Ei menny ihan putkeen mun tiikerikakku...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KangasP-Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KangasP-Akka

Aktiivinen jäsen
30.01.2009
5 383
0
36
Sillai päähänpistona aattelin aamusella et pyöräytämpä tiikerikakun kun äiti oli tulossa kylään...aloin tekeen ja sulatin voita liian vähän no eihän se menny vaahdoksi sokerin kans ku jäi kökköseksi...no ei se mitn hyvä siitä silti tulee mietin. Jauhoja aloin mittaan, 3dl meni ja pussi tyhjä, no kaapista uus sillee :o mitä eikö tää täys pussi ookkaan venhnäjauhoo, no jatkettiin sämpyläjauholla :D On se ihan syötävää silti...mut mun piti vähentää herkkuja ja arvakkaa vaa tuleeko sitä mussutettua kun se tuolla pöydällä on?! Ois pitäny tuuppaa se äitin mukaan kun lähti... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
jos vaahdottaa voita ja sokeria, sitä voita ei pidä sulattaa... antaa vaan pehmitä vähän huoneenlämmössä ennen leipomista.

:o oikeesti?! Mut eihän se vaahdotu vaan jää semmoseksi tahnaksi...jos sulattaa niin sittenhän siitä tulee vaahtoo?! Nimim. mestarileipuri oon :D

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
jos vaahdottaa voita ja sokeria, sitä voita ei pidä sulattaa... antaa vaan pehmitä vähän huoneenlämmössä ennen leipomista.

:o oikeesti?! Mut eihän se vaahdotu vaan jää semmoseksi tahnaksi...jos sulattaa niin sittenhän siitä tulee vaahtoo?! Nimim. mestarileipuri oon :D

ei sokeri ja voi vaahdotukaan samalla tavalla kuin munat ja sokeri :)

se jää just sellaseksi vähän kuohkeaksi tahnaksi joka vähän vaalenee vatkatessa.

perunajauhot käy hyvin, tulee kevyt ja kuohkea kakku.

Vaahdottuu se, kun tarpeeksi vatkaa.

Sämpyläjauhot (jos on jyviä niin kandee siivilöidä), ruisjauhot, ohrajauhot, perunajauhot, täysjyvävehnäjauhot sopivat yllättävän hyvin leivontaan =)

Miksi sulatit voin? Se vatkataan pehmeänä, ei sulatettuna, ja sitä vatkataan niin kauan että väri muuttuu luonnonvalkeaksi (alussahan se on keltaista).

Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajan siemen:
Pistä siitä pala pakastimeen vierasvaraksi niin ei tule kaikkea syötyä kerralla.

Muuten hyvä mutta leivon aina jotai uutta kun tiedän et tulee vieraita :D eikä meille ikinä kukaa tuu yllättäen :| Pakkasessa on vieläkin jotain vuoden vanhaa piirakkaa, kai se tarttis pois heittää...

Siis mä oon aina sulattanu mikrossa voin kun käsketään se vaahdottaa :snotty: sillai et osa sulaa ja osa on vielä könttiä mut tosi pehmeetä...aijjaa no kaikkee oppii :D Tästäkö johtuu et mun tiikerikakkuun tulee aina semmonen paksumpi "kuori" semmonen rapsakka, vai korppujauhotanko mä liikaa vuokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Sulla ei perunajauhoja ollut?

Aina ei voi onnistua:DMut hyvä et kakku kävi kaupan.

No ois ollu, se äkkiä sillai kävi mieles, mut oisko sekin käynyt??

Sitä käytetään jos on esim keliakia:)
Eli olisi käynyt,ja varsinkin kun sulla oli siinä jo nuita vehnäjauhoja.Siitä tulee yksinään käytettynä aika höttöstä,sokerikakkupohjassa tosi pehmee mut hyvä.

No nytpä tiedät,ens kerralla sit:)Mut muista et jauhojen suhde ei ole sit sama.

Alkuperäinen kirjoittaja Pihlajan siemen:
Pistä siitä pala pakastimeen vierasvaraksi niin ei tule kaikkea syötyä kerralla.

Muuten hyvä mutta leivon aina jotai uutta kun tiedän et tulee vieraita :D eikä meille ikinä kukaa tuu yllättäen :| Pakkasessa on vieläkin jotain vuoden vanhaa piirakkaa, kai se tarttis pois heittää...

Meillä hyvin harvoin herkut säilyy pakastimessa. Mies tuo usein jonkun yllärikahvittelijan ja kiva on jotain muutakin laittaa pöytään kuin piparia. Toisinaan tulee kyllä myös itse syötyä ihan vaan herkkuttelumielessä.

Siis mä oon aina sulattanu mikrossa voin kun käsketään se vaahdottaa :snotty: sillai et osa sulaa ja osa on vielä könttiä mut tosi pehmeetä...aijjaa no kaikkee oppii :D Tästäkö johtuu et mun tiikerikakkuun tulee aina semmonen paksumpi "kuori" semmonen rapsakka, vai korppujauhotanko mä liikaa vuokaa...

Korppujauhotat liikaa,tai piät liian kuumassa,ehkäpä.

Alkuperäinen kirjoittaja syitä:

175 on ohjeessa, onko se liian kuuma?

Tästäkö johtuu et mun tiikerikakkuun tulee aina semmonen paksumpi "kuori" semmonen rapsakka, vai korppujauhotanko mä liikaa vuokaa...

Kun olet irrottanut kakun vuoasta paiston jälkeen, niin jätä vuoka vielä kakun päälle ja anna jäähtyä rauhassa. Jos jäähdyttää ilman kakkuvuokaa kakun "suojana", niin tulee "paksukuorisempi" kakku.

Alkuperäinen kirjoittaja syitä:

175 on ohjeessa, onko se liian kuuma?

Ei se kyllä tuosta sitten johdu,ihan on oikea lämpö.
Tuokin on kyllä totta mitä Honeoyne sanoo.

Ei saa puhuu tiikerikakuista!!! Mies on yön töissä ja mä en saa unta... No, onneks meillä ei oo ku yks muna... Muuten mä hullu oisin vääntäny sen kakun keskellä yötä! :D
Ja tosiaan, niinku täällä on jo sanottukin, voin pitäis olla huoneenlämpöstä, pehmeää. Ei sulatettua. Ite ku leivoskelin yhessä vaiheessa enemmänkin, niin pidin aina munapakettia ja voipakettia huoneenlämmössä. Niin ne leipomoissakin tekee :)