Ei sais puuttua leikkipuistossa mihinkää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras222222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tulee mieleen episodi tuolta 90-luvun puolestavälistä, kun oma poikani oli noin 5v. menimme puistoon jossa oli hyvin korkea liukumäki ja pojan perästä sinne kiipesi sitten toinenkin poika, ehkä 3v taapero tutti suussa. kun aloin kieltää & varoitella tätä vierasta lasta, penkillä istunut kaapinkokoinen äijä nousi pystyyn & karjaisi jotain että " älä sä ala mun lasta kieltämään !"

no, meni vain hetki ja tämä pieni poika putosi sieltä liukumäen päältä. verta tuli suusta, kova oli huuto :( isä mulkoili minua niin raivoissaan, että olisi varmaan koettanut pistää oman poikani syyksi ellei tämä olisi ollut jo siinä vaiheessa keinumassa..!

[QUOTE="lumikki";29982228]tulee mieleen episodi tuolta 90-luvun puolestavälistä, kun oma poikani oli noin 5v. menimme puistoon jossa oli hyvin korkea liukumäki ja pojan perästä sinne kiipesi sitten toinenkin poika, ehkä 3v taapero tutti suussa. kun aloin kieltää & varoitella tätä vierasta lasta, penkillä istunut kaapinkokoinen äijä nousi pystyyn & karjaisi jotain että " älä sä ala mun lasta kieltämään !"

no, meni vain hetki ja tämä pieni poika putosi sieltä liukumäen päältä. verta tuli suusta, kova oli huuto :( isä mulkoili minua niin raivoissaan, että olisi varmaan koettanut pistää oman poikani syyksi ellei tämä olisi ollut jo siinä vaiheessa keinumassa..![/QUOTE]

3v osaa kyllä hyvin laskea liukumäet putoamatta.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
On kamala katsella välillä kun vanhemmat huutaa taaperoilleen, että älä juokse, älä kiipeä, älä sitä äläkä tätä...Lapsista tulee kömpelöitä eivätkä opi niitä taitoja joita tarvitsee...juu juurikin niitä joita saa puihin kiipeämällä ja sieltä alas tulemalla. Ja juokseminen...sitäkin taitoa tarvitaan, jos kaatuu niin ylös vain uudelleen ja juoksemaan.

Saako sun 2- vuotias kiivetä puuhun?
Saako sun 2- vuotias lähteä puistosta juoksemaan kävelytielle?
Saako sun 2- vuotias syödä hiekkaa?

Miksi 2v söysi hiekkaa? Tietenkään 2v ei saisi lähteä puistosta yksin. Mutta miksi puihin ei saisi kiipeillä? Oon antanut lasteni kiivetä kaikkialle (ei kuitenkaan talojen katoille yms), mihin vain itse pääsevät kiipeämään ja pois. Ensimmäisiä kertoja kun kiipeävät menen vierelle katsomaan ja tarvittaessa avitan pois tulossa. Mihinkään en nosta, mutta jos itse pääsee saa mennä. 2vuotiaiden mittasuhteet ei vielä koskaan ole riittänyt korkean puun latvaan.

Tuntuu että eläisin eri maailmassa kuin esim. sinä. Ei tuolla puistossa missä me käymme ole kännykkää räplääviä äitejä, vaan suurin osa on ihan kartalla mitä lapsensa tekevät.

Mielestäni leikkipaikka sellaisenaan on kyllä ihan riittävää virikettä lapsille, ettei aikuisten kuulukaan tai tarvitsekaan leikkiä siellä lastensa kanssa. Pieniä tietenkin pitää vahtia enemmän, olla lähempänä ja antaa keinussa vauhtia jne.

