(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hepsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hepsukka

Vieras
onko suuri synti, jos oman jaksamisen takia annan vauvalle korviketta ennen iltapäiväunille menoa ja illalla kesken imetysmaratonin? täysimetyksellä kun ollaan menty, mutta nukkuu niin lyhyitä pätkiä...mikä on täysin normaalia toki. vauva kasvaa hyvin eikä lisämaitoa sen puolesta tarvi. imetykset vaan on kovin pitkäkestoisia ja nykyään muutenkin haastavampia, kun jostain syystä ei jaksa keskittyä takamaidon imemiseen kunnolla vaan aloittaa riehumisen kun heruminen vähenee ja itse väsyy.

eli onko imettäminen vaarassa tai uhkaako vauvaa ylipaino, jos annan välillä myös hitaammin sulavaa korviketta ja saan palkaksi 2-3 h päiväunirauhan? vauva 7viikkoa vanha.

mielipiteitä! en säikähdä jyrkkiäkään :)

Se on kakspiippunen juttu..
Jos teillä on nyt vaikeuksia siinä, et vauva ei oikein viitsisi imeä, niin saattaa tuo pullosta syöttäminen lisätä näitä ongelmia, kun lapsi huomaakin saavansa ruuan sieltä helpommin. Mä itse imettäisin ja olen itseasiassa imettänytkin lapseni myös tuollaisten vaiheiden yli. Mutta se on varmaan päätös, jonka jokainen äiti tekee itse. Riippuu siitä, kuinka tärkeäksi koet täysimettämisen.
Ja voi olla, et se pulloruokinta silloin tällöin ei vaikuta imetykseen mitenkään, sitä on vaikea etukäteen tietää.
Tsemppiä sinulle! Pääasia on kuitenkin sinun jaksaminen, silloin vauvakin voi hyvin..

nii-in... kyllä koen täysimettämisen tärkeäksi, en kuitenkaan kunnia-asiakseni. ihan aluksi vauva sai lisämaitoa ja kuitenki imettäminen onnistui ja onnistuttiin myös pääsemään kokonaan eroon korvikkeesta kun sinnikkäitä oltiin.

onko teillä siis ollut juurikin samanlaisia vaiheita?
mietin, liittyykö tiheään imuun ja kauankohan kestää, jos tietäisin että varmasti menee ohi niin ehkä jaksaisin paremmin. vauva siis tarttuu kyllä hanakasti rintaan ja imee hyvin, mutta loppuvaiheessa hermostuu ja itkee (uskon liittyvän herumiseen,aluksi maitoa tulee vauhdilla ja vauva nielee minkä kerkiää)..se on sitten jatkuvaa rauhoittelua ja yritystä, rauhoittelua ja yritystä, kunnes ehkä lopulta jaksaa imeä sen verran että nukahtaa.

Oletko kokeillut vaihtaa rintaa siinä vaiheessa, kun alkaa teutaroimaan. Meillä on se useinkin auttanut. Muista myös röyhtäyttää vaikka syöttämisen välilläkin, etenkin jos maitoa tulee alussa oikein vauhdilla, niin siinä menee helposti ilmaa vauvan mahaan samalla ja sekin saattaa itkettää.
Mä en muista, oliko meillä varsinaisia tiheän imun kausia, niin et mä olisin huomannu, kun toi lapsi tuntui olevan tosi usein rinnalla koko ajan lähen kolmekuiseksi, jolloin yöunet yhtäkkiä venähtivät niin, et saattoi nukkua 8-9 tuntia putkeenkin.
Neljän kuukauden iässä alkoi sit ensimmäinen sellainen tiheän imun kausi, jonka kyllä huomasi ja juuri siitä, et alkoi taas syödä öisin 4-6 tunnin välein. Samaa meininkiä on nyt jatkunut kuukauden päivät, mut mä luulen sen johtuvan osittain siitäkin, et lapsi ei enää tankkaa illalla niin pitkään kuin aiemmin.
Yleensä niitä tiehän imun kausia tulee jossain 5-7 viikon iässä ja sit kolmen-neljän kuukauden iässä. Kestää yleensä max. pari viikkoa.

Meillä vauva sai rintaraivareita muutamana kautena eri-ikäisenä. Täysimetin n.5kk asti, jolloin aloimme maistelemaan soseita. edelleenkään ei ole saanut korviketta ja ikää 7,5kk.
Kun tuollainen raivokohtaus tuli niin vaihdoin rintaa tai asentoa eli välillä kainalon alta imetys sujui hyvin, kun edessä lapsi sai raivareita. Lisäksi sain ohjeeksi imettää enemmän pystyasennossa ja röyhtäyttää monta kertaa syötön välillä. raivarikaudet olivat muutaman viikon kerrallaan ja menivät aina ohitse. Tsemppiä!

Yhteistyössä