=( ei niin hyvää huomenta..alkohan se mitä pelkäsin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A shadieeyah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:hug: :hug: Mun tuttavaperheessä samanlainen tilanne, tyttö on eskarissa ja joka ikinen päivä tulee itkien kotiin. :| Äiti ottanut kouluun ja yhteyttä, opettaja oli tuumannu, että:" Se sun tyttö on niin herkkä, pitäähän hänen oppia kestämään kiusaamista!".. Joopa. tyttöä tyrkitään portaissa, hakataan nyrkillä päähän, haukutaan vaatteista jne. Voin uskoa, että on vanhemmille kova paikka, kun näin sivusta seuraajana on kauhea seurata taistelua lapsensa hyvinvoinnin turvaamiseksi. Sen kuitenkin pitäisi olla itsestään selvyys ja tuskin kukaan eskarilainen/ekaluokkalainen osaa aavistaa mitä kaikkia kauheuksia he joutuvat kokemaan paikassa johon he ensimmäistä kertaa lähtevät reippaina ja pieni sydän intoa täynnä. :'( :'(
Ap:lle kovasti jaksamisia!! :hug:

http://www.youtube.com/watch?v=NjyzB1sqNDw&feature=related

:hug: ..ttumaista, onneksi tuli kuitenkin ilmi suht varhaisessa vaiheessa, noissa ei kannatta hyssytellä yhtään, vaan paras kun tartutaan tiukasti heti ja vaikka kiusaajien vanhempiin yhteys, jolle reksi hoida hommiaan.

:flower:

:hug: Valitettavasti minäkin tunnen tuon saman tunteen, kun selviää, että omaa lasta kiusataan koulussa niin henkisesti kuin fyysisesti. Kokemuksella, että lapseni sairastui lopulta psyykkisesti. Valitettavasti vasta sen jälkeen kouluun tuli nolla sääntö kiusaukseen ja lapsemme on alkanut kokea nyt olevansa koulussakin turvassa.
Voimia ja jaksamisia! Ja kaikki mukaan muutkin tekemään töitä kiusaamisen estämiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
:hug: ..ttumaista, onneksi tuli kuitenkin ilmi suht varhaisessa vaiheessa, noissa ei kannatta hyssytellä yhtään, vaan paras kun tartutaan tiukasti heti ja vaikka kiusaajien vanhempiin yhteys, jolle reksi hoida hommiaan.

:flower:

kiitos..
tulin tänne tapaamis paikkaan ja ootan ns.tukihenkilöä jonka kanssa pääsen juttelemaan.
Ne myöskin neuvoo mitä voidaan tehä jos reksi on yhteistyökyvytön.
Totta että aikaisessa vaiheessa tuli ilmi.
Minuun tullut poika että ties mitä ois tapahtunut jos ois jatkunut vielä.. :(

En ihan koko ketjua lukenut,mutta...ap:lle ja hänen pojalleen voimahalit :hug: Ja kokemuksesta voin sanoa,että sähköpostilla voi saada paljon enemmän aikaan kuin puhelulla,mutta ei tietysti aina.Meillä tyttö ollut saman kiusaajan kohteena...taitaa olla 3 vuosi menossa...Jokohan nyt rauhoittus tilanne...!!?Sähköpostia laitoin asiasta menemään ja vasta sen jälkeen on alettu toimimaan...tosin ehkä vaikutti asiaan sekin,että mainitsin meneväni poliisin puheille jos sitä kiusaamista ei koululla saada kuriin.

sori heti alkuun, kun en ehdi kaikkia vastauksia lukemaan, jos tää on jo tullut esiin moneen kertaan. AINOA asia millä sä pystyt nyt vaikuttamaan kiusaukseen on se, että menet henkilökohtaisesti käymään kiusaajan kotona. Se säikäyttää sen kiusaajan kyllä, kun joutuu vanhempiensa läsnäollessa tunnustamaan tekosensa. Tämä keino vaatii sinulta pokkaa enempi kuin lääninhallitus... -käytännössä koettu!!! PUUTU ASIAAN ITSE AIKUISENA!!!

