Ei enää synnytyksiä Tammisaaressa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tammisaaren lopettamista perustellaan silla, etta se sijaitsee kauimpana vastasyntyneiden teholta. Suurimmat riskit liittyvät hatatapauksiin, joissa vastasyntyneet kuljetetaan Helsinkiin hoitoon. Lohjalle ollaan tassa tapauksessa suunniteltu lastenlaakaripaivystyksen perustamista. Nykyaan Lohjalta joutuu lapset Jorviin. Tietysti toinen syy on talous, tama lakkautus toisi n 2 milj euron saastot.

Mä onneks oon lapseni tehny/saanu ja jos vaikka vielä saisin/haluaisin niin mulla on nykyään sairaala ihan lähellä... mietin vaan siellä suunnalla asuvia.. onneks on tosiaan Lohjalla sitten, en ollenkaan sitä muistanut.. ja todella osaa sitten varautua pidempään matkaan kun asia on tiedossa... eikä lähteä synnärille kun supistukset tulee 3min välein jo :D

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
joo. Ei Helsinkiin asti tarvitse Hangosta lähteä, mutta ovat uhanneet tuota Lohjankin lopettamista. Lohjalla oli kyllä tosi ihana synnäri ja kaksi siellä synnyttäneenä voin suositella.
Mulla ei ole kokemusta muusta kuin Naistenklinikasta ja niiden kokemusten perusteella en kyllä muualla olisi edes halunnut synnyttää. Varsinkin esikoisen kohdalle osui Universumin empaattisin kätilö, jota vieläkin lämmöllä muistelen. Vaikea edes kuvitella, että siinä kastrofissa olisi enää parempaa kätilöä voinut ollakaan :heart:

Jospa ne olisikin lääkärit ja hoitajat, jotka päätöksiä tekee. Mutta kun ne on ihan muut ihmiset ja kyse on aina poliittisista päätöksistä. Mulla on vielä hyvin muistissa edellinen lama niin päivähoidon, sairaanhoidon kuin opetustoimenkin osalta ( esikoinen oli silloin koulussa ) . Monta kertaa sitä silloin miltei suu auki kuunteli tulevia säästöjä ja ajatteli, että eihän se nyt hyvänen aika noin voi mennä. Mutta niin se vaan meni :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
joo. Ei Helsinkiin asti tarvitse Hangosta lähteä, mutta ovat uhanneet tuota Lohjankin lopettamista. Lohjalla oli kyllä tosi ihana synnäri ja kaksi siellä synnyttäneenä voin suositella.
Mulla ei ole kokemusta muusta kuin Naistenklinikasta ja niiden kokemusten perusteella en kyllä muualla olisi edes halunnut synnyttää. Varsinkin esikoisen kohdalle osui Universumin empaattisin kätilö, jota vieläkin lämmöllä muistelen. Vaikea edes kuvitella, että siinä kastrofissa olisi enää parempaa kätilöä voinut ollakaan :heart:

Jospa ne olisikin lääkärit ja hoitajat, jotka päätöksiä tekee. Mutta kun ne on ihan muut ihmiset ja kyse on aina poliittisista päätöksistä. Mulla on vielä hyvin muistissa edellinen lama niin päivähoidon, sairaanhoidon kuin opetustoimenkin osalta ( esikoinen oli silloin koulussa ) . Monta kertaa sitä silloin miltei suu auki kuunteli tulevia säästöjä ja ajatteli, että eihän se nyt hyvänen aika noin voi mennä. Mutta niin se vaan meni :(

Tata Tammisaaren synnarin lakkauttamista on ehdottanut HYKS:n naisten- ja lastentautien tulosyksikön johtaja .

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Tata Tammisaaren synnarin lakkauttamista on ehdottanut HYKS:n naisten- ja lastentautien tulosyksikön johtaja .
En tarkoittanutkaan nyt pelkästään tätä Tammisaaren lakkauttamista vaan nititä säästötoimenpiteitä yleensä. Mutta mä ymmärrän tota tulosyksikön johtajaa siinä mielessä, että mulla itselläni oli aikoinaan 12 hyvää syytä synnyttää Naistenklinikalla eikä Jorvissa. Ja ne 12 syytä oli ne 12 minuuttia, mitkä olisi ambulanssilla kestänyt Jorvista Lastenklinikan teholle.

