Ei kai ole normaalia,ettei pian 11-vuotias ole kiinnostunut puhtaudestaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja boheemi lapsi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

boheemi lapsi?

Vieras
Meillä kesällä 11v.täyttävä tyttö,jonka kanssa ongelmia hygieniajuttujen kanssa.Ei kävisi suihkussa,eikä pesisi hampaitaan,jos en MUISTUTTAISI JOKA ILTA.Joskus saattaa pikkarit olla tuhruiset ja haista pahalle (hikikin jo alkaa haisemaan),mutta on vain menossa nukkumaan samat haisevat vaatteet päällänsä,kunnes äiti hoksaa,että kehoituksista huolimatta ei olekaan käynyt suihkussa ja passittaa pesulle.Olen yrittänyt virittää keskustelua hänen kanssaan näistä hygieniajutuista,mutta yksinpuhelua se on.Tuntuu,että lapsi tajuaa sen idean,mutta ei vaan (laiskuuttaan?)tee näitä normaaleja pesurutiineja,jos en ole vahtimassa.Muistutin siitäkin,että kaveritkin voivat alkaa haistamaan pahoja hajuja,tulee kiusaamista jne.Mutta ei regoi siihenkään.Ihan niin kuin ei YHTÄÄN kiinnostaisi.Sanokaa nyt,että mitä tässä pitäisi tehdä ja milloin neiti-ihminen alkaa ymmärtämään itsestään huolehtimisen taidon?Onko tämä ikään kuuluvaa vai loputon luonteenpiirre?Tähän samaan kategoriaan varmaan kuuluu sekin,että oman huoneen siisteyskään ei kiinnosta pätkääkään,ei siivoaisi sitä ikinä,jos en puuttuisi asiaan.Huoh.

Voih,toivottavasti kääntyisi pian niin päin,että "asuu suihkussa"..Alkaa väsyttämään tämä jatkuva muistutteleminen,mutta kai se on jaksettava,kun äitinä ollaan.Kasvua odotellessa..

Meillä lähes samanikäinen tyttö ja häntä kyllä pitää patistaa suihkuun. Ehkä muutaman kerran on lähiaikoina ihan oma-aloitteisesti menny mut muuten tosiaan pitää muistutella. Joka ilta käy suihkussa. Koitahan sinnikkäästä patistaa häntä, alkaa kyllä jossain vaiheessa itekki hoksaamaan :)

ai..no en minä käy vieläkään joka päiväsuihkus(paitsi kesähelteillä, kun se virkistää)en tykkää suihkussa käymisestä se on tylsää,samaten hammaspesu on tylsää.. skippaisin molemmat jos se olis mahdollista---mutta ei ole. mut minkälaisen ihmisen täytyy joka päivä käydä suihkussa? :O

kai sillä 11v on muutakin mielessä,ehkä jopa jotain mikä kiinnostaa

Muistan, kun pikkusiskoni oli tuon ikäinen.
Hiukset rasvassa ja hampaista NÄKI , että niitä ei ole pesty viikkoon.
Ällöä.

Nyt hän on 14 ja kummasti kiinnostaa hygienia, meikkaus ja pojat ;)

No ei meillä 11v:n tarvi käydä joka ilta suihkussa, ellei nyt ole ihan rymynnyt ulkona hiekassa... Mutta joo, pitää kyllä muistutella. Ja etenkin nuorempaa, joka on 10.

...Niin no.. itse nyt 30wee ja istun tässä kun ei kiinnosta mennä suihkuun... Komppaan tuota yhtä yllä, se on tylsää.. Rakastan kyllä vettä, ja uimista..ja kun suihkuun pääsen, niin olen sielä puolituntia.. Mutta jotenkin se sinne lähteminen. Ehkä se on sitten jotain toiminnanohjausongelmaa.
Mutta itse olin ihan samanlainen lapsena, ja oma äitini eli toivossa että vielä joskus opin siivoamaan. Ja edelleen oman kämpän siistinä pitäminen on TYÖTÄ, ei minua edes mikään sosiaalinen paine saa siivoamaan, lapsen vuoksi olen nyt alkanut pitää kämppää siistinä.
Ota lapsesi mukaan vaatehuoltoon, opeta pesee pyykkiä, tee oikein iso numero siitä miten iiiiiiihaaaanaaaaaa on puhtaat vaatteet ja puuuuuuuuhdas tukka. Halaa ja pussaile ja kehu häntä kun on käynyt suihkussa ja vaihtanut vaatteet. Ota tuolloin sellainen special moment hänen kanssaan, miten sitä lapsi muuten oppii mitä hienoa siinä on olla puhdas

Yhteistyössä