Ei ihme, että naiset tekevät enemmän kotitöitä omasta mielestään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naiset vauhdissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei komenna, kuka helvetti nyt aikuista miestä komentaa. En ole mikään koira, ihan tiedoksi vain.

En todellakaan pyydä tältä ääliöltä anteeksi, ei ole mitään syytä.

Mutta sinä saat komentaa itseäsi reilusti iäkkäämpää aikuista naista? Hänkö on paitsi ääliö, myös koira, eikä sinulla ole pienintäkään syytä pyytää anteeksi, jos olet häntä käskenyt pitämään turpansa kiinni?

Tulipa sinun maailmankuvasi harvinaisen selväksi.

Jaah, keskustelun paikka olis ainaki meillä, jos minä olisin se töissäkävijä Bernardin perheessä. Tietenki lieventävinä asianhaaroina vaimoa kohtaan vois olla se, et teillä on monta (pientä) lasta ja ehkä vauva joka nukkuu huonosti. Itse en viitsis kohdella rakasta miestäni noin, eikä hän onneksi mua (meillä on eletty aikaa jolloin mä olin töissä ja mies kotona lasten kans). Myötätunnot täältä ja kerranki miehelle!

Tuossa oli miehen esimerkki, jossa hän olettaa että koska tienaa enemmän, hän olisi vissiin jotenkin arvokkaampi. No, tässä hänelle ja vastaaville kapitalisteille mietittävää:

Mieti, kuinka arvokas vaimosi on. Ei henkisiä ominaisuuksia tai omaisuutta, vaan se että hän on kotona sen 8h/pvä lapsen kanssa. Vaikkei tekisi mitään muuta. Paljonko maksaisi hoitaja lapselle tuolle ajalle, siis oma hoitaja eikä päiväkotipaikka? Kotiruoat? Jne.

Ehkä se avaa silmiä ja sitä alkaa ymmärtämään, että vaimosta kannattaa pitää kiinni, vaikka tämä haluaisikin istua sohvalla illasta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämän syksy;25802229:
Mutta sinä saat komentaa itseäsi reilusti iäkkäämpää aikuista naista? Hänkö on paitsi ääliö, myös koira, eikä sinulla ole pienintäkään syytä pyytää anteeksi, jos olet häntä käskenyt pitämään turpansa kiinni?

Tulipa sinun maailmankuvasi harvinaisen selväksi.

Kaikki olisivat tehneet saman minun tilanteessa, usko pois. Tokihan jotkut on niin vässyköitä, että eivät uskalla sanoa mitään vastaan. Olipahan hiljaa, luultavasti ekan kerran eläessään, luultavasti terrorisoi muita ihmisiä entiseen malliin ja puhuu kaikista paskaa seläntakana. Päin naamaa tämä nainen ei uskalla sanoa mitään.

Tuossa oli miehen esimerkki, jossa hän olettaa että koska tienaa enemmän, hän olisi vissiin jotenkin arvokkaampi. No, tässä hänelle ja vastaaville kapitalisteille mietittävää:

Mieti, kuinka arvokas vaimosi on. Ei henkisiä ominaisuuksia tai omaisuutta, vaan se että hän on kotona sen 8h/pvä lapsen kanssa. Vaikkei tekisi mitään muuta. Paljonko maksaisi hoitaja lapselle tuolle ajalle, siis oma hoitaja eikä päiväkotipaikka? Kotiruoat? Jne.

Ehkä se avaa silmiä ja sitä alkaa ymmärtämään, että vaimosta kannattaa pitää kiinni, vaikka tämä haluaisikin istua sohvalla illasta.

Mitä jos te naiset mietitte välillä kuinka arvokkaita me miehet olemme. Niin, oletko ikinä miettinyt ?

Voi luoja, mittaako joku ihmisarvon rahassa? Eiköhän kyse oo siitä, että se mies käy töissä. Se tekee 8h hommia. Ihan samalla tavalla kuin kotiäiti tekee sen miehen työssäoloajan hommia. Eikö miehellä oo oikeutta sen 8h jälkeen istua sohvalla? Sen takia meillä mies tekee työaikansa töitä ja mä sen saman ajan kotona, sen jälkeen istutaan sit vaikka koko perhe sohvalla.

