Ei d-vitamiinia vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riisitauti uhkaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24535521]No mutta eikö se ole hyvä, ettei mene jakeluun, jos joku puhuu soopaa?[/QUOTE]

Ei se ole mitenkään liitoksissa siihen puhuuko kuka sontaa vai ei, vaan kyse on vain oman mielipiteen jankkaamisesta.

[QUOTE="shihtzu";24535543]Minä voin sinulle näyttää heti vauvan, jolla ei ole ollut vatsavaivoja, nimittäin tuo meidän kuopus, ei ole vatsavaivoja itkenyt toisin kuin veljensä. Itse aloitin kuopuksella d-vitamiinin antamisen vasta kun sai kiinteitä sitä ennen annoin satunnaisesti ja esikoisella olen antanut d-vitamiinia harvakseltaan silloin tällöin ja ihan terve tuo on, eikä edes juurikaan sairasta.[/QUOTE]

Niin eli ei ole koskaan itkenyt ja aina olet ollut varma että ei voi olla syömisestä, siihen totuttelusta, ilmasta tai mistään muustakaan kyse, täysin toimii elimistö 100% siitä lähtien kun syntyi? Kyllä. Uskon.

[QUOTE="vieras";24535571]Minä puhuin höpöttämisestä kun sinä puhuit höpöjä. Se oli suora kommentti sinun vastaukseesi. Nyt en enää tiedä mistä puhumme.[/QUOTE]

tumblr_lmv7i2UIYf1qa93cao1_r1_400.gif

Tietenkin d-vitamiinia vauvalle! D-vitamiinin puutos aiheutaa paljon ongelmia, eikä sitä Suomessa saa tarpeeksi auringosta (alle 3-vuotiaitten kannattaa syödä d-vitmiinilisää vuoden ympäri).

Vatsavaivat johtuvat todennäköisesti d-vitamiinitippojen lisäaineista. Esim. joissakin d-tipoissa on mm. alkoholia! Ja huonoa d2 vitamiinia. Mä ostan ulkomailta d-vitamiinia jossa on vain oliiviöljyä ja d3-vitamiinia :) 25 mikrogrammaa annan päivässä. Itse otan 50. Myös Suomesta saa lisäaineetonta d3-vitamiinia (kookoöljyssä), nimellä disney tipat.

[QUOTE="xyz";24535289]Mannerlaattojen liike ja ihmiskunnan kehitys on noin niinku aikajanallisesti hieman eriluokkaa. :) Ihmisasutus levisi pohjoiseen ja on pärjännyt täällä kyllä ihan hyvin, talvellakin.[/QUOTE]
No ÄLÄ! Ja pärjätty on pohjoisessakin, mutta miten hyvin? Omat terveyteen liittyvät riesamme on meilläkin, kansoina tai muina laajempina väestönosina.

Niin ja nykyään ei välttämättä saada d-vitamiinia edes aurigonsta kesällä. D-vitamiinia syntyy parhaiten keskipäivällä (ei tartte kuin 15 min) mutta ILMAN aurinkorasvaa sillä aurinkorasva estää d-vitamiinin imeytymisen. Ja monethan ovat töissä kesäisin tai eivät muuten ulkoile keskipäivällä....

JOskus joku kirjoitti jostain tutkimuksesta (kuulostaapa pätevältä!), että jos äiti imettää ja ottaa itse 50 mikrogrammaa päivässä, niiin silloin maitoon pitäisi erittyä tarpeeksi d-vitamiinia. Tosin en itse tiedä ko. lähteen luotettavuutta, mutta voithan ottaa selvää neuvolasta tai lääkäriltä,jos hekään nyt sattuvat tietämään. Neuvoloistahan edelleen usein tyrkytetään d2-vitamiiniaparemminimeytyvänd3:n sijaan.

Eikö tuo kerralla enemmän antaminen ole vaarallista? Ja kokeilimme kaikki merkit, mitä apteekista löytyy, ja joka ainoa aiheutti sellaiset vatsavaivat, että vauva huusi kaikki yöt. Eli lähinnä mietin sitä, että ei kai tuo jatkuva valvominenkaan vauvalle kovin terveellistä ole.

käytittekö yhtä merkkiä tarpeeksi pitkään, luin jostain että sitä pitäisi antaa n 2vkoa ennenkuin voi sanoa että vatsa ei sitä kestä tai jotain..
itse käytimme lapsilla gefilustippoja (niitä d-vitaminoituja ja saa nykyään myös 3d)

[QUOTE="123";24536603];) Niiiiiiiimpä!
Mutta, kuitenkin tissimaito vauvalle pitää antaa ENEMMÄN d-vitamiinia kuin korvikevauvalle..[/QUOTE]

Ei pidä enää paikkaansa, vaan myös korvikevauvoille nykyään suositus 5 tippaa/päivä. En ikinä jättäis antamatta, enkä jättänyt vaikka meilläkin vauvalla vatsavaivaa kun niitä aloiteltiin. Vastuutonta touhua olla piittaamatta suosituksista!

