ei kai sairaalaan mentäessä tarvitse omia lääkkeitä mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja heh
  • Ensimmäinen viesti
sh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja jaiks:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Saat lääkityksen ainoastaan siihen vaivaan, jonka vuoksi sairaalaan menet. Muu lääkitys on sinun omalla vastuullasi.
Juuri näin!
Höpö höpö ja huuhaa, ei todellakaan pidä paikkaansa jos puhutaan sairaalasta ihan näin yleistasolla.
10 vuotta sh:na työskennelleenä tiedän, että potilaan kuuluu ottaa omat lääkkeet mukaan. Ilman muuta olemassaolevasta lääkityksestä kannattaa kertoa sairaalassa, mutta kyllä synnyttäjän pitää huolehtia itse esimerkiksi omasta allergialääkityksestään.
Potilaan ei todellakaan tarvi ottaa omia lääkkeitä mukaan osastolle tullessaan! Kyllä sairaala huolehtii. Niin vai tarkoititko tässä kohtaa pelkästään synnyttämään tulevia?
Mikäli potilaalla (synnyttäjä tai vaikkapa leikkaukseen tulija) on jokin pysyvä lääkitys, lääkkeet tulee ottaa mukaan osastolle. Vähintäänkin reseptit kaikkiin käytössä oleviin lääkkeisiin vaaditaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Riippuu varmaan siitä, mitä olet menossa hoidattamaan? Jos menet synnyttämään kipulääkkeet tietenkin saa mutta omat henkilökohtaiset pitää tietenkin olla mukana!
No niinpä, synnyttämää olen menossa.. no eikö ne poli/osastomaksut ole samanhintaisia vaikka olen synnyttänyt tai muuten operoitu? Miksi synnyttäneelle ei kuulu lääkkeet sitten?
No mistäs ne tietäisi sun henkilökohtaisen lääkityksen, jonka joku muu lääkäri jossain muualla on määränny?
Sähän voit luetella tarvitsevasi vaikka mitä PKV-lääkkeitä.
 
Kaippa se riippuu, joissain ohjeissa jotka sain siltä varalta että olisin joutunut osastolle hoitoon niin luki että jos käyttämäni lääke on harvinainen se kannattaa ottaa mukaan koska sairaalan apteekista sen saaminen saattaa kestää...
 
.
kyllähän sairaala sut hengissä pitää, mutta jos tämä lääke on terveyden kannalta välttämätön ehdottomasti se on mukaan otettava, ei voi luottaa että sairaalasta sellainen sulle yhtäkkiä hommataan ja jos sen takia terveydentila huononee, en siitä kyllä sairaalaa moiti vaan potilaan omaa tyhmyyttä jos tietää että lääkettä tarvitsee ja tietää että sairaalan lähtee (niinkuin nyt synnyttäjä yleensä kotoaan lähtevänä tietää) eri asia on jos joudut sairaalaan äkillisesti etkä pysty lääkettä ottamaan mukaasi. tietysti tärkeää olisi se mistä lääkityksestä on kyse?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Riippuu varmaan siitä, mitä olet menossa hoidattamaan? Jos menet synnyttämään kipulääkkeet tietenkin saa mutta omat henkilökohtaiset pitää tietenkin olla mukana!
No niinpä, synnyttämää olen menossa.. no eikö ne poli/osastomaksut ole samanhintaisia vaikka olen synnyttänyt tai muuten operoitu? Miksi synnyttäneelle ei kuulu lääkkeet sitten?
synnytykseen kuuluu se synnytykseen ja sen jälkeen tarvittavat lääkkeet, mutta et sä sieltä esim. astmalääkkeitä saa..
minä sain kyllä kaikki lääkkeet synnärillä. Ei ollut käynyt mielessäkään ottaa omia :ashamed: . siellä ne tarkisti mitä lääkkeitä menee ja toi samalla ku ruuankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Mun ainakin piti ottaa omat lääkkeet mukaan. Tai olisi pitänyt, en tajunnut ottaa kun ekaa kertaa olin synnyttämässä. Hoitsut kyllä tekivät erittäin selväksi etten sieltä niitä lääkkeitäni saa.
:eek: no ompa kyllä. Sehän voi olla vaarallista jos ei lääkkeitä saa, riippuen tietenkin lääkkeistä.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Mun ainakin piti ottaa omat lääkkeet mukaan. Tai olisi pitänyt, en tajunnut ottaa kun ekaa kertaa olin synnyttämässä. Hoitsut kyllä tekivät erittäin selväksi etten sieltä niitä lääkkeitäni saa.
:eek: no ompa kyllä. Sehän voi olla vaarallista jos ei lääkkeitä saa, riippuen tietenkin lääkkeistä.
Sen takia pitääkin ottaa omat lääkkeet mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Mun ainakin piti ottaa omat lääkkeet mukaan. Tai olisi pitänyt, en tajunnut ottaa kun ekaa kertaa olin synnyttämässä. Hoitsut kyllä tekivät erittäin selväksi etten sieltä niitä lääkkeitäni saa.
:eek: no ompa kyllä. Sehän voi olla vaarallista jos ei lääkkeitä saa, riippuen tietenkin lääkkeistä.
Nimenomaan riippuu lääkkestäkin. Ne ei voi pelkästään potilaan sanaan luottaa sen suhteen, mitä lääkkeitä potilas tarvii. Pitäisi sitten olla ainakin resepti näyttää.
Toki esim. allergialääkkeen tarve on helppo havaita, mutta jos väittää tarvitsevansa vaikka Ritalinia, niin ei sitä kyllä sairaalassa voida antaa ihan vaan sillä että potilas väittää käyttävänsä.
 
