Ei enää synnytyksiä Tammisaaressa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisi

Vieras
Selvityshenkilö: Selvityshenkilö: Ei enää synnytyksiä Tammisaaressa
15.09.2009 15:31
Vuosia vatvottu kiista Tammisaaren sairaalan synnytysosastosta lähenee loppuaan. Selvityshenkilö suosittaa Tammisaaren synnytysosaston lakkauttamista mahdollisimman pian.

Perusteena on sekä syntyvien lasten turvallisuus että talous. Tammisaaressa hoito on kalliimpaa kuin muissa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin synnytysyksiköissä.

Lisäksi synnyttäjien määrän arvioidaan vähenevän Tammisaaren alueella. Husin hallitus ottaa Tammisaaren kohtaloon kantaa lokakuussa.

(MTV3 - STT)15.09.2009 15:31

Ei voi muuta sanoa kun että tässä ei taas äitejä kuunnella yhtään... Surullisen kapeakatseista.

Lähettäkää meiliä HUSin hallituskelle! Vielä on aikaa säilyttää oikeasti ihmisläheinen, naisen toiveita kunnioittava synnytyssairaala!

Katsokaa tästä:

http://bb.uplink.fi/?page=188&new_locale=fi

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
En ole ehtinyt keskustelua seurata, niin yksi asia kummastuttaa: Miksi perusteena on syntyvien lasten turvallisuus??

Siis ne vetoaa siihen, että vastasyntyneen kuljettaminen (tarvittaessa) toiseen sairaalaan on riski. Samalla ei huomioida kuitenkaan sitä, että osalla synnyttäjistä matka synnyttämään pitenee huomattavasti. Voihan siinäkin seurata riskejä. Niin ja hätäsektio-tiimin pitäisi olla samassa rakennuksessa, Tammisaaressahan ne päivystää käsittääkseni viereisessä asuntolassa. Tietääkseni Tammisaaressa on yhtä pieni lapsikuolleisuus kuin muissakin HUS:n sairaaloissa. Korjatkaa, jos olen väärässä...

Tää on kyllä niin uskomatonta!
Tammisaaren bb on PARAS paikka synnyttää..

Itselläni todettiin helsingissä raskaushepatoosi viikoilla 37+ ja suositeltiin menemidtä naistenklinikalle mutta hypättiin autoon ja lähdettiin tammisaareen synnyttämään.
Paikalla odotti osaston ylilääkäri joka kävi jatkuvadti seuraamassa meidän tilaa ja oli jopa mukana synnytyksessä.

Moni helsingistäkin valitsee tammisaaren bb:n ja uskon että vielä suurempi prosenttikin valitsisi jos vain tietäisivät miten ihana paikka se on.

Niin surullista :'(

En ole ehtinyt keskustelua seurata, niin yksi asia kummastuttaa: Miksi perusteena on syntyvien lasten turvallisuus??

Kun synnytysten määrä vähenee, kätilöt saavat entistä vähemmän kokemusta synnytyksistä. Tuo on se perustelu ja sinällään ihan järkeväkin. En mäkään haluaisi synnyttää sairaalassa, jossa synnytystäni hoitaisi kätilö, joka on 3 vuotisen uransa aikana hoitanut vain 5 synnytystä. Ja nekin kaikki normaaleja synnytyksiä.

Mutta eihän tuolla ole synnytysten määrä vähentynyt..?
Ainakin viime vuonna oli paljon useammin osadtolla tungosta kuin tyhjää täynnä!

Oma kätilönikin sanoi hoitaneensa viimeisen viiden päivän aikana 12 synnytystä joten ei luulisi olevan harjoituksen puutetta!

Mä olen käsittänyt että perustelevat tätä juurikin sillä ettei paikalla ole vauvalle tehohoitoyksikköä tms ja pahimmassa tapauksessa joutuvat kuljettamaan muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Kun synnytysten määrä vähenee, kätilöt saavat entistä vähemmän kokemusta synnytyksistä. Tuo on se perustelu ja sinällään ihan järkeväkin. En mäkään haluaisi synnyttää sairaalassa, jossa synnytystäni hoitaisi kätilö, joka on 3 vuotisen uransa aikana hoitanut vain 5 synnytystä. Ja nekin kaikki normaaleja synnytyksiä.

No taitaa niitä vähän enemmän olla kätilö kohden... Onhan henkilökuntakin mitoitettu pienen sairaalan tarpeisiin.

