Ei minua ainakaan imetys ole laihduttanut..!

• Viestiketjun aloittaja Tyrnilla
  • Ensimmäinen viesti
Tyrnilla
Ihme myytti tuo imetyksen laihduttava vaikutus! Oikein synnärillä vielä kätilö lähteissä vinkkasi, että imetys myös laihduttaa sitten, pääset nopeammin omiin mittoihisi takaisin. Mitä vielä... grammaakaan en ole laihtunut, melkein voisi sanoa että päinvastoin, ruokahalu on aivan mieletön!! Koko ajan tekisi mieli syödä ja nälkä tulee paaaljon nopeammin kuin normaalisti.

Jo eläkkeellä oleva vanhan kansan neuvolalääkäri totesikin minulle, että ei terve nainen laihdu imetyksestä. No ei näköjään juu. Olis kiva kyllä laihtua kuin huomaamatta. Nyt takana puoli vuotta täysimetystä ja saman verran painoa kuin synnäriötä lähteissä...

....
Mitä vielä... grammaakaan en ole laihtunut, melkein voisi sanoa että päinvastoin, ruokahalu on aivan mieletön!! Koko ajan tekisi mieli syödä ja nälkä tulee paaaljon nopeammin kuin normaalisti.
Ööö, no ei tietenkää laihduta jos syöt normaalia enemmän. Se vain on fakta että imetys kuluttaa hirveästi kaloreita (oliko 500 per päivä?). Eli jos söisi normaalisti, niin laihtuisi automaattisesti noin puoli kiloa viikossa tekemättä mitään erikoista.

Mutta 500 kaloria saa helposti ahmittua jos ei ajattele mitä syö ja kuinka paljon.

samoin
Mulla oli ihan samalla lailla. Imetin siihen asti kun vauva täytti 9kk ja paino ei tippunut sinä aikana grammaakaan ja ruokahalu oli aivan jotain mieletöntä. Mutta heti kun imetys loppui, niin kilot kuin "sulas". Ihme juttu, mutta toisilla se näköjään laihduttaa ja toisilla ei.

"mamma"
Ei minuakaan imetys laihduttanut, päinvastoin, lihoin aivan uusiin mittoihin. Heti kun yritin olla vähemmällä ruualla alkoi maidontulon kanssa takkuilla joten jatkoin syömistä. Imetin 2v8kk ja olin aika matruuna siinä vaiheessa. Vieläkin on liki 10kg ylimääräistä lauhdutettavana eikä menaa irrota millään :(

"asd"
Joo ei täälläkään imetys ole laihduttanut, ruokahalu on kova kokoajan. Jos jättää syömättä niin huomaa heti maidontuotannossa, ettei tule tarpeeksi. Noh, ehkä sitä jossain vaiheessa pääsis takaisin omiin mittoihin. :)

Ap.
Ööö, no ei tietenkää laihduta jos syöt normaalia enemmän. Se vain on fakta että imetys kuluttaa hirveästi kaloreita (oliko 500 per päivä?). Eli jos söisi normaalisti, niin laihtuisi automaattisesti noin puoli kiloa viikossa tekemättä mitään erikoista.

Mutta 500 kaloria saa helposti ahmittua jos ei ajattele mitä syö ja kuinka paljon.
Juu osaan kyllä laskea :)

Ongelma ei ole se mitä syön vaan kuinka paljon syön. Ruokavalioni on hyvinkin terveellinen, mutta JOUDUN syömään paljon koska ruokahalu on niin valtava - on kauhea NÄLKÄ koko ajan... :(

"kohtalotoveri"
Minulla taisi imetysviedä sen 2 kg, mutta kun sitä laihdutettavaa oli enemmän. Molempien raskauksien jälkeen lähti kilot menemään vasta, kun sain e-pillerit takaisin.

....
Ongelma ei ole se mitä syön vaan kuinka paljon syön. Ruokavalioni on hyvinkin terveellinen, mutta JOUDUN syömään paljon koska ruokahalu on niin valtava - on kauhea NÄLKÄ koko ajan... :(
Mutta tuo ongelma on ihan normaali myös heille jotka yrittävät laihduttaa lisäämällä liikuntaa. Eli se noussut kalorinkulutus saa aikaiseksi ihan mielettömän nälän, ja useinkin se laihdutus tyssää siihen ettei vain pysty nostamaan kulutusta lisäämättä syömistä.