Jaah, keskustelun paikka olis ainaki meillä, jos minä olisin se töissäkävijä Bernardin perheessä. Tietenki lieventävinä asianhaaroina vaimoa kohtaan vois olla se, et teillä on monta (pientä) lasta ja ehkä vauva joka nukkuu huonosti. Itse en viitsis kohdella rakasta miestäni noin, eikä hän onneksi mua (meillä on eletty aikaa jolloin mä olin töissä ja mies kotona lasten kans). Myötätunnot täältä ja kerranki miehelle!

ei ole kuin 1 kersa. Vaimo valittaa roskistani joita joskus jää (leivinpaperi tiskipöydälle jne). Siivousta teen ihan mielellään koska en kestä miten lapsi osaa paskoittaa etenkin keittiön lattian, mikä on vaimolle liian iso duuni lakaista, ja itekin sotken lahjakkaasti pöytää. Vaimo vain valittaa 'just pyyhin pöydän ja taas sotkua'. Tietenkin kun 3 ihmistä käyttää sitä!

Olen suht tyytyväinen ja vielä koen syyllisyyttä etenkin kun harvoin pyykkään. Vaikka tiedän, että nytkin se kulta katsoo tv-tä ja lapsen päiväunilla alkaa jumpata kun muuten on liian rankkaa.

Enkä mä toisaalta ihmettele. En ole rikas, eikä minussa ole paljoa nähtävää. En itse jaksaisi sitä, mitä vaimo tekee. Mutta hänelläkin on vaihtoehto: työt, joita hän hakee äärimmäisen valikoiden.

Kyllä se nyt niin on, että naiset liiottelevat noita hommiaan. Kaikki on niin helvetin rankkaa ja vaikeeta, sitten kun äijä tekee samat hommat niin lähinnä ihmettelee, että mitä se nainen koko ajan valittaa. Onpas rankkaa.

Jos sinä teet ne hommat samalla tavalla kuin mun mies, niin en yhtään ihmettele vaikkei olekaan yhtään rankkaa sinun mielestäsi. Teki hän sen tai tuon, saan asian paikata jälkeenpäin tavalla tai toisella: lopulta olisi tullut paljon kivuttomimmin asia hoidettua kun éi olisi antanut miehlle lupaa tehdä sitä, itse nainen kumminkin sitten joutuu ne värjäytyneet pyykit yrittää saada pelastetuksi ja ellei saa pelastettua, se on varmaa että mies ei ainakaan uusia lähde ostamaan.

No, sellaisille miehille, joiden mielestä naisten siivoaminen ja logiikka on myrkkyä sielulle, kannattanee pysytellä poikamiehinä tai etsiä sellainen nainen, joka mieluummin pieraisee kuin ottaa luutun kauniiseen käteen. Voi sitten rauhassa hukkua sinne paskaiseen läävään, joka olisi lopputulos jos niitä 40 pientä asiaa ei hoitaisi.
Ja niille naisille, joilla miehet marssivat aina valmiiseen pöytään ja jotka eivät onnistu sellaisessa kotityössä kuin pesukoneen tyhjennys/ pyykkien ripustaminen, suosittelisin pakkaamaan kamat ja häipymään.

Ihmeellisiä narisijoita niin miehissä kuin naisissakin, kannattanee ensin tutustua toisen ajatusmaailmaan ja tapoihin ennen kuin sen perheen perustaa niin ei tarvitse kotiorjaksi heittäytyä, kenenkään.

Mutta kiitos tästä ketjusta, taas kerran saan olla niin jumalattoman kiitollinen omasta miehestäni. Joka muuten eilen aamulla ihan pyytämättä aukoi ja pesi kaikki taloutemme lavuaarien hajulukot ja putket <3 Ja muuten tyhjensi astianpesukoneen ja laittoi ruuan! Minä sain siinä rauhassa toteuttaa keväistä siivous- ja sisustusvimmaani ja tunsin saavani siinä apua!

[QUOTE="vieras";25803939]Ja jälleen kiitän mielessäni ettei minun kodissani asu miestä.[/QUOTE]

Lähinnä kannattanee olla kiitollinen siitä ettei siellä asu a)ruikuttajaa b) kädetöntä aikuista lasta.
Minä olen kiitollinen siitä että meidän kodissamme asuu toimelias mies olematta kuitenkaan nössö millään tapaa :)

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25803955:
Lähinnä kannattanee olla kiitollinen siitä ettei siellä asu a)ruikuttajaa b) kädetöntä aikuista lasta.
Minä olen kiitollinen siitä että meidän kodissamme asuu toimelias mies olematta kuitenkaan nössö millään tapaa :)

Passatun sisustajan mielipide, täällä maalla nämä miehet eivät ehdi naisia tuvassa paapomaan kun hommia piisaa miestenkin töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25803955:

Siitä juuri olenkin kiitollinen, kokemusta on kyllä riittävästi!

