Ei kai joku oikeasti uskottele,ettei vauva kärsi yhtään hoitoon viemisestä?

• Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti
Ninni
Voi voi.. Elämä on!

Joillakin on muutakin elämää kuin kotona oleminen ja pakko on töihin lähteä rahaa tienaamaan. Tai muuten vaan. Kaikista EI ole kotiäideiksi vuosikausiksi

juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä vielä odottelen havaitsevani ne haitat. Olen nyt 33-vuotias ja mut on viety päivähoitoon 5 viikon ikäisenä. Varmaan mä olen jotenkin pahasti traumatisoitunut, en vaan itse edes tajua sitä :/
Mut on viety 3kk ikäisenä. Vanhempien oli pakko selvitä asuntolainoista kun ei nykyajan sossutukijärjestelmiä ollut.

Kai mä viimeistää kuolinvuoteella tajuan mikä mussa on mennyt pieleen. Omaa lastani en noin nuorena hoitoon laittaisi kun ei ole pakkokaan, sen verran hyvä äitiyspäiväraha on. Mutta syy on ihan siinä että MUN SYDÄN siinä särkyis, ehkä enemmän kuin lapsen. Jotenkin tuntuu että joidenikin kaltaisteni kotiäitien on tehtävä itsestään "korvaamaton", niin suuri numero tuosta hoitoon viennistä nostetaan. Mä ymmärrän hyvin äitejä jotka lähtevät töihin. Ei kaikilla varallisuus salli kotihoitoa saati että kaikki äidit siellä kotona viihtyisivätkään. Eihän niin ole ennenkään ollut, useasti isovanhemmat tai joku kylän vanhempi rouva/naapuri hoiti hyvinkin pientä lasta kun äiti meni töihin. Yhteisöllisyys pelasi ja lapsella oli useampi turvallinen aikuinen. Kaikki ei ollut yhden Äiti-kortin varassa.

mmi
helvetin väliä se taas kellekkään kuuluupi kuka käy töissä ja kuka kotiäitinä!! On se kyllä niinkin että myös työssä olevat äidit ylistää itseään samoin kuin kotiäidit!! On se myös työstä menevää hommaa kun lapsien kanssa 24/7 ja joo joutuuhan töisssäkäyvätkin lapsien kans olee myös mutta ite on valintansa kukin tehny! huh sentään,eikö se oo pääasia että lapset kasvatetaan hyvin ja heitä hoidetaan hyvin!!!

Mä vielä odottelen havaitsevani ne haitat. Olen nyt 33-vuotias ja mut on viety päivähoitoon 5 viikon ikäisenä. Varmaan mä olen jotenkin pahasti traumatisoitunut, en vaan itse edes tajua sitä :/
Mä en usko, että siitä mitään pysyviä traumoja välttämättä jää.

Mutta ei se pieni lapsi siitä tilanteesta sillä hetkellä nauti tai tykkää, hänestä tuntuu pahalle ja hyljätylle.

Kiitos syyllistämisestä
No, minä ainakin kärsin kovasti vauvani hoitoon viemisestä:( Yritän pitää sen ajatuksen mahdollisimman paljon poissa mielestä, ettei mene koko äitiysloma sitä miettiessä. Minun on PAKKO* viedä lapseni n. 1 vuotiaana hoitoon (toivottavasti saan perhepäivähoitoon), vaikka en haluaisi. Mikä olisi sinun ehdotuksesi, pitäisikö antaa lapsi adoptioon vai olisiko pitänyt jättää lapsi tekemättä?

*Kyse on siitä, että minä elätän käytännössä yksin meidän perhettä.

T
Mutkin laitettiin (perhepäivä)hoitoon 9-kuisena, koska vanhempien oli taloudellisen tilanteen vuoksi pakko molempien tehdä töitä (mun isä kävi kouluakin siinä sivussa). Kyllä äiti on kertonut, miten oon itkenyt perään ja ollut surkeana, ja äidillä vasta onkin ollut huono olla. Onneksi mun ei ole tarvinnut poikaa laittaa vieraalle hoitoon muuten kuin kuntosalin lapsiparkkiin max tunniksi, ja silloinkin poika oli jo lähes 1,5-vuotias. Teki pahaa sinnekin jättää, kun lapsi huutaa kauhuissaan perään. Muutaman kerran jälkeen helpotti.

