Ei halua kakata ja pissata pottaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miskan äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miskan äiskä

Vieras
Meillä pottailu on nyt lähteny käyntiin aika kivasti, mutta nyt tuli ongelma: poika osaa vinkumalla kertoa, että nyt tulisi jotain, mutta ei suostu tekemään pottaan tarpeitaan. Mikä neuvoksi? Mitä ootte tehny vastaavassa tilanteessa, vai ootteko vain odottanu että potta alkaa kelvata?

Poika istuu kyllä muuten potalla aikas hyvin ja välillä meinaa äiskällä mennä hermot, kun pitäisi lähteä kauppaan ja ukkeli istuu rauhassa potalla ja lukee kirjaa, mutta mitään ei tule ja kakka on juuri tullu vaippaan. Poika haluaa siis vaipan, että saa tarpeensa tehtyä, vaikka potta olisi käsillä. Niin ja pojalla ikää 1v8kk.

Mitenkäs sitten ulkoilun kanssa, kun sillon kuitenkin on melkeinpä vielä pakko laittaa vaippa? Poika voi pantta siihen asti kun lähdetään ulos ja me ulkoillaan aika paljon, ainakin 2 kertaa päivässä jos ilma on hyvä.

Meillä mennään toisen pojan (kohta 1,7-v.) kanssa ihan samoilla linjoilla: eli osataan ilmoittaa kakasta ja tässä välillä jo se tehtiinkin pottuun. Nyt kuitenkin ilmoitus tulee vasta siinä vaiheessa kun kakat ovat jo vaipassa. Toinen pojista vain puuhastelee itsekseen ja kun eväät on vaipassa tulee muina miehinä luokse =)

Mutta ei ole kyllä tullut mieleenkään jättää vaippaa laittamatta tuon takia. Kesällä varmaan tulee jonkun verran tuota pyllyn tuuletusta, mutta meillä on vanha vetoinen mökki, eikä siellä kehtaa vähillä vaatteilla vilahdella. Uskon, tässäkin asiassa, että eiköhän nuo opi sitten kun on sen aika. Tuskin enää eskarissa vaipat pöksyssä juoksevat ;)

Meillä tyttö kans 1v8kk ja pelkää potalle tekemistä. Istuu siinä ihan mielellään seuraneitinä, mutta jos ois kakka tulossa, niin ponkaisee siitä ylös vähän hätääntyneenä ja ihmeissään. koitimme tutustua pottaan pari kuuukautta, mutta sitten päätin laittaa koko potan vähäksi aikaa jemmaan. Yritetään myöhemmin sitten uudestaan. Mielestäni ei kannata yrittää taistella tämän jutun kanssa, sillä onhan se lapselle iso ja tärkeä juttu. Oishan se kiva päästä noista vaipoista, mutta kyllähän kaikki niistä sitten joskus eroon pääsee...

Meillä on vaan pojalla ollu viime aikoina aika pahat vaippaihottumat, kun kakkaa on tullu monta kertaa päivässä ja lisäksi aika tujua, joten punaisia mansikankokoista laikkuja on pylly välillä täynnä. Senkin takia olisi ihan kiva, että tekisi pottaan eikä vaippaan ja kesälla aiotaan kuitenkin olla ilman vaippaa ja harjotella pottailua, mutta kun se lähti jo nyt kivasti käyntiin, niin ei viitsisi takapakkia ottaa. No mutta kattellaan ja ollaan sisällä ilman vaippaa, kyllä se varmaan siitä lähtee itsekseen menemään.

Pojilla on muuten aika yleistä tuo panttaaminen jostain syystä, mutta tuskin siihen tämä vaihe kovasti vaikuttaa, kun sitä esiintyy monia vuosia myöhemmin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2006 klo 22:52 Miili harmaana kirjoitti:
Mä antasin olla vaipassa, pienihän se vielä on. Kerkii se pottailla myöheminkin ja panttaamisesta voi olla aika kurjia seuraamuksia.
peesailen. Meillä poika 2v 2kk tekee vain harvoin edes pissaa pottaan. Edetään vähän kerrallaan lapsen ehdoilla. Jos 3-v vielä tarvii vaippaa kaikkiin tarpeisiin, ois ehkä tarvetta tuohon "otetaan vaippa pois ja annetaan tehdä housuihin kunnes oppii" - linjalle.

Tää menee vähn sivusta, mutta mun mielestä pottailu pitää aloittaa jo n 6-8 kk ikäisenä, niin että pottailu on jo rutiini juttu 1v ja muutenkin liikkuvalle lapselle. Ne jotka hokevat että lapsen tahdissa, ovat vaan olleet laiskoja opettamaan potalle ajoissa. Pottailun ajoissa opettelu ei todellkaan takoita kuivaksi opettelua alle 1 veenä.

1 v. 4 kk tyttö halua istua potalla, vaan punnertaa itsensä heti pois. Olen yrittänyt antaa leluja, laulaa, istua seurana pytyllä jne. AINA vaan nousee ylös, vaikka olemme "harjoitelleet" jo alle 1-vuotiaasta säännöllisen epäsäännöllisesti tosin. Itse en ainakaan usko, että voisin tyttöä pakolla istuttaa potalla ja että hän myös pakon edessä sinne jotain saisi tehtyä. Kaikki aikanaan! Jos joku lapsi malttaa istua potalla rauhassa ja tehdä sinne myös asiansa niin hieno homma! Minä aion rauhassa odottaa ja antaa tytön näyttää, milloin on valmis potalle. Esikoisemme toimi aikoinaan niin, että meni 2-vuotispäivänsä jälkeen itse potalle ja teki sinne sekä pissan että kakan. Tätä ekasta kerrasta meni ehkä pari kuukautta niin oli täysin ilman päivävaippaa. Ja myös hän oli pienempänä (siis alle 2-vuotiaana) sellainen ettei jaksanut istua potalla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 09:16 Tää kirjoitti:
mielestä pottailu pitää aloittaa jo n 6-8 kk ikäisenä, niin että pottailu on jo rutiini juttu 1v ja muutenkin liikkuvalle lapselle.

