Ei lapsia tivoliin kalleuden takia?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja keittiönoita;11302574:
hassua muuten... Kun olen noilta isoilta lapsiltani kysellyt heidän lapsuutensa parhaimpia muistoja, niin kumpikaan ei ole maininnut kertaakaan linnanmäkeä, särkänniemeä tai muutakaan sellaista. Mutta molemmat ovat maininneet mm eväsretket äidin kanssa lähimetsään, yhdessä leipomisen, saunan pesun hammasharjalla (juu, ihan totta :d ). Kiittämättömiä kakaroita mulla, kun eivät arvosta juuri mitään sellaista, mihin olen rahaa upottanut |o
suuri peesi!!!
 
"vieras"
No meillä reissataan ihan senkin takia, että itsekin jo kyllästyy tähän kotona oloon. Ja käymme lasten paikoissa, ennenvanhaan kävimme itsellemme mieluisissa paikoissa ja tulevaisuudessa taas. Ja jos nyt matkan varrella tulee sellainen paikka vastaan, mihin haluan mennä niin voin kyllä mennä, mutta en sinne vartavasten lähde. Aikansa kutakin, menen sitten maailmanympärimatkalle kun lapset ovat niin isoja etteivät tarvi minua joka päivä.
 
Rollolainen
Meidän lapset pääsevät tivoliin, vaikka kallista se onkin. Ruuasta ei tarvitse tinkiä silti.
Tietenkin neljälle rannekkeet maksavat, mutta tivoli kuuluu kesään. Rannekkeet ovat mielestäni aika kalliit, kuten liputkin siihen verrattuna mitä sillä saa
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";24075762]Mutta onneksi niitä saa myös halvemmalla ja ilmaiseksikin.[/QUOTE]

mistä muka tivolilipuja saa ilmaiseksi tai alle sen 27e. En mä ainakaan ole saanut.
 
"Jonna"
Lapset arvostaa ihan muuta kuin sitä tivoliin jne pääsyä. Esim retki rannalle tai leikkipuistoon eväät ja uikkarit mukana , sitä että tehdään "piknik" olkkarin lattialle viltin päällä köllötellään ja luetaan vaikka satuja tai miksei katsota joku hyvä lastenleffa jne.. tai metsäretki.

Ja isommat murkku-teini-ikäiset on tietty asia erikseen, muttei ainakaan mun lapset tahdo enää minnekään lintsille. Toinen oli viikon mökillä, kävi kalassa joka päivä ja varmasti hänen kesänsä parhain muisto.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";24075782]Keskisellä on ilmainen Sariolan tivoli lähes koko heinäkuun ja huutonetissä on lippuja vaikka kuinka myynnissä.[/QUOTE]

Rovaniemellä ei ole muuta tivolia kuin Suomen tivoli. Se riitää meillle. Kesikselle on aivan liian pitkä matka
 
"vieras"
[QUOTE="Jonna";24075780]Lapset arvostaa ihan muuta kuin sitä tivoliin jne pääsyä. Esim retki rannalle tai leikkipuistoon eväät ja uikkarit mukana , sitä että tehdään "piknik" olkkarin lattialle viltin päällä köllötellään ja luetaan vaikka satuja tai miksei katsota joku hyvä lastenleffa jne.. tai metsäretki.

Ja isommat murkku-teini-ikäiset on tietty asia erikseen, muttei ainakaan mun lapset tahdo enää minnekään lintsille. Toinen oli viikon mökillä, kävi kalassa joka päivä ja varmasti hänen kesänsä parhain muisto.[/QUOTE]

Meillä kyllä ehditään tekemään noitakin asioita kesällä, ei se suomen kesä nyt niin lyhyt ole että toinen juttu veisi ajan toiselta. Käymme jopa ongella mökillä sen lisäksi että käymme leireillä ja eläinpuistoissa ja tivoleissa. Ja olemmepa jopa kylpylässä jo ehtineet olemaan ja varmaan vielä mennäänkin.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";24075809]Hauskaa! Ei sieltä nyt sen pidempi matka tänne ole kuin täältä sinnekään. Pääsemme kyllä tulemaan laskettelemaan sinne talvella.[/QUOTE No meillä EI Ole varaa käydä laskettelemassa ym. tivolisaki käymme vain siksi kun sinne on vajaan 10km matka. Pääsee pyörälläkin.
 
