(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi näissä puuhissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi näissä puuhissa

Vieras
Olette varmaan erityisen kyllästyneitä kaikkiin mahdollisiin raskausoirekyselyihin, mutta toivoisin kuitenkin asiallisia vastauksia kokeneemmilta.

Olen vastikään jättänyt pillerit pois eikä vauvaa ole yrittämällä yritetty. Mutta nyt olen tuntenut parin päivän ajan kaikenlaisia oireita, en vaan osaa sanoa ovatko ne ihan normaaleja menkkaoireita vai kenties raskausoireita (kun hormonaalinen ehkäisy on vasta lopetettu enkä siis tunne kroppaani kunnolla mitä oireita menkat tuo ILMAN pillereitä...)

Tuntemuksia:
-Rinnat aristavat ja nukkumisasentoa vatsallaan hankala löytää
-vatsa nipistelee aika ajoin, eri kohdista, tosin oikealla puolella vihlaisee välillä ja vasemmalla taas kuplii hieman kutittavasti. Selkässä outoa tunnetta (hyvin vähän)
-finnejä tullut pirusti lisää, myös paikkoihin joissa niitä ei yleensä ole ollut

Luin tämän palstan oireketjua myös ja totesin, ettei mulla kyllä mitään pahaa oloa ole ollut, korkeintaan helteestä johtuvaa. Valkovuotoa en ole oikein osannut seurata, paljon sitä tulee mutta niin kai aina ennen menkkoja... Enkä ole joutunut vessassa ravaamaan, mutta vastaavasti vatsa on toiminut huomattavasti useammin (nro 2 siis...).

Kehotatte varmaan tekemään testin jos menkat ei ala, niin teenkin. Menkkojen pitäisi alkaa nyt viikonloppuna joten vielä ei varmaan kannata testiä ostaa...?

Jännittää kun tää kaikki on niin uutta ja tuntematonta ja vatvoo näitä nyt sit omassa päässään... Kai ne mensut sieltä tulee, noi mun ""oireet"" on kai ihan käypiä mensuoireitakin...

Eli kysymyksesi taisi olla se, voivatko oireesi olla raskausoireita. Sitä ei varmaan kukaan osaa sanoa, koska kaikilla ne ovat yksilöllisiä ja muistuttavat menkkaoireita. Testi on ainoa varma tapa sanoa, ja sitä ei kannata tehdä, ennen kuin menkat ovat myöhässä.

Pahoinvointia eivät kaikki tunne raskaana ollessaan, eikä se useinkaan edes ala noin aikaisin. Minulla ei ole sitäpaitsi missään vaiheessa ollut valkovuotoilua, joten tämäkin taas yksilöllistä. Rintojen arkuus ja vatsan nipistelytkin voivat olla sekä raskaus- tai menkkaoireita. Itse huomasin raskauden finnien ilmestymisestä, tosin pahaa oloakin oli, mutta panin sen flunssan piikkiin:)

Kysymykseesi on siis oikeastaan aika mahdotonta sanoa juuta tai jaata. Tee testi alkuviikosta. Itse tein apteekin testin, joka on herkkä ja halpa, suosittelen. Mulla oli kp 35/28-34 oikein selvä viiva. Aiemmin testiä ei oikeastaan kannata tehdä, koska muuten joutuu sitten tekemään uusia, kun ei kumminkaan tulokseen usko, oli se kumpi tahansa:)

Onnea matkaan!

Kiitos Raisa kommentistasi.

Niin, epäilen tosiaan raskausoireiksi, mutta yhtälailla lukemani mukaan voivat olla menkkaoireita. Mietityttää tietty hirveesti kun en muista millaiset luomumenkkani olivat. Raskauden mahdollisuus pelottaa yhtälailla kuin jännittääkin positiivisesti. Siksi ehkä näitä pieniä ""ehkä""-kysymyksiä pyöritteleekin päässä.

Totta, ei kukaan voi antaa vastausta raskaudesta, mutta lähinnä halusin kuulostella miten muilla on ollut. Eniten ihmetyttävät finnit, joita ei juuri ole ennen ollut. Nyt niitä on ilmestynyt joka puolelle kasvoihin ja jopa hartioihin, kaulaan ja niskaan. Tosin voi johtua myös helteen aiheuttamasta hikoilusta ja epähygieniasta... Ja onhan selvää, että toisilla on erilaisia oireita alkuraskauksissa ja varmasti myös menkkaoireetkin vaihtelevat samalla henkilölläkin...