*muoks* Ja lisään vielä, että kyllähän tuossakin takana on varmasti myös poliittisia päätöksiä. HUS-piirin kunnathan määrittelevät, miten paljon mikäkin hoitopaketti saa maksaa. Niille paketeille on olemassa joku ihan oma D:llä alkava kirjainlyhennekin, mutta en nyt saa päähäni, mikä se oli. Tämän jälkeen HUSin tehtävä on suunnitella toimintansa siten, että sillä kuntien määrittelemällä summalla se paketti voidaan tuottaa.

Onhan se todella sääli että näitä pieniä yksiköitä lakkautetaan ja synnyttäjät joutuvat lähtemään kauemmas synnyttämään. Luulen kuitenkin että välimatka ei kuitenkaan ole etelässä mikään ongelma, Lapin perukoilla välimatkat ovat vieläkin pidemmät ja hyvin synnytykset sielläkin sujuvat.
Monet perustelvat valintaansa mennä pieneen sairaalaan sillä että toivotaan kodinomaisuutta ja luonnonmukaista synnytystä. Synnyttäminen isossa sairaalassa ei mielestäni kuitenkaan poissulje näitä. Lisäksi suuremmassa sairaalassa on todella aivan erilaiset valmiudet hoitaa jos kaikki sujukaan niin hyvin. Synnytystähän ei voi etukäteen suunnitella. Mietinkin mitä nämä ihmiset sitten ajattelevat jos synnytys pienessä kodinomaisessa yksikössä meneekin huonosti. Siinä ei kodinomaisuus auta jos äiti tai lapsi ovat vaarassa. Kumpi loppupeleissä painaa enemmän pehmeät arvot vai turvallisuus?
Pienten sairaaloiden lakkauttamisessa on tietysti kyse myös rahasta. Kuitenkin on selkeästi todettu että pienten sairaaloiden resurssit ovat hyvin heikot hoitaa hätätilanteita. Tälläisen taloustilanteen vallitessa ei voida resursseja niissä lisätä vaan nimenomaan keskittää toimintoja muualle. Tilastot ovat myös hieman hämääviä. Pienissä sairaaloissa synnyttävät ns normaalisynnyttäjät kun taas suurien sairaaloiden tilastoissa on mukana myös riskisynnyttäjät, hyvin pienet keskoset ja sairaat lapset, joilla kuolleisuus on jo muutenkin suurempi. Näin ollen pienien sairaaloiden kuolleisuus ja vammautumisprosentti on terveillä synnyttäjillä paljon suurempi.

Alkuperäinen kirjoittaja se joku:
ja äidit sullotaan vauvojen kanssa yli buukattuihin huoneisiin, etkä apua saa ellet osaa kiljuen vaatia sitä

Myös suurissa sairaaloissa on perhehuoneita. Apua saa jos pyytää. Tarkoitushan on että vauva on vierihoidossa ja äiti/ vanhemmat itse alusta asti hoitavat vauvaa. Tässä on taas kysymys rahasta ja siitä turvallisuudesta. Oletko itse mielummin pienessä sairaalassa missä on pienet kodiomaiset huoneet vai suuressa sairaalassa jossa voi olla useampi synnyttänyt samassa huoneessa mutta valmius hoitaa hätätilanteita? Osaat varmaan helpommin vastata tähän jos itsellesi on tälläinen hätätilanne tullut vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tämän kokenut:
ja äidit sullotaan vauvojen kanssa yli buukattuihin huoneisiin, etkä apua saa ellet osaa kiljuen vaatia sitä

Myös suurissa sairaaloissa on perhehuoneita. Apua saa jos pyytää. Tarkoitushan on että vauva on vierihoidossa ja äiti/ vanhemmat itse alusta asti hoitavat vauvaa. Tässä on taas kysymys rahasta ja siitä turvallisuudesta. Oletko itse mielummin pienessä sairaalassa missä on pienet kodiomaiset huoneet vai suuressa sairaalassa jossa voi olla useampi synnyttänyt samassa huoneessa mutta valmius hoitaa hätätilanteita? Osaat varmaan helpommin vastata tähän jos itsellesi on tälläinen hätätilanne tullut vastaan.