Meilläpä ei ole varaa tivoliin. Eikä kyllä tänä kesänä yhtään mihinkään muuhunkaan. Rahat lasketaan sentilleen, ja sitten saadaan ostettua ruuat ja laskut maksettua -toistaiseksi. Tehdään lasten kanssa jotain muuta: käytetään virvelöimässä, pyöräillään, ajellaan mopolla pihassa (hommattu jo kauan sitten), katsotaan leffoja kotona, ihan mitä vaan pystytään. On tuo aika tuntunut menevän ihan hyvin, vaikka välillä kuuluukin marinaa kun me ei mennä minnekkään ja muut reissaa. Tälle tilanteelle ei vaan nyt mitään voi.
 
säästäkää lastanne korvia
Jos tivoliin ei ole varaa, pitäkää huolta ettei alle murkkuikäinen lapsi saa koskaan tietää sitä. Suomessa on kummallinen tapa kertoa kouluikäisille, pienillekin, perheen raha-asioista melko tyhjentävästi mutta ei tajuta sitä, miten kirjaimellisesti tuon ikäiset voivat rahahuolet ottaa. Oma ystäväni oli lapsuutensa ja nuoruutensa melko iloton, koska tiesi perheen rahavaikeuksista ja vanhempansa riitelivät tämän vuoksi. Kamalaa katsottavaa...joskus pyysin häntä mukaani esim. hampurilaiselle, niin hän huokaisi ettei ole varaa. Joka kerta. Itse ompeli vaatteensa, laukkunsa jne. eikä tosiaankaan harrastusmielessä vaan siksi että oli PAKKO.

Meitä on 3 ja vuokran jälkeen jää n. 800€. Sillä maksaa laskut ja ostaa ruoat + pakolliset vaatteet, mutta siinäpä se. En tiedä, olisiko meillä varaa tivoliin jos sellainen tulisi paikkakunnallemme- mutta siitä olen satavarma, että tuo eskari-ikäinen ei saisi koskaan tietää todellista syytä jossei olisi!
 
häh
Oletteko te kaikki jostain landelta vai miksi tuo tivoli on nyt niin iso juttu? Täällä etelässä ei ainakaan lapsena edes aina huomattu, jos joku kuppainen tivoli oli jossain...saati että ols haluttu mennä sinne...
 
"vieras"
Meidän perhe ei todellakaan ui rahassa. Olemme ihan perusduunareita molemmat vanhemmat. Ja lapsi saaa silti kaiki tarvitsemansa. Laadukkaita tuotteita (koska ne kestää paremmin). Ja Tivoliin pääsee ehdottomasti jos sitä haluaa! Joka kesä teemme kesälomareissun. Huvipuistoja, kylpylöitä jne. Ulkomaille vähintään joka toinen vuosi. Ja kaikki toi me saadaan, koska säästetään. Asuntolainaa, autolainaa on. Laskuja isot pinot. Kaikesta selvitään kun järkkäillään asiat.

