat ihan kamalassa kunnossa. Talvi tuli, eikä ollut ehjää talvitakkia, vanutäytteet pursui helmasta ulos.. entiset luokkakaverit eivät tervehtineet. Näytin puliämmältä, olin noin 18-19 v.

Kun pääsin töihin, ostin talvitakin eka tilistä. Se tuntui hienolta. Onneksi siihen aikaan ei tarvinnut maksaa mitään välitysvuokria, kun piti muuttaa, ja asunto löytyi helpostikin..

Lasketaanko teillä muuten miehen opintolaina tuloksi? Kun meillä laskettiin joskus kun yritettiin jotakin hakea sossusta vuonna papu. Ja se kuuluukin laskea, ärsytti silloin vaan.

Olen kyllä sitä mieltä, että joku kohtuu voisi olla siinäkin paljonko sossusta saa rahaa ylellisyyksiin. Joku oman saunan lämmittäminen syö hitosti rahaa, ja jos toinen on kotona (minkä ikäinen lapsi?) ja toinen opiskelee, niin kyllä voisi vähän yrittää elää tulojen mukaan. Toiset sitten siellä saunovat joka päivä minun laskuun ja edesauttavat vielä ilmastonmuutosta, ja me, jotka itse maksamme, saunomme ehkä kerran viikossa. Jotain rajaa pitäis saada sossuunkin, paljonko jakavat ylellisyyksiin rahaa. Kun ei se ole sossun virkailijoiden, vaan meidän kaikkien yhteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Kummalle annat verorahasi mieluummin:

Äidille joka on saanut nuorena lapsensa, kantaa vastuunsa niin kuin pitääkin kantaa, yrittää selviytyä ja pärjätä elämässään.Vaikeaa on, mutta porskuttaa kuitenkin eteenpäin.Verorahoja tulee maksamaan eläessään varmasti, ikää on sen verran että työelämässä kerkeää olla montakymmentä vuotta.

Alkoholistille joka juo kaikki rahansa,makaa paskanhajuisena ojassa.Huutelee lapsille törkeyksiä ja kusee housuun.

Vaikka maailmassa ei olisi yhtään teiniäitiä, maksasit jokatapauksessa veroa yhtäpaljon kuin maksat nyttenkin.Teiniäidit ovat vähemmistö joka sitä verorahaa yhteiskunnalta "vie".

Eivät alkoholistit huutele yleensä kyllä lapsille yhtään mitään. Ovat ihan ihmisiä, kuten mekin, sairastuneita yhteiskunnan kovuudesta, tippuneet oravanpyörästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kyllä sitä mieltä, että joku kohtuu voisi olla siinäkin paljonko sossusta saa rahaa ylellisyyksiin. Joku oman saunan lämmittäminen syö hitosti rahaa, ja jos toinen on kotona (minkä ikäinen lapsi?) ja toinen opiskelee, niin kyllä voisi vähän yrittää elää tulojen mukaan. Toiset sitten siellä saunovat joka päivä minun laskuun ja edesauttavat vielä ilmastonmuutosta, ja me, jotka itse maksamme, saunomme ehkä kerran viikossa. Jotain rajaa pitäis saada sossuunkin, paljonko jakavat ylellisyyksiin rahaa. Kun ei se ole sossun virkailijoiden, vaan meidän kaikkien yhteistä.

Mä saunon joka toinen päivä ja ne laskut maksaa sossu B) Hyvät on löylyt!

Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:

Mä saunon joka toinen päivä ja ne laskut maksaa sossu B) Hyvät on löylyt!

Miksi et mene töihin?

Kummalle annat verorahasi mieluummin:

Äidille joka on saanut nuorena lapsensa, kantaa vastuunsa niin kuin pitääkin kantaa, yrittää selviytyä ja pärjätä elämässään.Vaikeaa on, mutta porskuttaa kuitenkin eteenpäin.Verorahoja tulee maksamaan eläessään varmasti, ikää on sen verran että työelämässä kerkeää olla montakymmentä vuotta.