• Tykkää
Reactions: Rytkäätys
[QUOTE="vieras";25803976]Passatun sisustajan mielipide, täällä maalla nämä miehet eivät ehdi naisia tuvassa paapomaan kun hommia piisaa miestenkin töissä.[/QUOTE]

Maalla asutaan mekin mutta meillä on hommat jaettu tasaveroisesti. Ja en tunnista itseäni sanasta passattu, millään tasolla. Minua ei tarvitse passata, mutta oletan että toinenkin osallistuu arjen pyöritykseen, koska minä en ole kotiäiti. Kotiäitinä ollessa ei todellakaan mieheni tarvinnut kotitöitä hoidella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25799728:
Naisen logiikka:
- kerään ympäri kämppää levitetyt pyykit
- tarkistan jokaisen yksitellen, onko pesun tarpeessa vai muuten vain viskattu tuolin selkämykselle tai lattialle
- vien pyykit kylpyhuoneeseen
- lajittelen pyykit värin ja pesuohjelman mukaan
- tarkistan jokaisesta vaatteesta erikseen, onko tahranpoistoainetta vaativia tahroja
- tarvittaessa hankaan rasvatahraa ensin sappisaippualla
- laitan pyykit koneeseen
- annan koneen käydä
- tyhjennän edelliset pyykit narulta
- lajittelen puhtaat pyykit
- vien puhtaat pyykit kaappeihin omille paikoilleen, tarvittaessa silitän ensin
- ripustan pyykit narulle

2,5 h :)

itse myös tykkään viimeistää siinä vaiheessa kääntää sukat/sukkahousut/pitkät kalsarit/paidat ns.oikeinpäin kun laitan kuivumaan, näin ne on sitten helppo ottaa kuivina ja suoraan vain viikata :)
Meillä ainakin mies kun ottaa pyykit koneesta ja laittaa kuivumaan ne menee kuivumaan juuri niinpäin kun oli jo koneeseen mennessäkin.
Jos siellä nyt sattuu jotkin pitkät kalsarit olemaan niin että toinen lahje oikeinpäin ja toinen väärinpäin niin mies kääntää toisen lahkeen joka sattuu olemaan sitten kädessä.
Eli ei vauvaudu siinäkään vaiheessa katsomaan jos kääntäisi koko housut sitten oikeinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25804011:
Maalla asutaan mekin mutta meillä on hommat jaettu tasaveroisesti. Ja en tunnista itseäni sanasta passattu, millään tasolla. Minua ei tarvitse passata, mutta oletan että toinenkin osallistuu arjen pyöritykseen, koska minä en ole kotiäiti. Kotiäitinä ollessa ei todellakaan mieheni tarvinnut kotitöitä hoidella.

No koskas sinä menet sitten vastavuoroisesti kaatamaan talven polttopuut yms.?

[QUOTE="vieras";25804055]No koskas sinä menet sitten vastavuoroisesti kaatamaan talven polttopuut yms.?[/QUOTE]
Nyt kyllä haukut ja vihjailet aivan väärään suuntaan. Minä olin meidän perheessä se, joka viime keväänä harvensi meidän metsiköt. Ja nyt syksyllä tehtiin miehen kanssa useampi sunnuntai-päivä polttopuita. Mies sirkkelöi, minä halkaisin ja pinosin sitä mukaa. KAIKKI työt onnistuu meiltä molemmilta. Tosin uutta traktoria en vielä ole opetellut ajamaan, mutta yleensä se meneekin niin, että minä kolaan ja lapioin niiltä osin, minne ei traktorilla pääse ja mies auraa muualta.

Onko ihan hirveän vaikea kuvitella? Joka perheessä katsos ei ole jaoteltu niitä naisten ja miesten hommia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25804075:
Nyt kyllä haukut ja vihjailet aivan väärään suuntaan. Minä olin meidän perheessä se, joka viime keväänä harvensi meidän metsiköt. Ja nyt syksyllä tehtiin miehen kanssa useampi sunnuntai-päivä polttopuita. Mies sirkkelöi, minä halkaisin ja pinosin sitä mukaa. KAIKKI työt onnistuu meiltä molemmilta. Tosin uutta traktoria en vielä ole opetellut ajamaan, mutta yleensä se meneekin niin, että minä kolaan ja lapioin niiltä osin, minne ei traktorilla pääse ja mies auraa muualta.

Onko ihan hirveän vaikea kuvitella? Joka perheessä katsos ei ole jaoteltu niitä naisten ja miesten hommia.

Milläs ne puut sinne sirkkelille tuli?

Eniten ihmetyttää kun valehdellaan noiden hommien rankkuudesta, varsinkin sellaisille miehille jotka ovat tehneet kaikki nuo hommat aina itse.

Voisi joskus kuvitella, että nainen on kiivennyt Mount Everestille tai nainen raataa jollain kaivoksella yötä päivää, senverran sydäntä riipaisevia tarinoita kuulee kotitöistä.

