Ei d-vitamiinia vauvalle

  • Viestiketjun aloittaja Riisitauti uhkaa?
  • Ensimmäinen viesti
huuuh
meille annettiin d-vitamiinin aloitukseen ohje: aloitetaan YHDELLÄ tipalla viikossa, seuraavana viikkona 2 tippaa, seur. 3 jne. Olen antanut Devisolia, eikä minkäänlaisia vaivoja.
 
"Hohhoijaa"
[QUOTE="mamma";24536917] Oletteko koskaan miettineet miksi lappalaiset on siinä max 150 cm pitkiä lakki päässä? Eivät saa sitä aurinkoa ja siitä sitä D-vitamiinia. [/QUOTE]

Heitä sanotaan saamelaisiksi, he ovat hieman pitempiä, he ovat Suomen kansalaisia ja samojen neuvolasuosituksien piirissä kuin sinä ja minä.
 
"mamma"
[QUOTE="Hohhoijaa";24537214]Heitä sanotaan saamelaisiksi, he ovat hieman pitempiä, he ovat Suomen kansalaisia ja samojen neuvolasuosituksien piirissä kuin sinä ja minä.[/QUOTE]

Juu, juu. Juuri niin =D
 
"mamma"
Vaikuttaakohan äidin syömä d-vitamiinin määrä tuohon maitoon, luulisi että vaikuttaa. Eli jos itse söisi oikein reilusti d-vitamiinia, niin luulisi että maidosta tulisi myös vähän runsaammin ko. ainetta.
LAPSI EI SAA D-VITAMIINIA RINTAMAIDOSTA VAIKKA SÖISIT SITÄ KUINKA PALJON.
Mene luontaistuotekauppaan ja kokeile uusia valmisteita, ilman säilöntäaineita sun muita keinotekoisia aineita. Varsinaisesti D-vitamiinille ei voi olla allerginen. Se olisi vähän sama kuin olisi kalsiumille allerginen tai raudalle allerginen. Välttämättömiä rakennusaineita elimistössämme.
 
tn
Onko täällä kukaan muu jättänyt d-vitamiinin antamatta vauvalle. Meillä joka ainoasta d-vitamiinista tuli niin kamalat vatsavaivat, että en ole nyt muutamaan viikkoon antanut ollenkaan. Ajattelin että odotan ainakin siihen, kunnes lapsi alkaa syömään kiinteitä, jos silloin menisi sitten paremmin.

Mutta onko tuo siis kuinka vaarallista ja uhkaako riisitauti tmv?
Joo, tästähän kannattaa kysyä palstalta eikä esimerkiksi neuvolasta. Ne suositukset on jostain syystä olemassa. Se, että joku muukin äiti on jättänyt D-vitamiinin antamatta ja "lapsi leikkii ja on ihan terve" ei tarkoita sitä etteikö D-vitamiinin puutoksesta voisi olla haittaa sinun lapsellesi nyt tai tulevaisuudessa. Järki käteen nyt!
 
-
Minä olen molemmille lapsilleni antanut d-vitamiinia säännöllisesti 2 viikon iästä lähtien. Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa sen aiheuttavan vatsavaivoja, useinhan ne masuvaivat alkaa vauvalla just tossa parin viikon iässä muutenkin. Itse en ole huomannut tippojen aiheuttavan mitään erityistä. En uskaltaisi olla antamatta.
 
Meillä joku d-vitamiini aiheutti vatsavaivoja. Ostin apteekista D-tippoja ja niistä ei tullut mitään.

En mä uskaltais olla antamatta kun ei se kovin iso vaiva ole kuitenkaan. Täytyy kyllä myöntää että monina päivinä on unohtunut antaa..
 
siivu
Meillä neuvolasta saatu JEKOVIT, aiheutti 3 päivän kämpän akustiikan testauksen, vaikka aloitimme varovasti. Lopetimme tipat -> huuto loppui. Mutta nuo Jekovitit ovat D2-vitamiinia, kuulemma huonommin siedettyjä, koska ovat kasviperäisiä. Suositushan on nykyään antaa D3:sta, neukkutäti antoi noita jekovittejä vaan ja ainoastaan sen takia, kun piti saada varastot tyhjiksi...

Olimme hetken aikaa ilman tippoja ja aloitimme sitten D3:set. Ei tullut vatsavaivoja. Nykyään annan RELA-tippoja joissa on mukana d-vitamiini, lapsi reilu 5kk.
 