Harmillistahan tuo on, mutta ehkä sen jatkuvan nälän voi taltuttaa kaloripiheillä vaihtoehdoilla? Paljon kasviksia ja proteiinia? Etenkin vähärasvaisia maitotuotteita varmaan pitäis muutenkin syödä/juoda imetyksen aikana?

Siskoni ainakin laihtui silmissä imetyksen aikana, mutta hänellä ei kai vain ollut tuota nälkäongelmaa.

Ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Nälkäääää;28305618:
Voihan sitä samalla lailla sanoa, ettei liikuntakaan laihduta. Siitäkin tulee kova nälkä.
Näinhän se on, mutta kun tämä ruokahalu on aivan eri luokkaa kuin se urheilulla aikaansaatu vastaava...

2x äiti
Ei mullakaan esikoisen kanssa imetys laihduttanut, no 14 kg tippui parin ensimmäisen kuun aikana, joista suurin osa tais olla nesteitä. Esikoisen odotuksen aikana issias vaivat piti melkein vuodepotilaana, joten painoa tulikin silloin 28kg. Alkoi tippumaan kun lopetin imetyksen lapsen ollessa 9kk.
Tän toisen kanssa kaikki meni toisin, liikuin alusta asti paljon, jotta issias pysyis pois ja toki myös reilun vuoden ikäinen esikoinen piti mua liikkeessä, painoa kertyi 10kg, jotka kaikki oli pois jo jälkitarkastuksessa, n.2kk synnytyksestä. Paino on tippumut kokoajan, joten kaikki kilot mitä edellisestä raskaudesta jäi 6kg, on nyt pois. Johtuu varmaan säännöllisistä ruoka-ajoista ja siittä, että esikoisen kanssa tulee touhuiltua päivät pitkät.

"vieras"
Kyllä minä olen molemmista lapsista ollut hoikassa kunnossa n. kuukauden päästä synnytyksestä. Ja syön kaikkea mahdollista suklaasta lähtien kun nälkä vaivaa koko ajan ja vettä juon vähintään pari litraa päivässä. Muistakaa siis myös juoda. Painoni on mennyt alemmas mitä ennen raskauksia oli. Olen tosin aina ollut hoikka ja ikäähän minulla on nyt se 40-vuotta. Palstalogiikan mukaan en tässä iässä enää edes suurin piirtein palaudu raskaudesta, buhhhhhaaaa :D.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
"vieras"
Minä olen myös laihtunut imetyksen aikana. Kun aloin odottaan lasta niin painoin 62 kg, kun raskaus oli viimeisillä niin painoin 76 kg. Heti synnytyksen jälkeen painoin kotona 66 kg ja puolen vuoden kuluttua synnytyksestä painoin 57 kg. Valitettavasti kun imetys loppui vauvan ollessa 7kk ikäinen niin paino alkoi nousta, kun olin tottunut syömään paljon.

Toisella kertaa ei laihtuminen ollut noin selvää, mutta synnytyksen jälkeen kotona paino oli 68 kg ja imetyksen aikana tippu 62 kiloon.

---
Mulla on kaksi lasta. Ekan kohdalla kiloja ei juuri karissut (painoin 65 kg kun kotiuduin sairaalasta ja paino jämähti lopulta 63 kiloon), tosin imetyskin takkuili aika paljon. Toka lapset kohdalla painoin myös 65 kg synnytettyäni, mutta paino laski puolen vuoden täysimetyksen aikana 55 kiloon, vaikka ruokahalu oli hyvä ja söin mitä halusin, herkut mukaanlukien. Mutta nyt kun en enää imetä, pitäiskin olla tosi tarkkana sen kanssa mitä syö, sillä paino lähtee heti nousuun jos syö samaan tyyliin kuin imettäessä.

