Ei "kannata" mennä töihin?...

• Viestiketjun aloittaja nyt harmaana kyselee
  • Ensimmäinen viesti
nyt harmaana kyselee
Lueskelin tossa yhtä ketjua, jossa toimitus kysyi köyhyydestä, ja sieltä pisti silmään kommentti, ettei kannata mennä töihin, koska sossusta saa saman.

Mitä mieltä olette? Onko se oikein, vai pitääkö olla niin "ylpeä", että ottaa työn vastaan, vaikkei jäisi juurikaan plussalle rahallisesti? Kaksipiippuinen juttu? Itse luultavasti ottaisin työn vastaan tuossakin tapauksessa, mutta miettisin kahteen kertaan (?) Ainakin tuntisi itsensä tarpeelliseksi kun käy edes osa-aikatyössä.

vieras
No mä oon hoitovapaalla ja alun perin oli tarkoitus mennä töihin, kun lapsi on 2-vuotias. Kaupunki rupeskin maksaan kuntalisää ja mä laskin, että muutosta rahatilanteeseen ei tule. Eipä houkuta työnteko. Ainakin oon kotona niin kauan kun voin hoitovapaalla olla. En kuitenkaan usko, että musta olis siihen, että jäisin sossun tuella kotiin makaamaan. Ja eikös ne sit pakota ties mihin paskahommiin tai paskakursseille?

Joo tilanne on vähän kuin sanonta, että pissa huosussa pakkasella lämmittää hetken, Eli voi olla että sillä hetkellä saa sossusta saman, mutta ei ikinä sillä tavalla pääse elämässään eteenpäin ja pois siitä loukusta. Tämän monesti tuntuvat ihmiset unohtavan ja jäävät sitten "loppu elämäkseen kituuttamaan". Jos menisi töihin olisi mahdollisuus joskus saada parempi paikka ja taas parempi jne..

*muoks* Eli menisin töihin.. ja maksaisin veroni ja kuluni (tarhamaksut yms.)

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Riippuu varmaan työstä. Mutta ottaisin kyllä, koska näyttäähän se paremmalta ansioluettelossakin kuin tyhjä aukko.
Tuo on kyllä totta. Toisaalta jos on jo 10 vuotta ollut työttömänä niin ei se paljoa ansioluettelossa enää paina. Meillä yks kaveri 30 v ikinä ollut oikeastaan "oikeissa" töissä ja vaikka nyt saisikin jotain (lähinnä jotain tukitöitä) niin aika vaikea se on työnantajalle selittää että miksi on tommoinen 10 vuoden tauko 20 ja 30 vuoden välissä...

Minä en pystyis kyllä olemaan työttömänä. Oon kerran ollut pari kk kahden duunin välissä ja se oli maailman ahdistavinta aikaa. Rahan lisäksi työ on sosiaalisia kontakteja ja sisältöä elämään.

mun mielestä
Tää on mun mielestä älytöntä kun "monet" kotiäidit sanovat, että menevät töihin kun pää ei enää kestä kotona olemista. Jos sais saman liksan sosuusta ja töistä, niin miten se pää kestäs paremmin kun oot työtön. Et kyllä sieltä töistä tulee ne sosiaaliset jutut ja mielen vierkeyskin. Eihän se aina ole mukavaa töihin mennä, mut mielummin sinne kun omaa seuraa työttämänä kotona. Siinä ihan varmaan ajan mittaan masentuu ja alkaa viina maistumaan.

-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Joo tilanne on vähän kuin sanonta, että pissa huosussa pakkasella lämmittää hetken, Eli joo voi olla että sillä hetkellä saa sossusta saman, mutta ei ikinä sillä tavalla pääse elämässään eteenpäin ja pois siitä loukusta. Tämän monesti tuntuvat ihmiset unohtavan ja jäävät sitten "loppu elämäkseen kituuttamaan". Jos menisi töihin olisi mahdollisuus joskus saada parempi paikka ja taas parempi jne..
Näinpä! Ja kuten joku jo mainitsikin, etuudet eivät kerrytä eläkettä.