Äh, ei auta muu kuin odottaa. Taidanpa jättää viikonlopun riennot väliin, kaiken varalta. =)

Se, että olet vastaikään jättänyt pillerit pois, voi tuoda näppyjä yms. Hesarissa oli keväällä juttukin siitä, että monilla kolmekymppisillä on iholle koittanut uusi murrosikä, kun hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois.

Ja nuo kaikki oireet voivat johtua ihan siitä, että elimistö on alkanut toimia niinkuin pitää (ovulaatio, keltarauhasen toiminta jne). Pillereiden aikana rinnat eivät kipeydy samalla tavalla jne.

Itsellänikin oli aluksi noita oireita ja olin ihan varma, että raskaana ollaan. Pah! Meni lähes vuosi ennenkuin plussaa ilmestyi tikkuun. Joka kierrossa rinnat kipeytyivät, oli erilaisia tuntemuksia vatsassa.. On tietysti ihan ymmärrettävää, että aluksi innostuu kaikista oireista jne, koska ne eivät ole pillereiden tms. hormoniehkäisyn ajalta tuttuja. Tietysti on aina mahdollista, että olet raskaana, kyllähän se joillakin onnistuu heti :)

Näissä asioissa maltti on valttia eli kannattaa odottaa jopa viikonlopun yli ennen kuin testaa. Aluksihan kierto voi heittää, eikä se ole välttämättä sama kuin pillereiden aikana. Jos nyt käytkin riennoissa (kohtuudella), niin et voisi vahingoittaa mahdollista alkiota - jos siis olisit raskaana. Tässä vaiheessa alkio on vielä niin erillinen sinusta, että voit juhlia suht huoletta.

Kiva, kun tulikin asiallisia kommentteja. =) =)

Niin vähän arvelinkin, että kiertokin voi olla mitä tahansa... täytyy vaan ""unohtaa"" koko homma vähäksi aikaa ja ihmetellä, jos ei viikon sisään mensuja kuulu...

On tää silti vaan jännää. =) Toisaalta en jaksa uskoa, että heti kertaheitolla ois tärpänny...

Kiitos teille, yritän pysyä maan pinnalla. =)

Kyllä on täysin mahdollista, että heti tärppäisi. Mutta tietysti on täysin mahdollista, että ei. On varmasti helpompi olo, jos jalat on maassa, ei tule turhia pettymyksiä. Itse muistan kyllä ekan kierron jälkeen, että olo oli kamala kun tuli testattua negoja ja menkat sitten lopulta alkoivat. Ekasta kierrostakin taisi tulla jotain 34 päivää. Myöhemmin itseäni huvitti, että hoh hoijaa, niin selvät menkkaoireethan ne olivat. On kyllä harmillista, että menkka- ja alkuraskauden oireet ovat kovin samanlaisest.
Pidän kovasti peukkuja sinulle ja laitahan kuulumisia kun homma ratkeaa, suuntaan tai toiseen.

Raskaustesteistä voisin sanoa sen verran, että Apteekin Raskaustesti reagoi 25 yksikköön kun taas esim. Predictor ja Clearblue vaativat 50 yksikköä eli puolet enemmän. Kannattaa valita herkempi testi, jos testaus polttelee eikä kierron pituudesta ole tarkkaa tietoa.

Katsoppas tältä sivulta semmon viestiketju, ku ""autetaan oireilijoita"". Siellä on kirjoiteltu mitä oireita kenelläkin on ollut ja vastaajia on melkein 500 kpl.

Kiitos tosi paljon vinkistä! Aluksi ajattelin, että on tyhmää edes kirjottaa tänne tuntemuksiaan, mutta nähtävästi ystävällisiä ja avuliaitakin ihmisiä on. =)

Eiköhän ajan mittaan mullekin selkene miten tää homma menee. Raskaustestin kanssa ajattelin malttaa vielä ensi viikon loppuun. Nyt on laskujeni mukaan kiertopäivä 28 ja siksi siis olettaisin menkkojen tulevan viikonloppuna. Ja varmaan tulevatkin mutta kunhan nyt ""ensikertalaisena"" tärisen tässä. ;)

Kiitos vielä asiallisista kommenteista ja nautitaanhan kesästä!! =)

Tulehan sitten kertomaan miten kävi. :) Tosta rintojen kipeydestä täytyy omalta kohdalta sanoa, että se oli kyllä ns. toista luokkaa sillon kun oli tärpännyt. Eli ne oli tosi kipeät. Ja mahallaan nukkumista ei voinut sitten 'menkkojen' lähestyessä edes harkita. Mutta se on niin kovin yksilöllistä, yhdellä ystävälläni ei olleet rinnat arat oikein missään vaiheessa raskautta. Testi kertoo totuuden. :) Toivotan plussaonnea.

Yhteistyössä