Ystäväni ei ole antanut d-vitamiinia ollenkaan lapsilleen, koska ei usko d-vitamiinin tarpeeseen. Vanhemmalla lapsella on puheen viivästymä ja lääkärit ovat sanoneet, että osasyynä voi olla tuo (d-vitamiini vaikuttaa myös aivojen kehittymiseen).

Alkuperäinen kirjoittaja 10kk vauvan äippä;24536698:
Ei pidä enää paikkaansa, vaan myös korvikevauvoille nykyään suositus 5 tippaa/päivä. En ikinä jättäis antamatta, enkä jättänyt vaikka meilläkin vauvalla vatsavaivaa kun niitä aloiteltiin. Vastuutonta touhua olla piittaamatta suosituksista!

Joo, mutta katsoppa sitä purkin kylkeä. Toisissa tipoissa lukee, että tissimaidolla oleville vauvoille annetaan ENEMMÄN tippoja kuin korvikevauvalle.

Missäs vaiheessa sanoin, ettei sitä annettais ollenkaan? ja kyllä ihan sairaalan lääkäri viimeviikolla sanoi, ettei minun vauva tarvitse samaa määrää tippoja kuin tissimaidolla oleva. AINIIN, mutta eihän se lääkäri varmaan mitään tiedä

Niin, siis sitä D-vitamiinia saa kalan rasvasta ja auringosta. Jos on ilman voiteita päivällä auringossa niin lyhyempi aika riittää mutta iltapäivällä pitää olla pidempään että saa saman määrän D-vitamiinia. Tummaihoiset suomalaiset tarvitsee enemmän aurinkoa myös keskipäivällä koska pigmentti suojaa auringon säteiltä joten myös D-vitamiinin muododtus iholla on hitaampaa.

On olemassa vesiliukoisia vitamiineja ja rasvaliukoisia vitamiineja. A-, D-, E- ja K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia joka takoittaa sitä että liiallisesti käytettynä voivat varastoitua rasvakudokseen mutta esim. C-vitamiinia pitäisi saada säännöllisesti koska se hajoaa saman tien ja se mitä elimistö ei pysty käyttämään/on ylimääräistä/on yli tarpeen poistuu luonnollista tietä. Säännöllinen D-vitamiinin saanti on silti tärkeää ihan lapsesta asti, ihan kasvun ja kehityksenkin kannalta. Oletteko koskaan miettineet miksi lappalaiset on siinä max 150 cm pitkiä lakki päässä? Eivät saa sitä aurinkoa ja siitä sitä D-vitamiinia.

Ja sitä D-vitamiinia ei siis lapsi saa rintamaidosta eikä ymmärtääkseni myöskään korvikkeista. Ei ole väliä miten paljon äiti sitä D-vitamiinia syö. D-vitamiini ei itsessään varmaan lapselle aiheuta vatsavivoja mutta se mihin se on sekoitettu voi olla pienen mahalle liikaa. Kannattaa siis mennä luontaistuotekauppaan kysymään vaihtoehtoja.

Niin ja antakee hyvät ihmiset sitä D3-vitamiinia eikä D2:sta

en jaksanu lukea koko ketjua läpi, mutta kuinka kauan oot kokeillu eri valmisteita? kyllä se vauvan maha tottuu siihen ajan kanssa, ei välttämättä parissa päivässä kuitenkaan . kyllä se d vitamiini ois tärkeetä antaa kuitenkin,

Noh, minä en omalleni ole antanut d-vitamiinia.. :whistle: Sillon ihan vauva aikana annoin mutta yleensä unohdin sen joten sit se vaan jäi kokonaan pois..Pitäis kai koittaa skarpata sen asian suhteen..

Eikö tuo kerralla enemmän antaminen ole vaarallista? Ja kokeilimme kaikki merkit, mitä apteekista löytyy, ja joka ainoa aiheutti sellaiset vatsavaivat, että vauva huusi kaikki yöt. Eli lähinnä mietin sitä, että ei kai tuo jatkuva valvominenkaan vauvalle kovin terveellistä ole.

Apteekki ei ole aunut paikka josta Deetä saa! Luontaistuotekaupassa on BioteekinTehoD-tipat ja kovasti on kehuttu myös iHerbiä!

Ap: voithan siirtää aloittamista tai anna tippa/vko lisäyksellä? Mun lapsilla ollut vatsanväänteitä alle 4kk aika lailla, liekö jekovit vai Nan tiedä häntä...Litran kun ylitti korvike niin tipat pois kunnes maitoa meni vähemmän.
En ainakaan kokonaan jättäisi antamatta.

[QUOTE="123";24536603];) Niiiiiiiimpä!
Mutta, kuitenkin tissimaito vauvalle pitää antaa ENEMMÄN d-vitamiinia kuin korvikevauvalle..[/QUOTE]

Vaikuttaakohan äidin syömä d-vitamiinin määrä tuohon maitoon, luulisi että vaikuttaa. Eli jos itse söisi oikein reilusti d-vitamiinia, niin luulisi että maidosta tulisi myös vähän runsaammin ko. ainetta.

Kyllä noissa d-vitamiinipurkeissa ainakin useimmissa lukee ohjeissa, että korviketta syöville annetaan vähemmän tippoja kuin rintaruokituille.

Yhteistyössä