-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Rahan lisäksi työ on sosiaalisia kontakteja ja sisältöä elämään.
Totta. Itse olen sikäli ollut onnekas, etten ole työttömäksi vielä tähän päivään mennessä joutunut. Aina on löytynyt jotain, edes osa-aikaista siivoustyötä.

2lasta
Juu, sosusta varmaan saa saman minkä työn teolla :) Mä saan töistä käteen 2500e/kk ja sossusta sisin tasan 20e/kk joten ei kannata mennä töihin vaan kannattaa mennä sossuun.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Joo tilanne on vähän kuin sanonta, että pissa huosussa pakkasella lämmittää hetken, Eli joo voi olla että sillä hetkellä saa sossusta saman, mutta ei ikinä sillä tavalla pääse elämässään eteenpäin ja pois siitä loukusta. Tämän monesti tuntuvat ihmiset unohtavan ja jäävät sitten "loppu elämäkseen kituuttamaan". Jos menisi töihin olisi mahdollisuus joskus saada parempi paikka ja taas parempi jne..
Näinpä! Ja kuten joku jo mainitsikin, etuudet eivät kerrytä eläkettä.

Niin juuri, sitten olisi kiva eläkepäivilläkin vielä ihmetellä miten elää 100-200 eurolla kuussa (laskujen jälkeen) varsinkin kun takuita ei ole, että miten tämä sosiaalijärjestelmä rakentuu vaikka kymmenen vuoden päästä, kun suuret ikäluokat ovat eläkkeellä ja valtiolta rahat loppu ja kunnat konkurssissa.. en laskisi sen varaan mitään elämässäni, että joku tulee ja maksaa mun elämisen.. myös tulevaisuudessa..

Ihan vaan itsenikin tähden.. en mistään moraalisesta hyvyydestä..

sciurus vulgaris
täällä Helsingissäkin on näitä elämäntapatyöttömiä suuret määrät, vaikka täällä kyllä duunia riittäisi, jos ei ole liian nirso... olen huomannut tuttavapiirissäni, että jouten olo ja sossun asiakkuus helposti periytyy äidiltä tyttärelle. Asutaan ylisuurissa asunnoissa, ja valitetaan kun ollaan köyhiä... Mitään ei olla valmiita tekemään asioiden eteen, kun ei työnteko maistu.

vieras
Mä uskon että töitä tekevälle löytyy, jos ei oo niin väliä (ammattiaan vastaavaa) työtä. Mutta mulla on esim. tuttava joka ollut työttömänä, käynyt joskus 70- luvulla amiksen, ei suostu ottamaan esim. siivoustyötä kun on mielestään johtaja ainesta ja hänelle pitäisi tarjota vähintään myymälä vastaavan paikkoja. Älytöntä. Sit kitisee kun ei oo rahaa.

vieras
Pitkää aikaa en sossun tuella tahtoisi elää. Kyllähän sillä toimeen tulee, mutta siihen se aika pitkälti jää. Haluan kuitenkin hivenen enemmän elämältä. En välttämättä materiaa, mutta kokemuksia. Toimeentulotuella ei paljon matkustella tai tehdä mitään muuta erikoisempaa. Elämänpiiri pakostakin kapenee. Tästä syystä en osaa oikein kadehtia näitä "yhteiskunnan varoilla eläviä", se raha on kuitenkin niin pieni.

realisti
No jos tosiaan saisin saman sossusta kuin töistä, niin en kävisi töissä. Mutta (onneksi) en saisi. Täytyy olla tosi huono palkka tai tosi palon lapsia, jos meinaa sossusta saman saada kuin töistä.

öö
olen minäkin ennemmin töissä kuin työttömänä mutta kun aikoinaan oli niin huono palkka vaikka oli täydet työpäivät että joutui sossusta hakemaan rahaa muutenkin niin ei paljoa innostanut työnteko...

mie
Jos lasta ei olisi niin vastaisin että töihin mieluummin. Reumaatikkolapsella on kuitenkin hankaluuksia tarhassa, joten jos menisi plus miinus nolla, niin kotona olisin lapsen kanssa. Saisi ylpeys väistyä tässä tilanteessa.

Yhteistyössä