ei painoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mahaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mahaa

Vieras
Menossa raskausviikko 10. Raskausoireena ainoastaan hillitön väsymys, sekin puuskittain. Minkäänlaista pahoinvoitia ei ole. Painoa ei ole tullut, eikä maha ole kasvanut, edes turvonnut. Katsoin vauvamahoja samoilla viikoilla vauvat.net-palstalla ja joillakin oli jo selvästi pyöristynyt vatsa samoilla viikoilla.

Painoakaan ei ole tullut yhtään, vaikka syön nälän vuoksi enemmän kuin ennen. Päinvastoin, kilo on lähtenyt. Huolestuttaa, varsinkin kun takana on keskenmeno. Sikiön syke löytyi viikolla 5, kun jouduin ultraan keskenmeno-oireiden vuoksi. Se lienee hyvä merkki.

Huolehdinkohan turhaan? Jostain luin, että toisilla vatsa ilmestyy vasta puolenvälin jälkeen ja kilot kertyvät vasta myöhemmin. Laihdun muutenkin helpommin kuin lihon, joten onko normaalia, että alkuvaiheessa pikemminkin laihtuu?

Ei huolta! Täysin normaalia! Mikäli sinulla on ollut huonovointisuutta niin tämä tapahtuu usein. Itselläni kävi samoin. Nyt olen viikolla 15 ja painoa on kertynyt vasta 400g koko raskauden ajalta. Lapsi ottaa kyllä omansa kyselemättä. Kunhan huolehdit itsestäsi parhaasi mukaan niin eiköhän kaikki mene hyvin! Onnellista odotusta, Janis

Jos et ole alipainoinen, ei painon lasku alkuraskaudessa ole mitenkään huolestuttavaa tai epänormaalia, kunhan ruoka maistuu eli et ole syömättä. Sykkeen näkyminen on todella hyvä merkki, sen jälkeen keskenmenoriski on hyvin pieni. Maha alkaa kasvaa useimmiten n. rv 15-25 välillä, riippuu paljon ihmisestä ja esim. kohdun asennosta, onko eka raskaus jne. Itselläni paino laski ensimmäisten 15 viikon aikana 1,5 kiloa, lähti nousuun rv 22 jälkeen ja nyt sitä sitten tuleekin, samoin kuin mahaa :) Minulla ei myöskään ollut mitään alkuraskauden oireita, muuta kuin väsymystä silloin tällöin. Nyt rv 32.

Ei hätää, kuulostaa normaalilta! Olin ennen raskautta normaalipainon ylärajoilla (bmi 24) ja viikolle 12 painoni putosi lähes kolme kiloa. Rv 12-16 se kolme kiloa tuli takaisin ja sen jälkeen rv 16-23+3 on painoa tullut 5,5 kiloa! Että vaikka neljännelle kuulle asti painoni ei noussutkaan, eikä myöskään mahaa näkynyt, niin siitä seuraavien viikkojen aikana painonnousuni on ollut vähintäänkin huimaa ja maha on tullut ihan selvästi näkyviin.

Ai niin, turvotusta minulla ei mielestäni ole, joten osaako kukaan kertoa, voiko vauvaa + läskiä todella tulla tuota vauhtia kuin minulla viime viikkojen aikana?

Itselläni aina alussa on paino laskenut pahoinvoinnin takia. Mutta kyllä sitä painoa ehtii vielä tulla, raskautesi on niin alussa vasta. Ei itselläni raskaus ole näkynyt vasta kuin puolivälin paikkeella ja ihan riittävästi se masu ehtii kasvaa loppua kohti kuitenkin. Terveitä ja normaalin kokoisia vauvoja tullut. Joten uskon, että sinulla ihan normaali tilanne, mutta kannattaa ottaa neuvolassa huolesi puheeksi jos vielä asia vaivaa.
Onnea odotukseen!

Näitä vartaloita, mahoja, raskauksia ja tilanteitahan on monenlaisia.

