Ei piru! Hulvattomia säästövinkkejä Meidän Perhe-lehdessä :D

• Viestiketjun aloittaja ei niin pihi
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, kellään ei mene 500e matkoihin kuukaudessa :) lisäksi vielä muut autokulut, noilla palkoilla :)
Miksei mene? Jos auto kuluttaa 8 l/100 km ja työmatkaa vaikka 100 km (kyllä, joillain on niinkin pitkiä työmatkoja), niin bensakuluiksi tulee 467 ?/kk bensan litrahinnan ollessa 1,39?. Lisäksi ne muut auton käyttökustannukset. Saahan niistä tietenkin verotuksessa osan takaisin, tosin ei välttämättä oman auton kustannusten mukaan vaan julkisten.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Toi työttömyysjuttu. Ihan oikeasti mun esim. on paljon halvempaa jäädä työstäni hoitamaan lapsia kotiin. Esim. palkka 1700e työmatkakulut bensa 500+muut autokulut, lasten hoitomaksu 500, ruokailu työpaikalla n. 5e/pv, eli mulle jäisi käteen verojen yms. jälkeen työnilo. Sen sijaan saan käteen pari vuotta ansiosidonnaista noin 900e.
Onko työpaikalla PAKKO syödä työpaikkalounas? Meinaan että etkö voisi kotoota ottaa lounasta mukaan?

Mutta muutoin kyllä ymmärrän vallan hyvin että on tilanteita joissa ns. kannattaa toisaalta jäädä ennemmin kotiin, kuin tehdä töitä.
Musta on aivan ihanaa jos olen jaskanu eväät koota töihin! Usein kuitenkin menee siihen että ostan sen..mutta jos säästää pitäisi olisi se ensimmäisiä:D
Nam kotiruokaa:)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja ldskf:
Nokkonen ON terveellistä :attn:
Kyllä! Mutta eihän sitä ole kukaan kiistänytkään! Onko se sitten ihan jokaiselle toimiva rahansäästövinkki - se on asia erikseen. :)
Mä vastasin vaan tohon aloitusviestiin.
Nimimerkillä ämpärin kanssa luonnossa :xmas:
Eikö ne nokkoset kuulu poimia silloin, kun ne on ihan pieniä? Mihinköhän aikaan vuodesta se siis tapahtuu?

Ja miten saada nokkosesta sellainen ettei se polta kun se pitäisi saada raakana syötyä?
Keväällä tai alkukesästä poimitaan, voi myös pakastaa tai kuivata. Eikä niitä tuoreena syödä vaan ryöpätään. Ja käytetään suunnilleen niin kuin pinaattia. Ja muuten monia muitakin villivihanneksia kuin nokkosta voi käyttää, ilmaista, terveellistä ja hyvää, kannattaa tutustua aiheeseen :)

Kyllä! Mutta eihän sitä ole kukaan kiistänytkään! Onko se sitten ihan jokaiselle toimiva rahansäästövinkki - se on asia erikseen. :)
Eikö ne nokkoset kuulu poimia silloin, kun ne on ihan pieniä? Mihinköhän aikaan vuodesta se siis tapahtuu?

Ja miten saada nokkosesta sellainen ettei se polta kun se pitäisi saada raakana syötyä?
Keväällä tai alkukesästä poimitaan, voi myös pakastaa tai kuivata. Eikä niitä tuoreena syödä vaan ryöpätään. Ja käytetään suunnilleen niin kuin pinaattia. Ja muuten monia muitakin villivihanneksia kuin nokkosta voi käyttää, ilmaista, terveellistä ja hyvää, kannattaa tutustua aiheeseen :)
Ryöpätä?

Jos sen kuivattaa, niin voiko sen jälkeen syödä raakana? Kun koirille noita pohdin ja raakana pitäisi syöttää jotta kaikki vitskut säilyy mahd. hyvin. Kuivatuskin varmaan passaa koska se tuskin vitamiinejä poistaa?!?

Toi työttömyysjuttu. Ihan oikeasti mun esim. on paljon halvempaa jäädä työstäni hoitamaan lapsia kotiin. Esim. palkka 1700e työmatkakulut bensa 500+muut autokulut, lasten hoitomaksu 500, ruokailu työpaikalla n. 5e/pv, eli mulle jäisi käteen verojen yms. jälkeen työnilo. Sen sijaan saan käteen pari vuotta ansiosidonnaista noin 900e.
Onko työpaikalla PAKKO syödä työpaikkalounas? Meinaan että etkö voisi kotoota ottaa lounasta mukaan?

