Ei mene ystäväni päähän ettei tule sairaana kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chipmonk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Chipmonk

Vieras
Miten tämän voi vielä tarkemmin sanoa jos sanon että älä tule kylään jos sinä tai lapsesi on kipeä (kuume/flunssa/tms) koska meillä on pieni vauva (4kk) jota en haluaisi tartuttaa. Ja viimeksi kun kävimme heidän luonaan, he eivät sanoneet että ovat kipeänä mutta kappas, kun olimme siellä vähän aikaa olleet ilmoitti ystäväni että hänene lapsellaan on muuten kuume ja flunssa. Ja meidän vauva sai ensimmäisen flunssansa seuraavana päivänä, ei ollut kivaa!
Sanoin että todellakin tästä lähtien täytyy ilmoittaa jos on sairaana! Kävivät nyt kylässä, ja taas sairaana!!! Äiti ei muutenkaan välitä paljon mistään (TULI MYÖS VIERAILULLE FLUNSSASSA KOKO FLUNSSAISEN PERHEENSÄ KANSSA KUN VAUVANI OLI 2 VIIKKOA VANHA! ) eli tuskin kiinnostaa häntä jos meidän vauvan tartuttaa. ... En ilmeisesti tule tapaamaan häntä enään koskaan?

No ei tajua joo....eikä välitä! Sitäpaitsi hänen lapsellaan (3v)on flunssa KOKOAJAN, on kuulemma iohan normaalia jonkun lääkärin mukaan että on 10 flunssaa vuodessa. eli periaatteessa kokoajan flunssa? Täääääh

Meillä on ihan sama, tosin kyseessä on mieheni sisko. Ei ymmärrä vaikka sanoisin kuinka suoraan että jos heillä on vähänkin sairasta porukkaa, me emme näe (emme siis mene niille eivätkä he tule meille). Meillä ei ole vauvaa, mutta kaksi taaperoa joilla jokainen pienikin flunssa vie sairaalaan kun on ahtaat keuhkoputket ja vähäinenkin liman määrä saa raukat aivan tukkoon.
Luulisi hänen neljän lapsen äitinä ymmärtävän ettei sairastelu ole kivaa, mutta ei. |O

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei tajua joo....eikä välitä! Sitäpaitsi hänen lapsellaan (3v)on flunssa KOKOAJAN, on kuulemma iohan normaalia jonkun lääkärin mukaan että on 10 flunssaa vuodessa. eli periaatteessa kokoajan flunssa? Täääääh

No jos on flunssa kokoajan niin sittenhän sitä joutuu olemaan sisällä ja kotona koko ajan. Itse ainakin kysyn että haittaako jos on kipeä lapsi, ja mennään kylään jos sopii toiselle. Onneksi omat ystäväni ovat sellaisia joille voi mennä vaikka lapsi olisikin flunssassa.

No tollasella leikki-ikäsellä tosiaan voi olla flunssaa kymmenenkin kertaa vuodessa, etenkin jos on paljon muiden lasten kanssa (tarhat, kerhot ym.) Tietty kurjaa jos on vaan siksi että kyseinen äiti vierailee puolin jos toisin sairaana ja sitten muksukin on koko ajan sairaana. Pitäisi kyllä ymmärtää että kipeenä pysytään kotona eikä kutsuta vieraita. Ei tohon auta muu kun sanot _hyvin suoraan_ ja tiukasti, ette vieraile toistenne kotona (menkää vaikka kahvilaan tm), tai sit katkaiset välit kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

No jos on flunssa kokoajan niin sittenhän sitä joutuu olemaan sisällä ja kotona koko ajan. Itse ainakin kysyn että haittaako jos on kipeä lapsi, ja mennään kylään jos sopii toiselle. Onneksi omat ystäväni ovat sellaisia joille voi mennä vaikka lapsi olisikin flunssassa.

Onko teillä pientä vauvaa?? Ei ole todellakaan kiva kun 4kk on kamalassa flunssassa, enkä todellakaan tahallisesti halua vauvaa sairastuttaa vaan sen takia että mun on ihan pakko nähdä se sairas kaverini. Ja onko reilua että pyytää kertomaan jos on kipeänä mutta toinen ei kerro kuin vasta kun olemme jo ollut kauan samassa talossa. Voi varmaan vierailla ystäviensä luona joilla ei ole lapsia tms. ei se aikusiin niin helposti tartu kuin pieniin vauvoihin.

Hyviin tapoihin kuuluu kysyä, voiko tulla vaikka on kipeä. Ja kutsujalla on siis oikeus sanoa että ei voi. Ap:n tapauksessa kyseessä vauva, joten kyllä minäkin kieltäytyisin. Isompien lasten kohdalla voi joskus katsoa läpi sormien. Mutta jos on tosi kipeä, räkäinen ja/tai kuumeinen niin miettisin kyllä. Ei kipeänä ole kiva edes lähteä kylään. Tai vastaanottaa vieraita.

