Ei hitto,11kk ei SYÖ! Siis mitään!! Mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Kohta alkaa kärsivällisyys huveta. Jo noin 3vkoa lapsi on syönyt aika huonosti, vaikka on terve. välillä on ollut päiviä, että syö hitusen paremmin, mutta nykyisin yleensä menee vain pari lusikallista per ruokailu. Sitten alkaa ruuan sylkeminen, päristäminen pois. Olen kokeillut vaikka mitä (tehnyt itse soseita, ostanut soseita, antanut palasia ja sileää sosetta), ei auta. Pelkästään maito kelpaa. Onko tämä normaalia? Ensin nauratti kun lapsi päristeli syödessä mutta enää ei. Pitäisi kai noin pienen kuitenkin syödä muutakin kuin maitoa?

jaa, no kokemuksesta voin sanoa että lapsi pysyy aivan hyvin hengissä ja ravittuna vaikka ei joisi viikkoihin mitään muuta kuin maitoa.
Ja kaikki lapset eivät syö ruokaa siinäkään tapauksessa että sen maidon antamisenkin lopettaa sen takia että ruoka kelpaisi :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
tekeekö esim hampaita? onko korvat tsekattu? ja kyllä tuon ikäisen pääasiallinen ravinto on jo jotain muuta kuin maitoa. oletko neuvolaan soitellu?

Korvat tsekattu eikä niissä ollut mitään. Hampaita ei näyttäisi olevan tulossa.

Meillä oli sama juttu kun poika oli reilu 9kk. Ei syönyt paljoo mitään ja kaikesta entisistä herkuista kieltäytyi. Silloin oli tulossa hampaita meijän pojalle, se vaikutti.
Aikansa sitä kesti, mutta kyllä se sitten alkoi syömään taas. Hermot olivat minullakin kireellä. Nyt poika syö taas todella hyvin kaikkea.
Koita aina syöttää jotain, varsinkin lempi ruokia. Niin että jotain saisi syötyä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Ootko koittanu antaa ite syödä? Josko menis alas paremmin..

No ei syö. Pelleilee vaan lusikalla.

No eihän tuon ikäinen kunnolla osaakkaan vielä syödä, hän harjoittelee, ei pelleile. Samalla koitat itte ujuttaa ruokaa suuhun kun toinen omalla lusikalla harjoittelee. Tai sitten annat vaan palasia, joita voi käsin syödä.

Syötä sormiruokaa, ja sit vaan kärsivällisyyttä. Katso että syö illalla kunnolla että jaksaa nukkua, ja jos yöt menee hyvin niin ei hätää, kyllä tuo sitten nälkäänsä taas syö! Lapset on tommosia...

Meidän neiti saman ikäisenä kieltäytyi lusikasta täysin, meni kattilallinen sosetta haaskuun kun suu ei vaan lusikalle auennut eikä mitään itsekään sinne lusikoitua saanut. Neiti siirtyi sitten kertarysäyksellä perheen ruokiin (sormin syötynä, eli yritin antaa aika "kuivia" ruokia) ja on siitä pitäen syönyt ITSE. Parin kuukauden päästä käytteli lusikkaa jo varsin taitavasti!

Meillä tuo vaihe kesti parisen kuukautta tämän nuorimmaisen kanssa. Neuvolasta neuvoivat laittamaan öljyä ruoan sekaan, muistin aina silloin tällöin.

Eikä tosiaan auttanut vaikka antoi lusikan omaan käteen ja yritti samalla livauttaa omalla välistä. Oli säännölliset ruokailuajat eikä saanut ruokailujen välissä mitään naposteltavaa/maitoa.
5-8 lusikallista/ruokailu + maito oli mitä meni. Tyytyväisenä pysyi silti, ei kitissyt yhtään, leikki ja naureskeli sekä nukkui hyvin.

Sitten se vaihe vaan jäi taakse, nyt syö todella hyvin ja suuriakin annoksia ja lähes mitä vaan keksii antaa. Nyt ikää 1v3kk.
Välillä syö lusikallaan välillä käsin, aivan sama kunhan syö.

Täälläkin kokemusta sitä ettei lapsi syö mitään ja voin kertoa, ettei se lapsi siihen kuole. Meillä poika alkoi syömään vähän enemmän vasta puolitoista vuotiaana, eikä edelleenkään, nyt 2,5 vuotiaana, syö kovin hyvin. Poika joi paljon maitoa, yli litran päivässä ja silloin tällöin söi ruisleipää. Asiasta ei kuitenkaan oltu edes neuvolassa huolissaan, sillä poika kuitenkin kasvoi hyvin ja oli muutenkin hyvinvoiva. Tiedän että lapsen syömättömyys rassaa ja aiheuttaa stressiä, mutta ainakaan pakottamalla et lastasi saa syömään. Meille myös neuvottiin, että lapselle kannattaa antaa sitä mitä se syö, oli se sitten ranskalaisia, ruisleipää tai vaikkapa maissinaksuja eikä ajatella että ruoan pitäisi olla superterveellistä.

Olen vasta nyt todella tajunnut, kuinka vähän esikoinen on aikanaan syönyt, kun miellä on toinen lapsi, 9 kk, joka syö todella hyvin. Esikoinen söi ensimmäisen kerran kokonaisen pilttipurkillisen kerralla (pienen) vasta reilun vuoden ikäisenä, kun likka vetelee joka aterialla kokonaisen purkin, ellei enemmänkin.

Edelleenkin poika on huono syömään, eikä välitä edes herkuista, mutta silti kasvaa hyvin, vaikka aika pienikokoinen onkin.

tsemppiä paljon!

Sormiruokaa olen yrittänyt. Olen myös yrittänyt ujuttaa ruokaa suuhun kun lapsella on kädessä lelu tai lusikka. Olen myös näyttänyt kuvakirjaa samalla ja yrittänyt syöttää. Mikään ei auta. Se ei vaan syö. Päristää ruuat ulos ja haluaa vain maitoa. Pitäisikö jättää maito pois. Ummetusta ei ole, kakka on tullut normaalisti.

Yhteistyössä