Itse vähän alipainoisena (BMI 18) olen saanut jo muutaman kilon lisää ja maha pömpötti turvotuksesta jo ennen kuin tiesin raskaudesta. Mies vain ihmetteli, miten mulla niin maha pullahtelee ulos. Tämä oli jo varmaan viikolla 6-7. Nyt viikolla 16 olen pitänyt jo useamman viikon äitiyshousuja ja näytän kymmenen kertaa raskaammalta kuin kaveri, joka on viikolla 22. Kaikki paino on tosin tullut mahaan. Eikä selkäpuolelta vieläkään arvaa siunattua tilaani.

Huolehdit ihan turhaan :)
Itsellä oli ihan samanlaista. Pahoinvointia ei ollut, väsytti aluksi mutta se loppui joskus rv 15 paikkeilla. Samoihin aikoihin alkoi vatsa kasvaa ja painoa tuli muuta kilo kertarysäyksellä. Älä huolehdi suotta, nauti olostasi :) Tuossa vaiheessa ei painoa oikeasti kuuluisikaan tulla (saatta tietysti noustakin...), joillakin vatsa turpoaa mutta sikiö on niin pieni ettei se voi vielä mahaa kovin isoksi tehdä.

Hyvä, jos huolehdin turhaan. Ehkä aiempi keskenmeno vaivaa taustalla ja suhtaudun tähänkin raskauteen varoen.

Alunperinkin olen vähän alipainoinen, bmi taitaa olla n. 18-19. Syön säännöllisesti ja paljon, mutta herkkuja aika vähän. Liikun myös lähes päivittäin, joten ehkä paino ei siksi vielä ole nousuun lähtenyt.

Yritän olla levollisella mielellä. Ehkä myös viikon 13 ultra huojentaa mieltä, jos kaikki vain on hyvin.

mulla laskettuun enää jokunen viikko ja paino vielä miinuksella aloituspainosta.Vauva siltä täysin käyrillä koon puolesta.Kyllä se omansa ottaa sinun kustannuksella.Läärärit eivät puuttuneet asiaan millään tavoin enkä ole käynyt siitä syystä neuvolassa sen useammin. Äitiysvaatteita en ole tarvinnut.Liikun todella paljon ja syön terveellistä ja monipuolista kotiruokaa sokeria ja rasvoja karttaen.Mahaa on, mutta muualle ei ole tullut mitään.

Ihan normaalitilanne. Minulla oli rv 20 asti tullut painoa 1,2 kiloa. Siitä alkoikin sitten turvotuskausi ja painoa on tullut nyt kaikenkaikkiaan 10 kg, menossa rv 35.

Maanantaina neuvolatäti kehuikin kuinka hienoa painonhallintani on ollut..:) Tulleista kiloista tuskin edes 5 kg on ""vararavintokiloja"", eli suurinosa turvotusta ja vauvaa, istukkaa jne. Mulla turvotus on nimittäin jotain ihan järkyttävää. Sormet, varpaat, nilkat, ranteet.. kaikki paikat on niin turvoksissa että kipeää tekee.. Onneksi ei ole enää montaa viikkoa vauvan syntymään:)

Jos turvotusta ei ole, niin kaikki paino on silloin vauvan tuomaa painoa + istukat sun muut.. ja ""vararavintoa"".

Käsittämätöntä! Voi sinua onnellista! Ei tule ainakaan laihduttamista raskauden jälkeen ja voit syödä kaikkia herkkuja (jos maittaa) vieraiden tullessa vauvaa katsomaan=)!
Mukavaa loppuodotusta ja tsemppiä synnärille, Janis 14+0

Käsittämätöntä! Voi sinua onnellista! Ei tule ainakaan laihduttamista raskauden jälkeen ja voit syödä kaikkia herkkuja (jos maittaa) vieraiden tullessa vauvaa katsomaan=)!
Mukavaa loppuodotusta ja tsemppiä synnärille, Janis 14+0

Olen ns. kevytrakenteinen eli painoindeksi alle 20 ja nyt menossa raskausviikko 20. Painoa on tullut noin kilo lisää alkutilanteesta. Edellisenkin raskauden aikana aluksi paino tippui parilla kilolla. Kokonaispainon nousu oli raskauden lopulla 12 kiloa.