Lapsi on vain kerran pieni. Kasvaa koko ajan. Haluan antaa kokemuksia ja näin rikastuttaa elämää. Ja myönnän, raha on yksi syy miksi meillä on vain yksi lapsi...En tee lapsi yhteiskunnan elätettäksi ja haluan matkustella ja tehdä kaikkea. Meillä ei olisi varaa useampaan lapseen! Ja onneksi ei ole kummallakaan kuumettakaan...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säästäkää lastanne korvia;24076158:
Jos tivoliin ei ole varaa, pitäkää huolta ettei alle murkkuikäinen lapsi saa koskaan tietää sitä. Suomessa on kummallinen tapa kertoa kouluikäisille, pienillekin, perheen raha-asioista melko tyhjentävästi mutta ei tajuta sitä, miten kirjaimellisesti tuon ikäiset voivat rahahuolet ottaa. Oma ystäväni oli lapsuutensa ja nuoruutensa melko iloton, koska tiesi perheen rahavaikeuksista ja vanhempansa riitelivät tämän vuoksi. Kamalaa katsottavaa...joskus pyysin häntä mukaani esim. hampurilaiselle, niin hän huokaisi ettei ole varaa. Joka kerta. Itse ompeli vaatteensa, laukkunsa jne. eikä tosiaankaan harrastusmielessä vaan siksi että oli PAKKO.

Meitä on 3 ja vuokran jälkeen jää n. 800€. Sillä maksaa laskut ja ostaa ruoat + pakolliset vaatteet, mutta siinäpä se. En tiedä, olisiko meillä varaa tivoliin jos sellainen tulisi paikkakunnallemme- mutta siitä olen satavarma, että tuo eskari-ikäinen ei saisi koskaan tietää todellista syytä jossei olisi!
Hienoa! Hyvä asenne sulla! Mä ajattelen juuri samoin! Ja olen saanut miehelleni sitä aina sanoa, et ei raha-asioita lapsen kuullen. Koska en halua, että hän joutuu miettimään mitään aikuisten juttuja -rahaa. Mies taas on koko elämänsä kuunnellut kuinka vanhemmat valittavat vain rahasta. Heidän perheessä kaikkeen liittyy aina raha. Ja itse olen onneksi oppinut siihen, että lapsille ei raha-asiat kuulu. Enkä niitä opeta omalle lapsellenikaan!
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja häh;24076328:
Oletteko te kaikki jostain landelta vai miksi tuo tivoli on nyt niin iso juttu? Täällä etelässä ei ainakaan lapsena edes aina huomattu, jos joku kuppainen tivoli oli jossain...saati että ols haluttu mennä sinne...
Eipä täällä Pohjois-sumessa ole huvipuistoja tai muita. Ja täälä EI jä huomamata kun mainos pyöri telkkarissa koko ajan.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";24076429]Hienoa! Hyvä asenne sulla! Mä ajattelen juuri samoin! Ja olen saanut miehelleni sitä aina sanoa, et ei raha-asioita lapsen kuullen. Koska en halua, että hän joutuu miettimään mitään aikuisten juttuja -rahaa. Mies taas on koko elämänsä kuunnellut kuinka vanhemmat valittavat vain rahasta. Heidän perheessä kaikkeen liittyy aina raha. Ja itse olen onneksi oppinut siihen, että lapsille ei raha-asiat kuulu. Enkä niitä opeta omalle lapsellenikaan![/QUOTE]

minust aon taas hyvä lapsen opia pienestä asti että joisski perheisä ei van pystytä tekjmnä kaike asama mitä muillakin. Johtuen just rahasta. opii rahan käyttöä kun esim joutuu osan sätämän itte johonkin kaliiseen tuotteeseen. IHAN kkaikea lasten ei trvitsekaan saada.
 