Kyllä tässä on se huima 2 miljoonan euron säästö vuoteen 2015 mennessä, mikä painaa. Toisaalta naistenklinikka on siihen asti remontissa, niin on järjetöntä kuvitella, että Tammisaaren synnytykset ja äippäpoli-käynnit siirtyisivät sulavasti muihin HUS:n sairaaloihin.

Näissä päätöksissä ennakoidaankin jo sitä tilannetta, kun hoitohenkilökunnalle ei muodostu kyseisessä yksikössä riittävästi työkokemusta. Toi mun 5 synnytystä kolmessa vuodessa oli pelkkä heitto, mutta kuvasi ehkä mitä tarkoitin.

Tosiasia on, että kunnat eivät ole vielä ryhtyneet kunnolla säästötalkoisiin. Mutta kohta ryhtyvät. Edellisen laman aikana oli ihan sama juttu. Mä sain kuopukseni 1991 ja silloin sain valita, synnytänkö Naistenklikalla vai Jorvissa. Astmaatikkona olin myös koko raskausajan seurannassa Hyksissä Gravidiastmapoliklinikalla. Mun siskoni - joka asuu tuossa naapurissa - sai kuopuksensa 1994. Hän ei päässyt enää tuohon astmaseurantaan, koska Vantaa ei katsonut tarpeelliseksi kustantaa moista. Hän ei myöskään voinut valita, missä sairaalassa synnyttää, sillä vain neuvolalääkärin lähetteellä sai mennä Naistenklinikalle. Ja neuvolalääkäreillä taas oli tarkat ohjeet siitä, miten vaikeassa raskaudessa/synnytyksessä on lupa sitä lähetettä kirjoittaa. Siskoni synnytyssairaalaksi Vantaan kaupunki määräsi Jorvin, koska Jorvissa synnyttäminen oli halvempaa kuin Naistenklinikalla synnyttäminen.

Noina aikoina myös aikaisemmin säännönmukaisia tarkastuskäyntejä - niin neuvolassa kuin äitipolillakin - merkittävästi vähennettiin. Jos aiemmin olit käynyt raskauden aikana 3 kertaa äitipolilla, nyt kävit vain kerran. Näin pidettiin huolta siitä, ettei ne äitipolit pahasti ruuhkaudu. Ja jos menit synnytyksen alkaessa väärään sairaalaan, tilanteen mukaan sut käännytettiin sinne, missä kotikuntasi halusi sun synnyttävän. Tästä syystä siskoni viettikin tyttärensä syntymäpäivän mun kanssani...kaksinkerroin kivusta, tuskissaan ja mä hieroin systerin selkää ja jalkoja ja yritin olla tukena. Kunnes arvelimme synnytyksen olevan jo niin pitkällä, että ei ne enää Naistenklinikan ovelta Jorviin käännytä. Kuten eivät käännyttäneetkään.

Kun kunnat eivät halua maksaa kalliimpaa hintaa, niin silloin tehdään toimenpiteitä, joilla kuntien ei tarvitsekaan maksaa. Vähennetään käyntejä ja ohjataan potilaita sinne, missä hoito on halvinta. Eihän se kivaa ole, mutta mulla ei ole mitään syytä epäillä, etteikö samoin voitaisi toimia nyt kuin toimittiin viime laman aikaankin :/

nyt mä itken. Tammisaaren synnytysosasto on kuitenkin VIIMEINEN joka pitäis sulkea. Sehän on suomen paras paikka synnyttää, ja ainoa jossa itse vapaaehtoisesti haluaisin tuoda lapseni maailmaan... pakko kai sit synnyttää seuraava kotona.

Kiehuu kyllä yli GRRRR noi idiootit hussin päättäjät!!!

Alkuperäinen kirjoittaja manna-:
nyt mä itken. Tammisaaren synnytysosasto on kuitenkin VIIMEINEN joka pitäis sulkea. Sehän on suomen paras paikka synnyttää, ja ainoa jossa itse vapaaehtoisesti haluaisin tuoda lapseni maailmaan... pakko kai sit synnyttää seuraava kotona.

Kiehuu kyllä yli GRRRR noi idiootit hussin päättäjät!!!
Syy ei välttämättä ole HUSin päättäjien vaan niiden päättäjien, jotka HUSilta ostaa palveluita. Eli kuntien päättäjien. Kyllä HUSissa ihan mielellään hoidettaisiin kaikki potilaat mahdollisimman hyvin, ylläpidettäisiin henkilöstön osaamista pienissäkin yksiköissä jne, mutta kun potilaiden kotikunnat eivät halua maksaa siitä, niin...... Ei ne työntekijät halua ilman palkkaakaan töitä tehdä. Eikä kuulukaan haluta.

Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Kyllä tässä on se huima 2 miljoonan euron säästö vuoteen 2015 mennessä, mikä painaa. Toisaalta naistenklinikka on siihen asti remontissa, niin on järjetöntä kuvitella, että Tammisaaren synnytykset ja äippäpoli-käynnit siirtyisivät sulavasti muihin HUS:n sairaaloihin.
Tähän vielä.... suurin osa tammisaarelaistenkin raskauksista lienee normaalisti sujuvia raskauksia? Tällöin ei neuvolalääkäri edes lähetä äippäpolille. Kun saman tekevät muutkin HUS-piirin kunnat, niin toiminnassa olevat äitiyspolit pystyvät kyllä hoitamaan kaikki ne potilaat, joilla on neuvolassa todettu jotain häikkää raskaudessa.

Niin ne vain loppuu kaikki pienemmät synnytyssairaalat... niin kävi meillekin! Ei ole rahaa, milloin ei ole lääkäreitä ja nyt kun ois rahaa ei enää ole kätilöitä, kaikki on lähteneet varmemman työn perään!! :/ Nyt on sitten synnärille matkaa reilu parisataa kilometriä! Teillä sentäs on synnäri hieman lähempänä, mut ymmärrän teitä oikein hyvin! Onneksi on oma lapsikiintiö täynnä, mut harmittaa odottavien puolesta!

Tähän vielä.... suurin osa tammisaarelaistenkin raskauksista lienee normaalisti sujuvia raskauksia? Tällöin ei neuvolalääkäri edes lähetä äippäpolille. Kun saman tekevät muutkin HUS-piirin kunnat, niin toiminnassa olevat äitiyspolit pystyvät kyllä hoitamaan kaikki ne potilaat, joilla on neuvolassa todettu jotain häikkää raskaudessa.

Itsekin asun HUS:n alueella ja ei meidän terkkarissa ainakaan ultrata ja sitten toiseksi ne pienemmätkin huolet joutuu aina käydä sairaalan äitiyspkl:lla tarkistuttamassa. Esimerkiksi mun edellisessä raskaudessa oli äit.pkl.käyntejä kahden rutiini ultrauksen lisäksi: tarjonnan tarkistus/käännösyritys, painoarvio sekä yliaikaiskäynti ja kyseessähän oli kaikkien oppikirjojen mukainen normaalisti edennyt raskaus. Tässä toisessakin olen jo kertaalleen joutunut ylimääräisen käynnin tekemään ja kuka tietää monta niitä kerkeää viimeisen kuukauden aikana kertymään.

Alkuperäinen kirjoittaja kmo:
Niin ne vain loppuu kaikki pienemmät synnytyssairaalat... niin kävi meillekin! Ei ole rahaa, milloin ei ole lääkäreitä ja nyt kun ois rahaa ei enää ole kätilöitä, kaikki on lähteneet varmemman työn perään!! :/ Nyt on sitten synnärille matkaa reilu parisataa kilometriä! Teillä sentäs on synnäri hieman lähempänä, mut ymmärrän teitä oikein hyvin! Onneksi on oma lapsikiintiö täynnä, mut harmittaa odottavien puolesta!

Tammisaari herättää tunteita senkin takia, että on kaiketi toinen Suomessa olevista synnytyssairaaloista, mitkä on saaneet babyfriendly-tunnustuksen (vai mikä se nyt oli). Lyhykäisyydessään siellä on erilainen suhtautuminen synnytyksiin esim. vesisynnytys on mahdollinen. Tammisaaressa synnyttävistä n.30% on muualta HUS:n alueelta ja sen lisäksi sinne tullaan maksusitoumuksilla myös toisista sairaanhoitopiireistä sekä ulkomailta (itse maksavina).