Ja sitten loppukaneetiksi (ainakin täällä palstalla) vakavalla naamalla väitetään että kotona palstailun lomassa puuhastellut koti"työt" olisi jollain tavalla verrattavissa oikeisiin töihin.

[QUOTE="vieras";25804085]Milläs ne puut sinne sirkkelille tuli?[/QUOTE]

Väännetään nyt rautalangasta; minä harvensin meidän metsiköt. Minä ja yksi tyttökaveri hikoiltiin saunailtaa varten kuormat valmiiksi, mies ajoi sitten aina valmiit kuormat liiterille, jonka edustalle pinot purettiin kuivumaan. Kuinka hirveästi sinua vituttaa ettei puusavotat ole minulle tuntematon työnsarka? Itse asiassa tosi mukavaa kuntoilua ja samalla saa raitista ilmaa <3

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25804111:
Väännetään nyt rautalangasta; minä harvensin meidän metsiköt. Minä ja yksi tyttökaveri hikoiltiin saunailtaa varten kuormat valmiiksi, mies ajoi sitten aina valmiit kuormat liiterille, jonka edustalle pinot purettiin kuivumaan. Kuinka hirveästi sinua vituttaa ettei puusavotat ole minulle tuntematon työnsarka? Itse asiassa tosi mukavaa kuntoilua ja samalla saa raitista ilmaa <3

Kyllä haluaisin nähdä sen teidän "metsiköiden" harventamisen...

[QUOTE="vieras";25804135]Kyllä haluaisin nähdä sen teidän "metsiköiden" harventamisen...[/QUOTE]
Jos kerran uskot etteivät naiset "miesten hommia" osaa tehdä, niin mitäs sitten ruikutat siitä, että jotkut eivät niitä tee.

Minäkään en ole ymmärtänyt tätä juttua, että jos kaikki sujuu kuin tanssi aina kymmenessä minuutissa niin olkaa hyvä vain ja tehkää menemään, niin ei tarvisi naisen sitten tuntikausia siinä puurtaa.

Ei taida vaan totuus olla ihan noin yksinkertainen.

[QUOTE="vieras";25804135]Kyllä haluaisin nähdä sen teidän "metsiköiden" harventamisen...[/QUOTE]

Uusi tontti, jolla oli turhaa puuta. Siistin paikat n. 200m matkalta tien reunoilta, sekä 200m rantapusikkoa/sekametsää. Lisäksi talomme vieressä oli sekametsä, jonka uumenista paljastui ihana satumetsä lapsille ja kukkivia tuomia. Nämä kaikki raivasin ihan omin käsin. Muutaman suurimman haavan mies kävi kaatamassa, koska toisen piti katsoa kauempaa mitkä kaadetaan, mitkä jätetään. Parin talven polttopuut saatiin noista. Lisäksi laitoimme kaikki rakennusajan jämälaudat/kelopuut polttopuiksi. Seuraavan puutarpeen iskiessa onneksi ostetaan valmiit pilkkeet, jotka minä luultavasti lasten mentyä nukkumaan laitan liiteriin, korvaa hyvin lenkkeilyn. Näin se oli toissa syksynäkin.

Ja sitten loppukaneetiksi (ainakin täällä palstalla) vakavalla naamalla väitetään että kotona palstailun lomassa puuhastellut koti"työt" olisi jollain tavalla verrattavissa oikeisiin töihin.

No, itse en kotitöitä vertaa työssäkäyntiin koska se on aina itselle ha omalle perheelle tehtyä "työtä". Siksi en osaa siitä palkkaakaan odottaa tms.

Se kuinka raskaita nuo kotityöt ja lastenhoito missäkin perheessä on vaihtelee suuresti. Positiivista kotiäitiydessä/isyydessä on se että pystyy itse vaikuttamaan siihen "työpäiväänsä", miettiä keskenään mitä haluaa tehdä ja mikä on pakollista, töissä nyt joudut tekemään yleensä sen mitä pomo tai asiakas edellyttää. Jos kokee kohona olon liian raskaaksi kannattaa miettiä onko siinä omassa asenteessa vikaa (nämä "kotiäitinä olen 24/7 töissä ilman taukoja" ja työksi lasketaan kaikki, myös netissä surffailu kun samaan aikaan vahtii toisessa huoneessa leikkiviä/nukkuvia lapsia) tai suorittaako ehkä liikaa.

Tietty on tilanteita ja tilanteita, välillä kotona oleva työmäärä on isompi kuin se mitä töissä olisi. Mutta silti, omaa elämää ja perhettä se silti on.