Neuvolassa eivät ole asiaan mitenkään puuttuneet, sillä voin muuten mainiosti ja syön perusruokaa hyvällä ruokahalulla.

Puheet mahdottomista painonnousuista eivät siis päde kaikkiin äiteihin.

Lisäksi kuulin gyneltäni, että hoikat naiset kärsivät vähemmän raskausajan ongelmista (mm. pahoinvoinnit, raskausmyrkytykset), synnytykset helpompia ja toipuminen nopeampaa : )

Voi kuinka laihaa ja hoikkaa ja lihomatonta porukkaa täälläkin on. Lihoaako kukaan odottaja enää?
Paitsi mun ystävä, jolle tuli 37 kg raskausaikana ja kaikki lähti ristiäisiin mennessä=)

Gynesi on nyt puhunut omiaan.. Synnytyksien ja raskauksien vaikeus ja niistä palautuminen ei liity mitenkään siihen, oletko hoikka vai et.

Tottakai hyvä yleiskunto nopeuttaa myös toipumista mutta pahoinvointiin, raskausmyrkytyksiin ym. ei painolla ole mitään tekemistä.
Esim. pahoinvointi on hormonaalinen juttu ja hoikilla naisilla ei hormooneja erity sen vähempää tai enempää kuin vähän tukevimmillakaan=)
Ja mitä raskausmyrkytykseen tulee, sekään ei liity painoon millään tavalla.

Että olkaa vaan rauhassa jos painoa ei ole tullut tai on tullut, kyllä neuvolassa sitten puututaan jos on huolestuttavaa!

Täytyneepä olla sitten vain tyytyväinen ja syödä entiseen tapaan. Ironista on, että ruokahalu on jotakin ihan mahdotonta. Voisin syödä koko ajan ja suuria määriä. Ainoa, mikä tekee pahan olon on rasva ja sokeri.

Olen jostain lukenut, että alkuraskaudessa ilmestyvä paino on ns. rasvaa, kun taas loppuraskauden paino tulee vauvasta, lapsivedestä ja kaikesta muusta. Voi olla toki urbaanilegendakin tämä.

Ehkä pelästyin vaan, kun joka paikassa toitotetaan, että hoikkien pitäisi lihoa raskausaikana enemmän. Neuvolaankin vähän pelottaa mennä, siellä kun paino on aina kuitenkin väärin päin. :)

Eiköhän tuo ole tosiaan aika lailla se normaalitila, ettei noin alussa painoa tule. Ainakin jossain neuvolan oppaassa luki, ettei ekalla kolmanneksella tarvisi painoa tulla. Mulle sitä on muutama kilo tullut, ja mahakin jo näkyy, vaikkei kuulemma näillä viikoilla pitäisi. Ja lähinnä olen kiroillut tätä painon tuloa, kun oletan, että se tässä vaiheessa on pelkkää rasvaa (pakko syödä usein, nälkä on hurja, huono olo onneksi lakkasi), jota sitten saa hampaat irvessä karistaa synnytyksen jälkeen. Hassusti se tosin kertyy pelkkään mahaan, luulisi, että rasva jakautuisi aika tasaisesti.

t. mahakas Sintti, rv 13+4

Tiinalle,
johtuu varmaan siitä että keskustelun aihe on houkutellut tänne kaikki ei-kiloja-keränneet :)
Toki eihän tämä mikään kilpailu ole eikä sellaiseksi saisi mennäkään. Kyllä niitä itselläkin on tullut tuon alkuraskauden jälkeen ja tulee varmaan vielä lisää, kontrolli pelaa kuitenkin... ei pidä kuitenkaan liikaa vahtia.

Niinpä, itse en ainakaan säännöstele syömisiä, syön paljon ja niin kauan kunnes nälkä katoaa. Ainoastaan rasvaa ja sokeria on pakko välttää, koska niistä tulee pahoinvointia, jota muuten ei raskauden aikana ole ollut ollenkaan.