"jooo"
neljättä lasta imetän ja ikinä en ole imetysaikana laihtunut, päinvastoin.
jos yrittää syödä vähempi, sen huomaa maidontuotannossa ja ihan oikeasti ruokahalu ja nälkä on minulla ainakin ihan mieletön.

Vastaaja
minua kyllä laihduttaa. Esim. viimeisessä raskaudessa tuli kiloja 26, joista jälkitarkastuksessa oli jäljellä 7. Imetyksen loputtua painoin vähemmän kuin ennen raskautta, vaikka olin ihannepainossa. Synnärille mulla ei kyllä jäänyt mitään koska kotiuduin nopeasti ja mulle tulee aina joku ihme synnytysturvotus =D

Ja syödä sai ihan mitä vaan, kuinka paljon vaan. Imetyksen loputtua pitikin sitten olla tarkkana :)

"vieras"
Esikoisen kohdalla imetys ei minusta laihduttanut mitenkään erikoisesti, painon ennen raskautta 59kg ja painoa tuli 15kg, joista sain pois 12 helposti ja kun lopetin imetyksen tuli pari kiloa lisää. Ehkä imetys auttoi, ehkä ei - vaikea sanoa.

Kun toista lasta rupesin odottamaan painoin 64 kg ja painoa tuli 10kg. Mutta kas kummaa, laihduin oikein ripeästi takaisin omiin mittoihin ja kun imetyksen lopetin, painoin 57kg enkä ollut yhtään mitään erikoista liikuntaa harrastanut. Taas tuli pari kiloa lisää, kun imetyksen lopetin, joten päädyin "alkuperäiseen" 59 kiloon ja siinä ollaan vieläkin, kun kuopus on 4v.

Molempia imetin 13kk. Imetyksen aikana laihduin ensimmäisen puolen vuoden aikana sen mitä laihduin, sen jälkeen paino pysyi samassa, paitsi sitten kun lopetin niin tuli se pari kiloa takaisin.

"Pah"
"Synnärillä sanottiin että imetys laihduttaa vaikka syö kuin porsas."

Ainakin juttujen perusteella näin. Vähän sama kuin kävisi joka päivä lenkillä ja vetäisi kilon suklaata jälkikäteen. "Miksi en laihdu?".

kusetettu
Ei laihduttanu grammakaa, jotta saan puoli kiloa viikossa pois niin pitää liikkua jasyödä minimaalisesti ja imetykset päälle. Nälkä olisi valtava. Mua on ainaki kusetettu.

"vieras"
Itselle tuli raskauskiloja 25, imetys vei ne ja ylimääräistäkin reilussa puolessa vuodessa. Mutta mulla ei todellakaan olut mikään jatkuva nälkä ja kiinnitin huomiota erityisesti syömisten LAATUUN eli tarpeeksi hyvälaatuista rasvaa, proteiinia ja kasviksia. Jatkoin myös säännöllistä liikuntaa jälkitarkastuksen jälkeen. Mulla noi raskauskilot tuli taas raskausaikana vaivanneesta jatkuvasta nälästä. Faktaa on, että imetys kuluttaa kaloreita (samalla tavalla kuin esimerkiksi liikunta), mutta ei imetyksestä ole apua painonpudotuksessa, jos syystä tai toisesta syö enemmän kuin kuluttaa.

imettäjä
Esikoista imetin 2 vuotta enkä taatusti syönyt yhtään enempää kuin aikaisemminkaan. Grammaakaan en laihtunut mutta vuoden sisällä imetyksen lopettamisesta (ja aivan samalla ruokavaliolla) paino putosi 10 kiloa.

Keskimmäistä en voinut täysimettää laisinkaan ja niinpä olinkin omassa painossani jo muutama kuukausi lapsen syntymän jälkeen.

Kuopus on nyt 4 kuukautta, täysimetän ja olen pullukka. Minulla ei ole jatkuvasti nälkä enkä mussuta mitään herkkuja, maitoa tulee kiitettävästi. Olen tullut siihen tulokseen että minä en sulata rasvojani mihinkään ennenkuin imetys loppuu, toivottavasti tämän viimeisenkin piltin jälkeen pääsen vaivatta omiin mittoihini enkä jää tälläiseksi palleroksi !

Yhteistyössä