Ei minusta taida tulla koskaan mitään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MatamiMimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MatamiMimmi"

Vieras
Eli tarkoitan työelämää/ammattia.
Olen yhden koulun lopettanut kesken.
Sitten kolmea en aloittanut koskaan=(
Töihin en oikein uskalla mennä,mutta itsenäiseen työhön olis kiva mennä,eli en tarvi työkavereita,no ehkä 1-2 max. menis.
Mua kiusattiin koulussa paljon,niin en edes nuorena harkinnut kouluttautuvani,olin helpottunut,kun pääsin pois siitä sontaloukosta=(
Sitten mulla on noita vikoja,että siinäkin jo kynnystä mennä opiskelemaan. Mitä mä teen?
Tämä asia alkaa taas vaivaamaan minua todella!!
Olen lapset saanut aika suuriksi jo=),nuorin 8v.--)vanhin yli 20v.

Niin ja minä keski.ikäinen suurin piirtein.

Please help me=)

Mitä vikoja?

Siivoojaksi? Eihän se varmaan mitään kauhean hohdokasta työtä ole, mutta saa varmaan aika pitkälti olla "omissa oloissaan" ja ei tarvitse pitkää koulutusta (vai tarvinneeko mitään?)

Onko paikkakunnallasi Luovi oppilaitosta? Luovi on Suomen suurin ammatillista erityiskoulutusta tarjoava oppilaitos. Heillä on yleisesti ottaen hyvin resursseja ammatin hankkimisen avustamisessa erityistapauksissa, siis jos tarvitsee enemmän tukea kuin ihan keskiverto-opiskelija. Kannattaa tutustua.

Älä aliarvioi itseäsi, voit löytää itsestäsi uusia vahvuuksia, kunhan saat sopivasti tukea niiden löytämiseen. :)

[QUOTE="Myy";25550045]Onko paikkakunnallasi Luovi oppilaitosta? Luovi on Suomen suurin ammatillista erityiskoulutusta tarjoava oppilaitos. Heillä on yleisesti ottaen hyvin resursseja ammatin hankkimisen avustamisessa erityistapauksissa, siis jos tarvitsee enemmän tukea kuin ihan keskiverto-opiskelija. Kannattaa tutustua.

Älä aliarvioi itseäsi, voit löytää itsestäsi uusia vahvuuksia, kunhan saat sopivasti tukea niiden löytämiseen. :)[/QUOTE]

En ole mikään erityisaikuinen,ihan normaali järkinen.En tarvitse luovia apuun. Normi kouluun meen,jos vaan mun viat sen kestää! Eli allergia,astma ja joku muu!

Nouse ylös nyt. Itse olen rankasti kiusattu myös joskus. Ja olen koulut käynyt hyvin arvosanoin. Lukion ja amk:n ja nyt ollut työelämässä jo yli 10v ja sitten harkitsen nyt toista alaa. Ei ne toiset sinun elämääsi elä vaan sinä! Vain sinä voit muuttaa elämäsi ja ei ne toisetkaan susta välitä joten miksi sä välittäisit niistä?

[QUOTE="Matamimimmi";25550063]En ole mikään erityisaikuinen,ihan normaali järkinen.En tarvitse luovia apuun. Normi kouluun meen,jos vaan mun viat sen kestää! Eli allergia,astma ja joku muu![/QUOTE]

Ei Luovi ole mitenkään ammattikoulujen apuluokka. Ihan normaaleja ihmisiä siellä on. Enemmän vain opoja ja muuta ohjausta käytössä. Mutta jos ei kelpaa, niin eihän se pakko ole.

Kun löydät ammatin johon haluaisit, niin oppisopimuskoulutus olisi se sinun vaihtoehto. Se sopii monelle ja keskeyttämisprosesntit ovat tosi matalat, meillä päin alle 10 prossaa jättää oppisopimuskouluutuksensa kesken.

Pieneen kirjastoon? Kukkakauppiaaksi? Siivoojaksi?

Nouse ylös nyt. Itse olen rankasti kiusattu myös joskus. Ja olen koulut käynyt hyvin arvosanoin. Lukion ja amk:n ja nyt ollut työelämässä jo yli 10v ja sitten harkitsen nyt toista alaa. Ei ne toiset sinun elämääsi elä vaan sinä! Vain sinä voit muuttaa elämäsi ja ei ne toisetkaan susta välitä joten miksi sä välittäisit niistä?

Joo niinpä! Millä tavalla sua kiusattiin? Onko amikses/töissä kiusattu?

[QUOTE="vieras";25550483]Kun löydät ammatin johon haluaisit, niin oppisopimuskoulutus olisi se sinun vaihtoehto. Se sopii monelle ja keskeyttämisprosesntit ovat tosi matalat, meillä päin alle 10 prossaa jättää oppisopimuskouluutuksensa kesken.

Pieneen kirjastoon? Kukkakauppiaaksi? Siivoojaksi?[/QUOTE]

Joo sitäkin olen ajatellut. Siivooja/kukkakauppias ei allergian/astman takia käy,mutta ehkä sairaalaan laitoshuoltajaksi tms. kiinnostas,jos pääsis.