ärsyttävää tollainen, varsinkin kun olet siitä asiasta jo ennenkin sanonut. En ymmärrä, että tavallaan "salaillaan" sitä flunssaa ja tullaan kylään, vaikka tietää, että ettet halua heitä flunssaisena kylään. En mäkään noin pientä haluaisi tahallaan flunssaan altistaa.

Onko teillä pientä vauvaa?? Ei ole todellakaan kiva kun 4kk on kamalassa flunssassa, enkä todellakaan tahallisesti halua vauvaa sairastuttaa vaan sen takia että mun on ihan pakko nähdä se sairas kaverini. Ja onko reilua että pyytää kertomaan jos on kipeänä mutta toinen ei kerro kuin vasta kun olemme jo ollut kauan samassa talossa. Voi varmaan vierailla ystäviensä luona joilla ei ole lapsia tms. ei se aikusiin niin helposti tartu kuin pieniin vauvoihin.

Niin ja kurjaa jos pieni vauva sairastuu kun sille pienikin nuha on aika hankala. Ei osaa niistää ja hengitys on hankalaa.

mulla myös on tapana ilmoittaa, jos ollaan nuhaneniä kun johonkin ollaan menossa, vielä ei ole kukaan nuhan takia kieltänyt menemästä, vaikka vauva olisikin talossa ollut. Ja olipa mulla yks kaveri kylässäkin kuukauden ikäsen vauvan kanssa, kun meillä 2vuotiaalla alko oksennustauti, eipä tämä kaveri siitä kattoon hypännyt eikä edes pitänyt kiirettä lähtemiseen, vaikka tartuntavaara oli melko ilmeinen, onneksi heille ei kuitenkaan tauti tarttunut, mutta ehdottomasti on hyvien tapojen mukaista ilmoittaa jos jotain vaivaa on niin toinen saa itse päättää jättääkö väliin vai ei. Ja kyllä leikki-ikäisten nenä vuotaa talvella hyvin hyvin usein..

Meille tuli kaverini jonka perheellä oli aloitettu täihoidot samana aamuna :( Ovella kertoi ennenkuin astui sisään. Sanoin et jättäkää vaatteet päälle, mennään takapihalle juomaan kahvit.

Onneks ei tarttunut, musta tosi törkeetä tulla pöpöjen ja ötököiden kans toisen luo!

Alkuperäinen kirjoittaja jaah:
Mulla samantapainen kaveri, suuttui kun asiasta sanoi.. On välit sen jälkeen etääntynyt.

Mikähän siinäkin on että siitä pitää suuttua, kyllä mullekkin on sanottu että ei saa tulla kerta olet kipeä kylään kun täällä on vauva, enkä siitä suutu vaan ymmärrän kyllä. Itseasiassa en edes soittele saanko tulla kuumeessa vierailemaan teidän vauvaa...järkikin sen jo sanoo...

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Jos olitte kylässä edellisenä päivänä kun vauvanne sairastui, tartunta tuli todennäkösesti muualta kun kyläpaikasta. Flunssa itää yleensä pari-kolme päivää.

jos pitää olla tunnilleen tarkkoja niin MELKEIN 2 PÄIVÄÄ kävimme kylässä ti iltana ja to aamuna oli kipeä......joko nyt tajuat?? ja missään muualla emme edes me vanhemmat vierailleet noina päivinä tai kukaan käynyt kylässä....johan se nyt on ilmiselvää

Mulla kans samat tavat omaava "ystävä" jolla ei kiinnosta tartuttaako meidän perheen. Viimeksi kuin sanoin että pliiiiis älä tule sairaana käymään ei ole tullu enään ollenkaan. Vaikka en "kattoon hyppinyt" vaan ihan ystävällisesti asian ilmaisin.

No meillä eräs SUKULAISPERHE teki samaa.kaksi matautia heiltä saimme,kun lapseni oli alle vuoteinen.Eivät vaan tajunneet,kun heillä ei vielä silloin ollut lapsia.Miesvieras jopa kävi meillä ripulilla kahvin juonnin lomassa.
Nyt heillä on 2 lasta,mutta silloin kun heidän eka lapsensa oli 2 vuotias,me sairastettiin vatsatauti ja heti kun tervehdyttiin mentiin kylään.Sairastuivat sitten hekin,mutta sen jälkeen eivät ole tullet edes pienessä flunssassa.Meni perille!

Niin, siis toi 10 flunssaa vuodessa on keskiarvo, eli joillakin on vähemmän, joillakin enemmän ilman, että asiassa on mitään ihmettelemistä...

Meillä on ollut samaa vikaa yhtien kanssa ja olen alkanu kysyä suoraan, että onko teillä kaikki terveenä (soitan ennen kuin ovat tulossa tai ollaan menossa).

Pakko näin tehdä, koska joka toinen kerta vähintään vastaus on "no xxx oksensi viime yönä, mut on se nyt tän aamua ollu ok". :headwall: Tai sitten kun itse olin raskaana, lähtiessä tämä äiti kertoi, että ainiin, meidän xx:llä on kans semmosia rakkoja suussa (tämä enterorokkoepidemian aikana).

Yhteistyössä