Ehkäiseekö imetys korvatulehdukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kai se äidinmaito mikään taikaliemi ole...;) Eikös sitä sanota että riskit on pienemmät,mut eihän se sitä takaa että ehkäsis kokonaan,etenkään jos on sitten muita altistavia tekijöitä. Itse imetin esikoista 1v2kk,eka tulehdus 2v,kaikenkaikkiaan niitä on ollut kaksi. Toisella niitä ei vielä ole ollut,ikää 6,5kk.

Mä olen käsittänyt että korvatulehduksessa ei sillä äidinmaidolla sinällään ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan imemisellä jota vauva tekee ruokaillessaan (tissistä syödessä pitää imeä kuitenkin hieman voimakkaammin kun pullosta). Ja siihen liittyen luin joskus jostain tosiaan että myös tutin syöminen ehkäisisi korvatulehduksia nimenomaan sen imemisen takia.

Enpä tiiä onko se nyt imetyksestä yksin kiinni, mutta meillä on 2 imetettyä lasta joilla ei kummallakaan ole koskaan ollut korvatulehdusta (iät 4v, 1v8kk), ja 1 tuttipullolapsi jolla oli aivan valtava korvakierre ja loppujen lopuksi sai putket + kitapurje leikattiin. Tuttipullosta se maito kai tulee liian helposti ja jää sitten tonne nieluun altistamaan tulehduksille - siksihän sitä sanotaan, että makuultaan esim. sängyssä ei sais tuttipullosta juoda.

esikoista imetetty 2kk ja kuopusta 4kk.esikoisella ei ikinä ole ollut korvatulehdusta(nyt 6v)ja kuopuksella on ollut elämänsä aikana yhden kerran(4v)että eipä se niin sanottua ole että korvikkeella kasvaneet saa korvatulehduksia..vai oliko kyse lapsista jotka ei ole saanu ollenkaan rintamaitoa?

Olen nyt imettänyt 2v1kk ja rapiat. Korvatulehdukset alkoi kun poika meni tarhaan. Oliko niitä n. 6kpl viime talvena. Lomien jälkeen kesti tasan 8 tarhapäivää että poika sairastui ja sai korvatulehduksen. Putkia ei kuitenkaan ole tarvittu koska antibiuoottikuuri on purrut joka kerta.
Sitä ei kukaan voi varmuudella sanoa ehkäiseekö imetys tulehduksia mutta oletettavaa on että ainakin sairastettu tulehdus paranee nopeammin kun lapsi saa äidinmaidon kautta myös äidin vastustuskyvyn. Äidinmaito sisältää valkosoluja jossa on mukana äidin immuunijärjestelmän mukanaan tuomat edut.
Minä ainakin uskon tähän ja olen nyt pähkäillyt että lopettaisinko imetyksen mutta kun poika taas sairastelee niin enpä taida...

Niin ja muuten, luomumaito on parempaa koska ei tee niin sitkeää limaa kuin "tavallinen" käsitelty maito. Tämä on ihan käytännössä todettu. Se sitkeä limahan poistuu nielusta huonommin ja jää sitten vellomaan niihin ahtaisiin nielun ja korvien tiehyeihin ja on kasvualustana kaikille pöpöille.

Mulla kaksi lasta, 3- ja 4-vuotiaat. Täysimetyksellä olivat 6 kk ja osittaisella yli vuoden ikään. Kummallakaan ei ole ollut yhtään korvatulehdusta. Eivät saaneet koskaan korvikkeita.

imetin esikosita 1v asti-ei korvatulehduksia
keskimmäistä 1,5v asti-ei korvatulehduksia
kuopusta 2kk,osittaisimetyksellä-korvatulehduskierre,1-vuotiaana sai putket korviin..

Meillä on imetetty 13-14 kk ja kierteitä ei ole ollut. Ensimmäisellä oli n. 2 v flunssan jälkitautina korvatulehdus, sitten joskus neli ja kymmenvuotiaana seuraavat. Toisella oli ainoa korvatulehdus 7 vuotiaana ja kolmannella 5 vuotiaana.

[QUOTE="mamma";24436090]Olen nyt imettänyt 2v1kk ja rapiat. Korvatulehdukset alkoi kun poika meni tarhaan. Oliko niitä n. 6kpl viime talvena. Lomien jälkeen kesti tasan 8 tarhapäivää että poika sairastui ja sai korvatulehduksen. Putkia ei kuitenkaan ole tarvittu koska antibiuoottikuuri on purrut joka kerta.
Sitä ei kukaan voi varmuudella sanoa ehkäiseekö imetys tulehduksia mutta oletettavaa on että ainakin sairastettu tulehdus paranee nopeammin kun lapsi saa äidinmaidon kautta myös äidin vastustuskyvyn. Äidinmaito sisältää valkosoluja jossa on mukana äidin immuunijärjestelmän mukanaan tuomat edut.
Minä ainakin uskon tähän ja olen nyt pähkäillyt että lopettaisinko imetyksen mutta kun poika taas sairastelee niin enpä taida...

