(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallepuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nallepuh

Vieras
Hei vaihdevuosivaiheessa olevat Ellit!
Oletteko käyneet luuntiheysmittauksessa ja käytättekö kalkkitabletteja säännöllisesti ?
Millaisia tuloksia olette saaneet luuntiheysmittauksissa ?

Olen kerran käynyt sellaisessa ""pikamittauksessa"", jossa luuntiheys mitattiin nilkasta. Sen tulos oli ihan hyvä, eli ei mitään viitteitä osteoporoosista, mutta silti syön gynekologini suosituksesta kalkkitabletteja, talviaikaan D-vitamiinilla vahvistettuna. Olen sitä mieltä, että ""ei vara venettä kaada"", varsinkaan kun en tiedä, minkälaiset perintötekijät minulla on tässä suhteessa.

Harrastan myös melko paljon liikuntaa, mutta en ehkä tarpeeksi sellaisia lajeja, jotka pitäisivät luuston vahvana (kaikenlaiset juoksua, hyppelyä yms. sisältävät lajit ovat hyväksi luustolle).

Useinhan sanotaan, että osteoporoosi iskee helpommin laihoihin tupakoiviin naisiin. Tuttavapiirissäni on todisteita päinvastaisesta, joskaan otos ei ole kovin suuri. Tunnen pari tupakoimatonta, tukevaa naista, joilla on osteoporoosi tai sen esiaste. Uskon, että perimällä on tässä vaikutusta, mutta omista naispuolisista sukulaisistani en tiedä, kun ovat kaikki kuolleet ennen kuin aloin näistä asioista kiinnostua (eikä osteoporoosista edes tiedetty mitään 20-30 vuotta sitten).

Yhteistyössä