Ei enään leluja joululahjaksi

  • Viestiketjun aloittaja maikki74
  • Ensimmäinen viesti
Meillä poika 10-v ja mietti juuri että mitähän sitä oikein toivoisi kun ei enää halua leluja. Toivoi sitten CD-levyjä ja oli itsekin vähän haikeana, kun ei ollut oikein toiveita. Itse muistan juuri noihin aikoihin, kun toivoin kirjan, kasetin ja meikkejä ja kaikki sain, mutta jouluna tuntui ettei minulle ollut oikeita lahjoja.
 
Hyvä kysymys, sillä itsekin juuri mietimme tuota pian 10 vuotta ja kohta 9 vuotta täyttävien poikien kohdalla. Meillä kylläkin pojat toivovat vielä kovastikin leluja: tamacotseja, bionicklejä jne. Mimusta vain tuntuu, että alkaako varsinkin isompi olla jo vähän isohko leluja saamaan. Mielummin antaisin levyjä, pelejä ja muuta sellaista, joilla on oikeasti käyttöä.
 
veeranäiti
Minustakin kivat lelut kannustavat lasta leikkimään, ja sen parempi mitä pidempään leikkii. Se, milloin leikki-ikä loppuu, on paljon ympäristöstä kiinni. Juttelin juuri tätini kanssa joka muisti leikkineensä vielä 12-vuotiaana barbeilla!
 
maikki74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 12:11 Sollu kirjoitti:
Kyllä miedän 8-vuotiaalla on lelulahjatoiveita vielä,vaikka jo viime jouluna varoittelin,että ensi jouluna ei niitä hankittais enää.Ehkä pari lelutoivetta toteutetaan kuitenkin. :heart:
Meillä tyttö täytti tänään 8 v. ja lelukuvastoa on kovasti sellannut. Ehkä yksi tai korkeintaan kaksi lelua sitten ostetaan. Leluja ennestään paljon ja nyt alkanut jo kavereiden kanssa tehdä paljon muutakin kun leikkiä. Esim. askarrella, tehdä käsitöitä ym.

Nyt täytyy vaan niistä kymmenistä toiveista yrittää löytää se "paras". ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 12:57 maikki74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 12:11 Sollu kirjoitti:
Kyllä miedän 8-vuotiaalla on lelulahjatoiveita vielä,vaikka jo viime jouluna varoittelin,että ensi jouluna ei niitä hankittais enää.Ehkä pari lelutoivetta toteutetaan kuitenkin. :heart:
Meillä tyttö täytti tänään 8 v. ja lelukuvastoa on kovasti sellannut. Ehkä yksi tai korkeintaan kaksi lelua sitten ostetaan. Leluja ennestään paljon ja nyt alkanut jo kavereiden kanssa tehdä paljon muutakin kun leikkiä. Esim. askarrella, tehdä käsitöitä ym.

Nyt täytyy vaan niistä kymmenistä toiveista yrittää löytää se "paras". ;)
Juuri näin! :wave:
 
Hmm, muistelen nyt mitä on tullut kummipojalle ostettua. Taisi olla jotain reilu 10-v kun lakkasin ostamasta leluja. Oisko ollu jotain 11-12-13 vuotias silloin. Sitä ennen ostin kyllä muutamana vuotena kirjoja ja vaatteita (pojan äidin pyynnöstä), että muuten kai olisin lelun ostanut. Sitten ostin (poika ei tosin tainnut tykätä itse) lahjaksi hopeisia lusikoita jne, koska niitä varmasti osaa arvostaa sitten aikusiena, jos ei nyt vielä osaa. Ja nyt kun täytti 15, niin annoin jo suosiolla rahana...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 12:57 maikki74 kirjoitti:
...ja nyt alkanut jo kavereiden kanssa tehdä paljon muutakin kun leikkiä. Esim. askarrella, tehdä käsitöitä ym.
Miten ois lahjaksi silloin jotain käsitöihin liittyvää? Voi miten oisin itse nauttinu lapsena, jos mulla ois ollu esim. oma virkkuukoukku ja pari kerää lankaa sen sijaan, että jouduin äiten varastoilta aina niitä hakemaan.

Käsityöt on kuitenkin NIIN kannatettava harrastus, että se kantaa pitkälle tulevaisuuteen lapsen mukana, jos vaan sille annetaan mahdollisuus, että mieluiten sitä tukisin. Mikä on myöskään ihanampaa kuin löytää aikuisena kätköistään jotain itse tekemäänsä kuten mulla nyt vielä 30-vuotiaana on käytössäni lapaset, jotka kudoin ollessani 5. luokalla. Ne on vinot ja kuviot on mitä sattuu, mutta se tunne, että on omatekemät lapaset kädessä, huoh, vetää vertoja mille tahansa minkki-turkki-käsineille. No, kaikki ei tietty arvosta käsitöitä...
 