Niin ja muuten, luomumaito on parempaa koska ei tee niin sitkeää limaa kuin "tavallinen" käsitelty maito. Tämä on ihan käytännössä todettu. Se sitkeä limahan poistuu nielusta huonommin ja jää sitten vellomaan niihin ahtaisiin nielun ja korvien tiehyeihin ja on kasvualustana kaikille pöpöille.[/QUOTE]

poika oli tarhassa-veitkö pullotettua maitoa sinne?

Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä vaan;24431143:
Ihan uteliaisuuttani kyselisin. Onko tai onko ollut kenenkään pitkään imetetyllä lapsella pahaa korvatulehdus kierrettä? Tiedän monta vauvaa/lasta (korvikkeilla ollut täysin) joille tulee jatkuvasti korvatulehdus, jouduttu laittaa putket yms. Todella tuskaa lapselle ja koko perheelle. Pohdin vaan oisko imetys ehkäisyt ne? Kun en tiedä ketään pitkään imetettyä lasta jolla, ois ollut monta korvatulehdusta.

EI!! Imetin 1v1kk, josta täysimetystä 4kk. Paha korvatulehduskierre alkoi kun vauva täytti 6kk ja sitä jatkui 1-vuotiaaksi, kunnes kirurgi suostui putkittamaan korvat. Siltikin tulehduksia tuli, mutta ne loppui heti, kun ostimme pneumakokkirokotteen ja lapsi oli silloin 1v7kk.

Toinen vauva sai pneumakokkirokotteen, kun se kuuluu rokoteohjelmaan ja tulehduksia ei ole ollut yhtään(8kk).

Kaverini lapsi ollut alusta asti korvikkeella vauvana, eikä hänellä ole ollut yhtäkään tulehdusta.

Että se siitä sun teoriasta. :)

[QUOTE="torsti";24436672]EI!! Imetin 1v1kk, josta täysimetystä 4kk. Paha korvatulehduskierre alkoi kun vauva täytti 6kk ja sitä jatkui 1-vuotiaaksi, kunnes kirurgi suostui putkittamaan korvat. Siltikin tulehduksia tuli, mutta ne loppui heti, kun ostimme pneumakokkirokotteen ja lapsi oli silloin 1v7kk.

Toinen vauva sai pneumakokkirokotteen, kun se kuuluu rokoteohjelmaan ja tulehduksia ei ole ollut yhtään(8kk).

Kaverini lapsi ollut alusta asti korvikkeella vauvana, eikä hänellä ole ollut yhtäkään tulehdusta.

Että se siitä sun teoriasta. :)[/QUOTE]

Niin ja siis imetän vauvaa vieläkin. Lapset eivät ole olleet hoidossa. Minun miehellä oli korvakierre ja veljelläni myös vauvana.

Mä olen käsittänyt että korvatulehduksessa ei sillä äidinmaidolla sinällään ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan imemisellä jota vauva tekee ruokaillessaan (tissistä syödessä pitää imeä kuitenkin hieman voimakkaammin kun pullosta). Ja siihen liittyen luin joskus jostain tosiaan että myös tutin syöminen ehkäisisi korvatulehduksia nimenomaan sen imemisen takia.

Ihan toisinpäin, eli nimenomaan se maito on se juttu, joka ehkäisee korvatulehduksien syntyä, ei se imeminen rinnasta. Kts. linkki:

Breastfeeding Protects Against Ear Infections

Ja lisäyksenä tuohon, että aina löytyy poikkeuksia, eli vaikka imettäis tai antais pelkkää äidinmaitoa, niin joku lapsi voi silti joutua korvakierteeseen, kuten osa on kirjoittanut. Pääsääntöisesti ja suurimmaksi osaksi kuitenkin tutkimusten mukaan ehkäisee :)

[QUOTE="laura";24436654]poika oli tarhassa-veitkö pullotettua maitoa sinne?[/QUOTE]

En vienyt pullotettua maitoa yli 1-vuotiaalle kun joi jo ihan tavallista maitoa ruuan kanssa mutta imetin ja imetän edelleen silloin kun ollaan kotona. Vai mitä tarkoitit?