Ehtiikö 7-8 sentin kohdalla enää saamaan epiduraalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Esikoinen syntyi ilman puudutteita, kun mentiin sairaalaan olin 7-8 senttiä auki. Kovat kivut tuli vasta ihan viimeisen sentin kohdalla... Vedet tallella loppuun saakka kunnes poksautettiin, ehkä siksi olen ollut niin kivuton loppumetreille saakka.

Mutta se ponnistusvaihe ilman puudutteita olikin sitten aika... hmm.. helvetillistä.

Nyt toinen tulossa ja on sellainen olo että HALUAN sen epiduraalin. Mutta jos taas olen sairaalassa vasta joskus 8 sentin kohdalla, antaako ne puudutetta ollenkaan? Minulla on nyt etukäteen pelko esim. imukuppisynnytyksestä, kun kaveripiirissä on moisia käyty läpi. Jotenkin hirvittää että joutuis vielä sellaiseen ilman puudutteita, kaverit on kuitenkin olleet puudutettuja ja kuulemma kidutusta on ollut silti. Olin kuitenkin jo normisynnytyksen ponnistusvaiheessa tekemässä suunnilleen kuolemaa....

Mulla ei kyllä epiduraali ole auttanut ponnistuvaiheen kipuihin ei sitten ollenkaan. Supistuskivut se on hyvin vieny pois.

Yleensähän noilla senteillä annetaan spinaali eikä epiduralia ja spinaali kai voi paremmin auttaa niihin ponnistusvaiheeen kipuihin myös.

niin ja siis esikoisen synnytyksessä supistukset vaimeni kuin seinään kun kalvot puhkottiin. Onneksi saatiin palaamaan tipalla (mikäs se lääkeaine nyt olikaan... ) eikä päädytty mihinkään imukuppitilanteeseen :X Meillä on ilmeisesti suvussa toi "vika" että vedet pysyy loppuun asti, kun sekä äidiltäni että äidinäidiltä on myös kaikissa synnytyksissä jouduttu kalvot puhkomaan. Eiköhän se sama ole taas edessä... ja pelkään että myös supparit loppuu taas.

Ekalla yleensä annetaan epiduraali ja seuraavista spinaali. Spinaali vaikuttaa nopeammin, mutta vaikutus ei pysy niin kauaa kuin epiduraalissa. Mulle annettiin toisessa ja kolmannessa spinaali, kun olin 7-8cm auki. Vei kaiken kivun pois, suosittelen!

Niin, tuskinpa, tämä nyt vain on iso mörkö päässäni. Se imukuppi. Vaikka moni muukin asia voi mennä pieleen jne..
Ehkä juuri siksi kun ne supistukset viimeksi lakkasi juuri kun piti ponnistaa. Jokainen sen kokenut tietää että ilman kunnollisia supistuksia se vesimeloni ei pihalle tule :D ei vaikka miten pusertais.

Selkään se spinaalikin tökkästään. Itse just viime viikolla toista lasta synnytin kun sen sain. Olin 6 cm auki, vähintäänkin. 30 sekunttia kestää että alkaa vaikuttaa, kesto 1,5-3h, mutta tosiaan ei voi lisätä eli ajoitus tärkeää. Multa puhkastiin kalvot ja sain oksitosiinia, perään spinaali jonka jälkeen kipu loppui. Ponnistusvaiheessa ei sattunut pätkääkään. Jälkeiset tupsahti kanssa pöydälle ja ne pari tikkiä laitettiin ihan huomaamatta. Suosittelen tota spinaalia kyllä. Ekasta sain epiduraalin, että on kyllä kokemusta siitäkin.

On myös ihan luonnollista, että supistukset loppuu hetkeksi ennen ponnistusvaihetta. Tässä kohtaa äidin on jopa mahdollista kerätä voimia vähän aikaa. Se, että kohdunsuu on vaadittavat 10 cm auki, ei vielä tarkoita, että pitäisi heti ponnistaa. Jos vauvan vointi on hyvä, niitä suppareita voi odotella aivan rauhassa, ja nousta esim sängystä kävelemään supistusten edistämiseksi.

Sinun itsesikin on mahdollista tehdä paljon synnytyksen jouduttamiseksi ja normaalin etenemisen edistämiseksi. Enkä nyt tarkoita, että pitäisi synnyttää lääkkeettömästi tjsp. Itseäni ainakin helpotti ajatus siitä, että oli "työkalupaketti", jolla voisin itse tarvittaessa edistää vauvan syntymistä. Minua pelotti tokassa synnytyksessä eniten synnytyksen pysähtyminen tai venyminen ja sen vauhdittaminen juuri oksitosiinilla tai kalvot puhkaisemalla.

Googlaile vähän luonnollista synnytystä ja laita hippifiltteri päälle ;) Sieltä löytyy taviksellekin hyödyllistä tietoa.

Niin, ja niistä puudutuksista! Ponnistusvaiheessa hyvä on myös pudendaalipuudutus, se auttaa välittömästi ja mahdollistaa jopa täysin kivuttoman ponnistusvaiheen. Sain sen esikoisen synnytyksessä ja oli aivan loistava. Ponnistusvaihe oli kivuton, mutta tunsin kuitenkin vauvan etenemisen ja pystyin ponnistamaan supistusten tahtiiin. Epiduraalihan voi myös vaimentaa supistuksia, siksi siinä ohessa usein saa myös oksitosiinitipan.

