Ei minusta tulekaan suurperheen äitiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Ennen esikoista ajattelin aina, että minä haluan monta, vähintään 5 lasta. Nyt esikoinen on 4kk ja mielipide on muuttunut. Haluan lapselle sisaruksen, joten toivottavasti yksi tai kaksi vielä saadaan. Korkeintaan kuitenkin neljä. Ikäeroa toivoisin lapsille vähintään 2, mieluiten 3-4 vuotta. Haluan hoitaa lapseni kotona niin pitkälle kuin mahdollista. Jo tämä rajoittaa lapsilukua, en halua olla työelämästä poissa loputtomasti. Haluan hoitaa lapsen parhaan kykyni mukaan ja erityisesti ensimmäiset vuodet hyvin lapsentahtisesti.
Esikoinen on ympäröivän maailman mielestä "vaikea vauva". Nukkuu päivisin hyvin pätkittäisesti ja silloinkin sylissä/autossa/liikkuvissa vaunuissa tai vieressä. Yöllä nukkuu melko hyvin - vieressä. Omassa sängyssä herää puolen tunnin välein. On iloinen ja nauravainen lapsi, mutta vain kun hänen lähellään ollaan, mieluiten niin että saa olla koko ajan sylissä. Tankkaa usein tissiä, ei kelpuuta pulloa ja jos äitiä ei näy niin vieraan sylissä tulee itku. Ei ole siis todellakaan menossa hoitoon kenellekkään vielä pitkään aikaan. Vauva saa olla riippuvainen minusta ja isästään, kyllä hänellä on aikaa sopeutua tähän maailman muottiin myöhemminkin.
Omasta mielestäni vauva saa ja vauvan pitääkin olla vaativa! Jos vauva ei osaa vaatia niin vauvan viestejä ei osata tulkita ja lopettaahan vauva lopulta vaatimisen jos vaatimuksia ei kerran kuunnella. Tai vaihtoehtoisesti alkaa itkuiseksi ja lohduttomaksi kun lohtua ei kerran ole tarjolla. En ymmärrä miksi nykyään vauvan täytyisi viihtyä mahdollisimman hyvin yksinään, vieroittua mahdollisimman aikaisin rinnasta tai ainakin huolia pullo ja ketä tähänsä sitä pitelemään, siirtyä mahdollisimman pian omaan huoneeseen ja nukkua kokonaiset yöt.. Vauvasta koitetaan heti muokata äidin ehdoilla toimiva kone joka sopeutuu ja mukautuu eikä muuta mitään.
Itse haluan että minulla on aikaa ja voimavaroja olla pienokaisen tukena ja turvana, jotta lapsi saa omaan tahtiin kasvaa ja kehittyä ja sopeutua maailmaan. Monen ihan pienen kanssa minulla ei olisi voimia olla sellainen äiti kuin haluan. En halua vain selviytyä pikkulapsiajasta, vaan haluan myös nauttia siitä ja antaa lapsilleni parhaan mahdollisen ponnahduslaudan terveeseen ja onnelliseen aikuisuuteen.

[QUOTE="mielipide";22690355]Ei ole olemassa vaikeita tai helppoja vauvoja.[/QUOTE]

Niinpä. On olemassa vain vauvoja erilaisine tarpeineen ja temperamentteineen, ominaisuuksineen ja luonteenpiirteineen. Ihmisiä! Yksilöitä!

[QUOTE="a p";22690375]Niinpä. On olemassa vain vauvoja erilaisine tarpeineen ja temperamentteineen, ominaisuuksineen ja luonteenpiirteineen. Ihmisiä! Yksilöitä![/QUOTE]

Juuri näin itsekin ajattelen. Olen samaa mieltä myös muusta kirjoittamastasi. Minun lapsilukuni tulee jäämään kahteen, ikäeroa lapsille tulee reilut 3 vuotta.

Juuri tuossa vaiheessa taitaa hormonit ja väsymys sekoittaa eniten päätä, joten älä turhaan murehdi tai suunnittele tulevia vaan anna ajan kulua! Asiat näyttävät varmasti erilaisilta kun vauva on kasvanut vähän. Tai sitten tietty ei, mutta sen näet sitten.