Catnip
Aitini osti minulle mollamaija tyyppisen nuken kun olin 18 v, kuulemma en ollut saanut tarpeeksi leikkia nukeilla lapsena. Oli ihan hauska lahja, minun mielestani, ei sita ole koskaan liian vanha leluja saamaan ;). Ja nykyisin on kylla isommillekin hyvia leluja, vaikka pienoismalleja tai muuta vastaavaa minka parissa voi joulunpyhat vakertaa.
 
maikki74 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 00:11 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 12:57 maikki74 kirjoitti:
...ja nyt alkanut jo kavereiden kanssa tehdä paljon muutakin kun leikkiä. Esim. askarrella, tehdä käsitöitä ym.
Miten ois lahjaksi silloin jotain käsitöihin liittyvää? Voi miten oisin itse nauttinu lapsena, jos mulla ois ollu esim. oma virkkuukoukku ja pari kerää lankaa sen sijaan, että jouduin äiten varastoilta aina niitä hakemaan.

Käsityöt on kuitenkin NIIN kannatettava harrastus, että se kantaa pitkälle tulevaisuuteen lapsen mukana, jos vaan sille annetaan mahdollisuus, että mieluiten sitä tukisin. Mikä on myöskään ihanampaa kuin löytää aikuisena kätköistään jotain itse tekemäänsä kuten mulla nyt vielä 30-vuotiaana on käytössäni lapaset, jotka kudoin ollessani 5. luokalla. Ne on vinot ja kuviot on mitä sattuu, mutta se tunne, että on omatekemät lapaset kädessä, huoh, vetää vertoja mille tahansa minkki-turkki-käsineille. No, kaikki ei tietty arvosta käsitöitä...
Käsitöitä on pukinkonttiin tulossakin ja tyttö käy yhtenä iltana viikossa käsityökoulussa. ;)
 
Minä en ole pojalle (nyt 11v) paljoakaan leluja jouluisin ostellut.Ihan jo taloudellinen tilanne on aina sen sanellut.Tarpeellista kalsaria, sukkaa ym.Leluja ja muitakin lahjoja on sitten tullut sukulaisilta ja ystäviltä.
Mun mielestä lapsen kiinnostus leluihin kertoo sen kannattaako niitä enää ostaa vai ei.Meillä kyllä välillä leikitään pikkuautoillakin tai pikkusotilailla.Välillä taas ei.Riippuu kyllä ihan kokonaan lapsesta... =)
 
big mama
miksi leluja? Kaikkea mahdollista mainostetaan telkkarista ja postiluukusta tippuu kaikenlaista mainosluetteloa juuri näin Joulun kynnyksellä ja sieltä lapset onkivat pukinkonttiin jos jonkinlaista ja kuinka paljon niillä sitten tosi asiassa leikitään? Tästä herää kysymys miksi sen pitäisi olla niin kaupallista?

Lahja voi olla toisenlainenkin jos sen vaikka oivaltaa ja ei välttämättä ole edes kalliskaan, jos sen oikein oivaltaa ja tässä esimerkkejä. Lapsen voi viedä teatteriin, taidenäyttelyyn ja katselemaan vaan ihan rauhassa sitä mitä lapsi todella haluaa eli hän saa päättää mitä tehdään oli se sitten vaikka retki metsään ja otetaan ihan mukavat eväät ja kaikki tehdään rauhassa ilman mitään aikataulua että kukaan tulee sanomaan, että tämä retki päättyy nyt tähän.

Tämän lahjan voi pukea sanoiksi eli pieneksi paketiksi pukin konttiin "lahjan" vaikkapa kirjan tai muun sellaisen pienen lahjan joka on vinkkinä tulevaan lahjaa joka odottaa.

Tämän olen todennut tosi hyväksi lahjaksi, josta riittää vielä pitkäksi aikaa muisteltavaa, vaikka lapsi on ollut todella pieni ja luulisi ettei siitä jää mitään mieleen.
 
Olympia
Meidän Aapeli-12-vuotias saa vieläkin saa/lahjaksi Batmanfiguureja ja autoja.
Taas meidän tyttömme Amanda 11-vuotias saa/toivoo lahjaksi kaukoohjattavia autoja, spider-man leluja, kuulapyssyjä sekä urheilu välineitä. Ja Amanda sanooo että hänestä on typerää pilata juhlapäivä jos saa meikkejä, cd-levyjä, mekkoja/hameita ja pehmoleluja B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 01:28 Olympia kirjoitti:
Meidän Aapeli-12-vuotias saa vieläkin saa/lahjaksi Batmanfiguureja ja autoja.
Taas meidän tyttömme Amanda 11-vuotias saa/toivoo lahjaksi kaukoohjattavia autoja, spider-man leluja, kuulapyssyjä sekä urheilu välineitä. Ja Amanda sanooo että hänestä on typerää pilata juhlapäivä jos saa meikkejä, cd-levyjä, mekkoja/hameita ja pehmoleluja B)
Eikö se poika kuitenkin tuolla toisessa viestissä ollut Evert? :whistle: ;) :D :LOL:
 

Yhteistyössä