Ehkäisyongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Taas kerran aloitus tutusta aiheesta, mutta todella kiitollinen olisin jos joku viitsisi vastata. Koitin haulla etsiä, mutten löytänyt kaipaamaani tietoa. Eli ongelma olisi seuraava: olen pian syönyt 2 levyä yhdistelmäpillereitä ja olo on aika kehno. Tuntuu kuin olisin raskaana, mielialat vaihtelee, väsyttää, rintoja ja päätä särkee, kahvi ja jotkut muutkin ruoka-aineet aiheuttavat pahoinvointia ja halut kateissa.

Kannattaako kuitenkin vielä jatkaa 3 kuukaisi pillerien kokeilua, voiko näinkin vahvat oireet kadota, kun elimistö tottuu? Entä jos teille ei ole pillerit toimineet, niin onko apua ollut merkin vaihdosta? Ja jos pillerit ei testeistä huolimatta ole sopineet, niin oletko päätynyt mihin ehkäisyyn? Monista paikoista olen lukenut, että esim. hormonikierukan teho olisi paikallisempi, jolloin noita oireita ei pitäisi tulla. Kuitenkin aika hintava, niin tiedä raaskiiko kokeillakkaan.

Kuulostaa tavallisista hormonaalisen ehkäisyn sivuvaikutuksilta. Joskus nuo iskee heti, joillakin myöhemmin ja joillain onnekkailla ei koskaan.
Itse sain kipeät rinnat, mielialan vaihteluita ja epäsäännölliset kuukautiset minipillereistä. Yhdistelmistä ja ehkäisyrenkaasta sain migreenin ja pahentuvan masennuksen. Muo migreeni ja masis hiipi niin hitaasti, että en tajunnut niiden yhteyttä hormoneihin, ennen kuin lopetettuani niiden käytön. Olo normalisoitui noin puolessa vuodessa. Ei enää migreenikohtauksia ja mielikin on paljon korkeammalla.

Jos pystyt säännölliseen pillerinnielemiseen, kokeile minipillereitä. Niitä ei sitten saa unohdella, muuten ovat yhtä luotettavia kuin yhdistelmäpilleritkin. Vähemmän hormoneja vain.

Kemiallisten ehkäisyvälineiden valmistajat kehuvat niiden olevan yhtä luotettavia kuin kumit. Tiedä niistä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Jos pystyt säännölliseen pillerinnielemiseen, kokeile minipillereitä.
söin cerazetteja, ja niistä oli samoja oireita, kuin nyt. Tosin imetin samalla, eli oisko mahdollista että oireet oiskin johtunu imetyksen aiheuttamista hormooneista?

Minulla oli cerazetteja vähän aikaa käytössä , kun en migreenin takia yhdistelmäpillereitä voi käyttää ja silloin imetin esikoista joten jälkitarkastuksessa ne sain. Minipillereistä tuli päänsärkyä, jatkuvasti huono olo yms. Kun tämä alkoi olla päivittäistä lopetin ne.

Nyt minulla on ollut hormonikierukka viime syksystä lähtien, ja tuntuu että kyllä sopii minulle. Minulla oli kolmannen lapsen saamisesta 8kk, kun kierukan otin imetin kyllä silloin vielä. Ja enemmän on hyvää kuin huonoa sanottavaa, hinta tuntuu aika korkealta aluksi ja itsekkin sitä epäilin jos joudun poistattamaan. Minulle lääkäri vakuutti, että juuri tuon paikallisuuden vuoksi on hyvä ehkäisymuoto vaikkei pillerit sopisikaan. Tosin jokainen reagoi eritavalla, joten kannattaa käydä keskustelemassa lääkärin kanssa.

mulla on kanssa kierukan hankinta ollu mielessä ja työn alla. Jotenkin vaan epäilyttää.

Ennen raskautumista söin pillereitä 7 vuotta ilman ongelmia. Raskauden ja synnytyksen jälkeen tuntuu ettei mikään sovi.

Imetysaikana söin Cerazetteja. Itse en huomannut mutta mies sanoo että olen ollut aivan kamala :ashamed:

Sitten vaihdoin Evra-laastariin. Sen aiheuttamat kutinat ja iho-ongelmat laastarikohdassa saivat lopettamaan sen.

Sitten kokeiluun Nuvaring. Ei hyvä sekään. Mäkään en tajunnut että mielialanvaihtelut, haluttomuus, kamalat päänsäryt ja migreenioireet johtuvat ehkäisyvalmisteesta. Kun jätin pois ehkäisyn kokonaan, olo parani tosi nopeasti. Sitten otin renkaan takaisin käyttöön kierukkaa odotellessa eikä mennyt kuin viisi päivää niin alkoi taas migreenivaivat ja päänsärky, olin kuin prseeseen ammuttu karhu jne. Otin sen pois ja nyt ollaan sormet ristissä että oltas sen verta onnekkaita ettei satu vahinkoa. Toisaalta ei se nyt maata kaada mutta se ei olisi täysin toivottavaa nyt...

Kierukan hinnasta vielä. Monissa kunnissa on niin että kunta kustantaa ensimmäisen kierukan. Näin ainakin täällä meillä pohjoisessa.

meillä kunta kustantaa ekan kuparikierukan, muttei hormooni. Tuota kuparikierukkaa en uskalla kokeilla, kun muutenkin alkoi kuukautiset olemaan aika runsaat ja kivuliaat. Mutta ei kai se muu auta, kuin kokeilla tota kierukkaa. Hinta vaan kirpasee, sehän tulee laiton kanssa (yksityisellä ) maksamaan lähes yhden kuukauden kotihoitotuen (eli kuukauden tulot)! Eli pakko vähän harkita missä välissä koittaa.

Mä syön nyt väliaikaisesti minulet-pillereitä. Hormonikierukka ei mulle sopinut ( tulin raskaaksi ) Pillereistä samoja oireita kun sulla mutta ne hävisi n. 3kk käytön jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pillereistä samoja oireita kun sulla mutta ne hävisi n. 3kk käytön jälkeen.

Eli on toivoa, että nää sivuoireet katoaisi :D Tosin jos tällaisina jatkuvat, niin en tiedä ostanko enää seuraavaa 3kk satsia. Eilen illalla mietin, että pitääkö jo särkylääkettä napata, kun rintoja särki.

Yhteistyössä