Ei-imetetty lapsi terveempi kuin imetetyt

• Viestiketjun aloittaja happamat marjat
  • Ensimmäinen viesti
happamat marjat
Tämän kuulee niin monen suusta. Nyt viimeisin moneen otteeseen jostain syystä kokenut tarpeelliseksi kuuluttaa tuota omasta lapsestaan. Ja siitä huolimatta joka toinen viikko kertoo kun on flunssaa, korvatulehdusta, vatsatautia että "joo, on terveempi kuin imetetyt toverinsa."

Onkohan muillakin sama tilanne, eivät vaan tajua että heidän kohdalle osunut flunssa ei ole terveen lapsen merkki.

"vieras"
Mä kuulin tuota niin huolella sukulaistädiltä, jonka lapsenlasta ei ole koskaan imetetty pisaraakaan (koska äiti ei halua). Tuo lapsi on samaa ikäluokkaa kuin mun lapseni, joita on imetetty noin 2 vuotta kumpaakin. Vanhempaa lastani imetin vähemmän aikaa ja imetysajan jälkeen hänellä oli korvatulehdus noin joka toisen nuhan yhteydessä. Häntä tutkittiin ja lekuri totesi, että tuo toinen korvakäytävä (joka siis oli se tulehtuva) on niin ahdas, että siksi siihen iskee helposti tulehdus, korjaantuu iän myötä. Sukulaistädiltä kuulin siis niin huolella kuittia, miten HEIDÄN 'nicopetterillä' ei ole KOSKAAN ollut mitään sairauksia, että kyllä on NIIN PUPPUA, että imetys mitään hyvää tekisi, kyllähän sen nyt näkee meidänkin muksuista...

Ei ole muuten keskusteltu enää mitään aiheesta kun heidän 'nicopetterillä' alkoi puolen vuoden ikäisenä korvakierre, korvat on putkitettu ja lapsella on todettu ainoana meidän suvussa astma...

"vieras"
Minä ja veljeni ollaan täysin korvikemaidon varassa olleita. Ikinä ei korvatulehduksia tai muutakaan kummallista ollut.

Omat lapseni ovat myöskin olleet terveitä aina. Eskoista imetetty 5 viikoa, toista 5 kuukautta, kolmatta 8 kuukautta.

Meillä lapset imetetty 7kk-2v. Yhtä terveitä ovat kaikki olleet. Sen missä eron olen huomannut on ollut sairauden kestoissa ja ruokahaluissa. Imetetyt taaperot on selvinneet taudeista helpommin ja äidinmaito on maistunut pahimmassakin flunssassa tai vatsataudissa.

"lähettäjä"
Minua ärsyttää yleensä kaikki tämmöiset vertailut, eikö vain ole niin, että toiset sairastaa enemmän kuin toiset? Itse imettelin lasta 11kk ja sinä aikana lapsi sairasti yhden korvatulehduksen ja uskon kyllä, että sen tulehduksen olisi sairastanut vaikka olisi korvikkeella kasvanut.

Toki se rintamaito on sitä lapsen luonnollista ruokaa (eihän elukatkaan luonnossa anna korviketta pennuilleen) mutta ihan terveitä ihmisiä on niistä "korvikelapsistakin" kasvanut. :)

Mikä juttu tuo imetys oikeesti on? Siis se ihannointi ja vihannointi? Miksi se jakaa mielipiteet niin rajusti? Ja miksi korviketta käyttävillä äideillä on aina pakko toitottaa sitä, kuinka helvetin hyvää ruokaa se korvike on? Ääh...

No jaa, minusta tämä on ihan mielenkiintoista. Tosiaan esikoiseni on sairastanut vaikka mitä (nyt 2,5v): korvatulehduksia, vatsatauteja, kuumeita, lisäksi hänellä on infektioastma ja allergioita. Häntä imetin osittaisesti noin 2,5kk.

Kuopus taas ei ole vielä koskaan ollut kuumeessa. Ei ainuttakaan korvatulehdusta. Nyt on 1,5v. Häntä imetin 1v4kk. Hänelläkin tosin on allergioita.

En tiedä onko sattumaa vai mitä, mutta kiinnostavaa niitä on miettiä. Enkä syyllisty pätkääkään, vaikka joku sanoisi esikoiseni sairastelun johtuvan ehkä osin imettämättömyydestä.

"mie"
Ei jaksa tätä ikuista keskustelua ...
Imettävät pitävät imetystä ja äidinmaitoa luonollisena ja parhaana ravintona lapsilleen ja korvikkeen antajat taas puolustelevat omaa päätöstään olla imettämättä ... ja saadaan aikaiseksi ...huhhei , ei sitten mitään.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26186211:
Se on ihan 50/50, kumpi nyt sattuu olemaan terveempi.

Jokin ihme tarve kaikilla toteen näyttää omaa ratkaisuaan, että kuinka niitä terveitä lapsia tehdäänkään...

Mitäs mieltä olette ? Miten tehdään terveitä lapsia ?
Lähetyssaarnaaja asento vai jokin muu ... onko kokemusta ja todisteita ?

höpönpöppöä
ei taida noilla olla paljon merkitystä terveenä pysymisessä.

mua ei ole imetetty päivääkään. sairastin ekaa kertaa vasta 4-vuotiaana ja muutenkin olin todella terve lapsi.

olen imettänyt molempia lapsiani 2v asti. Esikoinen sairastui ekaa kertaa 3-vuotiaana. Kuopus taas sai eka flunssan jo vajaa 2kk ikäinen ja oli usein flunssassa vaikka häntäkin imetin 2-vuotiaaksi asti.

juuuh
Ylipäätään jännä miten äitien on JOKAINEN ratkaisunsa perustella muille. Oli se sitten imetys, kiinteiden aloittaminen, luomuilu.. mikä tahansa.

No itse aiheeseen. Miten kukaan voi tästä imetyksestä/imettämättömyydesta vetää minkään näköisiä johtopäätöksiä, yhtään minkään suhteen! Terveyteenkin kun vaikuttaa varmaan miljoona eri asiaa, geenit, perimä, ympäristö, kasvatus....

Ei se yksinään ratkaise onko lapsi ollut tissillä vai pullolla tai kenties sekä että. Enemmän vaikuttaa ympäristötekijät, altistuuko lapsi a enemmän pöpöille kun lapsi b esim kaupungilla, kerhoissa yms. Ihme vääntämistä imetyskeskustelut joka kerta, jokainen äiti tekee varmasti parhaansa söi se lapsi sitten rintaa, korviketta, purkkiruokaa tai itse tehtyä luomua.

Yhteistyössä