Mutta muutoin kyllä ymmärrän vallan hyvin että on tilanteita joissa ns. kannattaa toisaalta jäädä ennemmin kotiin, kuin tehdä töitä.
Aika jännä että ihminen joka ei osaa laittaa ruokaa kommentoi ruoka-asioihin. Typerämpikin ymmärtää että jos menee 5? päivän aikana, se ei ole paljoa.

tsup
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Kuinka pitkä työmatka sulla on noilla bensakuluilla? :eek:

Mutta joo, ei siinä jutussa kyllä yhtään todellista säästövinkkiä ollut...
500e saa bensaa noin 350 litraa, pikalasku, ja mun auto vie noin 8 litraa sadalla että mulla on 100 km päivässä, yli tankillinen menee viikossa ja nykyään tankki maksaa 75e.
Olisko Diesel mitään? Minulla matkaa 70km/suunta ja naftat työmatkoihin maksaa n. 140 euroa kk

Kannattaa miettiä tuota diesel-autoon vaihtamista. Sieltä on uusi polttoainevero tulollaan, joka nostaa dieselin hintaa reippaasti lähemmäs bensan hintaa, joka vielä toistaiseksi ei ole nousemassa samaan tahtiin dieselin kanssa. Pienikulutuksinen bensa-auto on tämän päivän tulevaisuutta, tosin pian on isoja diesel-autoja kyllä vaihdossa pilvin pimein :)

vieras

Ryöpätä?

Jos sen kuivattaa, niin voiko sen jälkeen syödä raakana? Kun koirille noita pohdin ja raakana pitäisi syöttää jotta kaikki vitskut säilyy mahd. hyvin. Kuivatuskin varmaan passaa koska se tuskin vitamiinejä poistaa?!?
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/yrtit.html
Tosin tuosta linkistä poiketen monen mielestä nokkosia ei ole välttämätöntä ryöpätä keittämällä, vaan kastaminen hetkeksi kiehuvaan veteen riittää poistamaan poltteen. Niin tai näin, nopea kuumennus vähässä vedessä ei onneksi merkittävästi tuhoa ravinteita.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Aika jännä että ihminen joka ei osaa laittaa ruokaa kommentoi ruoka-asioihin. Typerämpikin ymmärtää että jos menee 5? päivän aikana, se ei ole paljoa.
Paitsi jos on aikuisia kaksi, 2x5x20= 200 jos kotiruoka-eväät saa 40 ?:lla, näisää on aika iso ero...

500e saa bensaa noin 350 litraa, pikalasku, ja mun auto vie noin 8 litraa sadalla että mulla on 100 km päivässä, yli tankillinen menee viikossa ja nykyään tankki maksaa 75e.
Sun auto vie 8 litraa satasella ja työmatka päivässä on satanen. Se siis tekee 8 litraa päivässä, 40 litraa viikossa (olettaen viikossa olevan viisi työpäivää ), 160 litraa 4 viikossa. Siihen jos lisäis sitten vaikka huviajelua 40 litraa niin päästään kuukaudessa 200 litraan. Mihin sä tuhlaat sitten vielä tuon 150 litraa? Vai heittääkö mun matikkapääni nyt totaalisen ympäri?

vieras
Huvittaa toi "säästyy työlounaan hinta"... Eväitä voi ottaa kotoa tai jos ei tee kotonakaa ruokaa/salaatteja, voi ostaa vaikka ateriankorvikepirtelön (n.2e30st) lounaaksi. Pitää nälän ja painokin putoaa ;)!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Sun auto vie 8 litraa satasella ja työmatka päivässä on satanen. Se siis tekee 8 litraa päivässä, 40 litraa viikossa (olettaen viikossa olevan viisi työpäivää ), 160 litraa 4 viikossa. Siihen jos lisäis sitten vaikka huviajelua 40 litraa niin päästään kuukaudessa 200 litraan. Mihin sä tuhlaat sitten vielä tuon 150 litraa? Vai heittääkö mun matikkapääni nyt totaalisen ympäri?
Ei heitä. Ja tosta miinus verot. Eli millään ei kyllä kuussa tolla ajamisella kulu väitettyä rahamäärää. Liitoittelun makua (tai sitten bensatankki vuotaa tai jku käy säännöllisesti varastamassa bensatankista ;).