qwerty
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Riippuu varmaan siitä, mitä olet menossa hoidattamaan? Jos menet synnyttämään kipulääkkeet tietenkin saa mutta omat henkilökohtaiset pitää tietenkin olla mukana!
No niinpä, synnyttämää olen menossa.. no eikö ne poli/osastomaksut ole samanhintaisia vaikka olen synnyttänyt tai muuten operoitu? Miksi synnyttäneelle ei kuulu lääkkeet sitten?
No mistäs ne tietäisi sun henkilökohtaisen lääkityksen, jonka joku muu lääkäri jossain muualla on määränny?
Sähän voit luetella tarvitsevasi vaikka mitä PKV-lääkkeitä.
Tätä mää mietin... Ottaako synnyttäjä sit kaikki reseptinsä mukaan myös? :D Toki hätätilanteissa sairaala tarjoaa kaiken voitavansa, mutta normaalissa synnytyksessä olettaisin, että potilaalla on oltava omat henk koht lääkkeensä mukana, tietenkin. Eivät he voi siellä alkaa uudelleen määrämään kaikkia lääkityksiä.

Maalaisjärkeä soisin ap:lle.
 
rr
Niin, meidän sairaalassa annetaan kyllä sairaalan puolesta lääkkeet. Poikkeuksena on astmalääkkeet, insuliinit ja jotkin harvinaisemmat lääkkeet. Edellä mainitut kyllä saa sairaalankin puolesta, mutta siinä saattaa kestää hetki. Synnyttäneiden vuodeosaston rutiineista en tiedä. Päiväkirurgiassa on varmasti järkevää ottaa omat lääkkeet mukaan.

Parempi on, että potilaalle jaetaan lääkkeet sairaalan "varastoista", silloin tiedetään paremmin mitä lääkettä potilas syö ja mihin aikaan.
 
No se tosiaanki riippuu lääkkeestä ja sairaalasta/henkilökunnasta. E-pillerit nyt ainakin piti olla omasta takaa ja synnyttämään mennessä verenpainelääkkeet otin omista. Tosin jossain vuorossa oli sitten hoitaja, joka kärräsi minulle vp-lääkkeet sairaalan piikkiin.... :D
Eli vaihtelee ja toki pitää henkilökunnalle mainita mitä lääkkeitä aikoo ottaa.
 
Afrikannorsu
Mä olin "käynnistettävänä" melkein viikon sairaalassa ja sain sielä kamalan flunssan. Kuumetta ja kurkku oli kun raastimella vedetty. Kotio oli soitettava että sain flunssalääkkeitä, nenäsumutetta ja strepsilsejä. Sain niitä syödä kun lääkäriltä tarkastin mutta hakija oli asialle laitettava. Aika käsittämätöntä kun ajattelee että sielä tulin kipeeksikin. Muuten olisin varmaan päässy kotiin välissä mutta flunssan takia pitivät sielä ja lääkkeetkin piti ite hoitaa,,,
 
Ei kai vaan...
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Riippuu varmaan siitä, mitä olet menossa hoidattamaan? Jos menet synnyttämään kipulääkkeet tietenkin saa mutta omat henkilökohtaiset pitää tietenkin olla mukana!
No niinpä, synnyttämää olen menossa.. no eikö ne poli/osastomaksut ole samanhintaisia vaikka olen synnyttänyt tai muuten operoitu? Miksi synnyttäneelle ei kuulu lääkkeet sitten?
synnytykseen kuuluu se synnytykseen ja sen jälkeen tarvittavat lääkkeet, mutta et sä sieltä esim. astmalääkkeitä saa..
minä sain kyllä kaikki lääkkeet synnärillä. Ei ollut käynyt mielessäkään ottaa omia :ashamed: . siellä ne tarkisti mitä lääkkeitä menee ja toi samalla ku ruuankin.