Meillä pottailu alotettiin 7 kuisena ja poika teki kakat pottaan noin kaksi kuukautta ja välillä myös pissan. Sitten alko kävelyharjotukset ja poika oppi nousemaan pois potalta itse ja sen jälkeen potalla istumiseen ei enää ollu aikaa pojan mielestä, kun oli kiire muualle. Joten pottailu jäi, mutta nyt poika istuu kyllä potalla, mutta ei sinne mitään tule. Taidan ostaa muutaman käytetyt harkkahousut ja kokeilla niitä, jos ne toisi meille apua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 12:27 Miskan äiskä kirjoitti:
\
mielestä pottailu pitää aloittaa jo n 6-8 kk ikäisenä, niin että pottailu on jo rutiini juttu 1v ja muutenkin liikkuvalle lapselle.

Meillä pottailu alotettiin 7 kuisena ja poika teki kakat pottaan noin kaksi kuukautta ja välillä myös pissan. Sitten alko kävelyharjotukset ja poika oppi nousemaan pois potalta itse ja sen jälkeen potalla istumiseen ei enää ollu aikaa pojan mielestä, kun oli kiire muualle. Joten pottailu jäi, mutta nyt poika istuu kyllä potalla, mutta ei sinne mitään tule. Taidan ostaa muutaman käytetyt harkkahousut ja kokeilla niitä, jos ne toisi meille apua.

No laita pytylle supistajan kanssa ja vaippa pois. Pytyltä ei pääse karkuu enenn kuin on tarpeet tullu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 12:58 Tää kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2006 klo 12:27 Miskan äiskä kirjoitti:
\

No laita pytylle supistajan kanssa ja vaippa pois. Pytyltä ei pääse karkuu enenn kuin on tarpeet tullu.

no pääseehän sieltä vaikka päälleen alas , ainakin näin meidän neiti tekisi.

kyllä se tosiaan voi auttaa pottakammossa, jos aikaisin aloittaa, mutta ei se silti tarkoita sitä etteikö takapakkia ja totista vastustustakin jossain vaiheessa syntyisi. Meillä aloitettiin n. 7-8kk iässä, aika hyvin edettiin reiluun vuoteen, siitä kitkutettu sitten eteenpäin niin että kakat yleensä pottaan saadaan, pissaa ei taas moneen päivään. minä uskon myös siihen että lapsen luonne vaikuttaa yhdessä kypsymisen kanssa tähän hommaan. ei se potta välttämättä pelota, mutta eipä juuri kiinnostakaan.

\
Tää menee vähn sivusta, mutta mun mielestä pottailu pitää aloittaa jo n 6-8 kk ikäisenä, niin että pottailu on jo rutiini juttu 1v ja muutenkin liikkuvalle lapselle. Ne jotka hokevat että lapsen tahdissa, ovat vaan olleet laiskoja opettamaan potalle ajoissa. Pottailun ajoissa opettelu ei todellkaan takoita kuivaksi opettelua alle 1 veenä.

Ei se ihan noinkaan mene. Meillä esikoista totuteltiin pottaileen alle vuoden iässä, mutta kun ei sinne mitään tehny eikä siinä istua jaksanu niin annettiin olla. Pari kuukautta ennen kuopuksen syntymistä aloitettiin "tehokokeilu" uudestaan, kun ajattelin että ei sitten olis kuin yks vaippailija, mutta neiti päätti ettei vielä ole aika.
N.2 viikkoa kuopuksen syntymän jälkeen isompi ilmoitti ettei halua enään vaippaa ja silloin oli ikää 2v2kk. Silloin jäi päivävaippa pois ja siitä pari viikkoa ja jäi yövaippaki pois. Vahinkoja ei ole sattunu nimeksikään, ei yöllä eikä päivällä. Nyt tyttö on 3v 3kk.

Nuorempi istuu nyt mielellään potalla, mutta ei sinne mitään tee. Naureskelee vaan ja nousee pois ja istuu takas. Kyllä lapsi oppii kuivaksi kun hänestä niin tuntuu.

joo meidän neiti on nytten 1.v ja 11kk ja potalla kyllä istutaan ja ihmetellään mutta ei sinne tarpeita vielä osata tehdä (: pari kertaa on pissa tullut ja kerran kakka pöntölle,mutta nytten siitä potasta on tullut sellainen että "ei potalle",mutta jos lapsi saa valita vaipan tai potan niin ilman muuta potta,mutta ei sinne se pissa vielä siltikään tule (:
olen aika paljon pitänyt housuja ilman vaippaa,jotta lapsi oppii tuntemaan sen että koska se pissa tulee kun housut kastuu,ehkä hän pian oppii potalle menon, koska pissin tuleminen housuun ei tullu kivalta!! tottakai öisin ja ulkona pidän vielä vaippaa,varmaan vielä kesänki jälkee (:
sitten vielä siitä että toinen lapseni täyttää vuoden ja ei tulisi mieleenikään alkaa potattaa häntä...ei minusta alle 1.5v voi alkaa vaatia että oppisi kuivaksi potalle,mutta sehän on jokaisen oma asia...en kyllä suosittelisi!!!

Yhteistyössä