Spinaali on hyvä puudutus siinä vaiheessa kun kohdunsuu on n. 6-8 cm auki; vaikuttaa n. 1,5--2 h parhaimmillaan eli juuri siihen asti, kun ollaan ponnistusvaiheessa. Epiduraali vie aika monelta synnyttäjältä "tunteen" ponnistamisesta pois vaikka epiduraali-pumppu laitetaan kiinni ennen ponnistusvaihetta. Usein vauvatkin ovat "väsyneitä", kun äideillä on ollut epiduraalipuudutus jatkuvalla infuusiolla.
Pudendaalipuudutusta monet äidit kehuvat juuri siksi, että se vie sen pahimman kivun ponnistaessa pois. Pudendaalissa tärkeintä on ammattitaitoinen laittaja ja oikea ajoitus.

Sain spinaalin n 8cm kohdalla ja se puudutti todella tehokkaasti. Taisi jopa vähän pitkittää synnytystä. Mutta kipua ei se jälkeen ollut yhtään ja ponnistusvaiheessakin tunsin vain kivutonta painetta.

Sain spinaalin n 8cm kohdalla ja se puudutti todella tehokkaasti. Taisi jopa vähän pitkittää synnytystä. Mutta kipua ei se jälkeen ollut yhtään ja ponnistusvaiheessakin tunsin vain kivutonta painetta.

Sain myös oksitosiinia, koska minullakin supistukset vaimenivat. Se saatiin helposti laitettua kun minulla oli jo tippa kädessä. Sillä saatiin taas voimaa supistuksiin.

Minulla on myös kalvot säilyneet aina ehjinä, vasta ponnistusvaiheessa ne on pyynnöstäni puhkaistu. Paitsi tässä kolmannessa synnytksessä ne jouduttiin puhkaisemaan jo ennen ja sen vuoksi en pärjännyt ilman spinaalia. Verrattuna lääkkeettömään synnytykseen, tämä puudutettu synnytys oli helppo. Ja ponnistusvaiheen pieni paineen tunne ei oikeasti tuntunut miltään :)

No enpä ottaisi enää siinä vaiheessa kun urakka on jo melkein ohi. Käy helposti niin että supistukset katoavat ja joudutaan laittamaan oksitosiinia. Tai sitten ei osata ponnistaa kun kroppa on tunnoton ja joudutaan imukupilla repimään lapsi ulos. Ja koska olet uudelleensynnyttäjä, sen ehtimisen kanssakin on vähän niin ja näin. Kannattaa mennä ainakin vähän aikaisemmin sairaalaan kun viimeksi.

Mäkin olin melkein täysin auki (tai varmaan olin ihan kokonaan) epiduraalin. Aukesin niin nopeasti etteivät huomanneet. Aloin ponnistaa heti kun lääkäri lähti huoneesta ja vaikutti kyllä.

Kiitos. Ehkä tuo spinaali voisi sitten olla mun juttu. Aikaisemmin sairaalaan, ehkä joo jos osaisi mennä. Mutta viimeksikin kun menin niin voin ihan mainiosti vielä 8 sentin kohdalla ja sekä kätilö että me meinattiin että kotiin vielä joudutaan... :D no ei sit jouduttu. En tiedä miten tuossa kohtaa voi vielä olla niinkin kivuton, ehkä just siksi että on vedet tallella vaimentamassa suppareita.

Kalvot puhkottiin siksi kun synnytys ei meinannut edetä siitä 9 sentistä kymppiin, vaan sitten niissä viimisissä kovissa suppareissa kärvisteltiin 4 tuntia. Kalvot kun puhkottiin niin samantien päästiin ponnistamaan, mutta supistukset lakkasi. Toki odoteltiin josko ne palaisi, mutta ei palannut. Silloin kätilö päätti pistää sen oksitosiinin menemään ja se oli kuin taivaan lahja! Kyllä se ponnistuskipu vaan oli niin kamalaa + se vika sentti että en toista synnytystä ilman puudutusta enää kovin mielelläni haluaisi. + ne repeämät ja niiden ompelu, jaiks.

No eihän se epiduraalin antaminen ole yksinomaan senteistä kiinni, synnytyskipu on hyvin henkilökohtainen asia. Itse olen saanut 2 kertaa (ensimmäisessä ja kolmannessa synnytyksessä) epiduraalin ponnistusvaiheessa (täysin auki), toisessa synnytyksessä taas spinaalipuudutus toimi loistavasti ja kätilö sitä suosittelikin. Molemmilla kerroilla sen epiduraalin laittaminen on ollut _erittäin_haastavaa_ anestesialääkärille, joten jos vielä synnyttäisin, en haluaisi sitä yritettävänkään.

Todennäköisesti tämä toinen synnytyksesi on helpompi. Oleellista varmaan on, että lähdet ajoissa sairaalaan ja kerrot selvästi siitä, että haluat kipulääkettä aiemmin.

Mulla ekassa synnytyksessä epiduraali, meni hyvin. Ponnistusvaiheestakaan ei jäänyt kammoa.
Toka ja kolmas taas..... Synnytysten kestot koko ajan pidentyneet, ja olen saanut näissä viimeisissä spinaalin ( vaikutus kerkeää aina loppua...) ja pudendaalin(?) joka ei tehonnut lainkaan.
Nyt neljättä odotan ja yritän pyytää epiduraalia. Viimeisin synnytys oli niin kauhea, että sain synnytyskammon :( Kipu oli helvetillinen!