N.0
korvikevauva jos juo 1litran korviketta niin saa siinä sen D vitamiini tarpeen, ohjeistettiin meidän neuvolassa. meillä D vitamiinia on käytetty koska ovat rintalapsia ja siinä ei saa sitä d vitamiinia tarpeeksi. Meillä kyllä edelleen käytössä lapset 3 ja 7 vuotiaita
 
"terveys"
korvikevauva jos juo 1litran korviketta niin saa siinä sen D vitamiini tarpeen, ohjeistettiin meidän neuvolassa. meillä D vitamiinia on käytetty koska ovat rintalapsia ja siinä ei saa sitä d vitamiinia tarpeeksi. Meillä kyllä edelleen käytössä lapset 3 ja 7 vuotiaita
Tietenkin pitää antaa kaikille, vauvasta vaariin! Tarve ei häviä mihinkään, elimistö tarvitsee niinkauan kun ihminen elää. Huom. tarve ei ole sama kuin VIRALLINEN SUOSITUS! Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän vitamiinia!
 
10kk vauvan äippä
korvikevauva jos juo 1litran korviketta niin saa siinä sen D vitamiini tarpeen, ohjeistettiin meidän neuvolassa. meillä D vitamiinia on käytetty koska ovat rintalapsia ja siinä ei saa sitä d vitamiinia tarpeeksi. Meillä kyllä edelleen käytössä lapset 3 ja 7 vuotiaita
VAIKKA JUO KORVIKETTA, tulee antaa 5 tippaa/päivä. Kts. uudet, vuoden 2003 suosituksen korvaavat suositukset:

Uudet D-vitamiinisuositukset lapsille, nuorille ja raskaana oleville

I rest my case...
 
"heips"
Meillä neuvolasta saatu JEKOVIT, aiheutti 3 päivän kämpän akustiikan testauksen, vaikka aloitimme varovasti. Lopetimme tipat -> huuto loppui. Mutta nuo Jekovitit ovat D2-vitamiinia, kuulemma huonommin siedettyjä, koska ovat kasviperäisiä. Suositushan on nykyään antaa D3:sta, neukkutäti antoi noita jekovittejä vaan ja ainoastaan sen takia, kun piti saada varastot tyhjiksi...

Olimme hetken aikaa ilman tippoja ja aloitimme sitten D3:set. Ei tullut vatsavaivoja. Nykyään annan RELA-tippoja joissa on mukana d-vitamiini, lapsi reilu 5kk.
Joo, jekovittejä ei kannata antaa, niissä tosiaan huonosti imeytyvää d2-vitamiinia ja lisäaineita, mm. ALKOHOLIA! Ei ihme jos tulee mahavaivoja. Esim. disneytipoissa on VAIN d3-vitamiinia ja kookosöljyä.
 
tn
[QUOTE="heips";24539850]Joo, jekovittejä ei kannata antaa, niissä tosiaan huonosti imeytyvää d2-vitamiinia ja lisäaineita, mm. ALKOHOLIA! Ei ihme jos tulee mahavaivoja. Esim. disneytipoissa on VAIN d3-vitamiinia ja kookosöljyä.[/QUOTE]

No meidän tuttavapiirissä nuo Jekovit- tipat taas on ollut hyvin siedettyjä. Tuttujen suosituksesta ostettiin noita ja mitään oireita ei ole ollut. Mutta jokainen löytää sen parhaiten sopivan kokeilemalla. Mielestäni pääasia, että antaa jotain D-vitamiinia ohjeistuksen mukaisesti vauvalle, merkistä viis.
 
"heips"
No meidän tuttavapiirissä nuo Jekovit- tipat taas on ollut hyvin siedettyjä. Tuttujen suosituksesta ostettiin noita ja mitään oireita ei ole ollut. Mutta jokainen löytää sen parhaiten sopivan kokeilemalla. Mielestäni pääasia, että antaa jotain D-vitamiinia ohjeistuksen mukaisesti vauvalle, merkistä viis.
No miksi antaa vauvalle huonosti imeytyvää d-vitamiinia jossa lisäaineita? Kun tarjolla on myös lisäaineettomia. Epäilen kyllä suuresti että ne vatsavaivat johtuvat nimenomaan niistä lisäaineista eikä itse d-vitamiinista.
 
"shihtzu"
[QUOTE="heips";24539850]Joo, jekovittejä ei kannata antaa, niissä tosiaan huonosti imeytyvää d2-vitamiinia ja lisäaineita, mm. ALKOHOLIA! Ei ihme jos tulee mahavaivoja. Esim. disneytipoissa on VAIN d3-vitamiinia ja kookosöljyä.[/QUOTE]

Onneksi tuo nuorempi kestää nuo jekovitit, jotka saatiin neuvolasta ja itse ostin sitten apteekista dee-tippoja. Noi disney-tipat on aivan järkyn kalliita ja en minä ainakaan raaski niitä ostaa.
 