Eikö kukaan muu täällä ole itse hoitanut kiusausta? Pitääkö kaikki kierrättää reksin/poliisin kautta? Näinkö lapset opetetaan miten ongelmat hoidetaan..? Nyt mammat vähän tsemppiä ja vierailulle vaan itse. se toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen näitä byrokraattivastauksia...:
Eikö kukaan muu täällä ole itse hoitanut kiusausta? Pitääkö kaikki kierrättää reksin/poliisin kautta? Näinkö lapset opetetaan miten ongelmat hoidetaan..? Nyt mammat vähän tsemppiä ja vierailulle vaan itse. se toimii.

Koulussa tapahtuneeseen kiusaamiseen kannattaa aina ottaa ensin mukaan koulun rehtori ja opettaja, näin tästä jää ns 'mustaa valkoisella'. Ihan vaan varmuuden vuoksi on hyvä toimia näin. Voihan asiaa sitten lähteä selvittelemään vanhempien kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja h*a*r*m:
sori heti alkuun, kun en ehdi kaikkia vastauksia lukemaan, jos tää on jo tullut esiin moneen kertaan. AINOA asia millä sä pystyt nyt vaikuttamaan kiusaukseen on se, että menet henkilökohtaisesti käymään kiusaajan kotona. Se säikäyttää sen kiusaajan kyllä, kun joutuu vanhempiensa läsnäollessa tunnustamaan tekosensa. Tämä keino vaatii sinulta pokkaa enempi kuin lääninhallitus... -käytännössä koettu!!! PUUTU ASIAAN ITSE AIKUISENA!!!

Olen samaa mieltä. Ja Shadille ja pojalleen :hug:
Ehdottomasti kiusaajien kotona käytävä. Ja olen kuullut sellaisestakin, että kiusaajan ja kiusatun vanhemmat ja opettaja juttelevat keskenään (on niin kuin tuomari-todistaja se opettaja, muuten voi vanhempien kesken olla vaan suunsoittoa ja syyttelyä vailla kunnon keskustelua).

Näin kannattaa tosiaan tehdä, jos on itse suht varma, että osaa käyttäytyä asiallisesti ja vanhempia syyttelemättä. Nimittäin ihan tavallisten mukavien perheidenkin lapset kiusaavat, mutta silloin vanhemmat haluavat tietää asiasta ja puuttua siihen. Jos ap kokee, ettei ole voimavaroja itse asiaan puuttua ja kertoi, että esim. puhelimessa puhuminen reksin kanssa olisi voinut ollla hankalaa, niin ymmärrän oikein hyvin, että voi olla hyvä ainakin yrittää ensin koulun kautta. Itse kannatan, että tehtäisiin koululle ilmoitus ja edellytettäisiin toimenpiteitä ja jos on voimavaroja ja vähänkin tuntee kiusaajan vanhempia, niin heidän kanssaan keskustelu sekä kiusaajankin kanssa (Ehkä) juttelu voi olla hyväksi. Kaikki asialliset keinot kannattaa käyttää, mutta koska tiedän, että joskus vanhemmat ymmärrettävästi pahoittavat mielensä ko. asiasta paljon, on hyvä myös pikkuisen varoittaa, ettei ainakaan pahenna tilannetta esim. haukkumalla lyttyyn opettajia tai kiusaajan vanhempia. Enkä tietenkään tarkoita tässä nyt ap:ta, koska en häntä tunne, vaan puhun koulupsykologikokemuksella :). Diplomatiaa ja jämäkkyyttä, molempia tarvitaan ja lasta on kuunneltava ja autettava.

Alkuperäinen kirjoittaja leobard:
poliisiinkin voi ottaa yhteyttä, tuo on jo pahoinpitelä, johon tulis puuttua rankalla kädellä. jaksuja :hug:

Mun mielestä poliisiin voi ottaa yhteyttä ja tehdä alustavan ilmoituksen (S-ilmoitus nimeltään) niin on sitten jo pohjaa mihin nojata jos koulu ja vanhemmat eivät saa kierrettä katkaistuksi.
Jos mahdollista niin ota tuloste omasta sähköpostistasi sekä mahdollisesta rehtorin vastauksesta ja toimita ne paikkakuntasi poliisille.

Tämä kaikki on hyvä mainita rehtorille ja muiden lasten vanhemmille jotta olet moiset toimenpiteet tehnyt. Se jo itsessään luo painetta saada oma muksu kuriin sillä tuosta lähtee (soita ja varmista) ilmoitus sossuun ja kukapa vanhempi haluaa moisesta saada merkintää niin lapsensa kuin itsensä osalta.

