Ei oo totta! En saisi siivota ollenkaan työajalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs pph

Vieras
Sisältää pph:n purnausta, joten jos aikomus on haukkua ammattikuntaamme niin mars äkkiä johonkin muuhun aloitukseen.

Kyse siis tästä. Eräs lapsen äiti tuli tänään hakemaan lastansa hieman odotettua aiemmin. Olin juuri ottanut mopin käteeni, jotta siistisin keittiön lattian välipalan jäljiltä. Tuo äiti sitten tokaisi, että "saatteko te oikeasti tehdä kotitöitä työaikana?" Minä olin aivan ällistynyt ja selitin, että ajattelin kyllä siivota nuo sotkut nyt pois, koska aika ikäväähän se on, jos siellä leivänmurusten ja maitolammikoiden keskellä sotkee vaatteensa joku lapsi tai minä. Äiti vain intti, että hänellä on se käsitys, että pph ei saisi tehdä kotihommia kuin vasta työajan loputtua :/ Ei tuntunut menevän kaaliin se, että en todellakaan ollut suorittamassa mitään viikkosiivousta vaan joka päivä luuttuan keittiön lattian. Luulis olevan iloinen, että meillä on puhdasta ja siistiä. Lähti pois sitten vaisusti heipat sanoen. Näinköhän soittaa esimiehelleni, mutta onneksi hän on sentään ihminen ja tajuaa, että tällaiset asiat on aivan pakko hoitaa työaikana. Mulla on asiasta tosi paha mieli nyt ja voinkin sanoa yöunille heipat..... Mitä mieltä ootte? Teinkö minä oikeasti väärin?

Riippuu varmaan siitä, minkälaisia sääntöjä teidän ohjaajanne on teille laittanut. Ihan tosiasiahan on, että Suomessa on paikkakuntia, joilla pph:n ei saa siivota ollenkaan työaikana, eikä laittaa ruokaakaan. Eri asia sitten, onko se työehtosopimuksen hengen mukaista...

Kyllä meillä saa siivota. Vanhat konkarihoitajat hoitavat jopa viikkosiivouksen työajalla, tosin tietysti painottavat sen niin että aloittavat ennen lasten tuloa ja tekevät siitä suuren osan lasten nukkuessa. Mutta tottakai työpäivän aikana syntyvät sotkut saa työpäivän aikana siivota.

No et tehnyt, kyllähän päiväkodissakin hoitajat (ainakin toivon mukaan) siivoavat päivän mittaan lasten sotkuja! Onpa vähän kummallinen äiti jos ei sitä tajua. Kyllä minä ainakin arvostaisin pph:ta jolla on siistiä, kunhan hoitolapset eivät kärsi siivoushommista.

No et tehny väärin!Olen kuullut samaa että tuntuu joillakin vanhemmilla olevan ongelma tuosta siivouksesta.Kyllä olettaisi varsinkin pienten lasten vanhempien tajuavan että sitä sotkua syntyy lähes kokoajan ja pakko siistiä taloa kun siellä niitä lapsia vipeltää.

Päiväkodissakin ruokailun jälkeen puhdistamme lattian, sen pitäisi olla vanhemmille ihan selvä juttu että jos tulee sotkua, se siivotaan heti.

Oliskohan tämä äiti sitten niitä jotka vievät lapsen hoitoon siksi ajaksi kun siivoavat kotonaan, oon muutaman tälläisen uusavuttoman tavannut.

Et kyllä mitään väärin tehny!

Mun mielestä on ihan naurettavaa, että ei sais siivota päivän aikana tulleita jälkiä pois. :o Mun mielestä se kuuluu "työhön" siinä missä lasten hoitaminenkin, nimittäin lasten jälkien siivoaminen. Ei venäjä...

Kiitos, mieleni huojeni. En ikinä harrasta viikkosiivousta lasten aikana vaan sen teen sitten kun hoitolapset ovat perjantaina lähteneet. Jos on hoidossa vain yksi lapsi niin saatetaan sitten yhdessä hoidella viikkosiivous. On tämä jännä juttu, kun siistiä ja hygieenistä pitäis olla, mutta siivota ei sais. Viimeinen lähti tänään klo 18, joten minun olisi pitänyt niitä välipala- ja lounassotkuja katsella siihen asti. Toivottavasti lapsen äidillä oli vain huono päivä, koska koskaan aiemmin ei ole mistään valittanut. Ikävä jos purki oman huonon olonsa sitten minuun :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkodissakin ruokailun jälkeen puhdistamme lattian, sen pitäisi olla vanhemmille ihan selvä juttu että jos tulee sotkua, se siivotaan heti.