Ehkä raskaudenajan painonnoususta vouhotetaan turhaan. Elimistöt ovat niin erilaisia ja raskaudenkin suhteen käyttäytyvät ihan eri tavalla. Painohysteria tarttuu, vaikka vauvalla ja äidillä olisi kaikki paremmin kuin hyvin.

Neuvolassakin voisivat enemmän kiinnittää huomiota äidin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuin painolukemiin.

Tuosta neuvolan painontarkkailusta tuli mieleen... mulla on aina ollut rutiinina käydä aamulla vessakäynnin jälkeen alusvaatteisillaan puntarissa. Tiedän näin ollen aika hyvin oman kulloisenkin painoni ja sen vaihtelut, kun punnitustilanne on ""vakioitu"".

Musta on huvittavaa, että neuvolassa (ainakin meillä) punnitaan vaatteet päällä. Vaatteiden määrästä riippuen eroa voi olla kilonkin verran. Kun tähän vielä yhdistetään se, että käynnit on eri aikaan päivästä (mä ainakin painan iltapäivällä kilon enemmän kuin aamulla), niin siinä on jo melkoinen virhemarginaali. No, eihän tässä muuten mitään, mutta kun kuitenkin tuijotetaan kymmenesosakilon tarkkuudella sitä painoa ja katsotaan, paljonko saisi tulla viikossa, kuukaudessa tms.

Esimerkkinä: kävin kesällä neuvolassa kuumana päivänä pikkutopissa ja kevyessä hameessa heti aamulla. Seuraava käynti oli kylmänä päivänä alkusyksystä iltapäivällä, päällä farkut, paita ja neuletakki. Itse tiesin, että painoa on tullut 1,5 kiloa, mutta neuvolan papereiden mukaan sitä tuli tuolla välillä kolme kiloa. Ei silti, ei mulle asiasta huomautettu tai mitään, mutta ihmetyttää tuo vaatteet päällä punnitseminen, ei tule järin tarkkaa tulosta.

Sama tunne täällä odotin toisenlaista toimintaa neuvolassa, mutta eipä sitten ollut. Itselläkin kun paino voi vaihdella kilosta puoleentoista riippuen ajasta ja vaatteet päälle, niin löytyy kanssa yllättävää lisäystä. Normaali ja alipainoiselle tuo varmaan on ok, mutta kun itse olen ylipainoinen, niin heti puututaan asiaan. Onneksi mulla oli ekalla kerralla enemmän päällä ja seuraavilla olin jo tilanteen hoksannut ja kaikeksi ihmetykseksi painoa lähti alussa lähes 5 kg ja omalla vaakalla punnittuna ei mitään ole takaisin tullut, mutta neuvolassa takaisin oli tullut noin puoli kiloa. Nyt viikkoja 22+2.

Hmm...Samaa hiillostusta se lienee alipainoisellekin. Minulle pidettiin mm. tunnin ravintoluento ja neuvolaihminen käski lisäillä reippaalla kädellä rasvaa kaikkiin ruokiin. En pysty, koska liika rasva saa yökkimään.

Annan mennä neuvolaihmisten puheiden toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Huolestun vasta sitten, jos sikiöllä todetaan jotain olevan pielessä. Sinänsä surullista, että painoon kiinnitetään niin paljon huomiota.

Liekö sitten länsimaalaisen lääketieteen piirre tämä, että terveydenhoito keskittyy ulkonaisiin lukemiin ja käyriin sensijaan, että kohdattaisiin asiakas kokonaisuutena. Noh, meni neuvolakritiikiksi, mutta minua kyllästyttää jo liiallinen painovalistus.

Minä lienen törmännyt ihaniin neuvolaihmisiin: kukaan ""tädeistä"" tai lääkäreistä ei ole alkanut vouhottaa painosta. Ei sillä että sitä itsellä olisi tullut vielä haitaksi asti, mutta joinain yksittäisinä viikkoina nousu on ollut aika hurjaa, kokonaisuutena ihan ok. Painon noususta ei annettu edes mitään suosituksia, olen kuullut että joitain on ahdistettu asialla jo etukäteenkin.

Yhteistyössä