Kun mun esikoinen syntyi, siihen noin 5kk ikään asti vannoin, että EI ENÄÄ ikinä lisää lapsia ja katsoin säälivästi raskaana olevia "voi minkä mokan menit tekemään" ajatuksella. Mutta tunne meni aikanaan ohi, kun tilanne helpotti vauvan kanssa ja pää tottui muutokseen. Nyt numero 4 syntyy reilun viikon päästä ja minä olen haikeilla mutta hyvillä mielin menemässä steriloitavaksi :)

Juu, ei tuu mustakaan... Minä haaveilin myös viidestä lapsesta. Mutta kaksi täyttää mun elämäni jo niin etten voisi kuvitellakaan tekeväni tähän enempää.

Itseasiassa, jos en olisi tullut uudestaan raskaaksi esikoisen ollessa 3kk, niin en olisi varmaan toistakaan lasta tehnyt. Thank god, tulin raskaaksi noin nopeasti. Nyt mulla on maailman ihanimmat lapset eikä kumpikaan joudu kasvamaan ilman sisarusta :)

No ennen esikoista useammalla on vähän epärealistinen kuva asioista, tai siitä millaista se perhe-elämä omalal kohdalla tulee olemaan, millaisia lapsia, miten riittää töitä, miten jaksaa. Kyllä sen sitten käytäntö opettaa ja se lapsiluku usein tippuu tai no toisilla sitten kasvaa niistä ajatuksista mitä on ollut ennen ensimmäistäkään lasta. :D

Itse olen myös pyhästi sitä mieltä, että lapsia ei tehdä vaan ne saadaan. Esikoistakin toivottiin pitempi aika ennen kuin tärppäsi. Mutta ei ne lapset kyllä myöskään ilman seksuaalista kanssakäymistä maailmaan putkahda. Ja jokainen lapsi ansaitsee olla kaivattu ja toivottu taivaanlahja, ei vain "risti" jota marttyyrina kannetaan kun luoja haluaa. Itse tiedän perheen, jossa yltiöväsynyt äiti odottaa kolmatta lasta viimeisillään ja esikoinen on 3v, mielestäni ei ole oikein lasta kohtaan syntyä nyt tuohon tilanteeseen ja perheen vanhempien pitäisi todella miettiä että miten he nyt pystyvät sitten kaikille tarjoamaan sen parhaan mahdollisen hoidon sarjatyön ja perustarpeiden hoitamisen sijaan. Sen sijaan perheen isä aloitti uuden työn, perhe muutti paikkakunnalle jossa ei ole tukiverkkoa ja väsymykselle ei ole tehty mitään.

[QUOTE="a p";22690589]Itse olen myös pyhästi sitä mieltä, että lapsia ei tehdä vaan ne saadaan. Esikoistakin toivottiin pitempi aika ennen kuin tärppäsi. Mutta ei ne lapset kyllä myöskään ilman seksuaalista kanssakäymistä maailmaan putkahda. Ja jokainen lapsi ansaitsee olla kaivattu ja toivottu taivaanlahja, ei vain "risti" jota marttyyrina kannetaan kun luoja haluaa. Itse tiedän perheen, jossa yltiöväsynyt äiti odottaa kolmatta lasta viimeisillään ja esikoinen on 3v, mielestäni ei ole oikein lasta kohtaan syntyä nyt tuohon tilanteeseen ja perheen vanhempien pitäisi todella miettiä että miten he nyt pystyvät sitten kaikille tarjoamaan sen parhaan mahdollisen hoidon sarjatyön ja perustarpeiden hoitamisen sijaan. Sen sijaan perheen isä aloitti uuden työn, perhe muutti paikkakunnalle jossa ei ole tukiverkkoa ja väsymykselle ei ole tehty mitään.[/QUOTE]

Sä katsot että olet niin hyvä että voit arvostella toisten valintoja. Just näin...