Poika joutui vrk:n iässä lastenosastolle ab-tiputukseen ja syntyi ihan Jorvissa. Lähinnä tarkoitin sitä että kun pieniä rairaaloita lakkautetaan täyttyy isommat yksiköt ruuhkaksi asti.

Alkuperäinen kirjoittaja tämän kokenut:

Poika joutui vrk:n iässä lastenosastolle ab-tiputukseen ja syntyi ihan Jorvissa. Lähinnä tarkoitin sitä että kun pieniä rairaaloita lakkautetaan täyttyy isommat yksiköt ruuhkaksi asti.

Ab- tippaan joutuminen ei nyt ihan ole sellainen hätätilanne, eikä Jorvi niin pieni yksikkö. Kun näitä pieniä yksikköjä lakkautetaan, isompiin sairaaloihin siirtyy enemmän henkilökuntaa, tehdään remontteja yms. joka siis loppupeleissä on halvempaa kuin kuin kokonaisen erillisen yksikön ylläpito. Tämä ei siis tarkoita että ruuhkaa näin ollen syntyy

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ab- tippaan joutuminen ei nyt ihan ole sellainen hätätilanne, eikä Jorvi niin pieni yksikkö. Kun näitä pieniä yksikköjä lakkautetaan, isompiin sairaaloihin siirtyy enemmän henkilökuntaa, tehdään remontteja yms. joka siis loppupeleissä on halvempaa kuin kuin kokonaisen erillisen yksikön ylläpito. Tämä ei siis tarkoita että ruuhkaa näin ollen syntyy
Ja vaikka syntyisikin, taitaa olla aika harvassa ne naiset, jotka jättäisivät vauvahaaveensa sen vuoksi toteuttamatta.

Mula on kaksi kokemusta Jorvista, hyvä ja ei niin hyvä. Ekalla kerralla siellä oli ruuhkaa, vaikka kuinka pyysit että tulkaa vähän jeesaamaan, käviävät vaan pikaisesti kääntymässä ja sitten läksivät pois ja unohtivat tulla uudestaan tarkistamaan kuinka menee. Se oli persiistä ja syvältä sieltä kun kyseessä oli vielä esikoinen. 4 huutavaa tenavaa ja 4 väsynyttä äitiä samassa huoneessa :(

Toiselle kerralla ei ollut ruuhkaa ja "palvelukin" parempaa ja "yksilöllisempää".

Mutta siltikkin ällöttää kaikki päättäjien halu tehdä voittoa ja säästää rahaa ihmisyksiön hyvin voinnin hinnalla.

Tunkekoot optionsa ja pörssipaperinsa sinne minne aurinko ei paista.

Tuo vetää kyllä niin sanattomaksi että. Saa olla sydämetön ihminen joka tuota edes ehdottaa. Itse vältyin kasalta kodeiinia koska sain hyvää kivun hoitoa akupunktiolla raskausaikana. Perätilavauva käännettiin akuneuloilla. Vieläpä istukkakin saatiin irtoamaan, milläs muulla kuin...

Kaverit on synnyttäny Jorvissa ja stadin klinikoilla ja niiden krtomusten perusteella en ainakaan niihin aio mennä seuraavaa tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Tuo vetää kyllä niin sanattomaksi että. Saa olla sydämetön ihminen joka tuota edes ehdottaa. Itse vältyin kasalta kodeiinia koska sain hyvää kivun hoitoa akupunktiolla raskausaikana. Perätilavauva käännettiin akuneuloilla. Vieläpä istukkakin saatiin irtoamaan, milläs muulla kuin...