En mä kyllä vapaaehtoisesti laittaisi alle 3-vuotiasta vieraalle hoitoon. Tiedostan kyllä sen faktan, että jos on niin pitkään kotona (tai pidempäänkin jos on enempi lapsia) niin on vaikea palata työelämään. Siksi mä yritän parhaani mukaan tehdä jotain "kehittävää" tässä vanhempainvapaan ohella. Tällä hetkellä lopettelen amk-tutkintoa, ja aion myöhemmin hankkia myös maisterin (en sitä ylempää amk:ta vaan ihan "oikean" maisterin). Aloitin myös pienen bisneksen, jota voin tehdä kotoa käsin, ja olen aloittamassa osa-aikaista työharjoittelua, joka tulee merkittävästi avittamaan mua uratavoitteiden saavuttamisessa tulevaisuudessa.

Kannattaa tehdä lapset nuorena niin ehtii luoda sitä uraa sitten yli kolmekymppisenä. ;) Mun tärkein tehtävä tällä hetkellä on kasvattaa lastani, mutta kyllä mä haluan myös varmistaa, että mulla on edellytykset luoda uraa myöhemmin.

Kotiäiti
No meillä on sitten varmaan kumpikin lapsi täysin pilalla kun ovat kumpikin olleet alle 1 vuoden iässä mummilla hoidossa - jopa yökylässä!!!
Paras hoitaja on oma äiti ja isä (jos vanhemmat ovat raittiita ja täysjärkisiä aikuisia). Alle 1-vuotiaan paikka EI todellakaan ole mummoloissa :) En tajua, miten joku voi antaa vauvansa yökylään! Omia lapsia en mummoloissa hoidata, hoidan lapseni itse. Ystävät ja tuttavat, joiden lapset (yö)kyläilevät mummoloissa, kertovat seuraavaa:

Mummo ei hoida lapsiasi niin kuin hänelle neuvotaan. Mummo hoitaa niin kuin rouvaa itse huvittaa, kun äiti (ja isä) eivät ole vahtimassa. Kun äiti ja isä kieltävät lapselta jotain - karkit, makeat, limsat, uuden lelun kaupasta, pelottavan tv-ohjelman jne. - mummopas antaa. Mummo ostaa lapsen suosion lepsuilemalla ja kumoamalla vanhempien ohjeet. Mummo syöttää lapselle makeaa, juottaa sokerista mehua ja limsaa ja pistää päivärytmit pahasti sekaisin. Mummon mielestä leikki-ikäinen ja koululainen pärjää makealla, eineksillä ja hampurilaisbaarien roskaruoalla. Televisiosta saa katsoa mitä sattuu (ml. pelottavia, lapselle sopimattomia ohjelmia). Tietokoneella saa istua vaikka koko päivän, räiskintäpelejä yms. pelaten.

Kotiin palaa sokerihumalainen, rättiväsynyt, univelkainen lapsi. Päivärytmi on aivan sekaisin, kun lapsi on valvonut mummolassa puoleenyöhön ja nukkunut puoleenpäivään. Lapsi kiukuttelee, raivoaa, potkii ja huutaa vanhemmileen: "Mummokin antoi, mummokin osti!" Päivärytmin saaminen järkeväksi kestää monta päivää, jopa viikon.

Jos isovanhemmat eivät halua noudattaa lapsen tuttua ja turvallista päivärytmiä (ruokailut, leikit, ulkoilut, nukkumiset ikätasoisesti), eipä tarvitse hoitaa lapsenlapsia ollenkaan!