[QUOTE="vieras";22690447]No ennen esikoista useammalla on vähän epärealistinen kuva asioista, tai siitä millaista se perhe-elämä omalal kohdalla tulee olemaan, millaisia lapsia, miten riittää töitä, miten jaksaa. Kyllä sen sitten käytäntö opettaa ja se lapsiluku usein tippuu tai no toisilla sitten kasvaa niistä ajatuksista mitä on ollut ennen ensimmäistäkään lasta. :D[/QUOTE]

Minusta on niin surullista, että kun lapsiperhe arki todella lyö päälle, niin heitetään periaatteet romukoppaan ja elämä muuttuu selviytymistaisteluksi jossa päätavoite on että kaikilla on päällä jotakin, kaikki syövät jotakin joskus, jokainen nukkuu jotenkin jossakin joskus. Ihminen venyy uskomattomiin suorituksiin, mutta onko se oikein lasta kohtaan? Itselle sopiva lapsilukukin on asia joka riippuu monesta tekijästä, mutta pitää olla realistinen. Lasta PITÄÄ jaksaa, lapseen ei saa väsyä. Lapsi ei ole syntynyt tahallaan eikä hän ole vanhempiaan valinnut. Joku haluaa omistaa elämänsä lapsilleen ja jaksaa siten olla hyvä äiti useammallekkin lapselle, tunnen erään 45v naisen jolla on 6 lasta, 22 vuoden aikana syntyneet isoilla ikäeroilla ja jokaisen on hoitanut lapsentahtisesti omia periaatteitaan kunnioittaen. Nuorin on nyt 1v. Itse haluan omistautua lapsilleni nyt ja silloin kuin he ovat pieniä, mutta toki odotan myös sitä että heillä omat siivet kantaa ja minulla on taas enemmän aikaa itselleni.

[QUOTE="a p";22690718]Ei arvosteliusta ole mitään apua, olen kyllä antanut ihan käytännön apua ja koittanut tukea. Mutta ymmärtää en voi, eikä se tee minusta sen parempaa tai huonompaa kuin hänestä tai sinusta. Ei kaikki aina ymmärrä toisiaan, ei koskaan missään.[/QUOTE]

Susta kyllä oikeesti saa hippasen tekopyhän haisun. Sinä teet näin, koska lapset ansaitsevat tulla kohdelluksi näin. Kaikki muut tavat eivät takaa tätä lapsille.

Ole sinä äiti sille omallesi ja tee niinkuin parhaaksi katsot, ja anna muiden olla tavallaan vanhempia sen kummemmin arvostelematta.

Tässäkin puhuu siis 4kk vanhan esikoisen äiti... Ei kannata avata suutaan asioista joista ei ihan oikeasti tiedä mitään. Yhden lapsen äiti ei vaan voi tietää millaista on elää kahden lapsen tai useamman kanssa.

Minä esimerkiksi voin sanoa molempien lasteni saavan paljon aikaani, hellyyttä, leikkejä ym. Jopa enemmän kuin yksi lapsi sai, koska leikitkin muuttuvat paljon moniulotteisimmiksi kahden lapsen kanssa. Meillä suurin osa ruuista tehdään alusta asti itse, lapset puetaan siististi, he ovat kaikkialla normaalielämässä mukana.. Eli mistähän nämä meidän mussukat nyt jäävät sitten paitsi kun eivät olekaan ainoita lapsia?

Ja joo, kyllä. Minä väsyn lapsiin aina välillä, mutta niin väsyn muihinkin elämäni ihmisiin aina aika ajoin. Väsymys on normaali tunnetila, eikä sitä mun mielestä pidä hävetä. Saa olla väsynyt ja saa valittaa, jos näin ei tee niin miten lapsi oppii ilmaisemaan tunteitaan?

Erikseen sitten on sellaiset ammatitapavalittajat ym.

Mutta, kaikista eniten tässä pisti silmään ehkäpä juuri se, että tuon yhdenkö tuttavan/kaverin perusteella arvostelet kaikkia joilla ei ole samoja tavoitteita kuin sinulla?

On helppo olla idealisti kun kokemusta ei ole vielä kovin pitkälle. Ihailtavaa se on sitten kun pystyy myöntämään että joskus mielipiteet ja toimintatavat muuttuu ja muokkautuu ajan saatossa ja itsestäkin löytyy niitä heikkouksia, sekä sen ettei kaikilla ole samoja periaatteita vaan hyvä vanhempi voi olla toisellakin tavalla :)

Ja kyllä se on ihan ok väsyä lapseen siinä missä itseensä ja muihinkin ihmisiin, "hyvä" vanhemmuus mitataan sitten siinä kohtaa miten sitä väsymystä purkaa ja kauanko sen antaa jatkua ennenkuin asialle tekee jotain jos se vaikuttaa liikaa itseen ja muihin.

Yhteistyössä