Ensimmäiseksi sinun pitää miettiä mikä ala kiinnostaa ja millaista työtä haluat tehdä. Sitten miettimään eri vaihtoehtoja. On työpaikkoja, joihin ei tarvitse koulutusta esim. lehdenjakaja, mutta kyllä koulutusta suosittelen.

[QUOTE="MatamiMimmi";25550567]Joo sitäkin olen ajatellut. Siivooja/kukkakauppias ei allergian/astman takia käy,mutta ehkä sairaalaan laitoshuoltajaksi tms. kiinnostas,jos pääsis.[/QUOTE]

Oppisopimuskouluttautujasta maksetaan työnantajalle niin iso tuki, että hän on työnantajalle käytännössä katsoen ilmaista työvoimaa, eli varmasti pääsisit näiden koulutusten piiriin. Tosin allergiat voisivat estää sen laitoshuoltajuudenkin?

Ala miettiä. Tämä on hyvä tie aikuiselle. Palkka tulee, eläke kertyy, lomat juoksee.

Niin. Tiesithän sinä, että Martti Ahtisaari oli koulukiusattu? Samoin lastenkirjallisuuden Finlandiavoittaja Esko-Pekka Tiitinen on kertonut miten on käyttänyt lastenkirjoissaan omia kiusatuksitulemisenkokemuksiaan.

Yritä räpistää niistä yli.

[QUOTE="MatamiMimmi";25550567]Joo sitäkin olen ajatellut. Siivooja/kukkakauppias ei allergian/astman takia käy,mutta ehkä sairaalaan laitoshuoltajaksi tms. kiinnostas,jos pääsis.[/QUOTE]

Mitä työtä olet toistaiseksi tehnyt? Miksi et jatka sillä alalla?

Niin mä en sillätavalla tiedä onko laitosh. työ pölystä.

Listaan kiinnostuksen kohteeni tähän:

-Lähihoitaja(selkävika en voi)
-Tykkään askarrella kaikkea pientä kivaa/ommella pientä kivaa,mutta en vaatteita/huonekaluja päällystää
-Laitoshuoltaja(tuleeko astma ym. esteeksi)
-Suurtalouskokki/muu ruoka-ala(ei leipuri jauhot pölyää)
-Yksityisyrittäjä,mutta mitä ihmettä perustaisin(??)
-Pph.
-Kirjastossa työskentely(kirjojen pölystä saattaa tulla tukkoisuutta/yskää)

[QUOTE="vieras";25550639]Mitä työtä olet toistaiseksi tehnyt? Miksi et jatka sillä alalla?[/QUOTE]

Teininä tarhas(en tykänny)
Puutarhalla
Kotona jollakin lapsia hoitamassa
Kirpputorilla

[QUOTE="Matamimimmi";25550063]En ole mikään erityisaikuinen,ihan normaali järkinen.En tarvitse luovia apuun. Normi kouluun meen,jos vaan mun viat sen kestää! Eli allergia,astma ja joku muu![/QUOTE]

Luovihan on Hengitysliiton ylläpitämä, eli siellä opiskelee myös esim. astmaatikkoja. Eli tarpeet voivat olla varsin moninaisia ja tavoitteena on valtaosan kohdalla työllistyä ihan tavallisiin töihin, voi olla että opinnoissa tarvitsee vaan enemmän tukiresursseja kuin perusammattikoulussa. Eli esimerkiksi noihin juuri itse kuvailemiisi ongelmiin saisit enemmän tukea. Ei tarvitse olla mitään merkittävää vammaa työllistymisen esteenä tai ajatella olevansa vajaakykyinen sinne mennäkseen.

Ei se ole mikään häpeä jos siellä opiskelee, vaan se on ihan hyvä vaihtoehto. Siellä opiskelee todella monenlaisia ihmisiä :)

[QUOTE="noh";25550704]Luuletko, että voisit työskennellä vapaa-aika- tai virikeohjaajana, siis näprätä vanhuksien, sairaiden tai lasten kanssa jotain ja ohjata heitä?[/QUOTE]

Ehkä,mutta ei pääse ilman koulutusta.

[QUOTE="Matamimimmi";25550716]Ehkä,mutta ei pääse ilman koulutusta.[/QUOTE]

Tämä on esimerkiksi juuri sellainen ammatti, johon voi mennä tuolla oppisopimuskoulutuksella.

[QUOTE="noh";25550733]Tämä on esimerkiksi juuri sellainen ammatti, johon voi mennä tuolla oppisopimuskoulutuksella.[/QUOTE]

Ai onko=)..No minne otan yhteyttä??

[QUOTE="Matamimimmi";25551060]Ai onko=)..No minne otan yhteyttä??[/QUOTE]

Siihen paikkaan, jossa kaavailet oppisopimuskoulutuksesi suorittavasi. Vanhusten toimintakeskukseen tms. Paikan johtaja tai osastonjohtaja tai joku henkilö työpaikalla nimetään ohjaajaksesi ja yhdessä selvitätte alueenne oppisopimuskeskuksen kautta miten koulutus lähtee kulkemaan.

Sinun kohdalla myös joku työkkärivetoinen työkokeilu (2-4 kuukautta) voisi olla tarpeen, jotta sinulle selviää että terveytesi kestää homman. Samalla sinulla on vielä kunniallinen sauma peruuttaa ja etsiä joku toinen työ, jos tämä tuntuukin väärältä.

Yhteistyössä