Ei enää ikinä epiduraalia!

ilveskissanminttu
Samaa mieltä. Mä vakaasti uskon että esikon syntymä meni #&%?$!* juuri epiduraalin takia :/ Lähti sitten tunto kokonaan, ja ponnistaminen oli hankalaa. Lopputuloksena liki 1,5 tuntia ähellysvaihetta ja klimaksina imukuppi. Repeämiä tuli ja toipuminen vei sitten oman aikansa.
Asiasta viisatuneena seuraavassa synnytyksessä kieltäydyin epiduraalista. Synnytys oli helppo ja istuakin pystyi heti perään =) Ja mikä sen miellyttävämpää kun tuntea kuinka se lapsi syntyy :heart: No ehkä se lapsen alulle paneminen :whistle: ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 10:58 ilveskissanminttu kirjoitti:
Samaa mieltä. Mä vakaasti uskon että esikon syntymä meni #&%?$!* juuri epiduraalin takia :/ Lähti sitten tunto kokonaan, ja ponnistaminen oli hankalaa. Lopputuloksena liki 1,5 tuntia ähellysvaihetta ja klimaksina imukuppi. Repeämiä tuli ja toipuminen vei sitten oman aikansa.
Asiasta viisatuneena seuraavassa synnytyksessä kieltäydyin epiduraalista. Synnytys oli helppo ja istuakin pystyi heti perään =) Ja mikä sen miellyttävämpää kun tuntea kuinka se lapsi syntyy :heart: No ehkä se lapsen alulle paneminen :whistle: ;)
Huh mitä tekstiä.siis että "mikä sen miellyttävämpää kuin tuntea kuinka se lapsi syntyy........" Toisilla varmaan niin.

Täällä kans yksi joka pettyi osittain epiduraaliin. Voipi olla että se oli väärin laitettu mulle koska pois otettaessa se oli kiinnittynyt johonkin mun selkään ja kätilöllä oli vaikeuksia poistaa koko kanyyli :eek:

Mulla epiduraali ei vienyt kipua, mutta laimensi hieman supparihuippua. Aiheutti kylläkin ihan järkyttävän tärinä horkan kun ei ollut supistusta. Onneksi otettiin pois ponnistusvaiheessa ja ponnistusvaihe ei tuskallinen vaan helpottava. Ponnistusvaiheesta tuli pitkä koska epiduraali heikensi mun voimia ja iso vauva oli mahassa tosi korkealla.

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2006 klo 11:03 hä kirjoitti:
\
Huh mitä tekstiä.siis että "mikä sen miellyttävämpää kuin tuntea kuinka se lapsi syntyy........" Toisilla varmaan niin.
Kyllä se oli erittäin positiivinen kokemus TUNTEA kun lapsi syntyy. Verrattuna edelliseen synnytykseen jossa suurimpana tuntemuksena oli TURHAUTUMINEN. Ei synnytyksen kuuluisi olla negatiivinen kokemus josta toipuminen vie henkisesti useita kuukausia :/ Mitä outoa siinä on jos nainen haluaa tuntea fyysisesti synnyttävänsä? Niinhän se käsittääkseni kuuluukin olla....

\
mulla sama mielipide tosin olen synnyttänyt vaan kerran.

Voi harmi. Miulla meni nappiin tuo epiduraali, koko aikana en tuntenu mitään enkä silloinkaan kun kätilö vähän operoi.

jos meille lisää lapsia tulee niin epiduraalia ja kiitokset! en olisi varmaan pärjänny ilman vaikka tarkoitus olikin, tosin ponnistusvaiheessa sitten kivut ihan sietämättömät kun epiduraalista ei enää tietoakaan...

Epiduraali ei todellakaan tehoa kaikille niinkuin ei spinaalikaan.

Tuli mieleen tuosta epiduraalista ku oltiin sairaalassa tutustumassa synnytysosastoon ja näytettiin ensin se synnytysvideo. Tuon videon jälkeen sai esittää kysymyksiä ja yks kysyi että voiko epiduraaliin kuolla, kun viime kesänä (nyt 2v sitten) oli iltalehdessä juttu että äiti kuoli epiduraaliin. Se kätilö kierteli ja kaarteli vastausta eikä millään voinut suoraan myöntää. Vaikka totuushan on että epiduraaliin voi kuolla. Mun mielestä on täysin väärin kaikkia synnyttäjiä kohtaan ettei kipulääkkeistä kerrota myös kaikkia niiden mahdollisia haittoja. Ja lisäksi on väärin syntyvää lasta kohtaan, ettei ole tutkimuksia siitä mitä epiduraali ja muut vahvat puudutteet mahdollisesti aiheuttavat lapselle. Kaikki mitä pumpataan äitiin kulkeutuu myös lapseen. Mulle toisessa sairaalassa sanoi kätilö että näkee selvästi kun lapsi on syntynyt, että se on hieman seko jos äidille on synnytyksessä annettu vahvaa puudutetta kuten epiduraali.

Nyt joku varmaan jo suuttuu kun tällasta tänne kirjotan, mutta tosiasioita on turha kaunistella. Parempi ottaa asioista selvää ja kärvistellä se muutama hetki elämästä niiden tuskien kanssa kuin otta epiduraali ja ehkä kuolla siihen...

yksipuolista
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
Nyt joku varmaan jo suuttuu kun tällasta tänne kirjotan, mutta tosiasioita on turha kaunistella. Parempi ottaa asioista selvää ja kärvistellä se muutama hetki elämästä niiden tuskien kanssa kuin otta epiduraali ja ehkä kuolla siihen...
Ei tosiasioita kannata kaunistella, mutta turha niistä on tehdä noin yksipuolisiakaan.

Kyllä, parempi ottaa asiosta selvää. Ja siihen ei kuulu ihan tosiasiassakaan väkisin kärvistely. On ihan tosiasia ja tutkittu juttu sekin, että synnytys etenee paljon paremmin jos äiti on rentona. Sietämätön kipu saattaa lamauttaa ja kyllä silloin on ihan tosiasiassa parempi "ottaa" se epiduraali kuin kärvistellä. Kyllä synnytyksessä missä äiti ei ole lamauttavan kivun takia ollenkaan mukana on enemmän riskejä kuin jossain epiduraalissa!

maisteri
Olen samaa mieltä! Siis en enää ota puudutusta. Lääkärille sattui huono päivä ja sain puudutuspäänsäryn! Migreenit eivät ole mitään sen rinnalla. Jouduin veripaikkaa synnytyksen jälkeen eli laskimovertani laitettiin samalla tavalla kuin puudutusainetta selkärangan välitilaan ja paikattiin "vuoto", joka aiheutti päänsäryn. Toipuminen alkoi sit siitä.

Yhteistyössä