ei alle yksivuotiaille, mutta isommille vinkki

Tällanen osu silmään:

Hunaja helpottaa öistä yskää
4.12.2007, 02.15 (päivitetty 02.15)

Lusikallinen hunajaa illalla helpottaa lasten öistä yskää ja näin parantaa vanhempien yöunta, paljastaa tuore tutkimus. Hunaja päihitti vertailussa dextrometorfaania sisältävän yskänlääkkeen. Luonnontuotetta nauttineita lapsia yskitti myös vähemmän kuin niitä, jotka kävivät nukkumaan ilman mitään lääkitystä.

Tavallisesta vilustumisesta johtuvan yskän hoitoon ei ole todistettavasti tehokasta hoitokeinoa. Dextrometorfaania käytetään yleisesti, mutta senkään toimivuudesta ei ole tieteellistä näyttöä.

Hunaja on tehokas ja turvallinen vaihtoehtolääke yskään, totesivat tutkijat yhdysvaltalaisessa lasten ja kasvuikäisten lääketieteen julkaisussa.

Tutkijat esittivät hunajan teholle muutamia selityksiä. Hunajan makeus ja siirappimaisuus rauhoittavat kurkkua. Toisaalta siinä on myös antioksidantteja ja sillä on mikrobeja tuhoava vaikutus.

Hunajaa ei suositella alle yksivuotiaille, koska heille siitä voi tulla vakava botulismi-ruokamyrkytys. Vanhemmille lapsille hunaja sen sijaan sopii tavallisesti hyvin, sanoi yksi tutkimuksen tekijöistä, tohtori Ian M. Paul Pennsylvanian yliopistosta.

 
Uskallankohan mä antaa tuolle 1,5vuotiaalle. Tai voinhan sitä pikkuannoksella kokeilla...ku sillä on vähän allergiaa ja ei oikeen vielä tiedetä mille kaikelle reakoi.
Ootellaan nyt sitä kevättä ja koivujen kukintoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snowflake:
me testattiin tätä viime yskässä päivin öin ja ei ollut meillä ainakaan tehoa :/
mutta kantsii kokeilla.
se kai riippuu siitä yskästäkin että mikä tehoaa. ajattelin kokeilla onko sillä oikeesti tehoa jos säännöllisesti käyttää hunajaa niin antioksidantit ehkäsee flunssapöpöjä, eli lusikallinen aamupuuron päälle joka aamu :)
 
vieras
Minä olin taannoin älyttömässä yskässä ja flunssassa ja kun otin 1-2tl hunajaa nukkumaan mentäessä, niin eipä tarvinnut öisin herätä kertaakaan yskimään.

Nyt esikoistyttö 5v., jolla on taipumusta laryngiittiin, on nyt ollut yskässä ja yöksi olen antanut hunajaa...... Eipä ole tarvinnut herätä yskänpuuskiin.

Eli kannataa ehdottomasti kokeilla. Me käytettiin juoksevaa hunajaa.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja maantiekiitäjä:
äläs nyt, mua kiinnostaa kun isommalla on laryngiitti ja yskii kokoajan.. kiitos! :flower:
Tuskin tepsii laryngiittiin, se kun on ihan muu sairaus, kuin vain tavallinen ärsytysyskä. Laryngiitissä kurkunpään limakalvot on turvonneet ja hunaja tuskin poistaa turvotusta.
 

Yhteistyössä