Oliskohan tämä äiti sitten niitä jotka vievät lapsen hoitoon siksi ajaksi kun siivoavat kotonaan, oon muutaman tälläisen uusavuttoman tavannut.

Et kyllä mitään väärin tehny!

Just meinasin samoin kirjottaa. Tosin en ole itse pk:ssa töissä, mutta olen nähnyt siellä näin toimittavan...ja onhan se nyt itsestään selvää että sotkut siivotaan pois! Tulis sanomista varmaan siitäkin jos ei siivottaisi!

Alkuperäinen kirjoittaja qi:
Riippuu varmaan siitä, minkälaisia sääntöjä teidän ohjaajanne on teille laittanut. Ihan tosiasiahan on, että Suomessa on paikkakuntia, joilla pph:n ei saa siivota ollenkaan työaikana, eikä laittaa ruokaakaan. Eri asia sitten, onko se työehtosopimuksen hengen mukaista...

Kyllä meillä saa siivota. Vanhat konkarihoitajat hoitavat jopa viikkosiivouksen työajalla, tosin tietysti painottavat sen niin että aloittavat ennen lasten tuloa ja tekevät siitä suuren osan lasten nukkuessa. Mutta tottakai työpäivän aikana syntyvät sotkut saa työpäivän aikana siivota.

Kerrotko mulle, missä paikkakunnalla ei saa laittaa ruokaa työaikana?? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska se vanhan ruoan lämmittäminen ja tarjoaminen on ehdottomasti kielletty!
Ap, et tehny mitään väärää! Pakkohan ne sotkut on siivota pois heti, ymmärrän kyllä.

Yritä olla välittämättä! Et todellakaan ole tehnyt mitään väärin.
Sit jos alkaisit oikeasti koko talon siivoamaan, olisi asia ihan eri juttu.
Naurat vaan tommoiselle äidille rehvakasti ja sanot, että totta kai siivoat lasten sotkut sitä mukaa kuin niitä tuleekin! Eihän esim. lattialle tullutta pissiä voi jättää iltaan odottamaan, heti se on putsattava.

Hehhe, serkkuni on luonneltaan niuhottaja ja valittaja. Päiväkodeissa hän oli hoitajien painajainen(=vittumainen ämmä). Valitti joka asiasta ja kaiken lisäksi jaksoi vielä kertoa niistä minullekin. On se tietyssa mielessä hyvä ominaisuus esim. asuntolaina neuvottelussa; periksi ei anna ja onnistuukin siinä;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Kerrotko mulle, missä paikkakunnalla ei saa laittaa ruokaa työaikana?? Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska se vanhan ruoan lämmittäminen ja tarjoaminen on ehdottomasti kielletty!

Siihen en osaa vastata, millä paikkakunnalla olisi kielletty, olen vain näin ymmärtänyt perhepäivähoitajien verkkokeskusteluja seuratessani. Ja tuo ruuan lämmittäminen ei ole mikään valtakunnallinen säädös, tai ainakaan meille ei ole sellaisesta koskaan puhuttu mitään. Hygieniapassi vaaditaan kaikilta ja sen perusteella ohjaaja varmastikin olettaa että osataan ruuan kanssa toimia oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja qi:

Ap, et tehny mitään väärää! Pakkohan ne sotkut on siivota pois heti, ymmärrän kyllä.

Siis täh, onko se muka kiellettyä, jos tekee illalla valmiiksi ruuan ja tarjoaa sitä lounaalla hoitolapsille? En siis itte oo pph, mutta toimin noin itse usein... Mitä pahaa siinä on?

No jopas on ollu äiti. Kyllä minun tietääkseni pph saa siivota lasten läsnäollessa, ei kukaan voi vaatia et koko päivä pitää sotkua kestää... Kaverini on pph ja kertoo että siivoavat lasten kanssa usein yhdessä, näinhän ne lapset oppii. Halaus ap:lle =) Koitahan nukkua :)

Tainnu nousta se äiskä väärällä jalalla. Kyllä minä toisin muksuni teille hoitoon varsinkin kun nuohoaa joka nurkat nassullaan. Mies tuossa vieressä sanoi että jos pph ei saa siivota niin sanoppa sille äiskälle että tuo lapselleen seuraavan kerran ruuatkin tullessaan. Eihän pph saa sen logiikan mukaan kokatakkaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän lapsen päiväkodissa tuon tekee aina joku siivoustyöntekijä, ei hoitajat. Ap:nkin tarvitsee varmaan vaatia oma siivousapulainen käymään aina ruoan jälkeen pyyhkimässä paikat =)

Yhteistyössä