Asia jota en suosittele paljoa tuotavan esiin on sinun oma koulukiusaamistaustasi...siis asiasta on todellakin hyvä mainita jotta tulee selväksi että tiedät kuvion, mutta ei liikaa jottei sinua tuomita höösääväksi äidiksi joka ns ampuu yli oman taustansa takia.

Toivottavasti kiusaaminen saadaan lopetetuksi ja poikasi voi jatkaa koulunkäyntiä hyvillä mielin ilman joka päiväistä pelkoa kiusaamisesta.

Ei toimi kaikkien kohdalla, valitettavasti, mutta tuosta on toki hyvä aloittaa ongelman ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

Ei toimi kaikkien kohdalla, valitettavasti, mutta tuosta on toki hyvä aloittaa ongelman ratkaisu.

Ei kyl ikävä kyl aina toimi vaikka vanhemmat keskustelis asiasta kuinka paljon

nim. kokemus puhuu

Toivotaan et Shadin ja pojan asiat selkee eikä homma enää jatku, me ikävä kyl törmättiin aikamoiseen vähättelyyn ku miehen poikaa kiusattiin ja vuosi meniki sit siinä et poika oirehti ja oireisiin sit puututtiin - ei syyhyn.
No onneks tänä vuonna opettaja vaihtu ja loppu kiusaaminenki sit samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Koulussa tapahtuneeseen kiusaamiseen kannattaa aina ottaa ensin mukaan koulun rehtori ja opettaja, näin tästä jää ns 'mustaa valkoisella'. Ihan vaan varmuuden vuoksi on hyvä toimia näin. Voihan asiaa sitten lähteä selvittelemään vanhempien kesken.

Voi juu, mekin yritettiin ja koetetettiin, mentiin ihan asianomaisen kotiovelle asti, ja sit kun alko haulikon piippua näkymään ovesta, tultiin tulokseen, että siihen osoitteeseen ei varmaan kannata enää puhua.

Kannattaa muistaa, että jostain syystä kiusaajien vanhemmat ei ole kovin yhteistyöhaluisia yleensä!

Kannattaa mennä suoraa kiusaajan vanhemmille puhumaan. Toki kouluunkin pitää olla yhteydessä. Vanhemmat on kuitenkin ne jotka lapseensa pystyvät vaikuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kannattaa mennä suoraa kiusaajan vanhemmille puhumaan. Toki kouluunkin pitää olla yhteydessä. Vanhemmat on kuitenkin ne jotka lapseensa pystyvät vaikuttamaan.

Kuten sanoin jo aiemmin.
Tiedän perheen..tai mies tietää..ja pojan olen useasti nähnyt.
Tässä tapauksessa kiusaus tulisi mitä todennäköisemmin syin pahentumaan jos sitä laukattaisiin pojan kotiin kertomaan: joo teidän janica-petteri on kiusannut.
(enkä kyllä pitäisi siitä että joku tulisi kotirauhaani häiritsemään jos olisin vastaavassa tilanteessa).

Jos vanhempien kanssa joudutaan samaan pöytään niin haluan tehdä sen virallisissa tiloissa puolueettomalla maanperällä. Jolloin kaikki tulee myöskin kirjatuksi ylös ja ei pääse toinen osapuoli kiemurtelemaan vastuusta.

Ja senkin takia haluan rehtorin kautta koska opettajat ja välintuntivalvojat eivät ole saaneet kiusausta loppumaan joten luonnollisesti rehtori on seuraava aste.
Poliisille en ole menossa. Mutta rehtoria ylemmäs kyllä jos ei löydy yhteistyö kykyä ja asia meinataan vaan painaa maan alle.
Koska jokaisella on koulurauhaan oikeus.
Myöskin kiusaajalle on eduksi että mahdolliset ongelmat saadaan selvitetyksi ja hänestä voisi kenties tulla normaalimpi/ei kiusaava yksilö.

Voi ei :'( Joka äidin painajainen. :hug:
Kamala miten lapset osaakin olla julmia ja ilkeitä... Herää vaan kysymys, että millaista näillä kiusaajilla on kotona? :whistle:
Tsemppiä ja toivotaan, että reksi puuttuu asiaan kovalla kädellä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Kuten sanoin jo aiemmin.
Tiedän perheen..tai mies tietää..ja pojan olen useasti nähnyt.
Tässä tapauksessa kiusaus tulisi mitä todennäköisemmin syin pahentumaan jos sitä laukattaisiin pojan kotiin kertomaan: joo teidän janica-petteri on kiusannut.
(enkä kyllä pitäisi siitä että joku tulisi kotirauhaani häiritsemään jos olisin vastaavassa tilanteessa).