Itsekin asun HUS:n alueella ja ei meidän terkkarissa ainakaan ultrata ja sitten toiseksi ne pienemmätkin huolet joutuu aina käydä sairaalan äitiyspkl:lla tarkistuttamassa. Esimerkiksi mun edellisessä raskaudessa oli äit.pkl.käyntejä kahden rutiini ultrauksen lisäksi: tarjonnan tarkistus/käännösyritys, painoarvio sekä yliaikaiskäynti ja kyseessähän oli kaikkien oppikirjojen mukainen normaalisti edennyt raskaus. Tässä toisessakin olen jo kertaalleen joutunut ylimääräisen käynnin tekemään ja kuka tietää monta niitä kerkeää viimeisen kuukauden aikana kertymään.
Siinäpä se. Nousukaudella on pienimmätkin huolet tarkistutettu äitiyspolilla. Mutta kun kotikuntasi päättäjät pistävät rahahanat kiinni, niin neuvolalääkäri ei sua enää lähetä äitiyspolille pienten huolten vuoksi. Mitään "rutiiniultria" ei enää verovaroin kustanneta. Meillä ei ole Suomessa lainsäädäntöä, joka määrittäisi kuinka usein ja missä tilanteessa erikoissairaanhoidon tutkimuksia raskausaikana tehdään. On vain suosituksia, jotka ovat nimensä mukaisesti suosituksia. Ne eivät millään tavalla velvoita kuntia järjestämään synnyttäjälle noita tutkimuksia.

Mä olen itsekin saanut molemmat lapseni hyvien vuosien aikana. Tai kuopuksen 1991, mutta silloin oli lama vasta aluillaan eikä kunnanisät olleet laittaneet vielä kukkaronnyörejä kiinni. Mutta kuten tuossa aiemmin kirjoitin 1994 synnyttäneestä siskostani, niin yksinkertaisesti silloin ei neuvolasta enää laitettu lähetettä erikoissairaanhoitoon kuin ainoastaan silloin, jos oli jotain todella vakavaa epäiltävissä. Ja erikoissairaanhoito taas ei ottanut poliklinikalle vastaan, jos sulla ei ollut neuvolasta lähetettä.

Siinäpä se. Nousukaudella on pienimmätkin huolet tarkistutettu äitiyspolilla. Mutta kun kotikuntasi päättäjät pistävät rahahanat kiinni, niin neuvolalääkäri ei sua enää lähetä äitiyspolille pienten huolten vuoksi. Mitään "rutiiniultria" ei enää verovaroin kustanneta. Meillä ei ole Suomessa lainsäädäntöä, joka määrittäisi kuinka usein ja missä tilanteessa erikoissairaanhoidon tutkimuksia raskausaikana tehdään. On vain suosituksia, jotka ovat nimensä mukaisesti suosituksia. Ne eivät millään tavalla velvoita kuntia järjestämään synnyttäjälle noita tutkimuksia.

Mä olen itsekin saanut molemmat lapseni hyvien vuosien aikana. Tai kuopuksen 1991, mutta silloin oli lama vasta aluillaan eikä kunnanisät olleet laittaneet vielä kukkaronnyörejä kiinni. Mutta kuten tuossa aiemmin kirjoitin 1994 synnyttäneestä siskostani, niin yksinkertaisesti silloin ei neuvolasta enää laitettu lähetettä erikoissairaanhoitoon kuin ainoastaan silloin, jos oli jotain todella vakavaa epäiltävissä. Ja erikoissairaanhoito taas ei ottanut poliklinikalle vastaan, jos sulla ei ollut neuvolasta lähetettä.

Tarkennus vielä: Jos äkillisiä ongelmia tulee yllättäen, niin nyt saa suoraan mennä äippäpolille, ei siis tarvitse lähetettä. Ja hyvin vaikea kuvitella, että sikiön tarjontaa tai kokoa ei tarkistettaisi. Siitähän ei säästöjä seuraa vaan nimenomaan yllättäviä vaaratilanteita ja myös niitä kuluja. Enkä usko sitäkään, että ultria ei tehtäisi, koska niidenkin on todettu tuovan säästöjä... Ehkä minun pitää nähdä ja sitten vasta uskon, mutta epä tuommoinen säästäminen mitään kyllä säästä.

Tarkennus vielä: Jos äkillisiä ongelmia tulee yllättäen, niin nyt saa suoraan mennä äippäpolille, ei siis tarvitse lähetettä. Ja hyvin vaikea kuvitella, että sikiön tarjontaa tai kokoa ei tarkistettaisi. Siitähän ei säästöjä seuraa vaan nimenomaan yllättäviä vaaratilanteita ja myös niitä kuluja. Enkä usko sitäkään, että ultria ei tehtäisi, koska niidenkin on todettu tuovan säästöjä... Ehkä minun pitää nähdä ja sitten vasta uskon, mutta epä tuommoinen säästäminen mitään kyllä säästä.
Aivan samoin sai silloin, kun minä olen ollut raskaana. Mutta ei enää silloin, kun siskoni oli 1994 raskaana. Jos neuvola ei ollut auki, lähete piti hakea terveyskeskuksen päivystyksestä.