Kaverit on synnyttäny Jorvissa ja stadin klinikoilla ja niiden krtomusten perusteella en ainakaan niihin aio mennä seuraavaa tekemään.

Ja vaikka nuo Tammisaaren erikoistaidot siirtyisivät kätilöiden mukana muihin sairaaloihin, niin ei ne ole niin saatavilla kuin tähän asti. Siis ei välttämättä satu just kyseinen kätilö vuoroon, jos johonkin menisi toiveena vaihtoehtoiset hoidot. Eikä välttämättä saa yksittäinen kätilö edes antaa noita hoitomuotoja, jos loput työyhteisössä ei osaa niitä :(

Onko kellään tietoa milloin osasto sulkeutuisi, jos se 12.10. oleva äänestys menee läpi? Itsellänikin alkaa lask.aika lähenemään ja pelottaa, jos ei tämä onnistukaan. Eihän sitä nyt hetkessä saada suljettua?

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,46,827,28487,28489

Kuten raportista selviää, Tammisaarta ei olla sulkemassa turvallisuus syistä. Tammisaari on turvalilsempi synnytyspaikka kuin esim. Lohja tai Hyvinkää.
Synnyttäjien tyytyväisyyttä tai palautumista ja toipumista synnytyksestä, saatua imetystukea yms ei arvioitu.

Mitään 2 MEUR äästöjä ei myöskään tulla saavuttamaan: oletus on että henkilöstö, päivystys yms siirtyy muihin yksiköihin. Lohjalle joudutaan sen sijaan avaamaan lastentautien päivystys, mitä siellä ei nyt siis ole. Sekin halutaan siis Tammisaaresta sulkea.

Tammisaaren 650 vuotuista synnyttäjään tungetaan jo täysiin Lohjan ja/tai Jorvin sairaaloihin. Ymmärtääkseni Jorvissa synnytetään nyt jo käytävillä ja siivouskomeroissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sakke:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,46,827,28487,28489

Kuten raportista selviää, Tammisaarta ei olla sulkemassa turvallisuus syistä. Tammisaari on turvalilsempi synnytyspaikka kuin esim. Lohja tai Hyvinkää.
Synnyttäjien tyytyväisyyttä tai palautumista ja toipumista synnytyksestä, saatua imetystukea yms ei arvioitu.

Mitään 2 MEUR äästöjä ei myöskään tulla saavuttamaan: oletus on että henkilöstö, päivystys yms siirtyy muihin yksiköihin. Lohjalle joudutaan sen sijaan avaamaan lastentautien päivystys, mitä siellä ei nyt siis ole. Sekin halutaan siis Tammisaaresta sulkea.

Tammisaaren 650 vuotuista synnyttäjään tungetaan jo täysiin Lohjan ja/tai Jorvin sairaaloihin. Ymmärtääkseni Jorvissa synnytetään nyt jo käytävillä ja siivouskomeroissa.

Kiitos tästä lisäinfosta... jossain tuolla luki, että muissa HUS:n yksiköissä tähdätään myös jatkossa babyfriendly-systeemiin. Mutta mitä se nyt auttaa? Ensin suljetaan sellainen ja sitten joskus, kun kaikki on koulutettu asianmukaisesti (väh.10 vuotta?), niin on sitten mahdollista muuallakin?

Vieläkin kyselen, että tietääkö kukaan, onko sulkemisaikataulusta tullut mitään tietoa?