Joo jos sä et oo nähnyt jotain niin sitä ei ole. :)
On ihan eri asia se, että lapset menevät keskenään leikkipuistossa ja leikkivät toistensa kanssa kuin se, että joku yksinäinen lapsi epätoivoisesti yrittää saada kenen tahansa huomiota itseensä kun äidille on tärkeempää istua penkillä puhelin kourassa

Joo jos sä et oo nähnyt jotain niin sitä ei ole. :)
On ihan eri asia se, että lapset menevät keskenään leikkipuistossa ja leikkivät toistensa kanssa kuin se, että joku yksinäinen lapsi epätoivoisesti yrittää saada kenen tahansa huomiota itseensä kun äidille on tärkeempää istua penkillä puhelin kourassa

Lähinnä kommentoin siihen että niitä äitejä olisi pilvin pimein. Sitä kun on vaikea uskoa omien kokemusten perusteella.

Ja joskus ihmisille tulee tärkeitäkin puheluja.

Voin niin kuvitella tuon kännykkäjutunkin (koska paha nykyaika) joku mami siellä katsoo muutaman minuutin ajan esim uutisia puhelimesta ja jo on martat kauhuissaan kun ei lapsista enää nykyaikana nyyh nyyh välitetä. :laugh: "Aina vaan puhelin kourassa" kun on satuttu taas bongailemaan puistossa yksi viisiminuuttinen toisen elämästä.

Muutenkin aika hiton sama vaikka jonku jo isommat leikki-ikäset viilettäisi pitkin puistoa ja äiti olisi tunnin puhelimessa. En ajattelisi siitä yhtään mitään. (enkä kyllä ole vastaavaa nähnytkään mutta kun niitä ilmeisesti on niin älyttömän paljon) On kai se nyt ihan sama istuskeleeko siellä aurinkoa ottamassa, jutteleeko kaverin kanssa vai lueskeleeko lehteä/puhelinta sen aikaa kun lapset leikkivät keskenänsä.

• Tykkää
Reactions: Oisku ja Freiya
Kirjoitin jo aiemmin lasten avojaloin kulkemisesta ja ehkä mulla on vain tullut hirveä kammo kaikista tikuista ja muista jalkapohjassa jotka sitten tosiaan tulehtuvat jne.Lapseni on myös astunut naulaan pari kertaa,onneksi on ollut kunnon lenkkarit jalassa niin ei ole niin syvälle mennyt.Enkä ole ylisuojeleva todellakaan,kyllä saa lapset kiipeillä ja touhuta.Ja joku kirjoitti,että voihan muutkin ihoalueet rikkoutua ja tulehtua esim.polvet,mutta kun jalkapohjat on oikeasti tosi hankalat hoitaa,kun pitäis kävellä niillä jalkapohjilla jne.

Voin niin kuvitella tuon kännykkäjutunkin (koska paha nykyaika) joku mami siellä katsoo muutaman minuutin ajan esim uutisia puhelimesta ja jo on martat kauhuissaan kun ei lapsista enää nykyaikana nyyh nyyh välitetä. :laugh: "Aina vaan puhelin kourassa" kun on satuttu taas bongailemaan puistossa yksi viisiminuuttinen toisen elämästä.

Muutenkin aika hiton sama vaikka jonku jo isommat leikki-ikäset viilettäisi pitkin puistoa ja äiti olisi tunnin puhelimessa. En ajattelisi siitä yhtään mitään. (enkä kyllä ole vastaavaa nähnytkään mutta kun niitä ilmeisesti on niin älyttömän paljon) On kai se nyt ihan sama istuskeleeko siellä aurinkoa ottamassa, jutteleeko kaverin kanssa vai lueskeleeko lehteä/puhelinta sen aikaa kun lapset leikkivät keskenänsä.

Niinpä!