Lama-aikana kuntien säästäminen onkin lyhytnäköistä. Mun esikoiseni on tästä varsin hyvä esimerkki. Kun joitain vuosia sitten käytiin Töölön sairaalssa ortopedin vastaanotolla, tämä lääkäri huokaisi ja sanoi, että "jälleen tällainen lamavuosien säästöpotilas". Jos tyttäreni olisi silloin lamavuosina saanut tarvitsemansa tutkimukset ja hoidon, olisi se tullut Vantaan kaupungille paljon halvemmaksi kuin myöhemmin tarvittavat hoidot sekä se suuri leikkaus, joka vuosia myöhemmin jouduttiin tytölle tekemään. Puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä.

Toivottavaa toki on, että kuntien ei tarvitse raskauden seurannasta merkittävästi säästää. Mutta ei pidä tuudittautua siihen, että synnyttäjätkäään saisivat samat palvelut kuin mitä ovat saaneet hyvinä vuosina. Ja tässäkin voi olla kuntakohtaisia eroja: naapurikunta lähettää tilanteessa x tutkimuksiin, oma kunta ei lähetä.

Todella harmillista kuulla että sulkevat!! Itse olen siellä synnyttänyt molemmat lapseni ja on todella ihana paikka!! Mietin vaan että kun tähän asti on Hangosta menty sinne synnyttämään niin kyllä vaan matka pitenee aikalailla!!!! Itselläkin oli 6h ja 4 h synnytykset kestoltaan ja toisessa kerkesin tuntia ennen Tammisaareen, niin olis lapsi kyllä matkalle syntynyt jos olis Helsinkiin asti pitänyt mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Todella harmillista kuulla että sulkevat!! Itse olen siellä synnyttänyt molemmat lapseni ja on todella ihana paikka!! Mietin vaan että kun tähän asti on Hangosta menty sinne synnyttämään niin kyllä vaan matka pitenee aikalailla!!!! Itselläkin oli 6h ja 4 h synnytykset kestoltaan ja toisessa kerkesin tuntia ennen Tammisaareen, niin olis lapsi kyllä matkalle syntynyt jos olis Helsinkiin asti pitänyt mennä.

Lohjalla toimii edelleen synnari, joten sinne kanssa siirtyy ainakin osa synnytyksista. Puhetta on ollut myos, etta Lohjan synnari loppuu.

Mutta jos sä olisit tiennyt, että Tammisaaressa ei voi synnyttää vaan sun pitää matkustaa Helsinkiin asti, olisit varmaan lähtenyt aikaisemmin? Meillä täällä etelässä on kuitenkin varsin lyhyet välimatkat ja jos päättäjät niitä miettivätkin, niin samaan syssyyn miettivät, mites ne pohjoisen ihmiset pystyvät synnyttämään, kun sairaalaan on parisataa kilometria. Ja toteavat, että ihan hyvinhän ne pystyvät, joten pystyvät varmasti Hus-piirin synnyttäjätkin.

Mutta jos sä olisit tiennyt, että Tammisaaressa ei voi synnyttää vaan sun pitää matkustaa Helsinkiin asti, olisit varmaan lähtenyt aikaisemmin? Meillä täällä etelässä on kuitenkin varsin lyhyet välimatkat ja jos päättäjät niitä miettivätkin, niin samaan syssyyn miettivät, mites ne pohjoisen ihmiset pystyvät synnyttämään, kun sairaalaan on parisataa kilometria. Ja toteavat, että ihan hyvinhän ne pystyvät, joten pystyvät varmasti Hus-piirin synnyttäjätkin.

Niin se on ihan totta.. tunne pohjalta vaan taisin lopulta ajatella.. oli vaan niin ihanaa kun molemmissa synnytyksissä oli vielä sama ihana kätilö <3

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:

Lohjalla toimii edelleen synnari, joten sinne kanssa siirtyy ainakin osa synnytyksista. Puhetta on ollut myos, etta Lohjan synnari loppuu.

joo. Ei Helsinkiin asti tarvitse Hangosta lähteä, mutta ovat uhanneet tuota Lohjankin lopettamista. Lohjalla oli kyllä tosi ihana synnäri ja kaksi siellä synnyttäneenä voin suositella.

Yhteistyössä