Alkoholistille joka juo kaikki rahansa,makaa paskanhajuisena ojassa.Huutelee lapsille törkeyksiä ja kusee housuun.

Vaikka maailmassa ei olisi yhtään teiniäitiä, maksasit jokatapauksessa veroa yhtäpaljon kuin maksat nyttenkin.Teiniäidit ovat vähemmistö joka sitä verorahaa yhteiskunnalta "vie".

Eivät alkoholistit huutele yleensä kyllä lapsille yhtään mitään. Ovat ihan ihmisiä, kuten mekin, sairastuneita yhteiskunnan kovuudesta, tippuneet oravanpyörästä.[/quote]

Jaa no mitä ne ojan pohjalla kännissä makaajat jotka huutelevat lapsille : anna rahaa ja örveltävät sitten ovat? Tälläisiin minä omalla paikkakunnallani olen törmännyt.
teiniäidit eivät siis ole IHMISIÄ? Nyt vaan säkettäin juopoille rahaa antamaan...

t: Juopoille rahaa viinaan ja teiniäitien päälle syletään.Ry

Luottakaa minuun, ei niistä sossun tuista tarvi olla katkera kenenkään.

Ajatelkaa nyt vaikka niin, että teidän maksamanne verorahat menevät puistojen kaunistamiseen, kirjastojen ylläpitämiseen, terveyskeskuksien ylläpitämiseen jne. sellaisiin joita itsekin käytätte, niin ei tule niin paha mieli, siitä rahasta joka menee aivan hukkaan.

Mitä rahankäyttöön tulee, niin on jopa hieman yksinkertaista ajatella, että sosiaalitoimen asiakkaat olisivat pääsääntöisesti sellaisia, jotka tuhlaavat ensimmäisinä päivinä rahat johonkin turhaan ja sitten itketään sossuun, kun ei ole rahaa. Voi olla erinomainen rahankäyttäjä ja luultavasti onkin parempi rahankäyttäjä kuin moni, joka käy sellaisessa palkkatyössä, jotta ei tarvitse edes miettiä sitä rahankäyttöään. Toisekseen, eihän niitä tukia nyt myönnetä säästämiseen, ne on laskettu, että ne riittää elämiseen ja siihenhän ne riittääkin.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/13254/index.htx

Tuossa olis sos ja terveysministeriön tiedote asiasta, jso ei oo vielä ollut. En jaksa lukea koko viestiketjua läpi

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Ajatelkaa nyt vaikka niin, että teidän maksamanne verorahat menevät puistojen kaunistamiseen, kirjastojen ylläpitämiseen, terveyskeskuksien ylläpitämiseen jne. sellaisiin joita itsekin käytätte, niin ei tule niin paha mieli, siitä rahasta joka menee aivan hukkaan.

Mitä rahankäyttöön tulee, niin on jopa hieman yksinkertaista ajatella, että sosiaalitoimen asiakkaat olisivat pääsääntöisesti sellaisia, jotka tuhlaavat ensimmäisinä päivinä rahat johonkin turhaan ja sitten itketään sossuun, kun ei ole rahaa. Voi olla erinomainen rahankäyttäjä ja luultavasti onkin parempi rahankäyttäjä kuin moni, joka käy sellaisessa palkkatyössä, jotta ei tarvitse edes miettiä sitä rahankäyttöään. Toisekseen, eihän niitä tukia nyt myönnetä säästämiseen, ne on laskettu, että ne riittää elämiseen ja siihenhän ne riittääkin.

Kyllä niillä hyvin pärjää ja on ärsyttävää, että jotkut kuten eräs täti, kehtaa myöntää että ei halua töihin., eikä miehensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

Kyllä niillä hyvin pärjää ja on ärsyttävää, että jotkut kuten eräs täti, kehtaa myöntää että ei halua töihin., eikä miehensä.