[QUOTE="lumikki";29982228]tulee mieleen episodi tuolta 90-luvun puolestavälistä, kun oma poikani oli noin 5v. menimme puistoon jossa oli hyvin korkea liukumäki ja pojan perästä sinne kiipesi sitten toinenkin poika, ehkä 3v taapero tutti suussa. kun aloin kieltää & varoitella tätä vierasta lasta, penkillä istunut kaapinkokoinen äijä nousi pystyyn & karjaisi jotain että " älä sä ala mun lasta kieltämään !"

no, meni vain hetki ja tämä pieni poika putosi sieltä liukumäen päältä. verta tuli suusta, kova oli huuto :( isä mulkoili minua niin raivoissaan, että olisi varmaan koettanut pistää oman poikani syyksi ellei tämä olisi ollut jo siinä vaiheessa keinumassa..![/QUOTE]

Vahinko ei kulje kello kaulassa.
Itse en ollut ihan rennoimmasta päästä (mutta en mikään muiden paheksuja tai hysteerinen kuitenkaan) kun naperot olivat ihan pieniä, mutta onneks niitä ei haitannut että äitikin touhus mukana.:D

Ihan rohkeita ja hyvän motoriikan omaavia liikunnallisia ja terveitä lapsia on tullut vaikka eivät ole kaks vuotiaana kiivenneet puihin tai syöneet hiekkaa.:)

Ollaan sitten jotakin välimalleja vissiin.:xmas:

On kamala katsella välillä kun vanhemmat huutaa taaperoilleen, että älä juokse, älä kiipeä, älä sitä äläkä tätä...Lapsista tulee kömpelöitä eivätkä opi niitä taitoja joita tarvitsee...juu juurikin niitä joita saa puihin kiipeämällä ja sieltä alas tulemalla. Ja juokseminen...sitäkin taitoa tarvitaan, jos kaatuu niin ylös vain uudelleen ja juoksemaan.

Muistaahan ihmiset, että näkemienne tilanteiden takana voi olla paljon eri asioita, esim:

Pojallani on astma, joka reagoi vahvimmin siitepölyyn ja pakkaseen. Jos pahimpiin aikoihin vielä osuu hengitystieinfektio, joka kuormittaa keuhkoja entisestään, saa lyhytkin juokseminen aikaan astmakohtauksen. Sisällä ei kuitenkaan voi poikaa pitää istumassa 24/7 joten ulkoillessa tosiaankin huikkailen lapselle ettei nyt sovi juosta vaan mennään rauhallisesti.
Varmasti ohikulkijan korvaan saatan kuulostaa hysteerikkoäidiltä, mutta totuus on hieman toinen :)

Mun 1v saa muuten syödä hiekkaakin. Senkus maistelee maailmaa.

Näin on, 1v maistelee kaikkea. Kun siitä hiekasta ei tehdä kiellettyä ja valtataistelua, niin 2 vuotiaana lapsi ei sitä enään suuhunsa pista. Kun pienelle opetetaan, ettei hiekka kuulu suuhun vaan sitä lapioidaan ämpäriin ja jo suuhun menneet sylkäistään pois, lapsi lopettaa kyllä hiekan maistelun, eikä sitä laita silloinkaan kun haluaa äidiltä huomiota.

Toisaalta parempi käydä valtataistelu hiekan suuhun lappamisella kuin autotielle juoksemisella. Kun uhmaikäinen sen kuitenkin jollain käy läpi.

Siis en tajua. Kyllä meillä lapset on kalliolla ja leikkipuistoissa ilman kenkiä monesti. Lisäksi "hortoilevat" ympäriinsä. Itse näytän siltä ettei kiinnostaisi, mutta kokoajan tiedän missä menevät.
Mä suuttuisin jos joku kieltäisi tai sanoisi ettet voi mennä. Meillä nyt 4-vuotias oppi ajamaan pyörällä ilman appareita 2-vuotisvuoden lopussa ja motoriikaltaan todella hyvä.

En siis ymmärrä aloittajaa.
Etkö välitä yhtään jos lapsesi saa jotain huumepiikkejä jalkaan? Paljain jaloin ei ole turvallista olla. Vai onko sinun mielestäsi? Yleensä pidetään kyllä kengät jalassa.

Yhteistyössä