"shihtzu"
[QUOTE="shihtzu";24540142]Onneksi tuo nuorempi kestää nuo jekovitit, jotka saatiin neuvolasta ja itse ostin sitten apteekista dee-tippoja. Noi disney-tipat on aivan järkyn kalliita ja en minä ainakaan raaski niitä ostaa.[/QUOTE]

Ei kun siis ne rela-tipat on kamalan kalliita ja noita disney-tippoja en ole missään nähnytkään.
 
"heips"
[QUOTE="shihtzu";24540142]Onneksi tuo nuorempi kestää nuo jekovitit, jotka saatiin neuvolasta ja itse ostin sitten apteekista dee-tippoja. Noi disney-tipat on aivan järkyn kalliita ja en minä ainakaan raaski niitä ostaa.[/QUOTE]

Mutta ulkomailta (esim. iherb.com) saa tilattua edullista lisäaineetonta d-vitamiinia jotka on tehty joko kookos- tai oliiviöljyyn. Vaikka lapsi kestäisi jekovittejä on ne aika turhia koska sisältävät huonosti imeytyvää d2 eikä d3-vitamiinia.

Tuolta mä tilaan: Search - d vitamin liquid drops - iHerb.com
 
tn
[QUOTE="heips";24540126]No miksi antaa vauvalle huonosti imeytyvää d-vitamiinia jossa lisäaineita? Kun tarjolla on myös lisäaineettomia. Epäilen kyllä suuresti että ne vatsavaivat johtuvat nimenomaan niistä lisäaineista eikä itse d-vitamiinista.[/QUOTE]

No meillä nuo on hyväksi havaittu enkä niitä nyt ala kesken toiseen merkkiin lisäaineiden pelossa vaihtamaan. Neuvolasta saadussa listassa nuo oli yksi vaihtoehto. Ja olen kyllä käsittänyt, että ihan samalla tavalla öljypohjaisten tippojen öljy ei joillekin vauvoille sovi, vaikka kuinka olisi "luonnontuote" (joka mielestäni kyllä ole tae mistään)
 
"shihtzu"
[QUOTE="heips";24540163]Mutta ulkomailta (esim. iherb.com) saa tilattua edullista lisäaineetonta d-vitamiinia jotka on tehty joko kookos- tai oliiviöljyyn. Vaikka lapsi kestäisi jekovittejä on ne aika turhia koska sisältävät huonosti imeytyvää d2 eikä d3-vitamiinia.

Tuolta mä tilaan: Search - d vitamin liquid drops - iHerb.com[/QUOTE]

Kuten totesin, että tuo jekovit saatiin neuvolasta ja tottakai minä sen pois käytän,kun sellainen on saatu.
 
vierailija
Maissiöljy vitamiinivalmisteissa sisältää maissikoisan torjunta-ainetta myrkkyä, koska maissi sen itse tuottaa. Se on siis kasvinsuojeluainejäämää, GMO, jota ei tietenkään tarvitse peltoon ruiskuttaa, koska siinä myrkkymaississa se koisa ei elä.
 
vierailija
Ohhoh--- en omista koiraa, joten en voi tietää tätäkään:

"- Maissit ovat jokakesäinen murheenkryyni, toteaa eläinlääkäri Lotta Axelson Helsingin Mevet -eläinlääkäriasemalla Savon Sanomille.
Suosittu grilliruoka maissintähkä aiheuttaa joka kesä kymmeniä leikkauksia koirille, joiden suolistoon ruoka on jäänyt jumiin.
- Jo pieni pätkä maissia voi tukkia koiran ohutsuolen ja aiheuttaa hengenvaaran. Omistajat eivät tajua tilanteen vakavuutta, muistuttaa eläinlääkäri Sinikka Sarpanen.
Sarpanen arvioi, että Kuopion eläinlääkärikeskuksessa kesän aikana leikkaukseen tulee maissin vuoksi yli kymmenen koiraa.
Maissintähkien ohella ikäviä tilanteita koirille aiheuttavat usein grillitikut sekä kananluut.
- Ne voivat pahimmillaan puhkaista mahalaukun seinämän, mistä voi seurata vatsakalvontulehdus. Se johtaa pahimmillaan kuolemaan, Sarpanen kertoo.

Savon Sanomien jutun voi lukea täältä."

-----, kun elimistön ei sitä maissista tehtyä maltodekstriiniäkään tarvi sietää:cry::sick:
 

Yhteistyössä