Ehkäisy ja ulkomaille lähtö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Tuossa mietiskelin kun olen lähdössä vähintään vuodeksi ulkomaille, että kuinka pitkäksi aikaa e-pillerit myönnetään kerralla? Onko mahdollista saada esimerkiksi vuodeksi kerrallaan, vai onko ainoa järkevä vaihtoehto esimerkiksi e-kapseli? Mulla on kapselista positiivisia kokemuksia ja ainakin aiemmin sopi mulle, mutta pillereiden kanssa sais helpommin menkkoja siirrettyä (ollaan lähdössä lämpimään kohdemaahan, joten paljon rannalla oleskelua tiedossa). Ei olla tulossa Suomeen koko tuon vuoden aikana edes käymään, joten pitäis olla pidempiaikainen ratkaisu. :) Kiitän jo etukäteen jos joku tietäis jotain!

Itse selvittäisin kyllä myös, miten kohdemaassa voisin hankkia niitä pillereitä (/tai muu ehkäisy). Koska jos vuoden satsi pillereitä on jossain laukussa ja se katoaakin lentokoneessa/ryöstetään/hotelli palaa tms. niin olisi joku varasuunnitelma.

Lääkäri saa kirjoittaa reseptin kerrallaan vain vuodeksi, eli toimii jos sinulla on vaikka 3 kk pillereitä jäljellä ja 12-15 liuskaa uudella reseptillä. Uusit vain ajoissa reseptin. Tai haet kahdelta lääkäriltä kummaltakin vuoden...
Mutta esim. Thaimaassa saa Yasminia ilman reseptiäkin apteeksita (en kyllä ehkä luottaisi lääkeen olevan aito). Voit myös käydä kohdemaassa yksityisellä lääkärillä ja pyytää häneltä resptin.

En tiedä miten mahtaa Tongalla ja muilla naapurisaarilla saada e-pillereitä, ei käynyt edes pienessä mielessä moinen. Mutta jos pilsut katoaa tmv, sitten luultavasti kärsitään menkoista ja käytetään kumia. :)

Eli periaatteessa kun pyytää vaan ja selittää tilanteen, niin saa vuodeksi pillerit? Loistavaa :) Kiitoksia paljon vastauksista!

En tiedä miten mahtaa Tongalla ja muilla naapurisaarilla saada e-pillereitä, ei käynyt edes pienessä mielessä moinen. Mutta jos pilsut katoaa tmv, sitten luultavasti kärsitään menkoista ja käytetään kumia. :)

Eli periaatteessa kun pyytää vaan ja selittää tilanteen, niin saa vuodeksi pillerit? Loistavaa :) Kiitoksia paljon vastauksista!

vuodeksi saa, koskaa multa edes kysytty kun on aina laitettu se vuosi. Mut jos yli menee ni tiiä sitte.

Tai jos pillerit sattuu häviämään/loppumaan kesken matkan, niin soitto lääkärille suomeen ja pyyntöä reseptin uusimiseen (jos reseptin voima on loppu). Joku tuttu käy sitten Kela-kortillasi hakemassa pillerit apteekista ja postittaa ne sinulle.

Yhteistyössä