Päivähoidosta: Lasten kotihoitoa pitää tukea enemmän. Kotihoidontukea pitää nostaa reilusti. Kotiäideille tulee saada kunnon eläke ja sosiaaliturva. Kuntalisä maksuun perheille, joissa äiti tai isä hoitaa lapset. Suomessa ei arvosteta lasten kotihoitoa. Subjektiivinen päivähoitolaki tulee poistaa. Kunnallinen, tuettu hoitopaikka työssäkäyville, kokopäiväopiskelijoille ja lastensuojelullisista syistä (=vanhemman alkoholismi, sairaus jne.) hoitoa tarvitseville lapsille. Alle 1-vuotiaat ehdottomasti kotihoitoon! Töitä ehdit tehdä, lapsesi on pieni vain kerran!

bvn
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
No meillä on sitten varmaan kumpikin lapsi täysin pilalla kun ovat kumpikin olleet alle 1 vuoden iässä mummilla hoidossa - jopa yökylässä!!!
Paras hoitaja on oma äiti ja isä (jos vanhemmat ovat raittiita ja täysjärkisiä aikuisia). Alle 1-vuotiaan paikka EI todellakaan ole mummoloissa :) En tajua, miten joku voi antaa vauvansa yökylään! Omia lapsia en mummoloissa hoidata, hoidan lapseni itse. Ystävät ja tuttavat, joiden lapset (yö)kyläilevät mummoloissa, kertovat seuraavaa:

Mummo ei hoida lapsiasi niin kuin hänelle neuvotaan. Mummo hoitaa niin kuin rouvaa itse huvittaa, kun äiti (ja isä) eivät ole vahtimassa. Kun äiti ja isä kieltävät lapselta jotain - karkit, makeat, limsat, uuden lelun kaupasta, pelottavan tv-ohjelman jne. - mummopas antaa. Mummo ostaa lapsen suosion lepsuilemalla ja kumoamalla vanhempien ohjeet. Mummo syöttää lapselle makeaa, juottaa sokerista mehua ja limsaa ja pistää päivärytmit pahasti sekaisin. Mummon mielestä leikki-ikäinen ja koululainen pärjää makealla, eineksillä ja hampurilaisbaarien roskaruoalla. Televisiosta saa katsoa mitä sattuu (ml. pelottavia, lapselle sopimattomia ohjelmia). Tietokoneella saa istua vaikka koko päivän, räiskintäpelejä yms. pelaten.

Kotiin palaa sokerihumalainen, rättiväsynyt, univelkainen lapsi. Päivärytmi on aivan sekaisin, kun lapsi on valvonut mummolassa puoleenyöhön ja nukkunut puoleenpäivään. Lapsi kiukuttelee, raivoaa, potkii ja huutaa vanhemmileen: "Mummokin antoi, mummokin osti!" Päivärytmin saaminen järkeväksi kestää monta päivää, jopa viikon.

Jos isovanhemmat eivät halua noudattaa lapsen tuttua ja turvallista päivärytmiä (ruokailut, leikit, ulkoilut, nukkumiset ikätasoisesti), eipä tarvitse hoitaa lapsenlapsia ollenkaan!

Päivähoidosta: Lasten kotihoitoa pitää tukea enemmän. Kotihoidontukea pitää nostaa reilusti. Kotiäideille tulee saada kunnon eläke ja sosiaaliturva. Kuntalisä maksuun perheille, joissa äiti tai isä hoitaa lapset. Suomessa ei arvosteta lasten kotihoitoa. Subjektiivinen päivähoitolaki tulee poistaa. Kunnallinen, tuettu hoitopaikka työssäkäyville, kokopäiväopiskelijoille ja lastensuojelullisista syistä (=vanhemman alkoholismi, sairaus jne.) hoitoa tarvitseville lapsille. Alle 1-vuotiaat ehdottomasti kotihoitoon! Töitä ehdit tehdä, lapsesi on pieni vain kerran!
kyllä todella paljon asiaa!! meillä juuri näin tuo mummo juttu,ei uskota mitään mitä vanhemmat sanoo joten eivät ole saaneet lapsenlapsiaan hoitoon enää vuosiin,en jaksa ainaista mummon lässytystä että kyllä sitä mummolassa saa syödä karkkia ym ja kaiken huippu on että isovanhemmat ei edes vastaa puhelimeen jos koittaa soittaa miten lapsilla menee!! se olikin sitten viimonen kerta ku lapset siellä!! PÄiväkodista en voi sanoo mitään kun ei oo minun lapset ollu hoidossa eikä menekkään päiväkotiin!

vieras
Olen erittäin onnellinen siitä, että minulla on lapsi ja erittäin onnellinen myös siitä, että olen voinut viettää lapsen ensi vuodet yhdessä hänen kanssaan rauhassa kotihoidossa.

vieras vieras
Huomaa näistä eräistä kommenteista, että oikein kolahtaa omaan nilkkaan.