Julkiset
Oliko oman auton käyttö pakollinen, vai eikö julkiset kulkuneuvot kulkeneet?
30 päivän liityntälippu on paaaaljon halvempi, kuin 500 euron bensat ja muut kulut/kk!
Aikaa ehkä menee junilla ja busseilla enemmän, kuin omalla autolla...riippuu ruuhkatilanteesta yms. mutta itsekkin reissasin useat vuodet tuon 100 km/vrk julkisilla, eikä tehnyt tiukkaakaan...ja lapsia on minullakin!
Omat eväät kannoin töihin ja hyvin harvoin raaskin käydä työpaikkaruokalassa syömässä!
Siinä säästää todella paljon, kun viitsii omat ruoat/juomat viedä töihin ja saa aina mieluista ruokaa!

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Osaan mä laittaa ruokaa. En välttämättä hanhenmaksapalleroita, mutta kyllä mä makaroonilaatikon väännän ja katson kyllä että se on ruokaa.

Tein muutama päivä sitten kaalipataa ja sen koko satsin hinnaksi tuli noin 6 euroa...ja siitä sai 11 aikuisen annosta. Joten yhden annoksen hinnaksi jäin noin 0,50?.

Mies otti sitä eilen töihin lounaaksi ja koemme kyllä että säästettiin pitkä penni kun hän ei turvautunut työpaikkalounaaseen vaan otti pakkasesta tekemääni kaalilaatikkoa.

Ja kyllä olisi aika monta leipäpalaa, kahvikuppia ja maitolasia saanut vielä tuohon päälle ottaa että se 5? olisi tullut täyteen.

Ei se 5? ole mikään järisyttävä summa, mutta halvemmallakin pääsee. Mielestäni on varsin typerää jos ei tätä asiaa ymmärrä.

mutsi
Alkuperäinen kirjoittaja Hoeg:
No, kellään ei mene 500e matkoihin kuukaudessa :) lisäksi vielä muut autokulut, noilla palkoilla :)
Miksei mene? Jos auto kuluttaa 8 l/100 km ja työmatkaa vaikka 100 km (kyllä, joillain on niinkin pitkiä työmatkoja), niin bensakuluiksi tulee 467 ?/kk bensan litrahinnan ollessa 1,39?. Lisäksi ne muut auton käyttökustannukset. Saahan niistä tietenkin verotuksessa osan takaisin, tosin ei välttämättä oman auton kustannusten mukaan vaan julkisten.
Tokihan tuo summa voi kulua työmatkoihin kuukaudessa. Täällä Pohjoisempana ku ne työpaikat voivat olla todellakin kaukana!!! Eikä siihen palkka vaikuta minkä verran työmatkaan menee rahaa. Ei ne maksa enempää palkkaa jos työmatka on pitkä. Tokihan ne saa sit verotuksessa vähentää.

julkinen
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoeg:
Tokihan tuo summa voi kulua työmatkoihin kuukaudessa. Täällä Pohjoisempana ku ne työpaikat voivat olla todellakin kaukana!!! Eikä siihen palkka vaikuta minkä verran työmatkaan menee rahaa. Ei ne maksa enempää palkkaa jos työmatka on pitkä. Tokihan ne saa sit verotuksessa vähentää.
Itse olen asunut myös "pohjoisessa" en ihan käsivarressa, mutta akselilla Kemi-Rovaniemi...ja kyllä sielläkin ne junat ja bussit kulkevat yllättävän hyvin, ettei oma auto mikään pakollinen ole laisinkaan!

Heh, mun piti oikein kaivaa ko. juttu esiin ja tässä lisää helmiä:

Uskalla pyytää kavereita apuun, kun tarvitset esimerkiksi sähkömiehen tai muiden ammattilaisten palveluja
-Justiinsa joo... Että ammattilaisten pitää vapaa-aikanaan tehdä kavereille töitä ilmaiseksi tai pilkkahinnalla?

Vertaa: Perhelippu Vesipuistoon 77e ja hampurilaisateriat neljälle 32e/ Patikkaretki Nuuksioon 0e ja kaksi pkt lenkkimakkaraa 2,50e
-Kaksi pakettia kyrsää on sama kuin hampurilaisateriat neljälle? Just joo... Ja muutenkin...

Vertaa: Lasten hiustenleikkaus kampaamossa 3x20e/ Leikkaus kotiparturilaitteella 0e
-Missä jaetaan ilmaisia kotiparturilaitteita? (Lisäksi jutussa oli että tukkaan tulee mielenkiintoisia lovia, lopputulos on kuitenkin ihan siisti... Kaikille ei ehkä riitä "ihan siisti" lovi-kampaus?)

Vertaa: Maksullinen lastenhoitaja MLL:stä 8e/tunti+matkakulut/Lapsi hoidossa ystävän luona 0e
:headwall: :headwall: :headwall:

Yhteistyössä