"vieras"
minust aon taas hyvä lapsen opia pienestä asti että joisski perheisä ei van pystytä tekjmnä kaike asama mitä muillakin. Johtuen just rahasta. opii rahan käyttöä kun esim joutuu osan sätämän itte johonkin kaliiseen tuotteeseen. IHAN kkaikea lasten ei trvitsekaan saada.
Tottakai lapsen on hyvä tietää,e ttä kaikkea ei saa, siitä ei nyt ollutkaan kyse. Vaan siitä, että ei lasten tarvitse tietää rahavaikeuksista. Jos lapseni pyytää jotain kaupassa, niin en sano et ei ole rahaa, vaan selitän jotain muuta -->tällä kertaa et saa, aina ei voi kaikkea saada, joku toinen kerta sitten -joka siis on myös totuus, ilman, että rahaa tarvitsee mainita. Mutta kun siis esim. mieheni lapsuuden perheessä lapsille puhuttiin raha-asioista koko ajan. Lapset tiesivät kuinka paljon tilillä on rahaa ja mihion se raha menee. Kaikki maksoivat aina liikaa. Mieheni ei saanut ikinä mitään mitä hän toivoi, aina kirppikseltä kaikki (joskus lapselle on kiva ostaa jotain mitä hän kovasti toivoo, ei aina voi kaikkea kieltääkään). Ihan liikaa tietoa pienelle lapselle.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säästäkää lastanne korvia;24076158:
Jos tivoliin ei ole varaa, pitäkää huolta ettei alle murkkuikäinen lapsi saa koskaan tietää sitä. Suomessa on kummallinen tapa kertoa kouluikäisille, pienillekin, perheen raha-asioista melko tyhjentävästi mutta ei tajuta sitä, miten kirjaimellisesti tuon ikäiset voivat rahahuolet ottaa. Oma ystäväni oli lapsuutensa ja nuoruutensa melko iloton, koska tiesi perheen rahavaikeuksista ja vanhempansa riitelivät tämän vuoksi. Kamalaa katsottavaa...joskus pyysin häntä mukaani esim. hampurilaiselle, niin hän huokaisi ettei ole varaa. Joka kerta. Itse ompeli vaatteensa, laukkunsa jne. eikä tosiaankaan harrastusmielessä vaan siksi että oli PAKKO.

Meitä on 3 ja vuokran jälkeen jää n. 800€. Sillä maksaa laskut ja ostaa ruoat + pakolliset vaatteet, mutta siinäpä se. En tiedä, olisiko meillä varaa tivoliin jos sellainen tulisi paikkakunnallemme- mutta siitä olen satavarma, että tuo eskari-ikäinen ei saisi koskaan tietää todellista syytä jossei olisi!
Mä olen tuosta vähän eri mieltä. Oleellista on tapa, millä lapselle asiasta puhutaan. Lapsen ei pidä huolestua ja kokea turvattomuutta perheen rahatilanteen vuoksi, muttei tarvitse myöskään keksiä tekosyitä sille, miksi lapsi ei saakaan tivolireissua, haluamaansa kallista lelua tai kallista harrastusta. Mä sanoin aikoinaan useinkin lapsilleni, että nyt ei ole tuollaiseen ( = ylimääräiseen) varaa ja katsotaan asiaa uudestaan sitten, kun mulla on palkkapäivä. Hyvin oppivat odottamaan ja myös oppivat sen, että kaikkea haluamaansa ei saa edes äidin palkkapäivänä. Nyt ovat jo aikuisia ja säästäväisiä eivätkä hinkua kaikkea heti eikä raha polttele taskunpohjalla.
 
[QUOTE="vieras";24076467]Mistä sinä sen rannekkeen saat? Sossusta? Kyllä sekin vaan muiden pitää maksaa.[/QUOTE]

On ihan pakko vastata, vaikka tää onkin päivällä kysytty: Siis saan sen rannekkeen rahaa vastaan siitä lippukojulta - ihan niinkun toisetkin.
Tarkoitin tuolla ”saamisella” sitä, että ainakin täällä noissa tivoleissa on vaan ollut niitä lippuja myytävänä, ja minusta ne ovat kalliita (a’ 3€) jos ajatellaan, että jokainen kuitenkin haluaisi käydä useammassa laitteessa / useamman kerran jossain laitteessa.

Ja siis tuolla rannekkeella huvipuistossa saa sit ”samaan rahaan” hurvitella sen päivän. Siihen nähden nuo tivolit siis ovat kalliita, kun en todellakaan halua viedä lasta sinne sen vuoksi, että saat nyt sitten yhdessä tai kahdessa laitteessa käydä - ja sitten mennään pois.
(Ja kun tuo yksi huvipuisto vielä sattuu olemaan muutenkin meitä lähellä, niin enhän mie nyt merta edemmäs kalaankaan lähde ;))
 

Yhteistyössä