Minun tämänhetkinen tehtävä on hoivata pieniä lapsiani kotona, kasvattaa omien oppieni mukaan, vuoden ikäinen ei kuulu vieraaseen hoitopaikkaan. Ymmärrän kuitenkin vanhempia joilla on pakko viedä lapset hoitoon. Me olemme supistaneet menot minimiin siksi, että saa lapset olla kotihoidossa; TÄMÄ ON KUITENKIN NIIN PIENI OSA ELÄMÄSTÄ, muutama vuosi vain niin voin laskea lapset kouluun ja itsekin aloittaa työelämässä tai opiskella itselleni uuden ammatin :)
Tämä on kallisarvoinen työ ja lapset ovat vain hetken pieniä!

kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja dyddi:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja dyddi:
No voi ei =) =) =) On se kyllä lasten tulevaisuus siis ihan pilalla =D Voi tsiisus... itse olen kanssa mennyt hoitoon jo 10kk ikäisenä, ja samoin sisarukseni. Kaikilla meillä yliopistokoulutus ja lämpimät suhteet toisiime sekä omiin perheisiin. Elämä hymyilee! Ja vaikka hoidossa joskus olikin ikäviäkin päiviä, niin ei siitä traumoja jää. Kasvattakaa vain pumpulissa lapsenne, niin oppivat elämästä varmasti enemmän ;) Itse en kyllä huonoa omaa tuntoa pode lapsen päivähoitoon viemisestä.
on sun mielestä sitten tärkeintä elämässä että on yliopistokoulutus voi voi sentään!

Auuts! Kyllä nyt pitää alkaa laittaan arvoja järjestykseen =) Alankin kotiäidiksi ja hoidan lapseni kotona about siihen asti et ne menee yläasteelle, ja sitten alan hakeen töitä, joita en tietysti saa kun en ole työmarkkinakelpoinen kun olen ollut kotona, niinku aina.
Tämä siis vain minun surkea mielipiteeni. Olen siis kauhea huono äiti, kun ajattelen itseäni myös.
Surkea äiti! Mieti, minkä mallin annat lapsillesi, hehän voi eksyä elämässä muuallekin kuin kelan luukulta sossun luukulle. :D

Surullinen ajattelutapa lapsen kannalta. Koti ja äiti kun on vielä 1v:lle tärkeää ja turvallista. Tässä huomaan että kirjoittajalla on huono omatunto lapsen hoitoon viemisestä, mutta yrittää kääntää sen edukseen. Erittäin surullista pientä lasta ajatellen :(

Kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja taso:
Aivan naurettava ketju :D. Terroristit kasvavat yleensä äitiensä helmoissa, tietotekniikkanerot, lääkärit jne. eivät. Siinä teille vasta-argumentti!
Päiväkodissako he saavat valmiudet tulla lääkäreiksi, tietotekniikkaneroiksi jne? Kerroppas mistä tämän väitteen repäsit ;)
Ja väitätkö tosiaan että nämä ensimmäiset ikävuodet siihen vaikuttaa tuleeko lapsesta terroristi vai lääkäri? Normaali kotielämä vs. päiväkoti? Tietty jos lapsen elämässä jotain traumaattista olisi, mutta se lienee asia erikseen. Puhutaan nyt normaalista hyvästä lapsuudesta kotona äidin hoidettavana/päiväkodissa kymmenien muiden lasten seassa.

Neith
Alkuperäinen kirjoittaja Hoo:
Ainaki päiväkodissa nuo vauvat laitetaan ryhmään jossa 12-13 alle 3 vuotiasta lasta, ja yhteensä 3 hoitajaa. Ei siinä saa alle vuoden ikäinen jatkuvasti hoivaa ja syliä mitä tarvitsisi, en ikinä laittais hoitoon sen ikäistä...
jaa, ainakin mun poika pääs ryhmään missä nimenomaan 9kk-2v lapsia...
paljon hoitajia ja pieni ryhmä..
seuraava ryhmä mihin siirtyi oli 2-3v ja nyt siirtyy 3-5v ryhmään..
ja mitään haittaa en ole nähnyt hoidon aloittamsiesta reilun vuoden ikäisenä..

Yhteistyössä