No se jonka mielestä ne tuet ovat niin hyvä juttu ja katkera, kun yhteiskunta ei kustanna elämistä ja joutuu itse käymään töissä, niin varmasti voi lopettaa sen ansiotyönsä ja heittäytyä yhteiskunnan varaan. ja nauttia vapaudestaan. Eihän se ole sen hankalampaa.

En sanonut, että niillä ei pärjää, sanoin että ne ei ole tarkoitettu säästettäväksi, vaan käyttöön ja että niistä ei kannata olla katkera kenenkään. Hyvin moni, vaikka vastoin näköjään yleistä uskomusta täällä, tulisi mieluummin toimeen omillaan, mutta jos tehdään valinta, että lähdetäänkö synnäriltä töihin, vai hoidetaanko lapsi kotona, niin
niin, mikähän on valinta.

eiks oo kiva kun täällä ain jaksetaan kommentoida niin hienosti :hug: toivottavasti saat pian sen kaipaamasi paperin, mikään ei ole niin inhottavaa kuin venyttää oman elämän sujumista toisten takia.

Kyllähän se niin on, että jos tulee sellanen aika että sitä rahaa todella tarvitsee, niin eipä sieltä mitään heru. Itselläni oli sellainen tilanne, mies sairaslomalla (selkä leikattu), itse työttömänä ja yksi lapsi. EI V*TUN PENNIÄKÄÄN! Sitten oli mentävä hattu kädessä sukulaisten luo, todella alentavaa... Ei sille mitään voi, toisilla vaan asiat on niin. Eniten pistää vihaksi sellaiset ihmiset jotka esim. pimeesti töissä ja nostavat sossusta kaiken mahdollisen tuen.

Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä:
Taitaa käytännöt vaihdella kunnittain vai mahtaako vaihdella sossuttarittain, kun mulle sanoi mun sossutäti kun tilannettani tässä kartoittelen et suoraa rahaa ei mkasta, vaan paperitakaus jos vuokranantaja hyväksyy tämän. Mut muutenki patistelee kunnanasuntoihin että ei oikee olis sopivaa edes yksiyisiltä markkinoilta asuntoa katsella :/ mitenköhän tuonki käsittääis, mietin et mahtaako olla sopimatonta jos asuu "liian hienolla auleella" vai mistä kyse :/. Oon vaan ajatellu et jos ei kelpaa asunnon vuokraajalle asukkaaks kun takaus tulee sossunluukulta.

Varmaan siksi että kunnan, saton ym. asunnot on "varmempia", yksityiset saattaa irtisanoa vuokrasuhteen vaikka heti sen alettua ym.. Ja jos tosiaan rahaa liikkuu (kuten joku sanoi aiemmin), yksityinen vuokranantajahan saattaa vaikka jättää takuuvuokran maksamatta takaisin. Oon käsittänyt kyllä että yleensä on just tuo sitoumus.

Alkuperäinen kirjoittaja ent. sossupummi:
1.1.2008 alkaen päätökset on tehtävä 7arkipäivän kuluessa ´ja mahdollisen tuen oltava 2arkipäivän päästä päätöksestä asiakkaan tilillä. Eli kun viet 1.päivä maanantaina TÄYDELLISEN hakemuksen niin vaje on tililläsi viimeistään seuraavan viikon torstaina eli 11.päivä.

Ja toisekseen. Hae se paperi niin ei tarvitse odottaa. :)
Kai ymmärrät että heilläkin on puhelinaika. Viime vuonna oli meidän kaupungissa 8.30-9.30 puhelinaika.

Minä itse vein aikoinaan viikko ennen kuun loppua paperit ja hakemuksen ja rahat oli tilillä ennen 5dettä päivää.

jep, mies haki tt:tukea kun pääs intistä, niin siks kuukaudeks, päätös tuli kuukauden päästä ja rahat siitä 2vk päästä.. :whistle: teki vähän tiukkaa. Ja tämä tapahtu siis joulukuussa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä