Ei lahjaa, kiitos - aikaa, kiitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kata

Vieras
Auttakaa, hyvät plussalaiset.

En tiedä, miten suhtautua tähän asiaan. Lapsillani (1 v ja 5 v) on lähisukulainen, joka käy joulun ja syntymäpäivien lisäksi tapaamassa heitä noin 2 kertaa vuodessa. Välimatka ei ole esteenä, asumme samassa kaupungissa ja välimatkaa on noin kilometri. Ko. henkilö on uraa luova, sinkku naisihminen.

Ongelmana on se, että niinä harvoina kertoina, kun hän meillä käy, hänellä on lapsille hienot, kalliit lahjat. Jos vaatteita, tietenkin merkkivaatteita. Edes 5-vuotias ei niitä osaa arvostaa. Nyt hän on reissussa ja taas kyselee, että mitä lapset haluavat tuliaisiksi. En tiedä, miten sanon hänelle, että ei tarvitse tuoda mitään, vaan anna aikaa lapsille, käy heidän luonaan. 5-vuotias varmaan muistelisi kauan yhteistä reissua hampurilaisbaarissa, jätskillä tai puistossa. Tai leikkimistä. Hän kyseleekin joskus, että miksi ko. henkilö ei käy meillä. En voi sanoa muuta kuin, että töissä on varmaan kiirettä eikä hän ehdi. Eikä hän juuri koskaan kutsu meitä kylään luokseen. Edellisestä kerrasta on jo yli vuosi. Pääsiäisenä kävimme virpomassa ovella.

Minulla ei ole oma lehmä ojassa. En tarvitse hänestä lastenlikkaa. Ei hän ole koskaan ehdottanutkaan, että voisi hoitaa lapsia. Yhden kerran on, kun jouduin toisen lapsen kanssa lähtemään sairaalaan ja mies oli työmatkalla. Saan kyllä hoidettua lastenhoidon tarvittaessa muutenkin.

Miten sanoa hänelle asiasta, että ei vedä herneitä nenään? Vai unohdanko koko asian? Olen myös harmissaan siitä, että hän ei näe lasteni kasvamista. Hänellä ei ole muita näin lähisukua olevia lapsia ja kummilapsiakin taitaa olla vain yksi.

Kiitän jo etukäteen ihanista neuvoista!

Ehkä hän ei vaan ole sen tyylinen, että viettäisi aikaa lasten kanssa.

Itse ainakin lukeudun näiuhin ihmisiin. Haluan kyllä muistaa lapsia, lahjoin ja tuliaisin mutta en halua heidän kanssa viettää aikaa keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Ehkä hän ei vaan ole sen tyylinen, että viettäisi aikaa lasten kanssa.

Itse ainakin lukeudun näiuhin ihmisiin. Haluan kyllä muistaa lapsia, lahjoin ja tuliaisin mutta en halua heidän kanssa viettää aikaa keskenään.

Komppaan. Ilmeisesti hän ei koe, että lasten kanssa hengailu olisi luontevaa. Se ei ole mikään kannanotto sinua tai lapsiasi vastaan, vaan hänellä on varmasti muita intressejä elämässään. Tätä voi olla vaikea äitinä ymmärtää, mutta niin se vain sinkuilla usein on (ei tokikaan kaikilla). Ole tyytyväinen, että ystäväsi on mukana elämässänne edes sen verran kuin on. Hänen tehtävänsä ei ole tarjota lapsillesi elämyksiä (hampurilaisbaarit jne) vaan hän on mukana juuri sen verran kuin häntä huvittaa.

yhdyn myös edellisiin. jotkut ei vain pidä lapsista ja mielestäni se on typerää vaatia toista olemaan lasten kanssa jos se ei tunnu hänestä luontevalta. mutta jotkut taas tykkäävät ostella lapsille vaatteita, ja jos siihen on rahaa niin mikä estää?

Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
Auttakaa, hyvät plussalaiset.

En tiedä, miten suhtautua tähän asiaan. Lapsillani (1 v ja 5 v) on lähisukulainen, joka käy joulun ja syntymäpäivien lisäksi tapaamassa heitä noin 2 kertaa vuodessa. Välimatka ei ole esteenä, asumme samassa kaupungissa ja välimatkaa on noin kilometri. Ko. henkilö on uraa luova, sinkku naisihminen.

Ongelmana on se, että niinä harvoina kertoina, kun hän meillä käy, hänellä on lapsille hienot, kalliit lahjat. Jos vaatteita, tietenkin merkkivaatteita. Edes 5-vuotias ei niitä osaa arvostaa. Nyt hän on reissussa ja taas kyselee, että mitä lapset haluavat tuliaisiksi. En tiedä, miten sanon hänelle, että ei tarvitse tuoda mitään, vaan anna aikaa lapsille, käy heidän luonaan. 5-vuotias varmaan muistelisi kauan yhteistä reissua hampurilaisbaarissa, jätskillä tai puistossa. Tai leikkimistä. Hän kyseleekin joskus, että miksi ko. henkilö ei käy meillä. En voi sanoa muuta kuin, että töissä on varmaan kiirettä eikä hän ehdi. Eikä hän juuri koskaan kutsu meitä kylään luokseen. Edellisestä kerrasta on jo yli vuosi. Pääsiäisenä kävimme virpomassa ovella.

Minulla ei ole oma lehmä ojassa. En tarvitse hänestä lastenlikkaa. Ei hän ole koskaan ehdottanutkaan, että voisi hoitaa lapsia. Yhden kerran on, kun jouduin toisen lapsen kanssa lähtemään sairaalaan ja mies oli työmatkalla. Saan kyllä hoidettua lastenhoidon tarvittaessa muutenkin.

Miten sanoa hänelle asiasta, että ei vedä herneitä nenään? Vai unohdanko koko asian? Olen myös harmissaan siitä, että hän ei näe lasteni kasvamista. Hänellä ei ole muita näin lähisukua olevia lapsia ja kummilapsiakin taitaa olla vain yksi.

Kiitän jo etukäteen ihanista neuvoista!

Anna ajan kulua. Monikaan ei viihdy pienten lasten kanssa. Näin kävi meillä yhden kummin kanssa. Mutta nyt kun poika on seitsemän on kummi ihan täpinöissään järkkäämässä pojalle kaikkea ohjelmaa (leffaa, museoo jne).

Hän otti itse aikanaan asian puheeksi :) Ja minä olin kovin onnellinen. Hän sanoi että nyt kun lapsi on isompi on paaljon helpompi puuhailla hänen kanssaan. Kyse ei ole siitä etteikö hän olisi osannut (lastenhoitaja). Ja tottahan se on isomman kanssa on paljon helpompaa, kertoo jo itse mitä haluaa ja mitä ei...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yhdyn myös edellisiin. jotkut ei vain pidä lapsista ja mielestäni se on typerää vaatia toista olemaan lasten kanssa jos se ei tunnu hänestä luontevalta. mutta jotkut taas tykkäävät ostella lapsille vaatteita, ja jos siihen on rahaa niin mikä estää?

Yhdyn myös edellisiin... Näinhän varmaan osoittaa sitä välittämistä :) meitä on niin erilaisia ihmisiä.

Kiitos vastauksistanne.

Yritän olla stressaamatta asialla päätäni. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Hän on valinnut tämän tavan välittää lapsistani. Antaa tehdä niin. Tuskinpa tämä lahjojen tuominen tekee lapsista materialisteja, vaan on vain pientä hemmottelua.

Ihanaa viikonloppua!

Yhteistyössä