Siis mistä tarkisti? Potilaalta? Eli silloin tarvii olla reseptit mukana.

 
n
Mulla ainakin oli omat migreenilääkkeet mukana, niitä kun on saatava heti kun migreeni iskee. En mä olis voinut odottaa, että hoitsut miettii voiko mulle antaa sitä lääkettä ja ettii sitä jostain. Tavallisen kipulääkkeenkin tulo kesti joskus kauan, kun oli muuta kiireellisempää. Niinpä mulla oli tokalla kerralla buranatkin mukana, ei tarttenu tuskissaan odottaa.
 
kyllä omat lääkkeet kannattaa ottaa mukaan, vaikka ne saisikin sairaalasta. Joskus voi tosiaan olla niin että osastolla ei ole ko. lääkettä tai sitten juurikin astmasuihkeet, insuliinit ym. on sellaisia ettei oikeen löydy mitään kerta-annostusmahdollisuutta. Aika kalliiksi se tulee jos joka astmaatikolle annetaan parin päivän sairaalareissulla aina uus kiekko/inhalaattori.

ite työskentelen norjassa tk:n vuodeosastolla ja meillä päivystyspotilaat saa lääkkeet osastolta, lyhytaikaispaikalle/intervallipaikalle tulevilla pitää olla omat lääkkeet mukana.

niin ja mieluusti ne lääkkeet aluperäispakkauksissa mukaan. Varsinkin jos vähänkään epäilyttää ettei muista vahvuuksia/annostuksia prikulleen oikein. Kiva joskus kun tulee vanhuksia jotka muistaa juu syövänsä kolme pilleriä aamuisin, kaikki valkoisia ja ne on sitte dosetissa eikä missään lue mitä mikin on...

ja kaikille omille sukulaismummoille ja tuttaville kannattaa antaa ohjeeksi, että jos sairastuu kovasti, hakeutuu lääkäriin ja on mahdollista että joutuu sairaalaan, pakkaa suosiolla pikku laukun heti mukaan missä on omia henk.koht. tavaroita ja lääkkeet. Tämä ehkä on enemmän täällä ajankohtaista missä on pitkät matkat ja kestää kauan kulkea. Kaupungissa jos sairaala on lähellä, voi joku omainen tietenkin tavaroita tuodakin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
:D tyhmä kysymys, mutta enkö voi luottaa siihen että heillä on tarvittavat lääkkeet siellä ja kuuluu "täysihoitoon"?
jos joutuu äkillisesti sairaalaan niin ei tarvi lääkkeitä ottaa. mutta jos menet esim synnyttämään tai jos sulla on aika varattuna jollekki osastolle (eli tiedät etukäteen koska menet sairaalaan) niin kyllä pitää olla omat lääkkeett ainakin täällä meidän keskussairaalassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
Riippuu varmaan siitä, mitä olet menossa hoidattamaan? Jos menet synnyttämään kipulääkkeet tietenkin saa mutta omat henkilökohtaiset pitää tietenkin olla mukana!
No niinpä, synnyttämää olen menossa.. no eikö ne poli/osastomaksut ole samanhintaisia vaikka olen synnyttänyt tai muuten operoitu? Miksi synnyttäneelle ei kuulu lääkkeet sitten?
synnytykseen kuuluu se synnytykseen ja sen jälkeen tarvittavat lääkkeet, mutta et sä sieltä esim. astmalääkkeitä saa..
minä sain kyllä kaikki lääkkeet synnärillä. Ei ollut käynyt mielessäkään ottaa omia :ashamed: . siellä ne tarkisti mitä lääkkeitä menee ja toi samalla ku ruuankin.

tuotiinko teillä synnärillä ruuat huoneisiin vai olitko niin huonossa kunnossa että siksi toivat? täällä meillä ruokakärry tulee käytävälle ja ruokatarjotin pitää itse hakea ja sen voi syödä ruokasalissa tai omassa huoneessa halunsa mukaan. Mutta ei niitä huoneisiin kuskata muutakuin niille jotka on siinä kunnossa että eivät pysty itse hakea (esim sektion jälk)
 

Yhteistyössä