Jos vanhempien kanssa joudutaan samaan pöytään niin haluan tehdä sen virallisissa tiloissa puolueettomalla maanperällä. Jolloin kaikki tulee myöskin kirjatuksi ylös ja ei pääse toinen osapuoli kiemurtelemaan vastuusta.

Ja senkin takia haluan rehtorin kautta koska opettajat ja välintuntivalvojat eivät ole saaneet kiusausta loppumaan joten luonnollisesti rehtori on seuraava aste.
Poliisille en ole menossa. Mutta rehtoria ylemmäs kyllä jos ei löydy yhteistyö kykyä ja asia meinataan vaan painaa maan alle.
Koska jokaisella on koulurauhaan oikeus.
Myöskin kiusaajalle on eduksi että mahdolliset ongelmat saadaan selvitetyksi ja hänestä voisi kenties tulla normaalimpi/ei kiusaava yksilö.

Asia hautautuu sinne kouluhallitukseen (valitettavasti) ja sitä kautta se ilmoituksen tekeminen tuonne poliisille on asia joka tuo rehtorille paineen saada asia hoidetuksi sillä muutoin saattaa napsahtaa tutkinta päälle virkavelvollisuuden laiminlyönnistä jne.
Mutta toivotaan jotta saatte asian hoidetuksi ihan keskenänne.

Voi ei, nuo koulukiusaamisjutut on aina vanhempien painajaisia, kun saavat selville että lasta kiusataan. Syrjintää on meilläkin koulussa likalla, kun oman luokan tytöt ei leiki hänen kanssaan no leikkii sitten erityisluokan tyttöjen kanssa. Siinä vaan menee hiukan ristiin, kun opettaja aina sanoo että pitää leikkiä oman luokan tyttöjen kanssa, mutta kun eivät leiki.

Myös minun lastani on kiusattu useamman vuoden ajan. Onpa tehty kaksi kartoitustakin, ekan mukaan ketään ei kiusattu. Kerran opettaja on selittänyt meille vanhemmille, että kiusaamisen tunnusmerkit täyttyvät, kun se on toistuvaa. Ja nyt viimeisessä kartoituksessa näkyy, että kiusataan. Ja nyt siihen puututaan tosissaan. Aiemminkin on toki puututtu ja olen kuvitellut kaiken olevan hyvin - ja sitten kaikki alkaa aina uudestaan. Tämä on nyt koulun viimeinen kerta yrittää tehdä asialle jotain - tämän jälkeen lapsi vaihtaa koulua.

Voi että,haleja ap:lle!

Meillä poika joutui kiusatuksi ensiimäisen kerran 4 vuotiaana päiväkodissa. Pojalla on dysfasia ja puhui vielä huonosti järkeviä lauseita. No pojat sitten pelottelivat kuinka tulevat tappamaan pojan ja isän, milloin oli silmäkulma auki,vaatteet revitty ja koko poika mustelmilla ja hoitajat sanoovat vaan poikani olevan kömpelö.
Pian ei halunnut lähetä päiväkotiin ollenkaan. Öisin pissasi housuun,itkeskeli,sai raivareita... mikään ei auttanut. Hoitajat päiväkoddissa pitivät kiusaajapoikien puolta.
Muuton myötä pääsimme toiseen kaupunkiiin,toiseen päiväkotiin ja poika oli taas oma iloinen itsensä ja puhekin lähti sujumaan.

:hug: Itsekin läpi peruskoulun kiusattuna tiedän milta se tuntuu.. :( Toivotaan että asia selviää pian, ja vanhemmatkaan eivät olis niitä "eihän meidän kultamuru"-tyyppejä eikä myöskään e.v.v.k. linjalla!

Ei se toimi, jos lapsen vanhempi on sitä mieltä, että heidän Nico-Petterinsä ei ole tehnyt mitään vaan se on naapurin Kalle joka kiusaa. Ja nimenomaan näin se menee meidän tapauksessamme.

Yhteistyössä