Ehkäisypillereiden lopettaminen pitkän (yli 10 vuotta) käytön jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyttö 28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyttö 28

Vieras
Kuinka oma hormonitoimintasi palautui? Millaisia muutoksia huomasit kehossasi, mielialassasi? Oletko tyytyväinen päätökseesi lopettaa pillereiden käyttö? (toivon vastauksia heiltä, jotka eivät yrittäneet raskautta heti käytön jälkeen)

Oma tilanteeni on se, että olen syönyt pillereitä lähes 14 vuotta, yhtäsoittoa. En ole nyt parisuhteessa, eikä sellaista ole näkyvissäkään, joten lapsentekopuuhiinkaan en ole nyt ryhtymässä. Pitkäaikainen pillereiden popsiminen on arveluttanut nyt jo pidemmän aikaa, mutta mieltäni kaihertaa mahdolliset sivuvaikutukset, joita mahdollisesti seuraa kun lopetan tuon keinotekoisen valmisteen syömisen. Käyttämäni valmiste on harmonet (vaikuttavat aineet: gestodeeni ja etinyyliestradioli).

Lähinnä kai pelkään sitä, että hormonitoimintani ei alakaan itsestään kohtuullisessa ajassa. Sekä lisäksi suvussani on naisilla perinnöllistä hiustenlähtöä ja niin pinnalliselta kuin se kuulostaakin, pelkään hiusteni puolesta, sitä että olen itsekin mahdollisesti perinyt tuon vähähiuksisuutta aiheuttavan geenin ja että pillereiden lopettaminen aktivoisi tuon piirteen.

Kerro omat kokemuksesi, mielelläni kuulisin kuinka muiden kehot ovat reagoineet ehkäisypillereiden lopettamiseen :)

Tein näköjään aloituksen, jossa saan keskustella yksinäni :) No eipä se mitään, tuskin täältä asiantuntevaa vastausta olisi saanutkaan. Päätös on kuitenkin tehtävä tänään ja nähtäväksi jää kuinka käy. Voinhan aloittaa aina pillerit uudelleen, mikäli oirehdin lopettamista rajusti.

Itse en ehtinyt syödä pillereitä kuin noin vuoden enenn kuin lopetin ne voimakkaiden sivuoireiden vuoksi, mutta vastaanpa nyt kuitenkin kun muut eivät ole ehtineet vielä. Kuukautiset olivat lopettamisen jälkeen aluksi tosi pitkäkestoiset, jopa 14 päivää, mutta nyt, noin vuosi lopettamisen jälkeen ne ovat suht normaalit, vaikkakin hiukan kivuliaammat ja pari päivää pidemmät (7 päivää) kuin ennen pillereitä. Tosin ne myös tulevat säännöllisesti 28 päivän välein.

Ihoni piti kovasti e-pillereistä, mutta melkein heti lopettamisen jälkeen se palautui samanlaiseksi, aika rasvoittuvaksi kuin ennen pillereitä. Muuten en juuri eroa huomannut, paitsi pillereiden aiheuttaman masentuneisuus häipyi muutamassa viikossa lopettamisen jälkeen.

Heippa, suurin muutos hormonaalisessa toiminnassa oli se, että tulin samantien raskaaksi syötyäni pillereitä 13 vuotta!!! Sen jälkeen kuukautiset ovat olleet normaalit ja ajallaan, nyt käytössä kuparikierukka. Eli sellaisen vinkin annan, että se hormonitoiminta palautuu tosi nopeasti, joten muista olla varuillasi siimahäntien kanssa ;)

... Ja vielä se, että itse asiassa hiukseni ovat nyt vahvemmat ja jollain tapaa voin tosi hyvin - tiedä sitten onko se pillereiden lopettaminen vai mikä syynä. Joka tapauksessa nykyiset pillerit ovat niin pienihormonisia, että en sinuna olisi huolissani mahdollisista pitkän tähtäimen haittavaikutuksista.

Itse huomasin olevani paljon parempi tuulisempi ja ahkerampi lopettamisen jälkeen. Menkat olivat hyvin epäsäännölliset ekan vuoden verran, siis niin päin, että saattoi mennä vaikka kolme kuukautta ennenkuin ne alkoivat, ja sitten kesti vain pari päivää tai olivat todella runsaat ja kestivät toista viikkoa, tuon vuoden jälkeen alkoi tasaantumaan pikku hiljaa. Niin, ja kuukautiskivuista alkoi tulla todella voimakkaat, pillerien aikana oli vain pientä vihlomista. Lopetuksen jälkeen niin kovia, että saatoin vain maata sängyssä sikiöasennossa, niin etten edes töihin päässyt.

Yhteistyössä