Ei ne tammisaaren kätilöt mitään enkeleitä ole tai ihmeiden tekijöitä.Kyllä muissakin sairaaloissa saa samanlaista palvelua mutta sitä ei vain niissä koeta markkinoimisen arvoiseksi. Esim. Lohjalla SAA akupunktiota ja vyöhyketerapiaa , ja saanut jo 3v mutta eivät hehkuta koska se kuuluu osanan "hyvää hoitoa". SAmaten imetysmyönteisiä ollaan sielläkin. Tammisaarestahan lähtee enemmän lastenklinkilalle lapsia vuodessa kuin muista pienistä sairaaloista eli ei se paljon auta että on lastenosasto samassa.Ne jotka TARVITSEE tehohoitoa saa sitä vain lastenklinikalta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti:
Ei ne tammisaaren kätilöt mitään enkeleitä ole tai ihmeiden tekijöitä.Kyllä muissakin sairaaloissa saa samanlaista palvelua mutta sitä ei vain niissä koeta markkinoimisen arvoiseksi. Esim. Lohjalla SAA akupunktiota ja vyöhyketerapiaa , ja saanut jo 3v mutta eivät hehkuta koska se kuuluu osanan "hyvää hoitoa". SAmaten imetysmyönteisiä ollaan sielläkin. Tammisaarestahan lähtee enemmän lastenklinkilalle lapsia vuodessa kuin muista pienistä sairaaloista eli ei se paljon auta että on lastenosasto samassa.Ne jotka TARVITSEE tehohoitoa saa sitä vain lastenklinikalta!!!

Varmaan kannattaisi hehkuttaa...sitä paitsi suurin hehkutus tulee synnyttäneiden äitien palautteesta, eikä tosiaan henkilökunnan kuvailemista käytännöistä! Mä ihmettelen sun kaltaisia kirjoittelijoita, ihan kuin olisit jotenkin katkera Tammisaaren kehuista. Tulee mieleen peräti joku kateellinen kollega toisesta sairaalasta. Ei kai kukaan Tammisaaren kätilöitä enkeleiksi väitä, mutta niin paljon suurimmaksi osaksi pelkkää positiivista olen kuullut, että kyllä siellä täytyy oikeita helmiä olla. Ja heitä tarvitaan jatkossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja aino:

Varmaan kannattaisi hehkuttaa...sitä paitsi suurin hehkutus tulee synnyttäneiden äitien palautteesta, eikä tosiaan henkilökunnan kuvailemista käytännöistä! Mä ihmettelen sun kaltaisia kirjoittelijoita, ihan kuin olisit jotenkin katkera Tammisaaren kehuista. Tulee mieleen peräti joku kateellinen kollega toisesta sairaalasta. Ei kai kukaan Tammisaaren kätilöitä enkeleiksi väitä, mutta niin paljon suurimmaksi osaksi pelkkää positiivista olen kuullut, että kyllä siellä täytyy oikeita helmiä olla. Ja heitä tarvitaan jatkossakin.

En TODELLAKAAN ole kateellinen kollega, en edes asu HUS alueella!! Sukulaisten kautta vain olen kuullut HUS;n ongelmasta.Anteeksi vain kirjoitteluni jos jotain nyt harmittaa :( Yhtä lailla voisin puolustaa vaikka Vammalaa, koska lähinnä sitä asun, että ei vain lopeta muuallakin pieniä sairaaloita. Se kun on Suomen trendi että mahd. vähillä synnytyssairaaloilla pitää pärjätä. Ei siis muuta....

Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:

En TODELLAKAAN ole kateellinen kollega, en edes asu HUS alueella!! Sukulaisten kautta vain olen kuullut HUS;n ongelmasta.Anteeksi vain kirjoitteluni jos jotain nyt harmittaa :( Yhtä lailla voisin puolustaa vaikka Vammalaa, koska lähinnä sitä asun, että ei vain lopeta muuallakin pieniä sairaaloita. Se kun on Suomen trendi että mahd. vähillä synnytyssairaaloilla pitää pärjätä. Ei siis muuta....

Niin, ei munkaan mielestä mitään (synnytys-)sairaaloita pitäisi lopettaa, mutta omalla kohdallani on aivan sama, jos mua lähimmässä sairaalassa loppuisi synnytykset, koska se sairaala ei muutenkaan kiehdo yhtään. Tammisaareen mulla on matkaa lähes 2 tuntia ja silti koen asian hyvin tärkeäksi. Jos todella samankaltaista toimintaa muissa sairaaloissa on, niin kyllä niitä pitäisi enemmän mainostaa.

Yhteistyössä