(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Moi!

Huomasin n. 3 vk sitten, että meidän tytön 9.5 kk molemmat rintarauhaset olivat kovat ja turvoksissa.
Ulospäin en kyllä huomannut mitään, mutta kun rasvailin tyttöä tunsin rintarauhasen selvästi. Huolestuin asiasta niin paljon, että kävimme lastenlääkärin vastaanotolla. Lääkäri sanoi, että asiasta ei tarvitse olla huolissaan niin kauan kuin ei ilmesty murrosiän merkkejä esim. hien eritystä jne. ??? Silloin asia olisi vakavampi.

Mutta edelleen vaan jotenkin ihmettelen asiaa. Mistäköhän tälläinen rintarauhasten suurentuminen johtuu? Voiko ryömiminen aiheuttaa jonkinlaista rasitusta rintalihaksiin ja sitä kautta myös rintarauhasiin? Näitä asioita en tajunnut kysyä lääkäriltä.
Vastatkaa jos jollain on samanlaisia kokemuksia. Olen tietoinen siitä, että vastsyntyneellä vaikuttaa vielä äidin hormonit, mutta nyt meidän tyttö on siis 9.5kk.

Olkaa niin ystävällisiä ja kirjottakaa, jos teillä ollut samanlaista.

Ei ole kokemusta, mutta muistan, että täällä on ollut joku aika sitten samanlainen ketju aiheesta. Jollen ihan väärin muista, niin selitystä ilmiölle ei sielläkään ollut, mutta muutama asiaa miettivä äiti joille oli myös sanottu, että on normaalia. Voithan koittaa hakea ketjua vaikka siitä taitaa olla jo jonkin aikaa.

Meillä oli sama juttu - osallistuin varmaan siihen vanhaan ketjuun. Varmaan muuten suunnilleen samassa iässä. Neuvolassa vaan näytin, eikä täti osannut mitään sanoa. Itse asiassa olen unohtanut koko asian. Kyllä rinnat vieläkin ""näkyvä"" mutta vähemmän. Ikää nyt 11,5 kk. Olen vaan ajatellut, että kun sekä minun äidilläni että anopilla on tosi isot rinnat niin ehkä tulee tyttöraukallekin -;)

Tiedän että pikkuisilla vauvoilla voi äidin hormoonit vaikuttaa. Eli raskaudesta, synnytyksestä, imetyksestä johtuen äidin hormoonit kulkeutuvat vauvaaan. Jopa pojilla nuo äidin hormonit voi vaikuttaa rintarauhasiin. Tytöillä voi aivan pieninä tulla jopa hieman verenvuotoa ns. nimikuukautiset, johtuu samasta syystä kuin vauvan puhdistusnäpyt. Imetätkö vielä?

Yleensä noissa kirjoituksissa vauvat ovat olleet pienempiä. Eli ainakin pienemmillä vauvoilla on normaalia, ja vaaratonta..

Mutta jos lääkäri on tuota mieltä että 9kk ikäisellä äidin hormoonit voi vaikuttaa niin.

Voi sorry, siis kysyitkin juuri tuota, että voiko 9kk vaikuttaa äidin hormoonit vielä. Itse en usko tuota rintalihasten kehitystä syyksi. Kun rintarauhaset kasvaa juuri hormooneiden vaikutuksesta. Oletko aloittanut pillerit ja imetätkö vielä.

No laitan viestin kuitenkin, jos joku ei tiedä tätä. Mutta jos saat lisää tietoa mistä johtuu kirjoita tänne.

Yhteistyössä